Kalkvlekken op chrome

Alles wat te maken heeft met de buitenkant, lak, vormgeving, afwerking, etc.
Plaats reactie
DeJos1985
Lid
Lid

do 12 jul, 2018 15:20

Hallo,

Hebben jullie ook last van kalkvlekken op de chrome? Dit zowel aan de deuren als aan de voorkant van de wagen. Lijkt erop dat deze ingebrand zijn in de chrome zelf.

Aan de voorkant van de wagen heb ik na 3 h met een microvezeldoek draaiende bewegingen te maken het er af gekregen. Maar als het voor de volledige wagen zou zijn zou ik 60 uur bezig zijn. Dus geen beginnen aan.

Hebben jullie hier last van?

Axial63
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

do 12 jul, 2018 16:42

Kalk kun je verwijderen (oplossen) met Azijn.

Ik raad wel aan dit verdunt te gebruiken en eerst proberen op een niet zo in het oog springende plaats.

Kalk moet oplossen dus vochtige doek op de vlek leggen en de azijn even tijd geven zijn werk te doen...
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

RobTP09
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Avensis '12 Dyn Bus

do 12 jul, 2018 16:44

Je kunt ook Peek Polish gebruiken, is 't meteen weer mooi :wink:
Voorheen Prius III 2009, Executive Business Solar, Pearl White, momenteel Avensis 1.8 combi Dynamic Business

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

do 12 jul, 2018 16:48

Niet alleen op chroom, maar óók op glas en de lak kunnen kalkvlekken ontstaan indien men verzuimt om na het poetsen de auto af te zemen. Om die reden ook nooit in de zon een auto wassen!!

Azijn is niet nodig, behalve af en toe om het zeemleer te bevrijden van gladheid.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

CeHaEr
Lid
Lid
Auto: C-HR Hybrid

do 12 jul, 2018 20:38

Nadat je het weer schoon hebt, zet het chroom in een goede (synthetische) autowax. Scheelt enorm.
C-HR Hybrid Bitone Plus --- JDM Style

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

vr 13 jul, 2018 10:42

Door 'm in de was te zetten krijg je veel sterkere druppelvorming en als het vers gedaan is, rollen die wel van de auto. Dus aanzienlijk minder kalkvlekken van opgedroogde druppels. Da's echter anders indien de auto niet gepoetst was.

Mijn Prius heeft vóór nano-gecoate zijramen en dat werkt nóg beter dan rain-ex (of wax). Ook die worden smerig van waterdruppels als er stof op de ramen ligt en een paar waterdruppels erop komen.

"Afzemen" begin ik te doen met een oud maar nog voldoende gaaf ruitenwisserblad, gevolgd door een zeemleer. Zeemleer dient regelmatig uitgespoeld te worden en vervolgens met kracht uitgeknepen òf (nog beter) door de mangel gehaald.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

CeHaEr
Lid
Lid
Auto: C-HR Hybrid

vr 13 jul, 2018 19:00

Zeem, is dat dat rare harde doekje van oma wat eerst nat moet worden voor je ermee water mee kan opnemen? :mrgreen:

Tegenwoordig gaat dat allemaal makkelijker en anders. Met een grote microvezel droogdoek maak je je auto helemaal droog zonder uitwringen of uitspoelen. Afspoelen doe ik met HD reiniger en regenwater dus geen last van kalkvlekken.
C-HR Hybrid Bitone Plus --- JDM Style

RLNB76
Lid
Lid

zo 19 aug, 2018 20:21

Zeem is funest voor je auto (maar nog niet zo erg als een ruitenwisserblad). Waarom niet een keertje een echte full detail van je auto doen. Kijk eens op www.cardetails.nl voor een goede uitleg.

Voor de vlekken zou ik een compound of (indien dat niet helpt) een scratch x of iets dergelijks. Daarna in de wax of een coating. Dan heb je er geen last meer van.

Maar ik zou ook eens kijken hoe je er precies aan komt. Kalk zit niet in regenwater maar wel in kraanwater. Waarschijnlijk dus gewassen en niet goed gedroogd.

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Exterieur”

• Informatie