Ik zat me zo eens af te vragen , Wat is nou een gemiddelde afschrijving van een nieuwe auto voor een particulier ! waar let men zoal op ,,, km ? of bouwjaar ,
Gewoon even een brainstorm in mijn gedachten vanmiddag .
stel ik koop een nieuwe auto en na 3 jaar wil ik hem inruilen voor weer een nieuwe.
Ik heb vorig jaar m n wagon ingeruild ( nieuw gekocht ) voor een yaris ( was wel geen nieuwe, 2014) . Maar er bekruipt me nog altijd het gevoel dat ik veel te weinig voor m n auto gekregen heb. oké ik begrijp dat de dealer de auto weer moet verkopen en ik gun iedereen een stukje winst ( anders kan een dealer niet draaien) maar toch,, waar ligt nou de grens!!
Hoe rekenen die verkopers ! wat voor reken sommetje ( formule) gebruiken zij eigenlijk ?!
particuliere afschrijving.
- Arjan
- Moderator/Forumbeheer
- Berichten: 19336
- Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
- Locatie: Oost-Groningen
- Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000
Een auto gekocht/op naam gezet in december 2017, wordt vaak in januari 2018 al voor een jaar oud gezien. Meestal is de “magische” kmstand 200.000 km, daarboven zakt een auto het meest in waarde.
En niet heel onbelangrijk: vraag en aanbod op dat moment.
En niet heel onbelangrijk: vraag en aanbod op dat moment.
Vergeet de 100k grens niet, dan is er een psychologische grens gepasseerd van "die heeft veel gereden". Dat stamt nog uit de jaren '80 en, toen dat inderdaad best wel veel was. Dealers zijn niet happig op inruil met meer dan 100k. Het verkoopt simpelweg moeilijker omdat het zo hoog klinkt. Toen ik nog bij een garage werkte liep dat in elk geval echt zo..
- Elec_Hybrid_Fan
- Actief Lid
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
- Auto: Toyota Auris TS
Hoe dichterbij 2030 komt, hoe groter de afschrijvingen op ICE wagens.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)
2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13
2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13
- Josje
- Lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: di 18 apr, 2017 16:25
- Locatie: thuis
- Auto: Auris Hybrid 5 d executive
Voor een particulier die een nieuwe auto koopt en die na 3 jaar weer inruilt is dat een zeer dure manier van autorijden. Dit snelle inruilen stamt nog uit de tijd dat auto's na 100.000 km en 8 tot 10 jaar echt 'af' waren. In de eerste drie jaar neemt de waarde het hardst af. Ook als je slechts 20k per jaar rijdt. En ik denk dat degenen die nu een nieuwe diesel kopen over 3 of 4 jaar nog veel minder terug gaan krijgen dan benzinegestookte auto's.
Na ongeveer 3 tot 4 jaar vang je minder dan de helft van de nieuwprijs terug.
Bijvoorbeeld: mijn Auris Hybrid Executive kostte in 2013 ongeveer 28.000 euro. In 2017 kocht ik 'm voor 13.500. De handelaar/dealer wil ook iets verdienen, hij moet garantie verlenen, de auto krijgt een poetsbeurt, APK etc. Die gaat dus op zijn hoogst 10.000 - 11000 euro betalen voor die auto. Dus voor de eerste eigenaar betekent dat een afschrijving van 18.000 in 4 jaar tijd. 4500 euro per jaar, bijna 100 euro per week.
Reden waarom ik een auto van 3 of 4 jaar oud koop....
Na ongeveer 3 tot 4 jaar vang je minder dan de helft van de nieuwprijs terug.
Bijvoorbeeld: mijn Auris Hybrid Executive kostte in 2013 ongeveer 28.000 euro. In 2017 kocht ik 'm voor 13.500. De handelaar/dealer wil ook iets verdienen, hij moet garantie verlenen, de auto krijgt een poetsbeurt, APK etc. Die gaat dus op zijn hoogst 10.000 - 11000 euro betalen voor die auto. Dus voor de eerste eigenaar betekent dat een afschrijving van 18.000 in 4 jaar tijd. 4500 euro per jaar, bijna 100 euro per week.
Reden waarom ik een auto van 3 of 4 jaar oud koop....
- Toyo
- Actief Lid
- Berichten: 268
- Lid geworden op: zo 09 jul, 2017 19:39
- Auto: Auris TS Lease Plus 2014
Uiteindelijk komt er een punt dat de afschrijving nul is geworden. Dan kan je inderdaad beter door blijven rijden tot de grote kosten gaan komen. Heb ik met mijn vorige auto ook gedaan. 340k en 7 jaar oud of 380k en 8 jaar oud maakt voor de afschrijving geen verschil meer.
42
66.400 hybride kilometers afgelegd @ 4.51 l/100km.
66.400 hybride kilometers afgelegd @ 4.51 l/100km.
- quattrootje
- Actief Lid
- Berichten: 693
- Lid geworden op: ma 07 nov, 2016 20:57
- Locatie: Een durp nabij Arnhem
Mijn P3 PIP kostte nieuw zo'n 46k.
Na 3 jaar heb ik er 16k voor betaald.
Hoezo afschrijving?
(al vermoed ik dat ie zakelijk is aangeschaft dus met alle subsidies zo'n 16-18k netto gekost heeft).
Ik zal daarom voorlopig ook auto's van minimaal 3 jaar oud kopen.
Na 3 jaar heb ik er 16k voor betaald.
Hoezo afschrijving?
(al vermoed ik dat ie zakelijk is aangeschaft dus met alle subsidies zo'n 16-18k netto gekost heeft).
Ik zal daarom voorlopig ook auto's van minimaal 3 jaar oud kopen.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)
- zoekertje
- Lid/donateur
- Berichten: 607
- Lid geworden op: za 19 jan, 2008 22:53
- Locatie: Ravenswoud
- Auto: Prius III executivesolar
- Contact:
Inderdaad lijken mij de eerste jaren het aller duurste. De P III executive van mij heb ik (toen 2 jaar oud) gekocht voor € 19.500 en daarbij de P II tech ingeruild. De P III koste toen om en nabij de € 38.500 Ook ik vermoed dat het een auto is geweest die veel subsidie heeft gehad.
-
- Informatie
-
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast