Prius 2 aangeschaft bij Toyota dealer, afgeleverd op B-merk banden

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
rrprius
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius II BE

ma 18 jun, 2018 13:23

Beste allen,

Sinds een aantal weken rijd ik in de basis zeer tevreden in mijn Prius II.
Omdat ik al voor aanschaf overtuigd was van de kwaliteit van de Prius durfde ik in de basis de auto zonder garantie aan te schaffen.

De verkoper vertelde mij echter dat het zeer te adviseren was een Toyota-afleverpakket aan te schaffen á 600eu. Dit hield ook in dat de auto direct een grote beurt zou krijgen.

Ik had tijdens de proefrit en bezichtiging wat punten opgemerkt, zoals krakende stabilisatorstangrubbers, oude matten en doffe gele koplampen. Daarnaast stond de auto op winterbanden van een A-merk. Ik heb op het koopcontract laten zetten dat de kraak zou worden verholpen, de koplampen zouden worden gepolijst en de auto met zomerbanden zou worden afgeleverd.

Wellicht is mijn verwachting te hoog van de toyota-merkdealer, maar ik was in de veronderstelling dat een merkdealer altijd voor kwaliteit gaat, en heb daarom niet specifiek gesproken over een bepaald merk band.

Nu, een aantal weken later, heb ik moeten concluderen dat het volgende aan de hand is:

- kraak uit stabilisatorstang nog steeds aanwezig
- koplampen niet meer dof, maar vertonen gele waas
- zomerbanden zijn vervangen door jong gebruikte banden van het merk Minerva (?)
- stuur komt niet uit zichzelf terug in rechtuitpositie (tijdens rijden in de stad)

Mijn vraag aan jullie deskundigen:
Zijn jullie bekend met Minerva banden? ik kan nauwelijks reviews vinden. Delen jullie mijn verwachting, dat ik mag verwachten van een dealer dat er A-kwaliteit banden worden gemonteerd?
Is het een producteigenschap dat het stuur niet uit zichzelf in rechtuit-positie terugkomt?

Ik verneem graag van jullie.

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

ma 18 jun, 2018 15:04

De dealer heeft zich, zo te lezen, niet aan de afspraken gehouden.
Alsnog de gelegenheid geven dat te herstellen en zo niet de koop ongedaan laten maken.

Voor wat betreft de banden ... Minerva ken ik niet maar echt slechte banden ken ik ook niet, bovendien was er geen concrete afspraak over de banden anders dan "zomerbanden".

Wat het stuur betreft ... ik heb een P2 BE gereden tussen 2008 en 2017 (ongeveer 150.000 km.) en het stuur kwam ALTIJD in de "nulstand" terug (zelfcentrerend effect). Dat moet dus ook bij jouw auto mogelijk zijn. Of heeft hij schade gehad :shock:
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

rrprius
Lid
Lid

ma 18 jun, 2018 16:36

Dank voor de heldere reactie.

De auto is van de eerste eigenaar, heeft geen WOK status/schadeverleden. Ik verwacht dan ook geen dramatische problemen, echter is het mijn eerste prius en ben ik niet bekend met eventuele specifieke producteigenschappen.
Ik weet van andere merken (Citroen en DIRAVI bijvoorbeeld) dat het centreren weleens anders kan zijn, maar was inderdaad niet op de hoogte dat dit bij Toyota ook zo zou zijn.

Een heel specifiek bandenmerk-voorkeur heb ik ook niet, maar ik heb wel bemerkt dat er absoluut verschil zit in type, merk en kwaliteit.

Ik ga volgende week terug naar de dealer en ik ben benieuwd wat men aangeeft.

Rest mij wel te zeggen, het is een fantastische auto en ben zéér verrast over de rij-eigenschappen, nu twee tanks leeggereden met een gemiddeld verbruik van 1:19,2 . Een heel verschil met mijn vorige benzineslurpen!

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

ma 18 jun, 2018 17:41

Ook ik was zeer tevreden over mijn P2 Prius.

Je hoeft overigens niet echt een als zodanig geregistreerde schade te hebben gehad om een beschadigde voortrein te krijgen. Een heftige "liefdeskus" met een stoeprand kan ook "wonderen" doen.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

muurman
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris Hybrid bwjr 2012

ma 18 jun, 2018 20:28

rrprius schreef:
- kraak uit stabilisatorstang nog steeds aanwezig
Als is afgesproken dat ze het oplossen dan moeten ze dit alsnog doen.
rrprius schreef:
- koplampen niet meer dof, maar vertonen gele waas
zijn gepolijst, wellicht niet goed genoeg?
rrprius schreef:
- zomerbanden zijn vervangen door jong gebruikte banden van het merk Minerva (?)
Had ik liever A-merk winterbanden gehad.
rrprius schreef:
- stuur komt niet uit zichzelf terug in rechtuitpositie (tijdens rijden in de stad)
dat lijkt mij niet goed.

FFAuris
Lid
Lid
Auto: Auris TS Lease Plus

di 19 jun, 2018 20:31

Alleen polijsten van de koplampen gaat je niet helpen, binnen een paar maanden worden ze door UV straling weer net zo geel en dof.
De oplossing hiervoor is wetsanden en zeer fijn schuren, dan machinaal polijsten en opnieuw voorzien van blanke lak en coating.

Het is dat, of nieuwe koplmpen..

Wouter73
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius 2007

di 19 jun, 2018 21:15

In dit geval kun je er misschien vanuit gaan dat er van de grote beurt ook niet veel terecht is gekomen... Verder, als er geen duidelijke afspraken zijn gemaakt over de banden dan zul je het met deze b-keus moeten doen ben ik bang. De koplampen zullen wel even snel opgepoetst (gepolijst) zijn zonder verdere afwerking en tenslotte het stuur.. dat hoort weer terug te draaien

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

di 19 jun, 2018 21:19

Die Minerva banden worden hier besproken:
http://www.tyrereviews.co.uk

Zou ik niet willen hebben.

Ik zou toch minimaal mid-range verwachten, op basis van de indeling die op die site te vinden is.
En wellicht ook nieuwe banden. De combinatie tweedehand en budgetband is mij te veel van het
slechte.
Laatst gewijzigd door wimj op di 19 jun, 2018 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

di 19 jun, 2018 21:43

Wat ik ook niet helemaal snap, is dat ze jong gebruikte banden hebben gemonteerd...
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

di 19 jun, 2018 22:05

Van een Toyota dealer mag je in mijn ogen meer verwachten.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

di 19 jun, 2018 23:29

Al met al een teleurstellende service ... :|
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

rrprius
Lid
Lid

wo 20 jun, 2018 11:46

Nogmaals dank voor het meedenken!
Update:
Gisterochtend de auto gebracht en mocht hem eind van de dag weer ophalen.

- De Minerva's zijn richting Walhalla, ik rijd nu op vier gloednieuwe Yokohama's. Auto is stiller, rijdt stabieler en rustiger.
- Krakende rubbers in de voortrein zijn ingespoten. Heb nog vier maanden garantie, als dit terug komt sta ik gewoon weer op de stoep :)
- Achterste remschijven en blokken vertoonde veel roest op het remoppervlak, deze zijn alsnog vervangen
- Het niet terugkomen in de rechtuitstand bij stads-snelheden is volgens de dealer een producteigenschap, omdat de Prius geen hydraulische maar elektrische bekrachtiging heeft. Bijzonder. Ik merk echter dat na het verdwijnen van de Minerva's het stuurgedrag ook absoluut verbeterd is, stuur draait nu netjes terug in neutrale positie.

Gezien de inspanningen van de garage ben ik tevreden, en neem ik op de koop toe dat ik de koplampen zelf ga (laten?) behandelen. Is een klusje wat met de juiste spullen prima te doen is, en inderdaad, op den duur komt het weer terug.
Nieuwe koplampen vind ik voor nu nog even te kostbaar, als ik het niet met wetsanden kan oplossen kan dat altijd nog.

iemand ervaring met dit setje?:
https://www.carclean.com/nl/nulens-head ... l-kit.html

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 20 jun, 2018 13:48

In de USA geeft de Toyota dealer zelfs tips hoe je zelf je koplampen weer helder kan maken.

https://www.toyotaarlington.com/blog/20 ... old-items/
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Al meer dan 256.000 vrijwel probleemloze kilometers op de teller!
Afbeelding

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 20 jun, 2018 16:58

Toch heb ik hier een raar gevoel bij. Ik vermoed dat de dealer dit met opzet doet, en hoopt dat men niet mekkert. Die Minerva’s gaan wellicht naar de volgende klant, en dan maar hopen dat die niet klaagt.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

rrprius
Lid
Lid

wo 20 jun, 2018 20:12

Ik mag hopen van niet, want er zat een slag/slinger in de banden.
Ik denk zelf dat het een haastklus is geweest. Te weinig personeel, ‘effe’ snel de auto klaarmaken en grijpen wat er voorhanden is.

Toch ga ik voor het aflopen van de garantietermijn de auto nog volledig laten nalopen bij mijn vertrouwde garage, just to be sure.

Er is ook een hybride-check gedaan bij afleveren, hoor je hier een ‘verslagje’ van te krijgen of is dat niet gebruikelijk?

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Onderhoud”

• Informatie