Rijden in de bergen

Alles over het rijden met de C-HR Hybrid. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Gebruikersavatar
manitou
Lid
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: do 17 aug, 2017 11:42
Locatie: Vlaanderen
Auto: Toyota CH-R hybride

wo 23 mei, 2018 10:53

Binnenkort staat mijn eerste trip gepland naar de bergen. Ik heb geen ervaring met een hybride wagen in de bergen. Wat zou de aangewezen rijmodus zijn (eco-normaal-sport) en in welke stand staat dan best de versnelling, D of B?
Ik rij doordeweeks ook weinig of geen snelweg.
Wat is jullie ervaring van rijmodus voor lange trajecten op de snelweg, eco,normaal of sport?
Ik kijk met belangstelling uit naar uw mogelijke tips.

Gebruikersavatar
Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 08 jun, 2008 23:16
Locatie: Stein (Zuid-Limburg)
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic
Contact:

wo 23 mei, 2018 12:22

Mijn mening:

Modus "normaal" (het vermogen blijft in alle modi gelijk alleen de gasrespons veranderd).
"D" stand gewoon gebruiken en de "B" stand alleen bij lange en forse afdalingen (dan overbelast je de remmen niet doordat de auto ook "op de motor" afremt). In de "B" stand regenereer je alleen minder stroom omdat een deel van de energie via de motor verloren gaat.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Gebruikersavatar
Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: za 24 okt, 2009 22:38
Auto: Skoda Kodiaq + Yaris TS

wo 23 mei, 2018 12:46

Afbeelding

Skoda Kodiaq Business Ambition
Toyota Yaris TSport

Gebruikersavatar
manitou
Lid
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: do 17 aug, 2017 11:42
Locatie: Vlaanderen
Auto: Toyota CH-R hybride

wo 23 mei, 2018 13:34

dank voor de link, vrij heldere uitleg gelezen uit die eerdere post.

Mag je vanuit "D" stand tijdens het rijden gewoon naar "B" overschakelen en vise versa?

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1542
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

wo 23 mei, 2018 13:50

Dat is de bedoeling (tenminste in mijn Auris). Doe ik ook in Nederland als ik extra wil remmen zonder het rempedaal te gebruiken. Gaat erg soepel.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
manitou
Lid
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: do 17 aug, 2017 11:42
Locatie: Vlaanderen
Auto: Toyota CH-R hybride

wo 23 mei, 2018 13:57

Ok, hier nog geen gebruik gemaakt van stand B.

Gebruikersavatar
Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 08 jun, 2008 23:16
Locatie: Stein (Zuid-Limburg)
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic
Contact:

wo 23 mei, 2018 14:19

Je hoeft niet eens gas te lossen :silent:
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Gebruikersavatar
Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: za 24 okt, 2009 22:38
Auto: Skoda Kodiaq + Yaris TS

wo 23 mei, 2018 14:21

Voordeel van de hybride is dat de bak electronisch geregeld wordt. En van B naar D vice versa is geen enkel probleem. Alhoewel je niet bij 120 KM naar B moet gaan ;-)
Afbeelding

Skoda Kodiaq Business Ambition
Toyota Yaris TSport

Gebruikersavatar
Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 08 jun, 2008 23:16
Locatie: Stein (Zuid-Limburg)
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic
Contact:

wo 23 mei, 2018 15:12

Op vlak terrein of bergop zou dat niet eens een probleem zijn. Tijdens een steile helling bergafwaarts met een hoge snelheid lijkt het me niet verstandig omdat dan de "remkracht" van de benzinemotor wel erg plotseling gaat werken.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris Touring-Dyn. zwart

wo 23 mei, 2018 22:31

Japanese Power schreef:
wo 23 mei, 2018 14:21
...Alhoewel je niet bij 120 KM naar B moet gaan...
Kun je dat motiveren?
Ik doe het 'altijd', bv. bij het uitvoegen van de snelweg.
Ik heb niet de indruk dat ik iets verkeerds doe.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides Afbeelding

Gebruikersavatar
Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: za 24 okt, 2009 22:38
Auto: Skoda Kodiaq + Yaris TS

wo 23 mei, 2018 22:42

Schakelen met een automaat van D naar B om af te remmen. Sorry. Die snap ik niet.

Ik heb regelmatig in de bergen gereden waarbij de afdaling ook in B ging (altijd zelfde versnelling als stijgend) maar boven de 80 vond de motor het geen pretje om te moeten meewerken om te remmen. Op dat moment gewoon weer even in de D en verder afdalen (mits boven de 80 natuurlijk).
Afbeelding

Skoda Kodiaq Business Ambition
Toyota Yaris TSport

Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris Touring-Dyn. zwart

wo 23 mei, 2018 22:52

Praten we wel over hetzelfde?

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 953
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

do 24 mei, 2018 7:11

Japanese Power schreef:
wo 23 mei, 2018 22:42
Schakelen met een automaat van D naar B om af te remmen. Sorry. Die snap ik niet.

Ik heb regelmatig in de bergen gereden waarbij de afdaling ook in B ging (altijd zelfde versnelling als stijgend)
Bedoel je dat je bergop ook in B rijdt? Dat is totaal onnodig. De stelregel "in dezelfde versnelling omlaag als omhoog" geld voor handgeschakelde versnellingsbakken om mensen een handvat te geven zodat ze bergaf van de motorrem gebruik kunnen maken (anders zouden ze bergaf in de 5 schakelen en constant meeremmen, ja, ik heb iemand meegemaakt die dat deed).
maar boven de 80 vond de motor het geen pretje om te moeten meewerken om te remmen. Op dat moment gewoon weer even in de D en verder afdalen (mits boven de 80 natuurlijk).
Dat is juist de bedoeling van de B, dat motor tegenwerkt. Die motor maakt zeker toeren, maar dat is geen enkel probleem.
Maar B hoef je ook alleen maar te gebruiken als je verwacht dat de accu volledig vol raakt in de afdaling. Als je in D rijdt en de accu raakt vol dan gaat de auto vanzelf zo gedragen alsof hij in B staat.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: za 24 okt, 2009 22:38
Auto: Skoda Kodiaq + Yaris TS

do 24 mei, 2018 9:07

Maarten schreef:
do 24 mei, 2018 7:11
Bedoel je dat je bergop ook in B rijdt? Dat is totaal onnodig. De stelregel "in dezelfde versnelling omlaag als omhoog" geld voor handgeschakelde versnellingsbakken om mensen een handvat te geven zodat ze bergaf van de motorrem gebruik kunnen maken (anders zouden ze bergaf in de 5 schakelen en constant meeremmen, ja, ik heb iemand meegemaakt die dat deed).
Deels mee oneens: als je bv. in CH de weg die ik regelmatig heb gereden van Reichenbach-Kiental-Griesalp rijdt (met hellingen tot max. 28%) is het erg prettig dat je in B omhoog gaat op de steilere stukken omdat bij het insturen van de haarspeldbochten de auto veel sneller vaart mindert zonder je rem te hoeven gebruiken dan wanneer je in D rijdt.
Maarten schreef:
do 24 mei, 2018 7:11
Dat is juist de bedoeling van de B, dat motor tegenwerkt. Die motor maakt zeker toeren, maar dat is geen enkel probleem.
Maar B hoef je ook alleen maar te gebruiken als je verwacht dat de accu volledig vol raakt in de afdaling. Als je in D rijdt en de accu raakt vol dan gaat de auto vanzelf zo gedragen alsof hij in B staat.
Heb je weleens meegemaakt dat een auto in B zoveel toeren gaat maken omdat hij teveel vaart heeft en het niet bijgeremd kan krijgen? Ik wel en ik kan je zeggen (ook al zou het in theorie moeten kunnen): dat wil je niet horen zo'n loeibak, alsof je motor elk moment kan ontploffen.
Afbeelding

Skoda Kodiaq Business Ambition
Toyota Yaris TSport

Gebruikersavatar
Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: za 24 okt, 2009 22:38
Auto: Skoda Kodiaq + Yaris TS

do 24 mei, 2018 9:13

frafie55 schreef:
wo 23 mei, 2018 22:31
Ik doe het 'altijd', bv. bij het uitvoegen van de snelweg.
Japanese Power schreef:
wo 23 mei, 2018 22:42
Schakelen met een automaat van D naar B om af te remmen. Sorry. Die snap ik niet.
frafie55 schreef:
wo 23 mei, 2018 22:52
Praten we wel over hetzelfde?
De quotes in deze volgorde lezend denk ik het wel...
Ik snap je terugschakelen van B naar D om niet/minder te hoeven remmen niet.
Waarom heb je dan een automaat? Beetje omgekeerde wereld in mijn optiek.
Afbeelding

Skoda Kodiaq Business Ambition
Toyota Yaris TSport

Plaats reactie

Terug naar “C-HR Hybrid - Rijden & Verbruik”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten