Parkeersensors en fietsendrager

Navigatie / Bluetooth / GSM / etc. - Uw vragen, antwoorden en tips m.b.t. al die electronische systemen die een C-HR Hybrid rijk is.
Keessie
Lid
Lid
Auto: C-HR Exec. Hybrid

wo 16 mei, 2018 16:20

Vandaag voor het eerst met nieuwe fietsendrager en E-bike gereden. Krijg gelijk een melding op het Multi-informatie display (zie foto bijlage) dat ik nergens kan terugvinden in de handleidingen!?!?
De melding verdwijnt als ik op "terug" druk, maar komt gelijk weer in beeld zodra je rijd.
Het is duidelijk dat dit met de parkeersensors heeft te maken en als je die uitschakelt komt de melding dan ook niet meer.

Echter ik had dit bij mijn vorige fietsendrager niet, dit was een Thule EuroClick met een 14 Kg Hybride fiets. Nu heb ik een Uebler i21 met een 23 Kg Trekking E-bike.
Ik vermoed dat de grotere (metaal) massa van de fiets de boosdoender is want zonder fiets is er geen melding.
Blijft raar dat deze melding niet wordt genoemd in de handleiding (of zie ik iets over het hoofd?).

Hebben andere soortgelijke ervaringen??

Groet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Skoda Kodiaq + Yaris TS

wo 16 mei, 2018 16:48

Al geprobeerd met fiets zonder de accu van de fiets erin? En wat gebeurt er als je de accu los op de drager legt?
Afbeelding

Skoda Kodiaq Business Ambition
Toyota Yaris TSport

Keessie
Lid
Lid

wo 16 mei, 2018 19:07

Accu laat ik er nooit in, wanneer de E-bike op de fietsendrager staat (ligt in de kofferbak)

brommert
Lid
Lid
Auto: Toyota C-HR

wo 16 mei, 2018 20:10

Ook al geprobeerd de parkeersensoren uit te zetten.
Dit kan op het mf display en de stuurknopjes.

Keessie
Lid
Lid

wo 16 mei, 2018 23:48

De oorzaak is, zoals ik in eerste instantie ook al stelde, de parkeersensoren, want als ik die uit zet, verdwijnt de melding.

Mijn vraag is dan ook meer: waar staat deze melding in de handleiding en heeft iemand anders deze ervaring ook al gehad?

Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid

do 17 mei, 2018 7:09

Keessie schreef:
wo 16 mei, 2018 23:48
...heeft iemand anders deze ervaring ook al gehad?
Gezien de reacties niet echt en ik heb hem ook nooit op fora langs zien komen.
We proberen je te helpen omdat wij deze storing ook niet kennen...
Afbeelding

Toyota Yaris TSport

CeHaEr
Lid
Lid

do 17 mei, 2018 8:24

Er is een optioneel schakelaartje om de sensoren achter uit te schakelen bij gebruik van trekhaak of fietsendrager.
Die wordt gemonteerd bij het kofferbaklichtje.
C-HR Hybrid Bitone Plus --- JDM Style

Remko
Lid
Lid
Auto: Toyota C-HR hybrid premium

vr 18 mei, 2018 16:56

Ik heb die melding ook al twee keer, kort na elkaar, gehad. ZONDER fietsendrager of aanhanger. Maar ze verdwenen ook weer tijdens het rijden. Geprobeerd telefonisch uit te leggen aan de dealer, ik had geen foto :D , maar die had geen idee.
Wel de sensoren schoongemaakt. Niet meer gehad nadien.
Staat idd niet in de handleiding.
Huidig: CH-R hybrid premium. Daarvoor: Corolla HB, Corolla GTSI, Corolla sedan, Carina, Avensis sedan, Avensis station, Corolla verso (3x), Verso-s, Auris HB hybrid en Auris TS hybrid.

brommert
Lid
Lid
Auto: Toyota C-HR

zo 20 mei, 2018 23:29

Ik heb het vandaag ook gehad met de fietsdrager er achter.
Als ik snelheid minderde en stil kwam te staan bij b.v een stoplicht verscheen de melding. Bij het optrekken verdween het weer.
Dit is 2 x voorgekomen en daarna niet meer.
Kan het zijn dat de auto dit daarna ziet als iets normaals en geen melding meer geeft? M.a.w een aanleer mogelijkheid o.i.d?

Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid

zo 20 mei, 2018 23:54

Rare vraag misschien: de foto van de TS toont 10 blauwe "sneeuwsterren".
Zijn dit de 10 sensoren die rondom de auto zitten en die nodig zijn voor o.a. parkeren en SIPA?
Ik heb zelf geen CH-R dus kan daarover niet oordelen...
Afbeelding

Toyota Yaris TSport

CeHaEr
Lid
Lid

ma 21 mei, 2018 10:12

Klopt, dit heeft betrekking op de sensoren. Bij sneeuw of bevriezing kan je deze melding ook krijgen.
C-HR Hybrid Bitone Plus --- JDM Style

Keessie
Lid
Lid

ma 21 mei, 2018 23:15

Vandaag weer met de nieuwe fietsendrager, maar nu met de "oude" fiets (geen E-bike) gereden en kreeg dezelfde "storingsmelding". Mijn eerdere conclusie dat de massa van de "nieuwe" fiets (E-bike) van invloed zou zijn, klopt dus niet. Wel vreemd want ik heb met deze fiets (weliswaar met andere drager) eerder gereden zonder deze melding.

Het enigste wat je kan doen is de parkeersensoren uitzetten, wat ik toch knap onhandig vind, daar ze allemaal uit worden gezet. Bij achteruit in parkeren hou je hier vast wel rekening mee omdat de fietsendrager er op zit en de camera dit ook nog eens duidelijk aangeeft. Vooruit inparkeren echter is nu wel lastiger, want onbewust wacht je toch op het piepsignaal en de aanduiding op het Mutifunctioneel display, maar die komt natuurlijk nooit.

CeHaEr schreef al eerder: "....Er is een optioneel schakelaartje om de sensoren achter uit te schakelen bij gebruik van trekhaak of fietsendrager.
Die wordt gemonteerd bij het kofferbaklichtje....
"
  • Wie heeft zo iets, bevalt het, wie heeft het voor je ingebouwd en wat zijn de kosten??

Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid

ma 21 mei, 2018 23:39

Ik heb zoiets bij beide Pri in laten bouwen, omdat het niet vanuit het systeem is uit te schakelen.
Ook herkent het systeem niet dat er een aanhanger of fietsendrager aangekoppeld zit en dat is nu juist zo handig als dat automatisch zou werken zonder eerst je kofferbak in te moeten duiken om een schakelaartje om te zetten. Ook leuk als je boodschappen hebt gedaan en deze zijn per ongeluk tegen het schakelaatje aangekomen. Kom je pas achter (met een beetje pech) als het te laat is...

Overigens gewoon bij de dealer laten doen voor de oplevering.

Edit: destijds bij m'n eerste Prius (2010) 335 euro excl. BTW voor 4 sensoren achter inbouwen inclusief schakelaar. Dus alleen een schakelaartje zal je de kop niet kosten.
Afbeelding

Toyota Yaris TSport

menjo
Lid
Lid

ma 21 mei, 2018 23:59

helaas halen jullie 2 dingen door elkaar
fabrieks af sensoren chr (kan geen schakelaar tussen)
en achter af inbouw '(kan wel schakelaar tussen)

Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid

di 22 mei, 2018 0:08

menjo schreef:
ma 21 mei, 2018 23:59
fabrieks af sensoren chr (kan geen schakelaar tussen)
Waarom zou een beetje handige techneut niet het signaal van de achtersensoren kunnen uitschakelen?
Raakt dan de rest van de electronica ontregeld, dat zou kunnen.
Officieel zal Toyota zeggen dat het niet kan, maar ik geloof dat niet zomaar...
Afbeelding

Toyota Yaris TSport

Plaats reactie

Terug naar “C-HR Hybrid - Helpdesk”

• Informatie