De CO² hoax

Discussies over auto's in een ruimere context. Hoe denkt de politiek erover, wat zijn de milieu-effecten en wat betekent het voor onze maatschappij.
Plaats reactie
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

vr 15 mar, 2019 17:34

Voorlopig zie ik de emotie vooral bij de critici. Rolf et al zie ik vooral feiten aandragen, en wel langs deze lijnen: https://www.hier.nu/themas/klimaatveran ... dt-ontkend
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

vr 15 mar, 2019 20:22

Lightning:

Noordzee is groot, lekker ondiep, en daar kunnen prima nog wat windmolens geplaatst worden.

En dat smart grid koppelt alles aan elkaar, centrales, windmolen parken, stationaire batterijen, zonnepanelen, elektrische auto,s.
Denk je eens in dat al die auto's in NL een EV zou zijn die per stuk 2, 3, of 4 kWh terug kunnen leveren aan het net, net zoals al die stationaire accu's die over een aantal decennia bij iedereen aan de gevel hangen.
Dat kan allemaal met elkaar communiceren, stroom rerooten daar waar het nodig is.
Energie transitie is meer dan alleen wat windmolens en zonnepanelen en elektrische auto's.
Interessante materie, en zeker kijk ik er heel positief tegen aan.
Deze technologie staat nog aan het begin, maar zal heel snel de wereld veranderen, ook hoe we met energie omgaan, en dat houd zeker niet op aan landsgrenzen.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

LiGHTNiNG
Lid
Lid

do 21 mar, 2019 22:44

@rolf

Ja dat er wat moet veranderen ben ik me van bewust. Het grootste probleem is meer de onzekerheid wat het gaat kosten.

Dat je de zee vol kan zetten met windmolens is logisch, de vraag is meer hoeveel rendement en opbrengst je daarmee kunt bereiken.

En het idee dat we alle netten van de omringende landen aan elkaar knoopt is leuk, maar ik zie dat niet 1-2-3 gebeuren.

En door de transitie van fossiel naar groen, wordt de stroomvraag alleen maar hoger. En die stroom moet wel opgewekt worden op een of andere schone manier.

De kolencentrale sluiten is leuk en ambitieus, maar hoeveel windmolens en zonnepanelen moet je daar voor terugplaatsen om die energie mee op te wekken?

En die windmolens zet je niet in een maandje neer... dat gaat jaren kosten. En we hebben tot 2030 de tijd om aan de eerste doelstelling te voldoen...

Ben bang dat we dat op deze manier niet gaan redden.

En nee ik ontken de milieuproblematiek niet, alleen heb ik wel het idee dat wij weer het beste jongetje van de klas willen zijn. We zijn maar een klein landje met weinig inwoners. Persoonlijk denk ik dat het een grotere prioriteit heeft om de grote vervuilers eerst aan te pakken. India, China en de VS bijvoorbeeld.

Maar goed, gisteren hebben een heleboel mensen op FvD gestemd omdat ze het vooral niet eens zijn met de gevestigde orde daar in de kamer. Of het goed of fout is dat er zo massaal gestemd is op FvD laat ik in het midden.

Ze moeten eerst maar eens met echte cijfers komen wat het echt gaat kosten om die energietransitie te bekostigen. Daarna kunnen er plannen gemaakt worden wie wat moet gaan betalen. Zolang er niets concreets bekend is blijft het koffiedikkijken, blijft de onzekerheid voor de toekomst.

We gaan het meemaken allemaal...
Groetjes Stefan

=-> Skoda Superb Combi 1.6TDI Greenline Comfort Business (2011) <-=

Holyoak
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 22 mar, 2019 10:20

Welnee, komt allemaal goed. Wij gaan ons blauw betalen aan allerlei nutteloze maatregelen en ondertussen bouwen ze in vrijwel alle landen die op -ije eindigen kerncentrales met een Russisch hypotheekje. Kopen we het gewoon daar en vullen nog wat aan met Russisch aardgas via Duitsland.

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

vr 22 mar, 2019 11:31

LiGHTNiNG schreef:
vr 15 mar, 2019 11:23

Dus dat wordt dus 4500kWh (huidig verbruik) + 5600 kWh (EV) + 3000 kWh (warmtepomp) = 13100 kWh per jaar... bijna 3x zoveel dan nu. Oja alleen geen gasverbruik van 700m3 per jaar meer... en geen 1250 liter diesel meer. Maar of het dan onderaan de streep voordeliger wordt weet ik nog niet... vergeet de extra investeringen niet... warmtepomp, aanpassingen in huis, een EV, aflossing/rente lening(en) etc
700 m3 gas is 6.650 kWh, 1250 liter diesel is 12.500 kWh. Dus in totaal 10.550 kWh minder. Dat is € 2.000 aan stroom.
Met nog de aantekening of de berkening wel klopt. 1.250 liter diesel is 25.000 km met een zuinige diesel (1:20) maar 5.600 kWh stroom is 37.000 km met een zuinige elektroauto (15 kWh/100km).
Dus dat scheelt ook nog eens 1.850 kWh.
Ook 3.000 kWh tegen 700 m3 (is wel erg weinig) is maar een COP van 2,2. Je haalt gemiddeld over het jaar (dus inclusief de koude dagen dat je COP laag is) makkelijk 3 en 4 is ook niet uitzonderlijk. Met een COP van 3 is het ook nog maar 2200 kWh voor de warmtepomp.

Dus een besparing van 14.600 kWh of € 2.900 aan stroom. Elk jaar.
Daar kun je echt wel een verbouwing van betalen. Die schrijf je niet in 5 jaar af, die schrijf je misschien in 20 jaar af.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

LiGHTNiNG
Lid
Lid

vr 22 mar, 2019 15:29

Ja mijn auto rijdt 1 op 20 op diesel en jij hebt het over een zuinige EV, ik over een grotere, vergelijkbaar met de auto die ik nu heb.

Ik heb overigens de 15% laadverliezen niet eens meegerekend... dus ik denk wel dat mijn berekening klopt of zelfs nog wat aan de voorzichtige kant zit.

En hoe kom je erbij dat ik zoveel stroom ga besparen?

Ik ga van het gas af, ga een EV rijden... dus ja ik hoef geen gas en diesel meer te kopen, dat zal een besparing zijn ja.

Verbruik van stroom gaat never nooit niet omlaag. Het gas- en dieselverbruik moeten door stroom gecompenseerd worden...

Maar goed leuk verhaal waar een hoop foute aannames in zitten. Terug naar de rekentafel....

En dan zijn de investeringskosten nog buiten beschouwing gelaten. En de hogere energiebelasting die eraan gaat komen, lang leve Jesse Klaver en die draaikontenpartij D’66...
Groetjes Stefan

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 22 mar, 2019 16:34

Last van acute verzuring? :D En het is nog wel zúlk mooi weer!

Trouwens, de laatste keer dat ik keek zat Klaver niet in de regering ... 8)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

LiGHTNiNG
Lid
Lid

vr 22 mar, 2019 18:03

Nee niet in de regering, maar ze zullen vast een beroep gaan doen op Klaver en z’n vriendjes om die klimaatwet aan een meerderheid in de eerste kamer te helpen.

En hoezo last van acute verzuring? Ik weerspreek alleen de berekening die Maarten heeft gemaakt.

Maar goed, ik was even vergeten dat hier veel boomknuffelaars en milieu-malloten op het forum zitten die tegen elke vorm van commentaar in gaan. En we rijden allemaal in een hybride voor het milieu... tuurlijk! Niet omdat ze relatief goedkoop zijn in verbruik en gebruik?!?

Ik ga geen investering doen van vele duizenden euro’s om van het relatief kleine verbruik van 700m3 gas af te gaan.

Ik stap voorlopig niet over op een EV omdat ze domweg niet betaalbaar zijn... Ik rijd nu in een auto van minder dan 10k. En aangezien er geen betaalbare occasion is in hetzelfde segment en prijsklasse, is overstappen geen optie.

Ze kunnen keihard blijven roeptoeteren daar in Den Haag, wat wij allemaal moeten etc... en de belastingen extra verhogen...

Ze vergeten alleen even dat wij het ook moeten kunnen betalen allemaal.

Ik (en mijn gezin) ga niet krom liggen en droog brood vreten omdat de heren en dames op het pluche vinden dat ik moet besparen. Dat verdom ik. En met mij denk ik heel veel anderen.

En nogmaals, ik ontken de milieuproblematiek niet. We moeten met z’n allen veranderen. Zuiniger (proberen te) doen met energie. Duurzamer omgaan met spullen, niet elk jaar een nieuw mobieltje, tv, auto etc.

En door mensen te stimuleren in plaats van opleggen van veranderingen, bereik je denk ik meer mensen dan met het huidige (paniek)beleid wat nu gevoerd wordt.
Groetjes Stefan

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

za 23 mar, 2019 9:06

Voer voor discussie!

Elektrische auto is helemaal niet schoon’, vindt Amnesty International

download.jpg

Elektrische auto's zijn weliswaar schoon op het gebied van lokale emissies, maar op het vlak van mensenrechten en milieuproblematiek scoren ze belabberd, aldus Amnesty International.

De internationale mensenrechtenorganisatie vraagt de auto-industrie om te letten op de onmenselijke omstandigheden die gepaard gaan met de ontginning van zeldzame metalen voor de accu's van elektrische auto's. De organisatie wijst op schendingen van de mensenrechten, vooral met betrekking tot kinderarbeid en het welzijn van de bevolking in de buurt van de mijnen. De stichting heeft ook milieuproblemen vastgesteld en daagt de auto-industrie uit om binnen vijf jaar met oplossingen te komen. Dat meldde een woordvoerder tijdens de Nordic EV Summit in Oslo.

Amnesty werkt samen met Greenpeace USA aan het identificeren en in kaart brengen van mensenrechten en milieueffecten gedurende de gehele levenscyclus van de accu. Vooral de situatie in de Democratische Republiek Congo bij de ontginning van ertsen voor accu's zou volgens Amnesty zorgwekkend zijn. De onderzoekers van Amnesty ontdekten al in 2016 dat het werk in de kobaltmijnen in dat land met de hand werd gedaan. De mijnwerkers doen dit onbeschermd en dat gaat ten koste van de gezondheid van de volwassenen en kinderen die daar werken, aldus Amnesty.Op dit moment komt meer dan de helft van alle kobaltproductie voor accu's uit Congo, zo meldt website Autogids.be.

Een aantal bedrijven publiceert sinds de onthullingen over de details van het ontginningsproces. Apple, Mercedes, BMW, Renault en Samsung SDI letten sindsdien op misstanden. Maar nog lang niet alle bedrijven doen hieraan mee. Ook de milieu-effecten van de batterijproductie in China, Zuid-Korea en Japan baren Amnesty zorgen, evenals de offshore-mijnbouw voor kobalt, lithium en mangaan. De stichting heeft de auto-industrie uitgedaagd om binnen vijf jaar te komen tot schone en rechtvaardige energieoplossingen. Niet alleen bij het ontginnen van mijnen, maar ook bij de productie, het hergebruik en het recyclen van accu's.

@AD - Erik Kouwenhoven 23-03-19, 06:01
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

rolf
Actief Lid
Actief Lid

za 23 mar, 2019 9:21

Laat Amnesty ook eens kijken wat er in de Niger delta gebeurt........en de EV industrie gebruikt geen kinder kobalt.
Die hoeveelheden zijn te klein.
Deze kobalt gaat naar vage Chinese handelaren (criminelen) op dezelfde wijze als ivoor, neushoorn hoorns en haaievinnen.

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

za 23 mar, 2019 9:45

rolf schreef:
za 23 mar, 2019 9:21
........en de EV industrie gebruikt geen kinder kobalt...
Kun je dat onderbouwen?
(ik hoop overigens dat het waar is)

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

rolf
Actief Lid
Actief Lid

za 23 mar, 2019 10:40

Grote accu fabrikanten kopen geen kobalt van dergelijke handelaren, daarvoor is de levering niet constant gegarandeerd.
Die gaan niet in zee met vage handelaren waarvan je maar moet afwachten of die op tijd leveren.
Die mijn in Congo is geen kobalt mijn maar een koper mijn.
Die kobalt is bijvangst en terplekke geraffineerd en verkocht, komt geen kinderhand aan te pas.
Valt het jullie niet op dat dergelijke verhalen naar boven komen sinds de EV aan terrein wint tov ICE auto's?
Al vele jaren voor er ook maar 1 EV eerst verkocht hoorde je er nooit iemand over terwijl er in allerhande accu's kobalt verwerkt zit en de staal industrie het meeste kobalt gebruikt voor staal veredeling.
Zonder kobalt geen krukassen, nokkenassen, tandwielen, kogellagers, etc, etc.
Dus een beetje misplaatste verontwaardigheid om nu plotseling te gaan lopen blaten dat kobalt in EV accu's gebruikt wordt, voor hoelang dat nog duurt overigens.
Olie industrie heeft een grotere uitbuitings verleden, ook maar stoppen met tanken?
Kleding industrie idem dito, loop je al in je blote kont rond?
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Niet dat ik het goed wil praten, maar laten we nu niet de hypocriet lopen uithangen.

AEO
Actief Lid
Actief Lid

za 23 mar, 2019 10:54

Zo is het maar net. Energie besparen is prima, maar het moet wel realistisch zijn. Huizen goed isoleren, daar zal niemand tegen zijn, maar de mensen moeten het wel kunnen opbrengen. Ik zie niets in warmtepompen, die smakken geld kosten en na 15 jaar vervangen moeten worden. Ook je elektriciteitsverbruik wordt zeker 3 keer zo hoog als je ook nog verplicht elektrisch moet gaan rijden. Gas is de minst vervuilende brandstof, dus waanzin om dat af te schaffen. Groningen kunnen we met rust laten. Over ongeveer 4 of 5 jaar is de gasleiding van Israël naar Europa klaar, dan kunnen we gas van Israël kopen, dus gas van Rusland hoeft geen tegenargument meer te zijn.
Toyota Auris Hybride Aspiration, frost blue

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur

za 23 mar, 2019 11:05

Gas verbruiken - ook al is het van een bevriende natie - betekent nog steeds dat we eindige bronnen aan het uitputten zijn en CO2 in de atmosfeer pompen. Zelf ben ik de financiën aan het verzamelen om over een periode van een decennium of zo te verduurzamen. Dat is een migratietraject, het kan niet in één keer.

Nederland is boos om de klimaatwet. Geschrokken van de opgelegde doelen. Ik zeg: niets mis met een beetje ambitie.

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

za 23 mar, 2019 11:08

...Om het een te doen hoef je het ander niet te laten...
Misschien zijn er ook wel mensen die denken dat ooit - niet alleen de olieplas - maar ook de gasbel is leeggezogen.
Het lijkt me prima als de druk op de (ontwikkelings)ketel wordt gehouden.
Ik heb geen zonnepanelen, neem ze ook niet, maar ben overtuigd dat over een aantal jaren bv. alle dakpannen een zonnepaneel-eigenschap hebben.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Maatschappij en Politiek”

• Informatie