Opladen door remmen

Specifieke technische aspecten van het C-HR Hybrid concept.
Gebruikersavatar
Juggie (Dual Power)
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2313
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 19:43
Locatie: Waddinxveen
Auto: PIP
Contact:

do 17 mei, 2018 13:17

Leuke app echter welke ontwikkelaar/website zit er achter...
Afbeelding Prius Plug In 2013
Afbeelding Prius EE 2011
Afbeelding Prius TE 2008
Afbeelding Prius SE 2005

Gebruikersavatar
CeHaEr
Lid
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: za 08 apr, 2017 14:25
Locatie: Randstad
Auto: C-HR Hybrid

do 17 mei, 2018 14:51

Beginnen met licht remmen en steeds iets harder op het pedaal trappen werkt ook, de meter hou je zo in het ´laden´ gebied.
Met goed oefenen kan je zelfs netjes tot stilstand komen zonder dat je automatische parkeerrem geactiveerd wordt.. (even natrappen dan).
C-HR Hybrid Bitone Plus --- JDM Style

Gebruikersavatar
Selection Passion
Lid
Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 28 mei, 2017 21:37
Locatie: Torun, Polen.
Auto: Toyota Yaris Hybrid

do 17 mei, 2018 17:05

Marctoyotaprius schreef:
za 24 jun, 2017 22:26
Heeft de C-HR geen "B" stand???
Ja, maar die gebruik je toch niet om energie terug te winnen?

Using "B" Shift Position.

In the course of normal driving, the driver NEVER needs to use 'B' mode (engine Brake mode). The techniques below are optional. 'B' mode is appropriate when descending long grades (i.e. descending down a mountain road), where if the driver uses the brake pedal to control the vehicle's speed, the vehicle's brake pads will overheat and fail.

In a normal vehicle, the driver handles that condition by slowing to an appropriate speed and shifting to a lower gear (2nd or 1st). This forces the vehicle to spin the engine faster than needed, "wasting" energy through vacuum losses but helping maintain a safe vehicle speed without overheating the brake pads.

In a Prius, the driver handles that condition by selecting "B" mode. This tells the Prius to attempt to emulate "engine braking" in a conventional vehicle. Depending on the vehicle's speed and the battery SOC (state of charge), the Prius will do this using regenerative braking and/or high-RPM zero-fuel-flow engine braking.

Engine braking is inefficient because it uses the engine as an air pump, converting kinetic energy into heat. Unnecessary regenerative braking is also inefficient because of energy conversion losses. (Regenerative braking is good when it replaces friction braking, but it's not as efficient as coasting at a constant speed.) Because of this, "B" mode will not recharge your batteries more efficiently than just braking and is not recommended for general driving. Just as you might downshift into 2nd gear when going down a long, steep hill to prevent brake damage, you can "downshift" into "B" mode on a Prius. "Shifting" is all electronic, so the system won't let you shift in a harmful way. (Even if you try to shift into reverse when moving quickly forward, you'll just end up in neutral.)

However, in the case of the Prius "Plug-in" model (which provides an EV drive mode,) the "B" mode can be used to extend the range of the EV battery. If in hybrid mode, it is necessary to switch to EV mode and then engage "B". This is effective when approaching junctions as it is not then necessary to apply the brakes until actually arriving at the junction. Typically the range of the EV mode is extended by .1 - .2 miles each time this technique is used.


Bron: https://en.wikibooks.org/wiki/Toyota_Pr ... ing_tricks
Laatst gewijzigd door Selection Passion op do 17 mei, 2018 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Yaris Hybrid Selection Passion 2017 (Poolse benaming voor de Red Bi-Tone).
Afbeelding

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 691
Lid geworden op: ma 07 nov, 2016 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

do 17 mei, 2018 17:27

Heeft de C-HR geen "B" stand???
Ja, maar die gebruik je toch niet om energie terug te winnen?
Ik gebruik die B-stand wel degelijk soms om af te remmen. In de EV modus laadt je accu hierbij lekker op. Ik heb wel een plugin ;-)
Let er wel op dat je achterligger dat relatief sterke afremmen op de motor niet verwacht. Volgens mij gaan de remlichten namelijk niet branden (kan iemand dat bevestigen?). Ik doe het dus alleen als er niemand achter me rijdt.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Gebruikersavatar
Selection Passion
Lid
Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 28 mei, 2017 21:37
Locatie: Torun, Polen.
Auto: Toyota Yaris Hybrid

do 17 mei, 2018 17:42

quattrootje schreef:
do 17 mei, 2018 17:27
Ik heb wel een plugin ;-)
Tja... dat zei ik toch? :mrgreen:

Maar helaas, een C-HR plug-in is er niet!
Yaris Hybrid Selection Passion 2017 (Poolse benaming voor de Red Bi-Tone).
Afbeelding

Gebruikersavatar
garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 13 mar, 2012 8:36
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

do 17 mei, 2018 18:18

Met vol gas geven laad je ook behoorlijk snel,op. Maar daarmee rijd je vast niet het zuinigst.
Dezelfde overeenkomst is er m.b.t. charge-meter tot bijna de helft licht afremmen: met uitrollen leg je een langere afstand af, en als je je t gaspedaal op,t zelfde moment loslaat, kom je verder en verbruik je dus minder benzine voor de volgende meters (het aantal meters tot je eindbestemming zal minder zijn) als je weer gaat optrekken en ben je per saldo dus het zuinigst.
Dus waarom zou je z.s.m. de accu's willen opladen? 8)
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1009
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

vr 18 mei, 2018 7:14

Juggie (Dual Power) schreef:
do 17 mei, 2018 13:17
Leuke app echter welke ontwikkelaar/website zit er achter...
De maker staat er toch bij? Hij is ook actief op youtube en je kunt hem mailen en met een beetje googelen kun je meer over hem vinden.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Plaats reactie

Terug naar “C-HR Hybrid - Techniek”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten