Vering / schokbrekers

Specifieke technische aspecten van de Yaris Hybrid
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjabba
Lid
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: za 04 mar, 2017 19:45

za 08 apr, 2017 13:59

De Yaris Hybrid (met name eerste generatie) is stug geveerd. Maar nu vraag ik me af. Zijn de de straffe veren of zijn het hardere schokbrekers?
Zitten er onder de niet-hybride versie andere veren en/of schokbrekers?
Ik denk er namelijk over om Eibach pro veren eronder te laten zetten. Ik heb al ervaring met deze veren en die zijn goed bevallen. Maar ze waren niet zo stug als dat de Yaris nu is. Dus wellicht wordt hij er iets soepeler van? Veel stugger zou ik niet willen namelijk..

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

za 08 apr, 2017 15:52

Wellicht is het een optie om kleinere velgen met hogere banden te monteren. Scheelt een slok op een borrel.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
Sjabba
Lid
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: za 04 mar, 2017 19:45

zo 09 apr, 2017 10:19

Klopt, die ervaring heb ik. Maar ik had er origineel 15 inch onder met 175-65-15 banden. En nu was de rit net zo stug als met de huidige 195-55-16 banden. Ik ga er nog wel all-season banden opzetten in de maat 185-55-16. All season banden zijn meestal nog wat soepeler.
Maar het zit hem echt in de veren denk ik. Laatst een rit van de Ikea met wat gewicht erin en de bank plat en dan veert hij veel comfortabeler.

Gebruikersavatar
Dutch Viking
Lid
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 16 jul, 2017 16:41
Locatie: Hardenberg
Auto: Toyota Yaris Hybrid

vr 29 jun, 2018 20:17

Ook wij hebben een Yaris Hybrid, van 2012 - dus de eerste generatie. Mijn ervaring: Het zijn niet de veren, die zijn soepel genoeg, maar de schokbrekers. Op dit punt is bij de update, ik geloof in 2015, het nodige verbeterd.
Maar, je kunt er zelf wel wat aan verbeteren, door, het klinkt paradoxaal, de banden harder op te pompen!
Het lijkt erop, dat een hardere band beter door de eerste weerstand van de schokbrekers heenkomt, waardoor deze minder stoten doorgeven aan het interieur.
Ik rijd met Vredestein Quatrac 5, 175/65 R15, de standaard maat. Toyota beveelt aan: Voor 2,3, achter 2,2 bar. Dat leverde ons inderdaad een hoop gestoot op. Toen ik de bandenspanning verhoogde, reed de auto veel rustiger. Ik rij thans met voor 2,5 en achter 2,4 bar, en wij hebben er eigenlijk geen last meer van.
Ik zou zeggen: Probeer het ook eens!
Yaris HSD Aspiration 2012

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5061
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

vr 29 jun, 2018 21:13

He, dat effect herken ik bij mijn BMW 2at ook. Garage standaard voor 2.3 en achter 2.4. Bij sommige ribbels lijkt het dan wel of je tegen een stoeprand aan rijd. Ik verhoog ze nu vrijwel meteen (winter en zomer) naar 2.6 en 2.7. Als het echt zou sneeuwen laat ik er wel lucht uitlopen :D
PIP aug 2012 executive arctic blue

Gebruikersavatar
niek
Lid
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 9:32

zo 08 jul, 2018 22:30

Een reactie van vroeger: In het kevertje dat ik in de jaren 70 reed was de bagageruimte voorin altijd verzwaard met een zak cement of zo, voor een betere wegligging.
een reactie van nu: Ik ben een Yaris Verso addict. Ik ben inmiddels aan mijn 7e bezig. Telkens denk ik weer wat moet ik met een tweede auto, maar ook telkens zwicht ik voor die ruimte Yaris. Is nooit een echte opvolger voor gekomen.
Maar om vering en schokbrekers terug te komen. Mijn laatste Yaris van 2010 bonkt wel erg en geeft oneffenheden wel erg oncomfortabel door. Mijn garagist kon mij niet adviseren om iets aan de veren of schokbrekers te doen. Zijn en mijn remedie is gooi er 150 kilo extra in (ik gebruik kalkzakken = compact en zwaar) en werk die ergens weg. Bij de Yaris Verso ruimte genoeg en het rijdt inderdaad comfortabeler. Harder opgepompte banden heb ik ook. Scheelt ook nog eens in benzineverbruik. Toen de nieuwe Yaris hybride net uitkwam heb ik een proefrit gemaakt en vond het veringscomfort ronduit slecht. Maar uit tests heb ik vernomen dat dat inmiddels aanzienlijk is verbeterd. Maar kennelijk moet en kan het nog beter.
Prius 2 silver grey 2006 (-2010)
Prius 3 astral black 2010 (-2010)
Prius 2 ash grey 2007 (2010-2016)
Prius 3 silver grey solar 2012 (2016- heden)

Plaats reactie

Terug naar “Yaris Hybrid - Techniek”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten