Elektrische mobiliteit anno 2018

Heeft dit de toekomst, wat zijn de voor- en nadelen, is het financieel aantrekkelijk, wat zijn de praktijkervaringen met de huidige elektrische auto's, etc.
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6692
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Elektrische mobiliteit anno 2018

Bericht door johnths2 »

Elektrisch vervoer heeft de toekomst. Veel steden voeren elektrisch busvervoer in. Maar In Utrecht gaat dat niet erg soepel, want aan het einde van de dag staan de meeste bussen weer stil. Maar hoe zit dat in andere steden waar de elektrische bussen rijden?

m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Toyo
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 09 jul 2017, 19:39
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

Re: Elektrische mobiliteit anno 2018

Bericht door Toyo »

In Arnhem hebben ze dat mooi opgelost.
42
107.4K hybride kilometers afgelegd @ 4.50 l/100km.
Auris TS (2014): 2017 - heden

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3121
Lid geworden op: 02 apr 2006, 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: Elektrische mobiliteit anno 2018

Bericht door Frank2b »

Hadden ook gewoon Chinese bussen moeten kopen.... :mrgreen:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 1228
Lid geworden op: 24 okt 2016, 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Re: Elektrische mobiliteit anno 2018

Bericht door Axial63 »

In Groningen / Drenthe (grootste concessie elektrische bussen => 160 stuks) heeft de berger 2 nieuwe (diesel) bergingsauto's gekocht.

Gaat blijkbaar wel goed dat dagelijks afslepen van Franse en (deels) Chinese bussen...

Soms een NL product maar die vliegt dan uit de bocht of zo (hoger eigen gewicht en meer gewicht op het dak.. tov de standaard dieselbus)

De chauffeurs hier roepen:
"Als het niet gaat zo als het hoort,
dan belt de verkeersleiding Poort"

(de berger heet: Poort)
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3121
Lid geworden op: 02 apr 2006, 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: Elektrische mobiliteit anno 2018

Bericht door Frank2b »

Misschien dan toch het Arnhemse systeem? Daar rijden de elektrische bussen al jaren zonder problemen rond...
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6692
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: Elektrische mobiliteit anno 2018

Bericht door johnths2 »

Je zit daar wel met vaste routes door de bovenleidingen van die trolley bussen.
Het openbaar vervoer zou ook d.m.v. een elektrische tram uitgevoerd kunnen worden.
Elektrische (BEV) bussen hebben als voordeel dat zij van routes af kunnen wijken, om wegwerkzaamheden heen kunnen manoeuvreren en ook verder de wijken in kunnen rijden.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Toyo
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 09 jul 2017, 19:39
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

Re: Elektrische mobiliteit anno 2018

Bericht door Toyo »

Een hybride oplossing dan, een relatief klein accu pakket en op de hoofdroutes wel rijden en bijladen via de bovenleiding.
42
107.4K hybride kilometers afgelegd @ 4.50 l/100km.
Auris TS (2014): 2017 - heden

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6692
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: Elektrische mobiliteit anno 2018

Bericht door johnths2 »

Lijkt mij een goede oplossing.
Beugel naar beneden en dan een stuk van de route EV rijden en voor het opladen weer terug onder de voedingskabel.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 1228
Lid geworden op: 24 okt 2016, 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Re: Elektrische mobiliteit anno 2018

Bericht door Axial63 »

Nope.

Kost tijd (dus dienstregeling niet zuiver) en chauffeur moet onderweg de beugels van en op de trolleylijn leggen (ook niet acceptabel volgens de vakbonden).

Hybride (stads)bussen is al geprobeerd: In Emmen kwamen in 2016 4 nieuwe Hybride bussen voor de stadslijnen.
Deze bussen stonden vaker in de remise dan dat ze reden en het verbruik was vergelijkbaar met een conventionele diesel bus. Dus allen de sticker: Hybride zat er op, verder had het totaal geen nut.

Inmiddels zijn de bussen ingeruild bij Mercedes en rijden er (deels) Chinese elektra bussen rond.
Nog niet naar tevredenheid want om de hele dienst uit te kunnen rijden moet er onderweg bijgeladen worden.
Het laadpunt op het station is nog niet aangelegd omdat er bezwaren waren binnen gekomen en omdat de benodigde elektra niet via bestaande kabels kon lopen.
Nu kan de bus geen volle dienst draaien en zijn er chauffeurs aangesteld die voor of na reguliere dienst een vervangende (diesel) bus brengen om te voorkomen dat de bus stilvalt. Tevens is er een kink in de dienstregeling omdat de passagiers nu niet maar van de ene kant van de "stad" naar de andere kant kunnen reizen zonder overstap..

Energietransities..... Pffff
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6692
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: Elektrische mobiliteit anno 2018

Bericht door johnths2 »

Wat een amateuristisch en bureaucratisch geneuzel.
We kunnen naar de maan vliegen en weer terug, maar een fatsoenlijk gecoördineerde energietransitie gaat niet lukken.
Ik hou mijn hart vast voor de toekomst. :(
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3121
Lid geworden op: 02 apr 2006, 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: Elektrische mobiliteit anno 2018

Bericht door Frank2b »

:D :D :D Plannen is een kunst!
En daarin de hele keten meenemen is kennelijk nét ietsjes te veel gevraagd... 'ander bureau, niet mijn zorg' :mrgreen:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 1228
Lid geworden op: 24 okt 2016, 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Re: Elektrische mobiliteit anno 2018

Bericht door Axial63 »

plannen is een deel van het probleem

kosten (dus geld) is een heel groot ander deel....
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6692
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: Elektrische mobiliteit anno 2018

Bericht door johnths2 »

Axial63 schreef:
10 mar 2020, 16:14
kosten (dus geld) is een heel groot ander deel....
Daar hebben we toch de portemonnee van de burgers voor. :wink:
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 1228
Lid geworden op: 24 okt 2016, 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Re: Elektrische mobiliteit anno 2018

Bericht door Axial63 »

Klopt...

Maar helaas doet de overheid ook steeds vaker dingen verpakken in een aanbesteding....
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6692
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: Elektrische mobiliteit anno 2018

Bericht door johnths2 »

Die kreet heb ik meer gehoord "overheid", wie was dat ook al weer?
Oh, ja dat was het stokpaardje van het libertarisme by Murray Newton Rothbard. :wink:
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Plaats reactie