Met (A)CC heuvels af kan dat kwaad?

Alles over het rijden met de Prius Wagon. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Gesloten
Snarftoy

zo 14 apr, 2013 21:48

Was afgelopen 2 dagen in regio Spa.
Wat meer heuvels tov het polderland hier t.z.v. Rotterdam.
Kwam een redelijke steile heuvel af waar ik de auto in ACC op 50 heb gezet.
De auto remde af op de elektromotor ( beneden aangekomen t/m het laatste streepje accu vol ).

Kan dat kwaad is of is dit nu zelfs raadzaam ?

b.roos
Lid
Lid

zo 14 apr, 2013 23:49

Op CC de heuvels af heb ik ook een aantal keren meegemaakt zowel in de Oostenrijkse bergen als ook bij de Oosterbuurtjes in het Sauerland.
De accu is dan geregeld tot en met het laatste streepje vol.
Als dat kwaad kon was er wel een veiligheid in gebouwd........ en die is er niet.
De Wagon zal toch niet de eerste Prius zijn, die op deze wijze geregenereerde energie (met 50 kmh op (A)CC de helling af) tot "de laatste druppel" opslaat

Jammer is het wel, dat het teveel aan energie dat ontstaat niet kan worden opgeslagen of op een andere manier kan worden benut.
Weg is hier dus weg....!
5-7-"12: Black Prius Wagon Asp, Toyota ProTect, Zwarte beschermstrip achterbumper,comfort schakeling, Stootlijsten in kleur, 17" Silver Tavolo's "zomer" en 16" standaard "winter", 2 x PDC, Touch & Go +.

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

ma 15 apr, 2013 0:04

b.roos schreef: Als dat kwaad kon was er wel een veiligheid in gebouwd........ en die is er niet.
Tja wél degelijk, (oververhitting remmen) daar is nu de B-stand voor uitgevonden. Zie Manual.
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Snarftoy

ma 15 apr, 2013 9:29

Thx beider.
Ja de B-stand is mij bekend en zal ik ook zeker in langere afdalingen gebruiken maar dat wat hier niet echt van toepassing ?

denegende
Lid
Lid

ma 15 apr, 2013 10:38

Vorig jaar augustus in zomervakantie met de Prius wagon in Frankrijk. Idd, met ACC aan werd de accu helemaal geladen, tot op laatste streepje. Zeker in de bergen met gebruik van de B-stand. Mij ook onduidelijk wat er dan gebeurt met extra geregenereerde energie als de accu helemaal vol zit. Heb tijdens en na de vakantie overigens geen schade gehad door het continue helemaal volladen van de accu. Ben benieuwd of iemand weet wat er dan met die "over"lading energie gebeurt.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

ma 15 apr, 2013 10:49

denegende schreef:Ben benieuwd of iemand weet wat er dan met die "over"lading energie gebeurt.
Wordt netjes door de ICE 'afgefakkeld' om schade te verkomen.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

superoscar

ma 15 apr, 2013 13:51

Het lukte mij trouwens met de Prius 2 een stuk makkelijker om de accu helemaal vol te laden dan met de Wagon.. Als ik met de P2 een lange remweg vanaf de snelweg had kreeg ik hem al helemaal vol, dat is me tot nu toe nog niet gelukt........

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

ma 15 apr, 2013 14:14

gelukgehad schreef:
b.roos schreef: Als dat kwaad kon was er wel een veiligheid in gebouwd........ en die is er niet.
Tja wél degelijk, (oververhitting remmen) daar is nu de B-stand voor uitgevonden. Zie Manual.
Ik zou toch ook de B-stand verkiezen, boven remmen of de batterij helemaal vol te laten lopen.
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

ma 15 apr, 2013 15:03

Als je de CC niet ingeschakeld hebt, dan heb je met afdalingen de voet op de rem. Lijkt mij sterk als die in de omgeving van Spa (ik ken die behoorlijk goed) al oververhit zouden kunnen raken. De B-stand schakelt de ICE in en dat betekent dat je als extra wat remkracht hebt van het laten meedraaien van de benzinemotor. Veel heeft dat niet op de kous, althans niet zoveel als in een auto met handgeschakelde bak naar een kleine versnelling terugschakelen. In de B-stand schakelt de ICE niet terug naar een klein verzet, althans hoor je de motor daardoor niet bijzonder hoge toeren maken.

Mij opa leerde nog dat je bergaf dezelfde versnelling hoorde te gebruiken als bergop, maar dat mag tot in het begin van de 60s misschien nog raadzaam zijn geweest bij lange steile afdalingen; al decennia zijn de remsystemen zó goed dat de kans op oververhitting niet zo geweldig groot is. Voor een zéér moderne auto als de Prius lijks me die kans nog flink kleiner.

Oververhitte remmen heb ik precies 2 keer meegemaakt, maar dat was 1 keer met mijn MG TD uit '52 en het betrof toen - merkwaardigerwijs - alleen de remtrommels van de achterwielen. Deze blokkeerden toen iets. De andere keer was met het Puchje in de omgeving van Stavelot, maar dat kwam doordat we met z'n tweetjes erop (is ie eigenlijk niet voor gebouwd) zaten en een fikse afdaling gemaakt hadden.
Duurde in beide gevallen overigens érg lang eer dat die afgekoeld waren.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

b.roos
Lid
Lid

ma 15 apr, 2013 17:11

[/DUS LEKKER IN 'D' OP DE CRUISE CONTROL DE HEUVEL AF ...........]
Toyota Informatie Center, Pim zegt:
15 april 2013 om 12:55
@b.roos Het kan geen kwaad om helling af in de “D” stand te blijven rijden, al zal de snelheid afhankelijk van de hellingshoek natuurlijk toenemen waardoor je veel zal moeten bijremmen. Door in deze situatie de “B” stand te gebruiken wordt het conventionele remsysteem minder belast. In stand “B” draagt de elektromotor sterker bij aan het afremmen. De compressie van de verbrandingsmotor zal daarnaast in stand “B” worden gebruikt om af te remmen op de motor zodra de hoogvoltage batterij vol zit.

b.roos zegt:
15 april 2013 om 10:36
[][]@ toyota
als je met de Wagon op de Cruise Control (bv. 50kmh) een lange helling afgaat, dan laadt de batterij op tot en met het allerlaatste streepje.
Er vindt bij het afdalen een m.i remmende werking plaats op de motor, en de batterij wordt door de “overtollige energie” compleet opgeladen.
De snelheid is niet van dien aard dat telkens moet worden bijgeremd.
Vraag 1: kan het kwaad op deze manier (op CC en reeds 100% volle accu) de helling(en) blijven afrijden of is het beter de “B” versnelling te gebruiken.
Vraag 2: Zo ja, is dat dan te allen tijde het geval of alleen vanaf het moment dat de accu geheel opgeladen is?
[/s][/s]
5-7-"12: Black Prius Wagon Asp, Toyota ProTect, Zwarte beschermstrip achterbumper,comfort schakeling, Stootlijsten in kleur, 17" Silver Tavolo's "zomer" en 16" standaard "winter", 2 x PDC, Touch & Go +.

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

di 16 apr, 2013 9:58

b.roos schreef: Toyota Informatie Center, Pim zegt:
15 april 2013 om 12:55 Door in deze situatie de “B” stand te gebruiken wordt het conventionele remsysteem minder belast. In stand “B” draagt de elektromotor sterker bij aan het afremmen. De compressie van de verbrandingsmotor zal daarnaast in stand “B” worden gebruikt om af te remmen op de motor zodra de hoogvoltage batterij vol zit.
Hier concludeer ik juist uit dat het de remmen ontlast in de B-stand :wink:
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

b.roos
Lid
Lid

di 16 apr, 2013 18:09

gelukgehad schreef:
b.roos schreef: Toyota Informatie Center, Pim zegt:
15 april 2013 om 12:55 Door in deze situatie de “B” stand te gebruiken wordt het conventionele remsysteem minder belast. In stand “B” draagt de elektromotor sterker bij aan het afremmen. De compressie van de verbrandingsmotor zal daarnaast in stand “B” worden gebruikt om af te remmen op de motor zodra de hoogvoltage batterij vol zit.
Hier concludeer ik juist uit dat het de remmen ontlast in de B-stand :wink:
Ja, dat zegt Pim, maar het kan dus ook echt geen kwaad om in D te blijven rijden met een al "volle" accu.
Als het de heuvel-af gaat met een redelijk normale snelheid en het bijremmen niet erg frequent en erg zwaar moet........
Zelf rijd ik de Silvretta Hochalpenstrasse ook af in de "B", anders blijf je remmen..........

Stoffelarus
Lid
Lid

za 17 aug, 2013 7:48

Ik heb het deze week getest in heuvelachtig gebied. Mijn batterij was maximaal geladen, wanneer dit gebeurde ging inderdaad de motor aan (net zoals in de 'B' stand) en werd de overtollige 'energie' naar daar afgeleid...
de Stoffels.
Grand Prius+ 'Lounge' (Belgische Topversie) geleverd op 31/12/12... en nu rijden!!!! Yieee Haaaa

Morgoth
Actief Lid
Actief Lid

di 10 sep, 2013 21:30

Camille Schyns schreef: Mij opa leerde nog dat je bergaf dezelfde versnelling hoorde te gebruiken als bergop, maar dat mag tot in het begin van de 60s misschien nog raadzaam zijn geweest bij lange steile afdalingen; al decennia zijn de remsystemen zó goed dat de kans op oververhitting niet zo geweldig groot is. Voor een zéér moderne auto als de Prius lijks me die kans nog flink kleiner.
Wat doet een rem? Die zet bewegingsenergie om in... Jawel, warmte. Dus veel energie is veel warmte. Op de remmen een flinke berg af betekend dus wel degelijk oververhitte remmen!
Ik zou ook zeker de B gebruiken. Maar wanneer je op CC of ACC de berg af gaat en je gaat remmen dan gaat de CC automatisch uit. Blijft hij erop dan is er dus niets aan de hand. De auto regenereert energie tot hij het niet meer kwijt kan. De rest van de energie ben je kwijt.
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

wo 11 sep, 2013 10:41

Precies één keer heb ik een oververhitte rem meegemaakt (aan mijn 1952 MG), maar dat kwam door een vastzittende remschoen (rechts achter); dat had niks met gewoon remmen van doen.

Morgoth heeft uiteraard gelijk waar hij zegt dat met remmen de bewegingsenergie in warmte wordt omgezet en dus worden de remonderdelen daardoor aardig opgewarmd, maar oververhitting is 3 deuren verder. De Prius zal zowel met in- als uitgeschakelde cruise-controle regeneratief remmen en daarmee bewegingsenergie laten wegvloeien. Een handgeschakelde auto die niet in de vrij staat doet dat ook, maar dan zonder iets terug te winnen van energie.

Oververhitte remmen zullen bij normaal gebruik ook niet bij lange en steile afdalingen niet gauw voorkomen. Als, dan zou mijn eerste gedachte uitgaan naar een gebrek aan het remsysteem of extreem gebruik zoals zich dat kan voordoen met racen.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gesloten

Terug naar “Prius plus - Rijden & Verbruik”

• Informatie