Soort benzine

Alles over het rijden met de Prius Wagon. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
b.roos
Lid
Lid

do 17 jan, 2013 18:27

GT81 schreef:Om dat in het juiste perspectief te plaatsen zou je dus moeten kijken wat je bespaart minus meerverbruik.

Iemand een idee wat benzine + E10 gemiddeld kost?
Hier weet ik het niet, maar in Dld ca € 0,05 minder dan Euro95.
Hier zie je niet zo vaak (gaat wel steeds meer komen) maar in Dld en andere landen (o.a.Frankrijk) is het meer verbreid.
5-7-"12: Black Prius Wagon Asp, Toyota ProTect, Zwarte beschermstrip achterbumper,comfort schakeling, Stootlijsten in kleur, 17" Silver Tavolo's "zomer" en 16" standaard "winter", 2 x PDC, Touch & Go +.

GT81

do 17 jan, 2013 19:07

Ik ga wel even rondneuzen tzt.

Ik zie dat jij Toyota Protect hebt staan bij jouw Asp. Wat is dat precies?

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 3 dynamic

do 17 jan, 2013 20:08

De prijs verschilt van dag tot dag aan de grens. Vanmiddag Euro 95 E5 1.599, Super E10 1.559. Elten bij Emmerich. Ik tank altijd Euro 95 E5. De lokale prijs was hier 1.68 met 13 cent korting.
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >130.000 km

pattejick

zo 28 jul, 2013 9:56

Als ik het zo lees, kan de Prius E10 aan. Of het op weg naar Zuid Frankrijk met een volle auto en in de heuvels aan te raden is kan ik echter nergens herleiden. Wellicht in dit kader beter om euro 98 te tanken? Zeker met een dakkoffer en vollebepakking vrees ik met E10 een hoger verbruik en (ietwat) teruglopende prestaties.... Is deze angst gegrond? Iemand ervaringen hiermee?

denegende
Lid
Lid

ma 05 aug, 2013 12:52

@pattejick; ja ik heb hier in augustus 2012 ervaring mee opgedaan tijdens onze vakantie in Fr.
Verbruik neemt idd iets toe maar niet veel. Veel autoroute gereden, zeer weinig lokaal, totaal 3500 km met 3 personen en dakkoffer, snelheid 140 op de ACC. Verbruik 7,14 liter op 100 km. Niet boordcomputer verbruik maar 7,14 was daadwerkelijk verbruik over de 3500 km. Geen problemen met E10 gehad.

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

ma 05 aug, 2013 13:56

pattejick schreef:Als ik het zo lees, kan de Prius E10 aan. Of het op weg naar Zuid Frankrijk met een volle auto en in de heuvels aan te raden is kan ik echter nergens herleiden. Wellicht in dit kader beter om euro 98 te tanken? Zeker met een dakkoffer en vollebepakking vrees ik met E10 een hoger verbruik en (ietwat) teruglopende prestaties.... Is deze angst gegrond? Iemand ervaringen hiermee?
Vele malen met de Prius naar Italie geweest, door en over de St. Gotthard, waar mogelijk E10 getankt.
Nooit iets gemerkt van teruglopende prestaties, sterker nog, op deze ritten ging mijn gemiddelde verbruik naar beneden.
Of dat 'dankzij of ondanks' de E10 komt laat ik maar in het midden...

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

ma 05 aug, 2013 14:14

Lange vakantieritten 's zomers resulteren vrijwel steeds in knap lage verbruikscijfers. Er wordt aardig van de rem afgebleven en met constante snelheid gereden. Daarnaast is de motor mooi op temperatuur en zo loopt het allemaal nogal optimaal.

Met 140 is het verbruik uiteraard een stuk hoger doordat er nu eenmaal als eerste een flinke druk van de luchtverplaatsing overwonnen moet worden. Een dakkoffer zorgt nog eens voor extra luchtweerstand. Meerdere personen èn bagage betekent extra gewicht dat meegesleurd moet worden en ook dat verhoogt het verbruik wat; als er wèl veel geremd en opgetrokken moet worden, pakt dat extra zwaar uit.

Het leuke van de Prius is dat de airco niet zwaar doortikt op het verbruik. Als ik het goed begrepen heb, haalt die z'n energie uit de aandrijfaccu's en met dat die op de snelweg met overtollige energie gespijsd worden, is de airco van de Prius zuiniger dan van een auto die de energie van de airco uit een extra aandrijfriem moet halen en daarmee rechtstreeks het motorvermogen belast.

E10 heeft minder energie in zich, maar op lange ritten met constante snelheid merk je dat nauwelijks aan het verbruik. De Prius is geschikt voor E10, dus problemen hoef je er niet van te verwachten.

Onze antieke keteltjes zijn met die erg lange warme ritten overigens óók veel zuiniger.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gesloten

Terug naar “Prius plus - Rijden & Verbruik”

• Informatie