ma 05 aug, 2013 14:14
Lange vakantieritten 's zomers resulteren vrijwel steeds in knap lage verbruikscijfers. Er wordt aardig van de rem afgebleven en met constante snelheid gereden. Daarnaast is de motor mooi op temperatuur en zo loopt het allemaal nogal optimaal.
Met 140 is het verbruik uiteraard een stuk hoger doordat er nu eenmaal als eerste een flinke druk van de luchtverplaatsing overwonnen moet worden. Een dakkoffer zorgt nog eens voor extra luchtweerstand. Meerdere personen èn bagage betekent extra gewicht dat meegesleurd moet worden en ook dat verhoogt het verbruik wat; als er wèl veel geremd en opgetrokken moet worden, pakt dat extra zwaar uit.
Het leuke van de Prius is dat de airco niet zwaar doortikt op het verbruik. Als ik het goed begrepen heb, haalt die z'n energie uit de aandrijfaccu's en met dat die op de snelweg met overtollige energie gespijsd worden, is de airco van de Prius zuiniger dan van een auto die de energie van de airco uit een extra aandrijfriem moet halen en daarmee rechtstreeks het motorvermogen belast.
E10 heeft minder energie in zich, maar op lange ritten met constante snelheid merk je dat nauwelijks aan het verbruik. De Prius is geschikt voor E10, dus problemen hoef je er niet van te verwachten.
Onze antieke keteltjes zijn met die erg lange warme ritten overigens óók veel zuiniger.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L