topsnelheid

Alles over het rijden met de Prius Wagon. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
riekerinkr

do 19 jul, 2012 12:49

in sept krijg ik mijn nieuwe prius Wagon aspiration pearl white met Tavolo gunmetal velgen, Ik lees regelmatig dat de Prius in het algemeen een langzame auto is. heb zelf een stuk proef gereden en vindt dat hij niet langzamer is dan mijn huidig Gr picasso 2ltr op gas.
Ik heb de prius alleen niet op topsnelheid getest, in de brochurer staat 165km/h zijn er al happy eigenaren van de Wagon die dit al eens geprobeert hebben? :mrgreen:

MIKKEY99

do 19 jul, 2012 18:42

Tijdens het test rijden zijn we naar de Duitse Autobahn geweest (wonen nabij de grens) met gemak naar de 160, even op de 166 (op de teller) gehad en toen terug laten zakken, had het idee dat hij nog iets harder kon.
Laatst gewijzigd door MIKKEY99 op do 19 jul, 2012 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

GertV

do 19 jul, 2012 20:36

Die 165 heb ik altijd een lage topsnelheid gevonden eigenlijk. De normale prius kan veel harder. Wellicht dat de auto begrenst is ivm het grotere formaat oid?

riekerinkr

do 19 jul, 2012 22:21

Woown zelf ook aan de grens bij enschede en rijd dus regelmatig in duitsland, in nl is het optrekken van 100 naar 130 meer van belang en dat was naar mijn gevoel wel dik in orde. De 165 die in de brochure staat vind ik ook aan de lage kant. heb filmpjes gezien waar een prius 3 de 195km/h op de teller aan tikt. Moet de wagon theoretisch toch wel richting 180 kunnen, of hij moet zoals opgemerkt begrenst zijn.

ginrin
Lid/donateur
Lid/donateur

do 19 jul, 2012 22:35

De III is begrensd op 180 echte km (zo'n 193 op de teller gehaald in Duitsland), blijkbaar heeft de Wagon een lagere begrenzing. Overigens maakt dat de auto niet "langzaam", hij trok tot het laatst toe goed op, hoewel de accu na een minuut ofzo leeg was, blijkbaar wordt het hele vermogen aangesproken om deze snelheid te halen.

Joop

Olaf
Actief Lid
Actief Lid

do 19 jul, 2012 23:43

riekerinkr schreef:, Ik lees regelmatig dat de Prius in het algemeen een langzame auto is. heb zelf een stuk proef gereden en vindt dat hij niet langzamer is dan mijn huidig Gr picasso 2ltr op gas.
Ik heb de prius alleen niet op topsnelheid getest, in de brochurer staat 165km/h zijn er al happy eigenaren van de Wagon die dit al eens geprobeert hebben? :mrgreen:

Zo zie je maar hoe negatieve publiciteit werkt. Zelfs mensen die voor een Prius kiezen geloven het. En soms zoals hier komen ze dan achter de leugens van de pers en hun volgers.

De Prius is een van de vlotste auto's in het dagelijks verkeer. Voor dezelfde tussensprint heb je een 130PK + diesel nodig. En over de stoplichtsprintjes zullen we het maar helemaal niet hebben.

Ik denk dat alleen een 140pk TSI DSG echt vlotter is, maar die is natuurlijk weer heel gauw stuk :lol:
Priusrijder vanaf 2006 (dus met 25% bijtelling)
Prius 3 Executive 2009
JBL premium sound
Dezent F velgen 17
Goodyear Eagle
Winterverbruiksaanduiding 5,5
Zomer: 5,0
Review: http://www.autoweek.nl/autoreview/38433 ... -executive

riekerinkr

vr 20 jul, 2012 0:02

olaf, ben het met je eens. nadat ik eerst in een prius 3 proef had gereden en daarna in de wagon bleek dat een hybride helemaal niet langzaam is.
mijn huidige gr picasso 2ltr benzine is langzamer dan de wagon. Mede doordat er geen schakelmomenten zijn. Ik was bij mijn eerste proefrit verrast door het confort en de acceleratie. in de pers wordt je diect als boomknuffelaar te kaken gezet als je pius rijdt. Als je dan een keer sneller rijdt dan de voorgeschreven snelheid ben je hypocriet.
Zelf ben ik in eerste instantie voor de lagere bijtelling gegaan, maar na de proefrit ben ik overtuigd dat ik een auto heb gekozen die aan al mijn wensen voldoet.
Ruimte, comfortabel, leuk uiterlijk (is persoonlijk) en vlot.

riekerinkr

di 07 aug, 2012 13:02

Vandaag nog een keer een proefritje gemaakt en ook een stuk op de Deutsche Autobahn gereden :silent: . Kon goed mee met het verkeer en op een vrij stuk even geprobeert wat de Wagon nou precies kan.
Voluit gas :twisted: en de Wagon accelereert snel richting de 177km/u op de teller daar aangekomen merk je dat hij in gaat houden. Waarschijnlijk treedt de begrenzer dan in werking want gezien hoe makkelijk hij naar de 177 loopt moet er nog wat "reserve" aanwezig zijn. 177 zal gezien de afwijking van de teller inderdaad 165 km/u zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

superoscar
Lid
Lid

di 07 aug, 2012 13:22

Haha, 177 rijden en dan nog rustig een foto maken, dat zijn pluspunten voor de auto :o

Maar wat je beschrijft komt precies overeen met de Prius 2 die ik nu rijd, zelfs enigszins heuvel op/af rijdt hij exact 170 (of 180, ik twijfel ff). Dat moet op begrenzing duiden!
08-2012 - nu: Prius Wagon Aspiration
04-2009 - 08-2012: Prius II Tech

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Plug-In Executive

di 07 aug, 2012 18:11

superoscar schreef: Maar wat je beschrijft komt precies overeen met de Prius 2 die ik nu rijd, zelfs enigszins heuvel op/af rijdt hij exact 170 (of 180, ik twijfel ff). Dat moet op begrenzing duiden!
170 op de GPS en 180 op de teller. Grappig ook dat ik bij een afdaling (Talbrücke heet zoiets geloof ik) vlotjes naar de max toe accelereerde waar ineens het toerental inzakte tot ca 3800 rpm en er zelfs even een laadstroom van 40A werd gegenereerd voordat de snelheid stabiliseerde. Alsof ie moeite moest doen om de snelheid niet hoger te laten oplopen...
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: Mazda CX3 GTM - 2018

di 07 aug, 2012 19:35

superoscar schreef: Maar wat je beschrijft komt precies overeen met de Prius 2 die ik nu rijd, zelfs enigszins heuvel op/af rijdt hij exact 170 (of 180, ik twijfel ff). Dat moet op begrenzing duiden!
De beide AC-synchrone elektromotoren MG1 en MG2 zijn in toeren begrenst (beveiliging), aangezien MG2 via het reductieset direct gekoppeld is aan de voorwielen zal de rijsnelheid ook begrenst zijn.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Mazda CX3 GTM/Solar White Mica/Heden...

riekerinkr

wo 08 aug, 2012 8:44

johnths2 schreef:
De beide AC-synchrone elektromotoren MG1 en MG2 zijn in toeren begrenst (beveiliging), aangezien MG2 via het reductieset direct gekoppeld is aan de voorwielen zal de rijsnelheid ook begrenst zijn.
Waarschijnlijk is de topsbelheid van de Wagon lager omdat men de eindoverbrenging korter heeft gemaakt om het hogere gewicht van de wagon tov de standaard prius te compenseren, hierdoor zal de wagon inderdaad eerder zijn max toeren bereiken.

Gautier
Lid
Lid

zo 28 okt, 2012 20:37

Ik heb het gisteren ook even uitgeprobeerd, en die van mij stopt ook precies op 177 op de teller (vlakke weg). Harder wil-ie niet.
Sinds 30 augustus 2012 berijder van een Prius Wagon Dynamic Business Royal met leer zwart/alcantara en MAK Zenith HS 16"velgen (exact hetzelfde als de Tavolo's van Toyota, alleen de prijs is lager)

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 28 okt, 2012 23:03

Afgelopen vrijdag voor het eerst in Duitsland geweest. Op de GPS 180,2 km/uur. Leuk om te weten, daarna weer naar de 120...
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

ma 29 okt, 2012 0:56

mmm, vergeten uit te proberen in Duitsland
PIP aug 2012 executive arctic blue

Gesloten

Terug naar “Prius plus - Rijden & Verbruik”

• Informatie