Toyota Fuel Cell Mirai

Interessante links gevonden op het internet? Plaats ze hier! De beste links zullen we belonen met een "sticky topic".
Gebruikersavatar
bonbon
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 235
Lid geworden op: zo 25 jul, 2010 1:09
Locatie: Portugal pt

ma 12 mar, 2018 11:31

Toyota zal hier blij van worden
Opslag van waterstof in korrels Nederlandse vinding ( waar ik nog niet van gehoord had)
waar nu proeven mee gedaan worden De reactor staat op Plant One, de faciliteit voor chemische experimenten in het Rotterdamse Botlekgebied.
https://www.deingenieur.nl/artikel/test ... -waterstof
Ik denk dan Nederlandse regering koop een paar waterstof auto,s op van BMW sloop de druktanks er uit drie nieuwe opslag tankjes er in en gaan met die banaan..............
Laten we eens zien waar we voor gaan. :D :D :D
Voorlopers hebben het zwaar,maar wel het mooiste uitzicht.

Gebruikersavatar
rolf
Lid
Lid
Berichten: 202
Lid geworden op: do 08 mar, 2018 7:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

ma 12 mar, 2018 12:06

Al zou je waterstof weet ik waar in kunnen bewaren, het blijft een inefficiënt proces om het te maken en het daarna weer in elektriciteit om te zetten.
Een waterstof auto gebruikt zo een 3x zoveel energie om een afstand af te leggen dan een vergelijkbare EV.
Het hele waterstof gebeuren voor personen auto's komt niet van de grond omdat het te ingewikkeld en vooral te duur is.
Een vulpunt aanleggen kost zo een 2 miljoen euro................een laadzuil met meerdere kabels 200000 euro.
Batterijen krijgen een steeds hogere energie dichtheid en een range van 400-500 echte km's is ruim voldoende om overal te kunnen komen.
Met overal bedoel ik heel Europa.
En vergeet niet dat brandstofcellen ook zeldzame aardmetalen bevatten die "opgebruikt" worden en zo een brandstof cel heeft ook het eeuwige leven niet.

En het grootste nadeel...................je blijft geketend aan een leverancier, het zelf maken van waterstof is een utopie, moet er niet aan denken dat mijn buurman in z'n garage onder mij waterstofgas aan het fabriceren is onder 800 bar.........boem.
Zonnepanelen met een opslagaccu is een goedkope manier van stroom maken en bewaren.

https://www.youtube.com/watch?v=nWLzlrGGuxQ

Zie meer toekomst voor waterstof icm met zwaar transport en grote zeeschepen en energie overschot opslag.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Gebruikersavatar
bonbon
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 235
Lid geworden op: zo 25 jul, 2010 1:09
Locatie: Portugal pt

ma 12 mar, 2018 12:34

Sorry Rolf dat was zo !
als het klopt wat deze man heeft bedacht en heeft laten zien .
en wat ze nu in proef opstellingen aan het testen zijn dan kan dit wat groots worden.
Laten we het hopen. :D
Voorlopers hebben het zwaar,maar wel het mooiste uitzicht.

Gebruikersavatar
bonbon
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 235
Lid geworden op: zo 25 jul, 2010 1:09
Locatie: Portugal pt

ma 12 mar, 2018 12:38

De naam van de uitvinder vind ik trouwens erg grappig (Gerard Lugtigheid) ontopic
Voorlopers hebben het zwaar,maar wel het mooiste uitzicht.

Gebruikersavatar
bonbon
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 235
Lid geworden op: zo 25 jul, 2010 1:09
Locatie: Portugal pt

ma 12 mar, 2018 12:49

Als de zware industrie waterstof als energiebron kan gebruiken, is dat een reuzenstap in de strijd tegen luchtvervuiling.

De Nederlandse uitvinder Gerard Lugtigheid staat op het punt om efficient waterstof te produceren en vervolgens op te slaan in poedervorm.

Als het lukt wordt dit een belangrijke gamechanger voor de Nederlandse en Internationale energietransitie.

Waterstofpoeder was al bekend maar Lugtigheid ontwikkelt momenteel een bijzondere techniek om de energie vrij te laten komen.
Dit gebeurt met natrium-boor-verbinding (NaBH4), ofwel Ultra Pure Water zoals Lugtigheid het noemt. Het zuur brengt de reactie op gang en dat levert elektriciteit, de krachtbron voor de auto.
Poeder en Ultra Pure Water kunnen als een modderachtige substantie worden getankt via bestaande tankstations. Er zijn geen waterstofstations voor nodig, een enorme vooruitgang want op dit moment zijn er pas drie waterstofstations in Nederland. En de prijs is ook te overzien. De prijs voor een kilo H2Fuel zou ongeveer € 1,65 worden; voldoende voor 240 kilometer.

Waterstof acceptatie
Gerard Lugtigheid en zijn bedrijf H2Fuels Systems in Voorschoten zijn er druk mee. De grote uitdaging waar Lugtigheid en zijn team voor staan is het creëren van maatschappelijke bekendheid, dat vervolgens weer moet zorgen voor acceptatie van de techniek.

Er bestaat inmiddels concrete belangstelling vanuit het bedrijfsleven, onder meer van energiebedrijven, oliemaatschappijen en chemiebedrijven. Ook de provinciale overheden tonen interesse. Meerdere buitenlands kennisinstituten zijn razend nieuwsgierig.

Prof. dr. Ad van Wijk, hoogleraar duurzame energie bij de TU in Delft, juicht elke vorm van gebruik van waterstof toe.

„Er zijn meerdere manieren om waterstof op te slaan. Momenteel is het onder hogedruk opslaan van waterstofgas de standaard in de autosector. Maar dat wil niet zeggen dat er geen markt is voor een separate toepassing van H2Fuel.”

Heeft H2Fuel-Systems de spectaculaire, nieuwe technologie ontwikkeld waar we op wachten? Een techniek die waterstof eindelijk tot een praktische, economisch aantrekkelijke, veilige en preferente vervanging voor fossiele brandstoffen maakt? Laten we de proeven van dit jaar afwachten maar de verwachtingen zijn hoog gespannen.
Voorlopers hebben het zwaar,maar wel het mooiste uitzicht.

Gebruikersavatar
rolf
Lid
Lid
Berichten: 202
Lid geworden op: do 08 mar, 2018 7:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

ma 12 mar, 2018 12:58

bonbon schreef:
ma 12 mar, 2018 12:34
Sorry Rolf dat was zo !
als het klopt wat deze man heeft bedacht en heeft laten zien .
en wat ze nu in proef opstellingen aan het testen zijn dan kan dit wat groots worden.
Laten we het hopen. :D
Prima ontwikkeling hoor.
Blijft een omslachtig gebeuren, 3 tanks onder je auto, spul wat afgevoerd moet worden en weer bewerkt.
En het zijn niet de meest gezonde goedjes als ik dat zo lees....en dan heb je nog steeds die brandstof cel nodig.
Om dat allemaal een plek te geven past dat alleen in een flinke D segmenter of groter en dan maar hopen dat je nog bagage ruimte overblijft.

Lijkt mij prima voor groot transport, schepen en dergelijke maar voor auto's is een accu met een elektromotor toch het meest eenvoudige en goedkoopste.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2285
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President
Contact:

ma 12 mar, 2018 19:24

Opslag en transport van waterstof was altijd de grote bottleneck. H2 onder 350 bar is gewoon nergens in vast te houden. Om nog maar te zwijgen van het probleem om een ultravluchtige brandstof onder 350bar te tanken of zelfs maar in je wagen te hebben .... :shock:

Deze vinding lijkt dat te hebben opgelost. Dat is mooi. Kijken wat er de komende maanden gebeurt. Is het een doorbraak of komt deze vinding in de annalen naast de koude kernfusie en het perpetuum mobile te staan?

Het zou in elk geval een oplossing kunnen vormen voor de overproductie van energie op zonnige dagen en winderige nachten. En wie weet, heel, heeeeel misschien, rijden we straks allemaal in een Mirai ipv Tesla. :D
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 585
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 22:53
Locatie: Ravenswoud
Auto: Prius III executivesolar
Contact:

ma 12 mar, 2018 20:45

GRAAG! (waterstof)
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 4984
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

ma 12 mar, 2018 21:09

Uh Tesla, kon weleens een harde dobber krijgen aan Huyundai.
Want die Kona met zeg 400km actieradius zou al vanaf juli 2018 leverbaar zijn in Nederland en Noorwegen.
Vanmorgen in de gewone een rondje gereden en dat viel niet tegen. Dus de elektrische kon wel eens de opvolger worden van de ... En je kunt gewoon thuis laden.
PIP aug 2012 executive arctic blue

Gebruikersavatar
danielle23
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: do 15 jan, 2009 20:05
Auto: Prius 2. Zwart. Tech. 2006

za 07 jul, 2018 16:36

Zojuist even een proefritje in de Mirai gemaakt. Wat rijd dat lekker zeg. En dat wil ook wel vooruit. Jammer dat je nog maar op 3 plaatsen waterstof kunt tanken. Wat nu zo een €10 per kilo kost zeiden ze en ze tanken 3 kilo voor 400 km rijden. En dat ie €81.000 kost....
Wel mooie auto. Eigenlijk qua uiterlijk te vergelijken met de Prius 4.
Prius 2 Tech. Zwart. Bouwjaar 2006.

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 18558
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

za 07 jul, 2018 17:09

Rijdt goedkoper dan mijn Micra :wink:

Heb je in de buurt van een tankstation gereden?
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
Holyoak
Lid
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 10 jan, 2016 23:19

za 07 jul, 2018 22:41

Naar mijn mening de echte auto “brandstof” van de toekomst.

Gebruikersavatar
rolf
Lid
Lid
Berichten: 202
Lid geworden op: do 08 mar, 2018 7:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

za 07 jul, 2018 23:04

Maar niet voor in een auto.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1982
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris TS Dynamic

zo 08 jul, 2018 8:51

Frank2b schreef:
ma 12 mar, 2018 19:24
Is het een doorbraak of komt deze vinding in de annalen naast de koude kernfusie en het perpetuum mobile te staan?
Frank, in dit rijtje mag je ook de vinding van je 'buurman' - Johannes Wardenier - plaatsen?
Zijn vinding, de bijna brandstofloze automotor, liet wereldwijd de aandeelkoersen zakken.
Hij werd 'gek verklaard' en opgesloten, maar zo gek was hij niet.
Een fantast, oplichter??

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Gebruikersavatar
rolf
Lid
Lid
Berichten: 202
Lid geworden op: do 08 mar, 2018 7:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

zo 08 jul, 2018 10:35

Ook Johannes Wardenier kan de natuurwetten niet tarten, dus inderdaad een fantast en oplichter.
Het is de grote olie maatschappijen alles aan gelegen de tankslang verslaving in stand te houden, nu nog met fossiele brandstoffen en straks met waterstof.
Hoewel er een lichte kentering plaatsvind nu Shell en BP onlangs bedrijven opgekocht hebben die laadpalen exploiteren...........dus blijkbaar wil de waterstof kentering niet echt doorzetten.
Het Noorse Statoil investeert enorme sommen geld in windenergie, net zoal de Arabieren die na het olie oppompen zich massaal op de productie en verduurzaming van hun energie storten betaald door de westerse olie verslaving.
De grote jongens beginnen te ontdekken dat je met groene energie veel meer geld kan verdienen dan met fossiel, het gaat ze alleen een beetje te hard en hebben de uitstaande investeringen nog niet terug verdient en proberen het proces te vertragen.
Dit zelfde gedrag zie je in de auto industrie, als er kreten door CEO's als "diesel revival" worden gebezigd zegt dat genoeg.

Waterstof is prima voor opslag van energie overschotten of zwaar/groot/scheepvaart, niet voor auto's.
In een kleinere auto dan een D/E segmenter past de techniek eenvoudig weg niet.
Probeer die Mirai techniek maar eens in een B of C segmenter te proppen................
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Plaats reactie

Terug naar “Op het internet”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast