'Grote zorgen' om elektrische auto's...

Heeft dit de toekomst, wat zijn de voor- en nadelen, is het financieel aantrekkelijk, wat zijn de praktijkervaringen met de huidige elektrische auto's, etc.
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

'Grote zorgen' om elektrische auto's...

Bericht door frafie55 »

Grote zorgen over ondergronds laden elektrische auto’s vanwege brandgevaar

Ondergrondse parkeergarages zijn levensgevaarlijk door het toenemende aantal elektrische wagens die ook tijdens het laden in brand kunnen vliegen. Deze risico’s ontstaan door de kwetsbare lithium accu. Als deze vlam vat, is de brandontwikkeling razendsnel en het vuur extreem heet, waardoor de garage kan instorten met alle risico’s van dien voor mensen die zich in en boven de garage bevinden.

Kassa bezocht in samenwerking met veiligheidsexperts diverse ondergrondse parkeergarages. In Amsterdam bezochten zij bijvoorbeeld de Parking Centrum Oosterdok, Q-Park Byzantium, de Albert Cuypgarage en de parkeergarage van Amsterdam UMC-locatie VUmc. Geen van deze garages bleek brandveilig te zijn.

Veiligheidsexperts: verbied ondergronds laden
Veiligheidsexperts van Burghgraef van Tiel en Partners en Buro C+B Advies zijn van mening dat ondergronds laden verboden zou moeten worden. Ook Emeritus Hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding Ben Ale zegt dat het wachten is op de eerste ramp waarbij een grote is kans op slachtoffers.

Het Instituut voor Fysieke Veiligheid wil ondergronds laden eveneens aan banden leggen. Het geeft aan voor de zomer richtlijnen te publiceren waaraan ondergrondse parkeergarages moeten voldoen. ‘Wij gaan gemeenten die een vergunning aanvragen voor laadplekken dringend adviseren om alleen nog bij de uitgang van parkeergarages te laden, zodat de brandweer er makkelijk bij kan’, aldus René Hagen in de uitzending van Kassa.

Ver van uitgang
In veel ondergrondse garages bevinden de laadplekken zich op dit moment nog achterin de garages, ver van de uitgang, waardoor de brandweer er onmogelijk bij kan. Er is vaak geen sprinklerinstallatie, er zitten regelmatig kieren en gaten in het plafond waardoor het isolatiemateriaal vlam kan vatten en er is vaak geen rookgasafvoer om de extreem giftige dampen af te voeren die vrijkomen bij een lithium-brand. ‘Bij een ouder complex, zoals Byzantium waar appartementen boven zitten, bestaat een groot risico op ernstige constructieve schade waarbij het hele plafond kan instorten met ernstige gevolgen voor de bewoners erboven. Het is wachten totdat het een keer heel erg misgaat, waarschuwt Ronald Koster van Burghgraef van Tiel en Partners.

Hoge temperaturen
Koster maakt zich grote zorgen over het toenemende aantal laadpunten in garages onder appartementen, winkelcentra en ziekenhuizen. ‘De temperaturen die bij lithium branden bereikt worden zijn enorm hoog, meer dan duizend graden. Wat dit doet met de draagconstructie van gebouwen is de vraag. In het ergste geval, moet je rekening houden met een dermate aantasting van de draagconstructie, dat sloop kan volgen. Ik sluit het niet uit, in ieder geval.’

De lithium branden kunnen ontstaan tijdens het laden door het gebruik van verkeerde kabels, of doordat het laden wegens een technisch defect doorgaat, terwijl de accu vol zit. Er kan ook brand ontstaan door een productiefout, interne kortsluiting of een mechanische beschadiging. Dit risico neemt toe naarmate er langer elektrische auto’s op de weg rijden die bijvoorbeeld een aanrijding hebben meegemaakt.
Meerdere meldingen van brand tijdens laden

Bij Kassa hebben zich meerder bewoners gemeld die te maken gehad met een auto die tijdens het laden vlam vatte. Het vuur was niet te doven en de enige optie was om de wagen gecontroleerd te laten uitbranden. ‘Ik wil er niet aan denken wat er kan gebeuren als een dergelijke brand in een ondergrondse garage ontstaat ’, aldus onafhankelijk technisch deskundige Peter Coppes.

Op dit moment onderzoekt TNO hoe in de bouwregelgeving van andere landen (wereldwijd) rekening wordt gehouden met elektrische voertuigen in parkeergarages.

Het is niet bekend hoeveel ondergrondse laadplekken er precies zijn. Volgens Vexpan, het platform voor parkeren in Nederland, gaat het om naar schatting 50 tot 100 publiek toegankelijke ondergrondse parkeergarages met laadfaciliteiten. Stichting VvE Belang die de belangen behartigt van VvE’s geeft aan dat 300 000 tot 400 000 laadplekken onder appartementen zijn.
Branden met elektrische auto’s kunnen op dit moment alleen goed gedoofd worden door ze acht tot tien dagen onder water te zetten in een dompelcontainer. De chemische reactie kan dagenlang doorgaan, met een nieuwe ontbranding tot gevolg.

Bron: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... randgevaar
TV - Kassa
Levensgevaarlijk...

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

rolf
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

Re: 'Grote zorgen' om elektrische auto's...

Bericht door rolf »

Fossiele auto's dan ook maar weren?............

https://www.facebook.com/nos/videos/bee ... 431249216/

Brand begon in een Opel Zafira 2.2 diesel.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

Elke autobrand in een parkeergarage is een potentiele ramp.

Onderstaand een recente gebeurtenis in een HALF OVERDEKTE parkeergarage in Wateringen....
Bewoner na brand Wateringse Veld: 'Het leek wel oorlog, het ging heel snel'

Buurtbewoners geschrokken van felle brand Wateringse Veld: 'Het leek wel oorlog, het ging heel snel'

DEN HAAG - Tientallen bewoners van een flatgebouw aan de Laan van Wateringse Veld werden woensdagavond door de brandweer uit hun huis gehaald. Doordat er zwarte rook was vrijgekomen bij zeven autobranden onder het pand konden de meeste bewoners niet meer weg via de galerij en werden ze door ladders en hoogwerkers uit hun huis gehaald. 'Ik hoorde van mijn buurman dat ook mijn auto is weggefikt', zegt één van de bewoners, die zelfstandig kon vluchten.

'Ik ben op mijn slippers het huis uit gerend', vertelt hij. 'Ik zat met mijn moeder warm thuis en op een gegeven moment kreeg ik een telefoontje van een vriend die langsreed op de Laan van Wateringse Veld. Hij zei: er komt rook uit jullie flat. Ik keek mijn raam uit en toen zag ik inderdaad dat er rook vanuit mijn flat naar buiten kwam.'
'Dus ik riep snel in paniek naar mijn moeder dat ze moest opstaan', vervolgt hij zijn verhaal. 'We zijn op de galerij gaan kijken en zagen dat er heel veel rook vanuit de kelder naar boven kwam. Toen hoorden we twee explosies die blijkbaar van een auto kwamen. We twijfelden geen moment. Ik heb mijn slippers gepakt en ben naar beneden gerend. We lieten alles achter ons.'

'Het leek wel oorlog'
'Het is schrikken. Je weet niet wat er aan de hand is. Het enige wat je ziet is dat er rook omhoog komt. Voor de rest is het snel denken en iedereen helpen.'
Desiree Vermeulen woont ook in de flat. 's Middags staat ze, nog altijd geschrokken, te kijken bij de ravage die is achtergebleven. 'Het leek wel oorlog', zegt ze. 'Alles was donker, iedereen was aan het schreeuwen en kinderen gilden, echt heel eng.'
Met de lift naar beneden
Zelf is ze gewaarschuwd door haar dochter die thuis kwam en de auto wilde parkeren. 'Zij zag de brand en heeft direct gebeld. "Mam mam je moet naar buiten want er is brand", riep ze. Ik heb helemaal niet nagedacht en ben nog met de lift naar beneden gegaan.' Daar stonden inmiddels meer mensen.
Een andere man die naar het pand stond te kijken, vertelde dat zijn moeder uit het huis is gehaald. 'Ik liet mijn hond uit en zag dat er brand was bij de flat van mijn moeder. Dan schrik je wel even. Ze zit bij mij thuis nu.'

Arnhem
'We hadden het vanmiddag nog over wat er in Arnhem is gebeurd', haalt hij het ongeval aan waarbij een vader en zijn zoon omkwamen bij een liftbrand in een flatgebouw. 'Stel je nu voor dat... Je ziet het, het is zo gebeurd. Gelukkig valt het hier mee.'
In totaal waren er twaalf gewonden bij de brand in Wateringse Veld, van wie drie zwaargewond. 'Ik ben extra blij dat mijn moeder niet bij de twaalf gewonden hoort', besluit de man zijn verhaal.

'Het is aangestoken'
In de buurt gonst het van de geruchten over de oorzaak van de brand. 'Brandstichting', zegt Desiree met een diepe zucht. 'Met oud en nieuw zijn hier ook al autobranden geweest, en dit is het gevolg.' Andere bewoners praten ook over problemen in de wijk.
Wijkagent Rolf Leeuw zegt dit niet te weten. 'Het kan zijn dat er iets broeit, maar dat het nooit is doorgegeven', zegt hij. Volgens hem valt de onrust in de wijk mee. Maar ook de politie vermoedt brandstichting. 'We sluiten het zeker niet uit, en daarom doen we ook onderzoek.'
De politie vraagt mensen die iets hebben gezien om zich te melden. Die oproep is ook via twitter verspreid.

Bron: Omroep West
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

Het lijkt mij wel het overwegen waard om eens goed te kijken naar laadplaatsen in overdekte parkeergarages.
Waarom niet de laadpunten in een deel wat goed bereikbaar is voor de brandweer en beter nog voorzien is van een sprinklerinstallatie.
In de toekomst komen er steeds meer laadplaatsen en daarbij zal zeker gekeken moeten worden naar de risico's.
Uiteindelijk is het risico op brand tijdens het laden het grootst.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Roelof
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius (2020)

Bericht door Roelof »

Aan de ene kan is het heel hard roepen om iets wat eerder ook al kon (dus een fossiele brandstof wagen kon ook al branden), aan de andere kant verandert de inzet en gebruik van een parkeergarage en is daar nog te weinig over nagedacht. Geen reden voor paniek (hebben de Radar’s en kassa’s soms last van), wel reden om er goed over na te denken.

Als buitenladen veiliger is, zoals een benzinepomp ook niet in een gebouw zit, dan kan dat best de nieuwe norm worden, leren en veranderen we ook weer wat.

jojan265
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris TS Hybride 2016

Bericht door jojan265 »

Bij bedrijven wordt het laden van de accu's voor de vorkheftrucks ook vaak in aparte gebouwen gedaan of half overdekt. Dit zijn weliswaar andere accu's, maar toch.

Ik denk dat het inderdaad veel beter is, om buiten te laden. Nu gaat het natuurlijk nog maar om een paar laadplekken in de parkeergarages, maar hoe zal het zijn, indien half Nederland elektrisch gaat rijden?
Auris TS Lease plus Hybrid Pearl White (model 2015) van mei 2017 tot heden
Prius III Dynamic Solarroof Astral Black van aug 2010 tot mei 2017 (306000 km)
AfbeeldingAfbeelding

rolf
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid

Bericht door rolf »

Dat is omdat deze accu's waterstofgas produceren......en dat wil je niet in een afgesloten ruimte hebben.
Net als een H2 auto met een gescheurt leidingtje. :mrgreen:

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

Brandgevaar elektrische auto's in parkeergarages: ‘Het is wachten op de eerste ramp’
Elektrische auto's in ondergrondse parkeergarages brengen levensgevaarlijke risico's met zich mee doordat de auto's tijdens het laden in brand kunnen vliegen. ,,Het wachten is op de eerste ramp waarbij een grote kans is op slachtoffers‘’, zegt emeritus hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding Ben Ale in een reportage van het tv-programma Kassa.

De risico’s ontstaan door de kwetsbare lithium-ion accu. Als die vlam vat, is de brandontwikkeling razendsnel en het vuur extreem heet, waardoor de garage kan instorten met alle risico’s van dien voor mensen die zich in en boven de garage bevinden. Kassa bezocht in samenwerking met veiligheidsexperts diverse ondergrondse parkeergarages. In Amsterdam waren dat onder meer de Parking Centrum Oosterdok, Q-Park Byzantium, de Albert Cuypgarage en de parkeergarage van Amsterdam UMC-locatie VUmc. Geen van deze garages bleek voldoende brandveilig te zijn.

Verbod
Veiligheidsexperts van Burghgraef van Tiel en Partners en Buro C+B Advies vinden dat ondergronds laden verboden zou moeten worden. Het Instituut voor Fysieke Veiligheid wil ondergronds laden eveneens aan banden leggen. Het geeft aan voor de zomer richtlijnen te publiceren waaraan ondergrondse parkeergarages moeten voldoen. ,,Wij gaan gemeenten die een vergunning aanvragen voor laadplekken dringend adviseren om alleen nog bij de uitgang van parkeergarages te laden, zodat de brandweer er makkelijk bij kan’’, aldus René Hagen in de uitzending van Kassa.

Ver van de uitgang
In veel ondergrondse garages bevinden de laadplekken zich op dit moment nog achterin de garages, ver van de uitgang, waardoor de brandweer er onmogelijk bij kan. Er is vaak geen sprinklerinstallatie, er zitten regelmatig kieren en gaten in het plafond waardoor het isolatiemateriaal vlam kan vatten en er is vaak geen rookgasafvoer om de extreem giftige dampen af te voeren die vrijkomen bij een lithium-brand. ,,Bij een ouder complex, zoals Byzantium waar appartementen boven zitten, bestaat een groot risico op ernstige constructieve schade waarbij het hele plafond kan instorten met ernstige gevolgen voor de bewoners erboven. Het is wachten totdat het een keer heel erg misgaat‘’, waarschuwt Ronald Koster van Burghgraef van Tiel en Partners.

Koster maakt zich grote zorgen over het toenemende aantal laadpunten in garages onder appartementen, winkelcentra en ziekenhuizen. ,,De temperaturen die bij lithium-branden bereikt worden zijn enorm hoog, meer dan duizend graden. Wat dit doet met de draagconstructie van gebouwen is de vraag. In het ergste geval, moet je rekening houden met een dermate aantasting van de draagconstructie, dat sloop kan volgen. Ik sluit het niet uit, in ieder geval.’’
De lithium-branden kunnen ontstaan tijdens het laden door het gebruik van verkeerde kabels, of doordat het laden wegens een technisch defect doorgaat, terwijl de accu vol zit. Er kan ook brand ontstaan door een productiefout, interne kortsluiting of een mechanische beschadiging. Dit risico neemt toe naarmate er langer elektrische auto’s op de weg rijden die bijvoorbeeld een aanrijding hebben meegemaakt.
Al enkele keren zijn Tesla's om onverklaarbare oorzaak in parkeergarages in brand gevlogen. Dat gebeurde vooral in Azië en in de VS, maar nog niet in Nederland. In Florida waren omstanders afgelopen zondag nog getuige van de allereerste zelfontbranding van een elektrische Porsche Taycan. Ook die stond geparkeerd in een garage. Getuigen meldden dat de elektrische Porsche is ‘geëxplodeerd, om vervolgens in een vlammenzee uit te branden’.

Bewoners
Bij Kassa hebben zich meerdere bewoners gemeld die te maken hebben gehad met een auto die tijdens het opladen vlam vatte. Het vuur was niet te doven en de enige optie was om de wagen gecontroleerd te laten uitbranden. ,,Ik wil er niet aan denken wat er kan gebeuren als een dergelijke brand in een ondergrondse garage ontstaat ’’, aldus onafhankelijk technisch deskundige Peter Coppes. Op dit moment onderzoekt TNO hoe in de bouwregelgeving van andere landen (wereldwijd) rekening wordt gehouden met elektrische voertuigen in parkeergarages.
Het is niet bekend hoeveel ondergrondse laadplekken er precies zijn. Volgens Vexpan, het platform voor parkeren in Nederland, gaat het om naar schatting 50 tot 100 publiek toegankelijke ondergrondse parkeergarages met laadfaciliteiten. Stichting VvE Belang die de belangen behartigt van verenigingen van eigenaren van koopwoningen geeft aan dat zich 300.000 tot 400.000 laadplekken onder appartementen bevinden.
Branden met elektrische auto’s kunnen op dit moment alleen goed gedoofd worden door ze acht tot tien dagen onder water te zetten in een dompelcontainer. De chemische reactie kan dagenlang doorgaan, met een nieuwe ontbranding tot gevolg.

Bron: AD.nl
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Bericht door Frank2b »

rolf schreef:
23 feb 2020, 20:26
Dat is omdat deze accu's waterstofgas produceren......en dat wil je niet in een afgesloten ruimte hebben.
Net als een H2 auto met een gescheurt leidingtje. :mrgreen:
H2-auto's hebben helemaal geen gescheurd leidinkje nodig om continue te lekken. Waterstof onder 300 bar laat zich door geen enkele pakking tegenhouden. :?
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

rolf
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid

Bericht door rolf »

Inderdaad Frank, H2 is niet binnen te houden.
Natuurwetten zijn onverbiddelijk, de kleinste moleculen kruipen overal tussendoor, zelfs tussen de moleculen van een stalen tank door.
Maakt eigenlijk niet uit waar je een tank of leiding van maakt, ze zijn altijd lek.
En waterstof maakt metalen na een tijdje blootstelling bros.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

Achterhaalde gedachten en meningen.
Met de huidige technieken van opslagtanks/leidingen van Alu/epoxy en 3 trapsafdichtingen, is hoge druk H2 opslag al lang geen probleem meer.

Er is wel een maar en dat is inspectie en onderhoud.
Systemen met H2 hebben frequentere inspectie nodig, dan systemen met andere gas soorten.

H2 gas is op dit moment veilig te gebruiken en dat wordt dan ook op grote schaal gedaan.
H2 gas wordt dagelijks zonder problemen over de weg getransporteerd, ook via lange pijpleidingen vanuit Rotterdam en het Ruhrgebied getransporteerd en in allerhande industrieën op grote schaal gebruikt.

H2 netwerk AirLiquide.gif
H2 netwerk AirLiquide.gif (53.26 KiB) 680 keer bekeken

Op dit moment is Nederland de op één na grootste H2 producent van Europa en wordt er tussen de 8 en 10 Miljard m3 H2 gas per jaar geproduceerd. Het aantal calamiteiten met H2 gas is marginaal in vergelijking tot die met andere gassen en/of brandstoffen.

Gasunie werkt op dit moment aan de aanleg van een H2 leiding die de grote industrieën gaat verbinden.
Deze leiding biedt in de toekomst grote perspectieven voor de levering van waterstofgas aan industriële en particuliere afnemers.

H2 netwerk Gasunie.gif
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

HansB
Lid
Lid
Auto: RAV4 '17

Bericht door HansB »

Brand in een parkeergarage is een probleem op zich. Door de grote hitteopbouw bijna niet te blussen.
Daarnaast is de brandhaard door dezelfde hitte nauwelijks te benaderen. Brandweer kiest er dan ook vaak voor om te wachten tot de sprinkler (indien aanwezig) zijn werk heeft gedaan of tot de brand minder wordt doordat er een paar plaatsen niet bezet zijn of tot de auto's op zijn :mrgreen:
Accu's en laadstations maken het gewoon nog wat ingewikkelder omdat, zoals boven al is opgemerkt, LI-ION accu's niet te blussen zijn met normale blustechnieken.
Het gebeurt gelukkig weinig, maar als het brand in een parkeergarage haal je meestal het nieuws. :D

Een echte oplossing is er nog niet voor.

Groet,

Hans

Juggie (Dual Power)
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Hyundai Kona EV

Bericht door Juggie (Dual Power) »

johnths2 schreef:
23 feb 2020, 15:10
Het lijkt mij wel het overwegen waard om eens goed te kijken naar laadplaatsen in overdekte parkeergarages.
Waarom niet de laadpunten in een deel wat goed bereikbaar is voor de brandweer en beter nog voorzien is van een sprinklerinstallatie.
In de toekomst komen er steeds meer laadplaatsen en daarbij zal zeker gekeken moeten worden naar de risico's.
Uiteindelijk is het risico op brand tijdens het laden het grootst.
Uit ervaring is gebleken dat net na het laden het risico nog net iets hoger is. Doet mij denken aan een ICE die na een rit uit wordt gezet. Tesla laat dan ook na het (snel)laden de pompen en koeling nog even wat langer draaien (firmware update) is mij opgevallen.
Afbeelding Hyundai Kona EV 2018
Afbeelding Prius Plug In 2013
Afbeelding Prius EE 2011
18.9 kWh per 100 km Tesla Model S P85

Peatsmoke

Bericht door Peatsmoke »

In het buitenland zijn er genoeg parkeergarages waar het verboden is om met auto's op LPG te parkeren of door tunnels te rijden (De Duplex tunnel (de A86 ten westen van Parijs) is bijvoorbeeld een tunnel die niet toegankelijk is voor auto's met een LPG-installatie. In treintunnels zoals de Tauernbahn (Autoschleuse) in Oostenrijk en de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Engeland worden LPG-auto's ook geweerd).
Voor EV's zou je dus ook gewoon een verbod kunnen instellen op ondergrondse oplaadinstallaties of je moet exploitanten verplichten om een betere brandveiligheidsinstallatie te installeren. Dat kun je natuurlijk ook doen bij parkeerplaatsen onder woningen.

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Bericht door Frank2b »

Aangezien LPG een blijvend klein percentage van het wagenpark betreft is het voor een klein deel van de automobilist hinderlijk dat de toegang ergens geweigerd wordt. Maar EV's zijn strakjes gewoon de norm en dan is het op langere termijn merkwaardig om EV's uit parkeergarages te weren. Dat worden wel heel erg verlaten parkeergarages.

Laden met hoge vermogens ergens diep onder een huizenblok is dan weer af te raden. Daar zijn andere oplossingen voor. Er zijn ook geen benzinestations in parkeergarages te vinden immers.Waar we allemaal op wachten is een accu die niet instabiel kan worden en die niet veroudert. Waar blijft toch die solid-state batterij?
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Plaats reactie