wo 01 feb, 2017 22:29
Een vriend van mij rijdt z'n model S op kosten van zijn eigen bedrijf. Rijdt op zonne-energie (van panelen) en heeft geen onderhoudsbeurten. Hij kreeg bovendien allerlei subsidies bij de aanschaf van zowel auto als zonnepanelen en is dus goedkoop uit. Als ik het me goed herinner, kocht hij 'm voor ruim 70.000 euro (tweedehands) en dat kwam met belastingvoordelen op ca 25.000 euro uit. Zat wel in het hoge tarief, maar voor die groep is zo'n auto erg aantrekkelijk. Daar letten Tesla-rijders voor mijn gevoel meer op dan op efficiëntie.
Het (beperkte) bereik vindt hij overigens geen probleem. Gaat ermee op vakantie en de software rekent voor hem uit waar hij onderweg kan bijladen en hoeveel hij nodig heeft om de volgende laadplek te halen. Handig. Toch lijkt het mij wel een heel gedoe, je moet ergens toch steeds in je achterhoofd houden waar je kunt laden en het kost meer tijd dan brandstof tanken.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)
2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13