Broodje Aap of ....

Relevante nieuws items vanuit Media, Internet of TV. Let op! Plaats altijd een link of verwijzing naar de bron.
Sonero
Lid
Lid
Auto: Prius 2

Re: Broodje Aap of ....

Bericht door Sonero »

De auto heeft 2-1/2 dag stilgestaan, starten lukte gewoon, het zal wel meevallen met het stroomverbruik.

Naast het tilt-alarm gebruik ik ook een beveiligingscamera. Als je vanuit je huis geen zicht hebt op je auto en een permanente beveiligingscamera dus geen nut heeft is een dashcam met bewegingsdetectie ook een oplossing. Maar dat zijn wel stroomvreters, ook in parkeermodus. Net als een gewone beveiligingscamera neemt een dashcam in parkeermodus meestal permanent op. Alleen wanneer er beweging wordt gezien of een schok wordt gevoeld, worden de beelden op de geheugenkaart opgeslagen; circa 30 seconden voor de gebeurtenis en 30 seconden nadat de beweging stopt. Kijk dus eerst goed naar de handleiding voordat je de dashcam (permanent) aansluit.

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Bericht door VonJot »

Ik heb er ook een backup accu (B112) achter zitten.De Blackvue neemt inderdaad constant op, maar het wegschrijven kost het meeste energie. Ik gebruik dan ook niet de maximale beeldkwaliteit; uitgetest blijkt HD kwaliteit te voldoen. Komt bij dat ik de Wifi ook aan heb staan; alle beelden gaan dus ook naar de cloud. Kost allemaal extra stroom, dus vandaar beide spanningsopties: een Powermagic Pro én een B112 backup accu. Als ook die accu leeg is stopt de stroomvoorziening vanzelf, dus de 12V auto accu wordt niet leeggetrokken onder 12V.
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black
Afbeelding
Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

JohnWilliams
Lid
Lid

Bericht door JohnWilliams »

@sonero zit de katalysator er nog steeds onder? Ik heb sinds deze week een nieuwe 12v accu en heb toen gelijk hetzelfde alarm laten aansluiten.

Ik was wel benieuwd in welke stand jij het alarm instelt als je de auto afsluit. Druk jij 1 keer op het slotje of zet je hem in een speciale tilt stand?

Peatsmoke
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Civic 2013 / Corolla 2002

'Diefstal van katalysatoren uit auto's sterk toegenomen'

Bericht door Peatsmoke »

Het is hier op het forum al eerder voorbij gekomen.
De diefstal van katalysatoren onder auto's is de laatste tijd sterk toegenomen, blijkt uit gegevens die de Landelijke Eenheid van de politie heeft verstrekt op verzoek van De Telegraaf.

Oost-Europese bendes zouden het land afstropen om dit onderdeel onder auto's vandaan te halen. De afgelopen vijf maanden werd 800 keer aangifte gedaan van deze vorm van diefstal. Tussen januari en oktober vorig jaar waren er 200 aangiften.

De aanleiding voor het opvragen van de gegevens is de aanhouding van een groep Bulgaren afgelopen maandag in Zwolle. In de auto van de vier vond de politie tientallen katalysatoren.

Toyota en Honda populair
Dieven zijn geïnteresseerd in de edelmetalen rodium, platina en palladium. Een katalysator levert zo tussen de 50 en 100 euro op. Volgens de politie zijn onder meer de Toyota Prius, Honda Civic en Honda Jazz populaire doelwitten.

Het vervolgen van dieven is lastig: omdat het stelen van een katalysator in korte tijd gebeurt, worden dieven zelden op heterdaad betrapt. Als criminelen worden gepakt met een lading katalysatoren, zoals afgelopen maandag, kunnen zij alleen worden vervolgd voor heling.

Het fenomeen speelt volgens de politie ook in Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Hongarije, Ierland, Polen, Spanje, Tsjechië en Zweden.

Bron: NOS
 ! Bericht van: Axial63
Onderwerpen samengevoegd

Hans57
Lid
Lid
Auto: Prius 3

Re: 'Diefstal van katalysatoren uit auto's sterk toegenomen'

Bericht door Hans57 »

Klopt. Heel triest gebeuren. Is er al een duidelijke aanbeveling wat je er het beste tegen kunt doen?
Prius 3 2020-heden
Prius 2 2015-2020

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

Er is niet veel aan te doen.
Je auto vooral niet onbeheerd ergens achterlaten.

Sociale controle en bij verdachte zaken direct de politie bellen.
Bendes proberen vooral een groep auto's in de buurt van elkaar in één keer aan te pakken.
Er wordt daarvoor vaak vooraf rondgekeken en geïnventariseerd.
Lopen er types rond die opvallen bel dan de politie.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Sonero
Lid
Lid

Bericht door Sonero »

JohnWilliams schreef:
12 mar 2020, 10:19
@sonero zit de katalysator er nog steeds onder? Ik heb sinds deze week een nieuwe 12v accu en heb toen gelijk hetzelfde alarm laten aansluiten.

Ik was wel benieuwd in welke stand jij het alarm instelt als je de auto afsluit. Druk jij 1 keer op het slotje of zet je hem in een speciale tilt stand?
Hoi John,

De instelling die ik gebruik is inderdaad 1x op het slotje drukken, de standaard instelling dus.

Ik heb dan wel eerst de auto met 2 wielen op de stoeprand gezet zodat de krik er vanaf de stoep moeilijk(er) onder kan. En vanaf de weg een grotere slag moet maken.
Wat me opvalt is dat het alarm razend gevoelig is: rijdt er een slecht gedempte brommer voorbij of gooit de vuilnisophaaldienst de klep van een nevenstaande container te hard dicht dan is het al raak.
Oh, en wacht een paar minuten met het inschakelen van het alarm. De geluiden van de afkoelende motor zijn soms al genoeg om het alarm te triggeren.

Je kan de gevoeligheid verminderen (zie handleiding op https://www.autostyle.nl/media/download ... _TE_D1.pdf) maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. Wat ook helpt is de camerasticker met catloc-symbool die ik in zo'n insteekhoes op de zijruiten achter heb geplakt. Dan kijken de nachtelijke bezoekers eerst of ze de camera kunnen vinden. Echt lachen, het zijn net sketches uit Buurman & Buurman. Want als ze tegen de auto aanleunen omdat ze de camera niet kunnen vinden en dus ín de auto gaan zoeken, gaat het alarm alsnog af. De stickers zien er niet uit maar anders was ik de catalysator al weer minstens 3 keer kwijt geweest.

Er is nog meer nieuws: https://nos.nl/artikel/2327487-diefstal ... nomen.html

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

Hans57 schreef:
18 mar 2020, 09:35
Klopt. Heel triest gebeuren. Is er al een duidelijke aanbeveling wat je er het beste tegen kunt doen?
Als je iets wilt ondernemen om diefstal, of een poging tot diefstal van de katalysator te voorkomen danwel het lastiger maken voor eventuele diefstal dan kun je overwegen een alarm te installeren.
Je moet dan een zogenaamd TILT alarm hebben, deze reageert als de stand van de auto veranderd (zoals bij het opkrikken), op trillingen en op schokken (aanrijding) uiteraard mits het alarm is ingeschakeld.

Dit is een voorbeeld van zo'n alarm: https://www.bol.com/nl/p/tesor-auto-ala ... oductTitle
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Martin
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door Martin »

Is het geen mogelijkheid om de katalysator vast te zetten met speciale bouten waar je een aparte sleutel voor nodig hebt? Net zoals het bij de duurdere velgen gebeurt. Ik zou het meer hier in gaan zoeken.
Toyota Prius III Executive 2009
Suzuki SJ413 1987

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

Als je de krantenartikelen had gelezen, of het filmpje had bekeken dan wist je nu dat ze er gewoon de zaag in zetten.
Dus lassen helpt niet extra bouten ook niet, dat is het nadeel van al dat moderne gereedschap op batterijen.

Een grote kist erom heen maken helpt wel, maar dan komt de auto weer niet over een verkeersdrempel heen.
Je zult ze dus moeten afschrikken door een alarmeringssysteem (licht/geluid/combinatie) of de auto geheel op een veilig plaats parkeren (in de eigen garage).
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Bericht door Frank2b »

Ze gebruiken gewoon een slijptol de grapjurken ..... :(
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Martin
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door Martin »

Oké ik dacht dat ze er onderweg werden geschroefd omdat ik had gelezen dat de bouten nog onder de auto lagen.
Maar dan is de Prius 3 ook niet veilig meer toch, die is wat moeilijker te verwijderen omdat er wat meer buizen aan zitten maar als de zaag erin gaat maakt dat ook niet echt meer uit.
Toyota Prius III Executive 2009
Suzuki SJ413 1987

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

Dat is het nadeel van al dat accugereedschap van tegenwoordig.
Ze slijpen de boel er gewoon tussenuit. :x
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Piet_A
Lid
Lid
Auto: Prius II Executive 2005

Bericht door Piet_A »

Op Marktplaats is een beschermingsplaat te koop voor de Prius II die de katalysator afschermd. Ook met modern gereedschap en zonder brug een hele klus om de boel los te krijgen. Kost 125 euro en ik ben er blij mee :D

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Bericht door Frank2b »

Overal wordt een businessmodel van gemaakt.

Team A slijpt de boel onder de auto vandaan,
Team B verkoopt beschermingsplaten! :D :D

Nee zonder dollen. Goed plan!
Heb je m er zelf onder gezet?
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Plaats reactie