C-HR Hybrid JDM

Gebruiker reviews, ervaringen en foto's
Ieder lid kan hier zijn ervaringen en/of foto's publiceren.
Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2144
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris TS Dynamic

ma 05 aug, 2019 12:40

nessio schreef:
zo 04 aug, 2019 19:23
Wat raar dat in de auto info standaard de spanning per band niet is af te lezen, want wat heb je dan aan die ventielen per band?
Het is te vergelijken met een aantal rookmelders in huis?

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

ma 05 aug, 2019 13:50

elke wiel heeft een ventiel nodig om:
- de luchtdruk in de band te kunnen regelen (met een slang vullen of leeg laten lopen)
en ingeval van TPMS ook om:
- de druk te meten en deze waarde door te geven aan een centrale computer.
Deze computer verzameld de gegevens van alle wielen en zal een waarschuwing genereren indien de druk in een band afwijkt van de vooraf ingestelde waarde zoals bij overdruk (te heet) of onderdruk (leeglopende band).

De functie TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) is verplicht middels EU wetgeving op alle nieuwe auto's vanaf 1 november 2014.
Daarvoor werd het wel verkocht als extra, vaak met een bijbehorend uitlees display.

Volgens de wet moet er alleen gewaarschuwd worden bij een afwijkende bandenspanning en dat hebben de fabrikanten dus gemaakt.
Gewoon simpel een lampje met een waarschuwing als het afwijkt, en een knop om te resetten als het systeem is nagekeken.
Meer hoeven ze niet te doen en dus willen fabrikanten niet meer kosten maken door allerlei extra informatie beschikbaar te stellen (daar moeten dan weer extra schermpjes en schakelaars voor komen, en moet weer meer in voorraad worden genomen, extra bekabeling en een duidelijke uitleg in het toch al overvolle instructieboekje.

Voordeel is dat als JIJ wel meer informatie wilt je dit wel uit het systeem kunt halen met After Market spulletjes zoals ook hierboven afgebeeld...

Nadeel is wel dat het geen enkele wettelijke functie heeft, en ook bij een APK keuring zal de monteur niet de informatie op het display uitlezen maar gewoon elke band met de bandendrukmeter controleren op druk.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5828
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

ma 05 aug, 2019 13:52

Hoi Frans,
Faceliftje? :wink:
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2144
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris TS Dynamic

ma 05 aug, 2019 15:35

Inderdaad, bij de onlangs gehouden enquête voor een hybride-bijeenkomst werd o.a. gemeld, dat men de forumleden ook weleens 'in het wild' wilde treffen.
Bij deze.

ontopic

De TPMS vind ik een nuttige voorziening.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5418
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / Kona EV

ma 05 aug, 2019 18:54

Maar wat zegt dat lampje dan, zoek het maar uit of zo?
Wat kost zo'n schermpje programmeren nou, laat een van die onzinnige andere schermpjes dan vallen (want wat interesseert het mij of ik op elektra, beide of ice rij, de auto mag dat helemaal zelf bepalen of wat ik de laatste 15 minuten aan elektra heb opgewekt.).
Maar goed, de garage pompt de boel bijv. op naar 2,4 voor en 2,5 achter. Vind ik te weinig dus voor 2,6 en achter 2,7. Dan verlies iets lucht links achter bijv 0,1. Lampje gaat branden en is het dus : zoek het maar uit. dan hadden net zo goed het goedkope sensorsysteem kunnen plaatsen, dat is ook : zoek het maar uit.
Nu moet je dure ventielen nemen en je hebt er zo geen enkel voordeel aan (iets duurs verkopen ipv goedkoop waar je geen voordeel aan hebt = misleiding).
Overigens kent mn BMW ook van die onzin schermpjes: bijv hoeveel koppel / PK's ik op een bepaald moment gebruik. Wat moet ik er mee, ben niet Verstappen.
PIP aug 2012 executive arctic blue + Auris dynamic nov 2017 +
Kona premium 64 KWH sept 2019 ceramic blue

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

ma 05 aug, 2019 19:21

In de ideale wereld heb je helemaal gelijk...
Mooiste zou natuurlijk zijn als we alle metertjes, lampjes, weergaves en plaatsing zelf konden bepalen.

(zover zal het in de toekomst vast ook wel komen: instappen, geheugen uit sleutel laden voor stoel- en spiegelstand, 'mood' selector (kleur weergave), weergave keuze en rijstand selecteren... Rijden maar! )

Maar allereerst moeten ze voldoen aan de tekst die de nieuwe wetgeving heeft samengesteld...
Dus een systeem met een lampje, ongeacht wat ze er verder mee willen.
En al het andere (metertjes, weergave en regelingen) moeten daarnaast extra gedaan worden....

En dan geld de wet van de grote massa:
Een wijziging van € 5,- per voertuig is op basis van alle voertuigen per jaar (400.000 stuks) verkocht al meer dan € 2.000.000,- en dan alleen in NL.
Wereldwijd is dat dus met een factor 200?

Maar nogmaals: wie het wel wil kan het zelf kopen, installatie is tegenwoordig niet moeilijk meer...
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
CeHaEr
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 451
Lid geworden op: za 08 apr, 2017 14:25
Locatie: Randstad
Auto: C-HR Hybrid

ma 05 aug, 2019 19:54

nessio schreef:
ma 05 aug, 2019 18:54
...
Maar goed, de garage pompt de boel bijv. op naar 2,4 voor en 2,5 achter. Vind ik te weinig dus voor 2,6 en achter 2,7. Dan verlies iets lucht links achter bijv 0,1. Lampje gaat branden en is het dus : zoek het maar uit. dan hadden net zo goed het goedkope sensorsysteem kunnen plaatsen, dat is ook : zoek het maar uit.
...
En dan is het toch wel erg fijn om direct te kunnen zien dat de actuele spanning van de banden in orde is. Dus zeg je tegen dat lampje, zoek_het_maar_uit. :wink:

Zo´n zelfde soort ´bezuiniging´ voor je ruitensproeiervloeistof. Is het tankje leeg, dan mag je het zelf uitzoeken. Toyota heeft op de C-HR geen lampje of waarschuwing zitten. Het bestaat wel, in Noorwegen en Zweden hebben ze het gewoon standaard.
C-HR Hybrid Bitone Plus --- Genuine JDM styled and a lot of sh*t from China
Corolla Hybrid TS 2.0 Business Sport Intro --- Girlpower!

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers