Volumeknop en Tune-knop defect

Alles wat te maken heeft met het interieur, exterieur, de uitrusting en accessoires.
HugoF
Lid
Lid

Volumeknop en Tune-knop defect

Bericht door HugoF »

Zojuist heb ik naar mijn defecte Tune-knop gekeken in mijn Prius 2. Deze is sinds aanschaf (tweedehands) al ingedrukt, en klikt niet naar buiten.

Ik dacht -handig-, ik bekijk de wel werkende volumeknop eens. Eruit gewipt, met als resultaat... 2 knoppen die niet meer vastklikken in de unit (53812).

Zie foto’s, iemand dit probleem ook? En wat is een oplossing om de knoppen weer terug te plaatsen?
Bijlagen
C8235F5C-EA5B-4D9F-8256-3B06852A19AC.jpeg
5BFB6D30-C144-4916-BB8F-13A871228B10.jpeg

HugoF
Lid
Lid

Re: Volumeknop en Tune-knop defect

Bericht door HugoF »

Ondertussen heb ik in de ‘holtes’ 2 stukjes tandenstoker geplaatst, zodat de knoppen bedienbaar zijn.

Zoals de opa van mijn vrouw altijd zegt: “er is niets zo permanent als een tijdelijke oplossing.”

Hopelijk iemand ervaring met reparatie van de knoppen?
Bijlagen
2D59E1F4-0985-4E32-900A-7808806C316B.jpeg

Klikoo
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door Klikoo »

Heb lang geleden in de radio/tv reparatie gezeten. Daar had je ook wel eens drukknoppen die niet meer werkten. Vaak was dat een heel klein dun stalen pennetje dat door veerkracht door blokkeer gleufje heen en weer schoof. Ik denk dat dit misschien een soortgelijke constructie zal zijn. Wat er nu misschien gebeurd kan zijn, is dat je door het eruit trekken van de knop dit hele kleine stalen pinnetje kwijt geraakt bent. Misschien door de veerkracht eruit gesprongen? Kans dan best groot dat je hem definitief kwijt bent. Kijk eens heel goed of je niks beneden op de vloerbedekking vindt. Het andere pinnetje van de andere knop zal je in dit geval wel echt kwijt zijn. Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Prius 2 BE Antraciet / mei 2008.

HugoF
Lid
Lid

Bericht door HugoF »

Dank voor je uitgebreide antwoord!

Ik ga op jacht met een zaklamp in de auto.

HugoF
Lid
Lid

Bericht door HugoF »

Het veertje heb ik niet meer kunnen vinden. Wel een webshop met de Pioneer SPH-DA230DAB (2DIN) radio (met CarPlay, geniaal!) ter vervanging van de standaard radio.

Probleem opgelost! :D

Het duurde eventjes, maar dankzij een goede voorbereiding ging alles uiteindelijk prima - via dit filmpje:

Klikoo
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door Klikoo »

Kans was natuurlijk buitengewoon klein dat je de onderdelen nog terug zag. Ik heb er ook aan gedacht om zo'n Android radio in te bouwen. Het filmpje ken ik ook. Alleen zijn manier van werken staat me niet aan, vind hem nogal behoorlijk lomp tekeer gaan. Als je zo iemand als automonteur aan je auto hebt sleutelen zou ik een ander adres zoeken.

Klikoo
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door Klikoo »

@ HugoF,

Welke Prius uitvoering heb jij trouwens? Ik heb de BE uitvoering en heb dus stuurwielbediening en achteruitrij camera. Werkt jou stuurwiel bediening, MFD en camera nog volledig en goed als je die hebt? Want dat wil ik wel helemaal behouden.

HugoF
Lid
Lid

Bericht door HugoF »

Ikzelf rij de 2007 (TE) Tech Edition, zonder JBL dus.
Met de Axxess ASCW-1 heb ik de stuurwielbediening volledig werkend, alle knoppen werken direct na de automatische configuratie. Voor de JBL moet je volgens het YouTube-filmpje (zie eerdere post) een digital-to-analog-converter aanschaffen. Maar dat hoeft in mijn standaard audio-Prius dus niet.

Vergeet geen 68 Ohm weerstand om de climate control weer netjes actief te krijgen! Heb er eventueel nog 4 liggen, stuur je met alle liefde eentje per post toe (moest ze per 5 bestellen :D).

De achteruitrijcamera blijft gewoon operationeel via de MFD (het bovenste scherm). Daar hoef je dus in principe niets aan te veranderen.

Klikoo
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door Klikoo »

Bedankt voor de info. Ik heb dan eigenlijk ook gewoon de Tech uitvoering, want ik heb geen JBL en middenseaker in MFD zitten. Mijn auto is na een jaar oud ooit geimporteerd vanuit Italie. Ik ga me er ook in verdiepen. Die weerstandjes heb ik al in mijn werkhok, heb altijd in de radio/tv reparatie gezeten. Het is voor mij wel een voorwaarde dat verder alles origineel blijft werken. Heb ook nog dit adres op internet gevonden: https://www.audiovolt.nl/product/toyota ... droid-9-0/
Of het iets is weet ik niet, maar ik ga eens in verdiepen.

Marsoepielamie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Prius 3

Bericht door Marsoepielamie »

Ik zit ook al een tijd te denken aan een vervangende unit met Carplay voor mijn 2012 P3, voorwaarde is dat de stuurbediening blijft werken en de achteruitrijcamera. Ik wil graag meer uitgeven als alles maar plug&play is, ik houd niet zo van dat geknutsel.
"Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln ... ein Auto braucht Liebe!" Zitat: Walter Röhrl

Klikoo
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door Klikoo »

@HugoF:

Die Axxess ASCW-1, waar heb jij die besteld? Gewoon op de website van fabrikant of bij een dealer hier?
Ik had contact opgenomen met een dealer die caraudio verkoopt, maar kreeg indruk dat hij het ook niet helemaal zeker wist. Ik kijk ook naar deze Pioneer omdat DAB+ er standaar inzit. Maar bij dealer was wat onduidelijkheid over die Axxess ASCW-1. Dus bij welke dealer had jij deze interface gekocht?

HugoF
Lid
Lid

Bericht door HugoF »

Vrijwel alle componenten, ook de ASCW-1, heb ik via Amazon gekocht. De DAB-antenne heb ik rechts uitgelijnd in de Prius, even priegelen met de doorvoer van de kabel door het dashboard, maar komt uiteindelijk goed!
Bijlagen
26113B45-F527-4565-9556-73EBEB315A60.jpeg
4436A399-EAB7-47F2-9058-73328F749105.jpeg

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Bericht door Frank2b »

Dat zit er netjes in!
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Klikoo
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door Klikoo »

@HugoF:

Dat ziet er netjes strakkie strak uit. Ik zag dat ze de Pioneer ook bij Coolblue verkopen. Voor die ASCW-1 kan ik geen Nederlandse dealer vinden, vandaar mijn vraag. Bestel ik het gewoon ook via Amazone.

HugoF
Lid
Lid

Bericht door HugoF »

De Pioneer had ik inderdaad ook via Coolblue aangeschaft. Prima prijs en keurige snelle levering.

Plaats reactie