Wiebelende achterzijde en tractielampje gaat aan bij afrijden drempel

Zaken die te maken hebben met de persoonlijke aankleding van exterieur/interieur, technische aanpassingen of andere vormen van huisvlijt en hobbyisme
Gebruikersavatar
.Cornelis.
Lid
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 01 jan, 2016 18:29
Auto: Toyota Yaris hybride

vr 21 okt, 2016 23:09

Constateer de laatste tijd regelmatig dat de achterkant van de auto wiebelt alsof de grip op de weg verdwijnt. Dacht eerst aan de schokdempers, 145000 km gereden. Iemand hier een idee van de oorzaak of bekend met dit fenomeen? Betreft een p2 van 2007. Banden zijn in topconditie.

Tweede fenomeen is bij het afrijden van een flinke drempel of het rijden in een gat gaat de tractie lamp branden, daarmee bedoel ik het gele lampje met het autootje met daaronder het Z patroon. Hierbij denk ik ook weer aan de schokdempers. Controle van de schokdempers door mijzelf geeft geen zichtbare lekkages. Laatste APK waren er geen opmerkingen terwijl deze gedragingen alwel aanwezig waren. Omdat ik een dhzetter aan het worden ben, dealer wordt wat prijzig, dacht ik ik gooi het hier in de groep, ben tenslotte ook prima geholpen hier met hoe de schijven en de blokken te vervangen aan de voorassen.

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1144
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

za 22 okt, 2016 8:00

Ik verdenk toch de schokdempers. Lekkage is maar één symptoom. En inderdaad is lekkage apk afkeur. Maar de apk controleert eigenlijk niet de werking!

Tip: Duw de auto op een hoek maar beneden en als de auto blijft na-deinen weet je genoeg....
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
Sjaak H
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: wo 17 feb, 2010 15:04

za 22 okt, 2016 14:03

Als het lampje van de tractie controle gaat branden heeft dat m.i niets te maken met achteras want tc werkt alleen op de aangedreven wielen.
Als de tc al gaat werken bij het rijden door een put zijn de schokbrekers wel erg slecht.
Prius BE 2006
Prius Executive solar roof 2009
Prius Business Dynamics solar roof 2012
Prius Executive plug-in 2012

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1144
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

za 22 okt, 2016 14:12

Het hangt ook van de banden af....en de rechter voet :wink:
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
.Cornelis.
Lid
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 01 jan, 2016 18:29
Auto: Toyota Yaris hybride

za 22 okt, 2016 21:26

Aan mijn rechtervoet mankeert niks en ik rijd rustig een drempel af. Dat de tractie reageert op de voorwielen begrijp ik ook wel. De banden zijn recent vernieuwd.

Maar toch bedankt voor de reactie. Ik zoek wel ff verder.
Iemand al eens zelf de schokdempers vervangen?

Gebruikersavatar
vincentengel1990
Lid
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 nov, 2015 18:33

zo 23 okt, 2016 11:32

Interessant om te horen.

Ook ik heb precies last van wat jij omschrijft.
Vooral op hogere snelheden =/- vanaf 110. gaat de achterzijde van de auto gevoelsmatig van links naar rechts. Of hij met zijn straat kwispelt.
Komt net terug van de dealer voor zijn jaarbeurt maar hebben op dat vlak niets kunnen vinden. Ben er benieuwd of jij er meer over kan vinden. wat het stoort me heel erg.

Vincent

Gebruikersavatar
Sjaak H
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: wo 17 feb, 2010 15:04

zo 23 okt, 2016 13:42

Misschien is het ook handig om de stabilisatorstang en de rubbers aan de achterzijde te controleren,als die zijn werk niet goed doet kan m.i de auto aan een kant zo ver in zakken dat een van de voorwielen te weinig druk krijgt waardoor de tc inschakelt.
Prius BE 2006
Prius Executive solar roof 2009
Prius Business Dynamics solar roof 2012
Prius Executive plug-in 2012

Gebruikersavatar
Morgoth
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 7:58
Locatie: Eschebrügge (D)

wo 26 okt, 2016 16:07

Heeft een Prius wel een stabilisatorstang aan de achterkant?
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1144
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

wo 26 okt, 2016 16:49

Lijkt me overbodig met een torsieas.. :o :o :o
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
Morgoth
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 7:58
Locatie: Eschebrügge (D)

do 27 okt, 2016 22:17

O, maar dat heeft er niks mee te maken! Ook op een torsie as kan een stabilisatorstang.
Ik kan niet ff kijken want ik heb geen Prius meer. Maar volgens mij zit er achter geen stabilisatie
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1144
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

vr 28 okt, 2016 10:15

En semi onafhankelijke torsie achteras voorzien van een torsiestabilisator is dubbelop. Daarom wordt het nooit gedaan door autofabrikanten.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1189
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 19:13
Locatie: Doetinchem
Auto: Prius 3 dynamic

za 29 okt, 2016 19:16

Morgoth schreef:Heeft een Prius wel een stabilisatorstang aan de achterkant?
Een beetje offtopic, maar toch leuk om te zien, dit is een Prius 3.
Bij de facelift in 2012 is de ophanging gewijzigd. Ik heb geen idee of deze van voor of na de facelift is.
Foto Prius 3 , achterkant is links op de foto (bron Priuschat):
smbottomcenter Prius 3.jpg
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >160.000 km

Gebruikersavatar
willemke
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2006
Lid geworden op: za 13 jun, 2009 23:29
Locatie: Haren

zo 30 okt, 2016 20:55

Hein Carpenter schreef:En semi onafhankelijke torsie achteras voorzien van een torsiestabilisator is dubbelop. Daarom wordt het nooit gedaan door autofabrikanten.
IMG_1650.JPG
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1144
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

zo 30 okt, 2016 22:56

@Willemke

Ik weet niet precies wat je wil zeggen met je screenshot van een Belgisch forum. Ik vind het nogal verwarrend.

Een Citroën 2CV of DS heeft ook geen stabilisatorstangen, maar om dat exoten te noemen... De genoemde Mclaren heeft weliswaar geen stabilisatorstang, maar wel een hydraulisch systeem wat de linkerkant met de rechterkant "verbindt".

Ik blijf er bij: Een semi onafhankelijke torsie achteras voorzien van een torsiestabilisator is dubbelop. Het dwarsprofiel van zo'n as is namelijk een torsie element.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
willemke
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2006
Lid geworden op: za 13 jun, 2009 23:29
Locatie: Haren

zo 30 okt, 2016 23:07

Ik vraag mij af waarom een torsiegeveerde auto geen stabilisatorstang nodig zou hebben.
De stabilisisator dient volgens mij om de beide wielen met elkaar te vebinden met als doel het overhellen te beperken. Ook bij torsievering is het volgens mij zo, dat de wielen onafhankelijk van elkaar hun veerweg af kunnen leggen. Als mijn mening correct is, zou een stabilisator van toegevoegde waarde kunnen zijn.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers