ruitenwissers

Zaken die te maken hebben met de persoonlijke aankleding van exterieur/interieur, technische aanpassingen of andere vormen van huisvlijt en hobbyisme
rien
Lid
Lid

di 22 dec, 2015 12:55

hallo hier ben ik weer een keer ik heb een maand of 2 geleden een nieuwe voorruit laten plaatsen in mijn Toyota prius van 2008. ik ben hier een keer mee terug geweest omdat ze schokten bij het wissen toen hebben ze er andere opgezet wel origineel van Toyota maar zonder windvangers. nu heb ik het zelfde euvel bij snelheden boven 120 km per uur ik denk dat het aan het ontbreken van de windvangers ligt. heeft iemand hier ervaring mee ? b v d groetjes rein.

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

di 22 dec, 2015 13:32

Wat schokt er Rein de ruit of de wissers ? Ik neem aan de wissers (maar voor de zekerheid).
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

rien
Lid
Lid

di 22 dec, 2015 15:50

inderdaad als ik het zo teruglees een onduidelijk verhaal. ik was vergeten te vertellen dat de leverancier van de ruit zei dat ik geen korting kreeg maar dat hij wel gratis een paar nieuwe ruitenwissers zou monteren. dit heeft hij gedaan maar waarschijnlijk heel goedkope toen ben ik teruggegaan omdat ze schokte met het naar links gaan. toen heeft hij andere gemonteerd wel van Toyota maar zonder windvangers maar die hebben hetzelfde probleem bij ongeveer 120 km per uur.

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur

di 22 dec, 2015 17:21

Dan ligt het waarschijnlijk aan het ontbreken v.d. windvangers ...?

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

di 22 dec, 2015 21:52

Schokkende wissers kunnen volgens mij allerlei oorzaken hebben
A) de ruit niet goed schoon en vetvrij
B) wissers dienen op het dode punt te kantelen, zodat ze steeds slepend werken en niet stekend.
C) de ruit te droog, zodat enige 'smering' ontbreekt.
D) te stug wissermateriaal
E) onjuiste - plaatselijke - druk van de wisser op de ruit.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

wo 23 dec, 2015 10:31

Bovenbedoelde 'windvangers' worden gebruikt ter compensatie van een mindere druk van de wisser-arm?
'windvangers' geven toch hetzelfde effect als het verhogen van de druk van de wisser-arm?
De druk van de wisser-arm zal 'niet' instelbaar zijn?

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

.Cornelis.
Lid
Lid
Auto: Toyota Yaris hybride

di 12 jan, 2016 20:44

Dat gedoe met die wissers had ik ook, ik had bosch gekocht via ANWB Aktie. Zonder drukkertjes helaas, A) ze waren met 2 maanden al stug en hakkelden over de ruit. Helaas heb ik de wisser met windvangers weggedaan. Balen!.
Heb nu bij Toyota dealer 2 nieuwe gekocht ( 36 euro of het niks is) zonder drukkertjes weliswaar en die hakkelden eerst ook weer over de ruit, althans de linker. Ik heb de wisser iets richting de ruit gebogen, iets meer druk op de ruit en sindsdien is het OK!
Prius ruiten zijn zeer gevoelig, vooral die van na 2007, die zijn zachter gemaakt om het geluid beter te dimmen. Heeft als gevolg sneller krassen, daarom gebruik ik nooit een ijskrabber, schijnt een ramp te zijn voor deze ruiten.

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 13 jan, 2016 9:13

.Cornelis. schreef: Prius ruiten zijn zeer gevoelig, vooral die van na 2007, die zijn zachter gemaakt om het geluid beter te dimmen. Heeft als gevolg sneller krassen, daarom gebruik ik nooit een ijskrabber, schijnt een ramp te zijn voor deze ruiten.
Inderdaad gewoon water erover !

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 13 jan, 2016 10:43

.Cornelis. schreef:
Prius ruiten zijn zeer gevoelig, vooral die van na 2007, die zijn zachter gemaakt om het geluid beter te dimmen.
In een wat verder verleden, waren de voorruiten van auto's van gehard glas gemaakt ( ook wel staalglas genoemd, of werd de merknaam Securit als soortnaam gebruikt). Deze ruiten vielen bij een fatale schade in kleine stukjes uiteen. Voordeel hiervan was, dat - bijvoorbeeld - als bij een aanrijding, de inzittenden met hun hoofd de voorruit doorboorde(n), de kans op snijwonden door glasscherven beperkt bleef. Ik meen dat in de tegenwoordige auto's deze glassoort nog in de portierruiten wordt toegepast.
Ik denk zo halverwege de jaren zeventig, gingen de voorruiten deel uitmaken van de carrosserieconstructie. Inplaats van montage in een ruitrubber, werden de voorruiten in de sponning gelijmd. Met een gehard stalen ruit kon het doel van de voorruit als deel van de dragende constructie, volgens mij niet worden behaald. Bij mijn weten is het daarom dat vanaf het plakruitentijdperk, triplexruiten of gelaagde ruiten werden toegepast. Deze ruiten bestaan uit twee glasplaten met daartussen een kunststof laag. Bij een onvrijwillige te harde aanraking van - bijvoorbeeld - een hoofd met de ruit, zullen de glasplaten scheuren. Losse scherfvormig wordt voorkomen door de laag tussen de glasplaten. Om dit scheuren mogelijk te maken in plaats van het uiteenvallen in kleine stukjes, diende bij mijn weten een andere glassoort gebruikt te worden, die minder bros is dan de geharde ruit. Concequentie daarvan is, dat de gelaagde ruit ook krasgevoeliger geworden is.
Ik dacht dat de dikte van glas meer bepalend is bij geluidsisolatie dan de vraag of deze uit gehard danwel uit gelaagd glas bestaat. Ook dat er specifiek in 2007 iets significant aan de ruiteigenschappen veranderd zou zijn, is mij niet bekend. Graag lees ik er hier wat meer informatie over.

.Cornelis.
Lid
Lid

wo 13 jan, 2016 11:25

@ willemke.

Deze wijsheid heb ik van dit forum, ooit ergens hier gelezen als was het een modificatie vanaf 2007 modellen zoals ik die heb. Er werdt toen hier ook duidelijk gesteld geen ijskrabber te gebruiken. Ik zoek e.e.a. Na, heb ergens in mijn gedachten zitten dat John2211 de zegsman is hiervan. Dit leest hij vast dus reaktie zal hopelijk wel komen.

.Cornelis.
Lid
Lid

wo 13 jan, 2016 11:35

viewtopic.php?f=8&t=1591&p=11836&hilit= ... cht#p11836

ik gebruik trouwens ook lauw water, gewoon uit een fles er overheen, wel de motor aan en ontwaseming op de voorruit anders beslaat de toko.

Op onderstaande link vind je de wijzigingen van de prius model 2007 t.o.v het 2004/2006 model, daar staat onder andere de wijziging m.b.t de voorruit naar akoestisch glas, en dit glas is dus kras gevoelig.

http://www.john2211.nl/Hybride_uitrusting.htm

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 17 jan, 2016 10:34

Bedankt voor de aanvulling .Cornelis.
Voor de geïnteresseerden nog wat achergrondinformatie over glas en akoestiek
http://nl.saint-gobain-glass.com/sites/ ... olatie.pdf

Dutchsat

zo 24 jan, 2016 21:42

Ik heb met de ruitenwissers van de Action heel goede ervaringen op mijn Prius II van 2008. Raar maar waar vind ze beter dan de originele ruitenwissers.

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 25 jan, 2016 10:45

Voor het geld dat ze er bij Action voor vragen, kun je het experiment best wel aangaan lijkt mij. In Google klikkend, kwam ik nog een reactie tegen van iemand met een positieve ervaring . http://carnold.nl/duurtest-action-ruitenwissers/

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

ma 25 jan, 2016 11:09

Ik heb ook (een aantal maanden) de ruitenwissers van de Action.
Niks mis mee.
Mochten ze vroegtijdig 'de geest' geven, dan zet ik er voor 6 euro een nieuwe op.
Echter niets wijst in de richting van vroegtijdige slijtage.
(ingeval van: er staat een filmpje op het forum hoe het simpel te vervangen is)

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Plaats reactie
  • Informatie