[Touch&Go] Oude kaart in Toolbox

Stel hier uw vragen m.b.t. problemen met navigatie / bluetooth / GSM / hulpsystemen, kaart updates, instellingen etc. en de aanwezige leden zullen u trachten te helpen.
Plaats reactie
Maurice
Lid
Lid
Auto: Prius 3 01-2013

do 04 jul, 2019 16:45

Ik wachtte al een poos op een update van de navigatiesoftware, de mijne is erg oud.
Nu begreep ik van de dealer dat er al een week of 3 de update "voorjaar 2109" klaar staat, maar hij komt bij mij niet in beeld in de Touch&Go Toolbox. Daar zie ik de kaart van Europa EUL20181116.
Mijn vraag: is dit de laatste update en laat ik mij misleiden door de datering? Of zie ik de laatste echt niet?
Zou zonde zijn als ik de verkeerde koop. Toch 119 euro... :?

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

do 04 jul, 2019 17:44

Hier hetzelfde, in de toolbox staat klaar: EUL20181116 groot 4,4 Gb

Maar als ik inlog op mijn Toyota, en ik ga naar de E-Store dan krijg ik wel een nieuwe update te zien:
Kaartupdate voorjaar 2019
€119.00
Prius XX-XXX-X
Kopen via toolbox !

Vorig jaar heb ik in April aangeschaft EUL20171025 dus ik denk dat de kaartversie (najaar 2018) leidend is voor de benaming van de software update.

Toch jammer dat Toyota zo verschillend omgaat met de diverse systemen....
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Maurice
Lid
Lid

do 04 jul, 2019 21:23

Met andere woorden: de voorjaarsupdate 2019 is bijgewerkt tot ca. november 2018.
Zoiets?

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 04 jul, 2019 21:28

Ja, maar dat geld ook voor de update voor de T&G 2...
Die heet dan wel voorjaar 2019, maar het kaartmateriaal is van 3e kwartaal 2018...

Dus wat dat betreft niets nieuws. :geek:
&

Maurice
Lid
Lid

ma 08 jul, 2019 16:05

Aangeschaft en geïnstalleerd. Dat laatste duurt even en kon ik doen tijdens de rit naar de wasstraat, het hobbelen in de wasstraat en de terugrit naar huis.
Inmiddels is mij opgevallen dat relatief recente wegenaanpassingen, zoals de A9 in de buurt van Schiphol en de A1 splitsing richting Almere en Amersfoort, er nu eindelijk in zitten. Dat is een plus.

Minpunt, en dit is echt oud zeer:
Ik rij een straat in die goed geasfalteerd is van begin tot einde. Navigatie was ingesteld op het snelle alternatief naar mijn adres.
Bij de eerstvolgende zijstraat stuurt de navigatie mij naar links, dan naar rechts dan weer rechts en vervolgens links. Aanwijzing niet opgevolgd natuurlijk, want uiteindelijk kom ik dus gewoon terug op de geasfalteerde straat. Snap ik niks van! Wat moet ik met dat blokje om in een éénrichtingsverkeer weggetje in een woonerf nota bene. :shock:

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

ma 08 jul, 2019 19:35

elke weg krijgt in het kaartensysteem een kenmerk...
soms is dat door de persoon die de kaarten in heeft gemeten,
soms door een wegbeheerder en een andere keer weer door een gemeente die graag ziet dat doorgaand verkeer de rondweg neemt en niet de (snellere) route binnendoor.
Aanvullende kenmerken komen bij wegwerkzaamheden, filevorming, ongevallen en andere mogelijke vertragingen...

Als gebruiker zien wij die kenmerken niet, maar ze worden soms pijnlijk merkbaar als een voor jou bekende route afwijkt van je beleving.
(in mijn geval volg ik rond mijn woonplaats altijd een andere snelweg dan de T&G voorstelt gewoon omdat ik dan minder kruisingen linksaf heb -dus meer voorrang- en daardoor meestal eerder op de oprit sta dan de T&G vooraf had uitgerekend.)

Kortom het advies is altijd: gebruik een navigatiesysteem als een hulpmiddel en niet als een verplichtte wegwijzer.
Je eigen weg gewoon volgen en het systeem gebruiken om bij afwijking een snelle route te vinden. Ook handig bij filevorming en natuurlijk als je ergens vreemd bent en dus de weg moet zoeken...
Maar bovenal: gebruik je VERSTAND (en je zult zien dat het menselijk brein nog regelmatig in staat is de computer te verslaan -ook omdat deze soms op het verkeerde been wordt gezet door derden-.)
&

Plaats reactie
  • Informatie