Data analyse Hybrid Assistant

Zaken die te maken hebben met de persoonlijke aankleding van exterieur/interieur, technische aanpassingen of andere vormen van huisvlijt en hobbyisme
Plaats reactie
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5828
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

za 15 jun, 2019 20:06

Vandaag wat gestoeid met data collectie via OBDII d.m.v. de Android app "Hybrid Assistant".
Op een ritje van Middelharnis naar Barendrecht en terug heb ik zonder mij bezig te houden met mijn rijstijl de rit data verzameld om te kijken hoe het hybride systeem presteert en waar verbeterpunten te vinden zijn betreffende de rijstijl van de bestuurder.

Hier zijn voor geïnteresseerden de gedetailleerde data analyses van de heen en terugreis.
Op de heenreis was er wat filevorming, terwijl het tijdens de terugreis rustig was op de weg.

download/data_analyses/Report_2019-06-15 Heenreis.html
download/data_analyses/Report_2019-06-15 Terugreis.html

In de HTML files is een stukje van de route uit de 4 aanwezige grafische data maps verwijderd i.v.m. privacy redenen.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 985
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

za 15 jun, 2019 20:42

Nice! Welke interface gebruik je? Mijn el cheapo BT ELM327 doet het niet met HA, wel met Torque...
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5828
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

za 15 jun, 2019 21:18

Ik heb een OBDlink LX, die gebruik ik ook voor het testen van de HV-accuconditie.
Deze is snel, stabiel en kan ook de dubbele adressering aan, die gebruikt wordt in de P4, C-HR, RAV4 en Corolla hybrides. Bijna alle goedkope OBDII adapters kunnen dit niet.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 985
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

za 15 jun, 2019 21:20

Thanks John. Zit te twijfelen aan een OBDlink MX(+), want ik wil ook zelf de ongevaarlijke dealerinstellingen kunnen doen. Tenzij dat met de LX ook kan?
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5828
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

za 15 jun, 2019 21:43

De LX versie wordt aangeraden, dus heb ik die maar genomen.
Ik heb dus geen ervaring met de MX, alleen dat deze een stuk duurder is.
Ik heb hem via https://obdwarenhuis.nl/obdlink-lx-bluetooth-interface gekocht.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Kloas
Lid
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 29 mar, 2019 21:12
Locatie: Eijsden
Auto: Toyota corolla TS executiv

wo 19 jun, 2019 6:21

Het doen van aanpassingen is met de mx+ waarschijnlijk ook niet mogelijk:

De OBDLink MX+ is de nieuwste toevoeging aan het OBDLink assortiment. MX+ is de eerste OBD Link interface waarmee meer dan alleen het motormanagement wordt uitgelezen. De voorgangers OBDLink SX, OBDLink LX en OBDlink MX(zonder +) tonen alleen foutcodes en data van het motormanagement. OBDlink MX+ toont ook foutcodes en data van andere elektronische systemen zoals Airbag, ABS, TPMS, Transmissie etc. Bekijk de foutcodes en data op uw smartphone, tablet of Windows PC.

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5828
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

wo 19 jun, 2019 8:29

Om aanpassingen te kunnen doen heb je een goede app en de juiste ID's + parameters nodig.
Het belangrijkste is dat je met de app en OBDII adapter verbinding kunt maken met de verschillende ECU's. Ook met de LX kun je enkele bekende en programmeerbare ID's wijzigen.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

wo 19 jun, 2019 9:37

Laten we blij zijn dat het niet kan....

Instellingen in de CPU wijzigen is net zo ingewikkeld als een open-hart-operatie.

Elke instelling die veranderd kan weer invloed hebben op een andere parameter.

En het inlezen van de parameters en weer terugsturen naar de CPU van de gegevens (al dan niet gewijzigd) kan bij een kleine verstoring van de data (bv door een signaal van een mobile telefoon) grote (en vooral ongewenste) gevolgen hebben.

Hier moet echt niet te licht over gedacht worden...

Het is dus mooi als we dingen kunnen uitlezen maar als we bepaalde functies perse wel (of juist niet) willen moeten we de keuze van de ontwerper accepteren (of overstappen op een ander merk/model).
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5828
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

wo 19 jun, 2019 10:09

Zomaar instellingen van de CPU wijzigen lijkt mij ook uit den boze.

Het gevaar zit vooral in de apps die vrij programmeerbare ID's ondersteunen, zoals b.v. de Torque app. Je kunt daar bij een foutieve adressering onbedoeld zaken wijzigen, die problemen op kunnen leveren in het goed functioneren van de hybride aandrijving en/of andere componenten.

Zomaar gaan rommelen zonder dat je weet wat je doet is vragen om moeilijkheden.
NIET DOEN DUS!!

Er zijn echter programmeerbare parameters die behoren onder de klasse van gebruikersinstellingen die wel gewijzigd kunnen worden. Je moet dit echter alleen doen als je 100% zeker de juiste adressering en ook de juiste te wijzigen parameters kent. Bij de verschillende Toyota modellen is er echter geen eenheid wat betreft de manier van adresseren. De modellen na de Prius 3 hebben voor bepaalde parameter instellingen en ook voor het uitlezen van sensoren in het Hybride gedeelte een andere manier van adresseren. De Prius 4, C-HR, RAV4 en Corolla gebruiken een tweevoudige adressering.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 985
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

wo 19 jun, 2019 11:29

Common sense, good equipment and knowledge rules!
Ik heb jarenlang mijn eigen mappings geschreven voor mijn Saab 9-5 Aero, en met zowel de nodige hardware als firmware het vermogen van 230PK/360Nm naar ruim 300PK/520Nm gebracht. Gewoon omdat het kon, en Saab zelf aangaf dat dit onmogelijk zou zijn met zo'n Saab op LPG.
Samen met LPG-producent Prins in Eindhoven hebben we speciale hard- en software ontwikkeld om voldoende en efficiënt gas te kunnen leveren. Die gasten hebben me ook bijgebracht hoe de ECU te mappen, en mij zelfs een 2e ECU bezorgd. Op die manier kon ik de originele ECU clonen en bewaren. Erg veel plezier mee en van gehad, veel geleerd en best wel fouten gemaakt. Maar met de juiste apparatuur en nogmaals common sense is veel te bereiken.

Toyota is een heel ander verhaal; daarmee waag ik me niet aan het motormanagement. Maar de dealer-opties zoals aantal keer richtingaanwijzer, ramen open/dicht met de remote etc. moet je gewoon zelf kunnen doen!
Laatst gewijzigd door VonJot op wo 19 jun, 2019 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5828
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

wo 19 jun, 2019 11:48

Alle gebruikersinstellingen zijn in principe via de CANBus te programmeren.
Je moet alleen de juiste adressen en parameters weten.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 985
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

wo 19 jun, 2019 13:57

Ik heb nog steeds een BDM-interface, maar ik durf er niet zonder techinfo aan te beginnen. Maar het blijft wel kriebelen...
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
ns4
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 23:18
Locatie: West-Friesland
Auto: C-HR Bi-Tone+
Contact:

vr 21 jun, 2019 22:37

johnths2 schreef:
za 15 jun, 2019 20:06
Op een ritje van Middelharnis naar Barendrecht en terug heb ik zonder mij bezig te houden met mijn rijstijl de rit data verzameld om te kijken hoe het hybride systeem presteert en waar verbeterpunten te vinden zijn betreffende de rijstijl van de bestuurder.
Da's aardig wat informatie wat zo verzamelt wordt!
Zonder verdere referentie is het lastig de informatie op waarde in te schatten. Ik heb alleen de terugweg bekeken.
40% energie teruggewonnen klinkt als niet slecht (2 'bad brakings' :) ). Verbruik van 4.824 L/100km lijkt daarentegen wat aan de hoge kant. Had je wind tegen? Zware rechtervoet lijkt gezien de toerentallen wel mee te vallen.

Weet je wat er bedoelt wordt met 'Excessive EV events' (51 stuks)?

Glide score lijkt wat laag, misschien dat je daar wat kan winnen? Veel op de ACC gereden?

Leuk stukje software!
2017-06 C-HR Bi-Tone+ Hydro Blue TRD (not too) Extreme 1:20
2014-06 Auris TS Hybrid Dynamic 1:21
2010-08 Seat Ibiza ST Ecomotive 1:23,5
2002-06 Citroen Xantia Break HDi 1:17
Stad/Provinciaal/Snelweg - 1/99/0%

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5828
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

vr 21 jun, 2019 23:12

Rustige gereden zonder ergens speciaal op te letten.
Airco aan en op sommige stukken ACC aan.
Wel redelijk veel wind, dus daar ging wel wat extra energie aan verloren.

Deze app is nog van de oude stempel in de hoop dat de bestuurder wel Pulse & Glide gebruikt.
In Amerika heb je daar waarschijnlijk nog voldoende ruimte voor op de Interstate highways.
Pulse & Glide gebruik ik echter al lang niet meer, dat is te storend voor het overige wegverkeer.

Ik ben nog van plan om op een vaste route wat rijstijlen uit te proberen, om te kijken wat de effecten zijn en hoe de app de zaken weergeeft.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
ns4
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 23:18
Locatie: West-Friesland
Auto: C-HR Bi-Tone+
Contact:

za 22 jun, 2019 9:55

P&G pas ik alleen toe als ik vrachtwagens inhaal. Met 100 op de ACC langs een vrachtwagen sukkelen die 90 rijd houdt vaak te veel op.

't Is jammer dat in de C-HR niet de Hybrid assistant zit die de Prius heeft (en nu ook de Corolla), dan had je standaard al meer informatie over je rit. Maar nooit zo uitgebreid als dit uiteraard :) .
2017-06 C-HR Bi-Tone+ Hydro Blue TRD (not too) Extreme 1:20
2014-06 Auris TS Hybrid Dynamic 1:21
2010-08 Seat Ibiza ST Ecomotive 1:23,5
2002-06 Citroen Xantia Break HDi 1:17
Stad/Provinciaal/Snelweg - 1/99/0%

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers