Speakers upgrade Prius 3

Zaken die te maken hebben met de persoonlijke aankleding van exterieur/interieur, technische aanpassingen of andere vormen van huisvlijt en hobbyisme
Plaats reactie
ed1973
Lid
Lid
Auto: Prius 3 model 2010

di 21 mei, 2019 11:38

Hallo,

Ik heb een Prius 3 Executive en stoor me soms weleens aan de kwaliteit van het geluid van de speakers.
Met name de hoge tonen zijn niet echt heel erg mooi en zuiver te noemen.

Weet iemand misschien een goede upgrade om er betere speakers in te zetten en hoe lastig is dit zelf te doen ?
Het eerste merk waaraan ik dacht was JBL, zijn dat goede speakers ?

Hebben mensen misschien links van projectjes waarbij mensen dat zelf hebben gedaan ? Ik ben erg handig met solderen, dus dat moet zeker lukken. Maar, de nieuwe speakers moeten wel passen natuurlijk.

Ik moet me nog verdiepen is wat er eigenlijk mogelijk is.
Prius 3 Executive

rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

di 21 mei, 2019 12:01

Youtube is your friend..........

Zoek in Youtube: speaker upgrade prius 3
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

wo 22 mei, 2019 17:48

Waar het m.n. gaat om de hoge tonen is de oplossing misschien gelegen in het toevoegen van tweeters. Hoe en wat weet ik ook niet.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Saturdave
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius III

wo 22 mei, 2019 20:58

Ik heb me er uitgebreid in verdiept omdat ik me ook stoorde aan het beperkte bereik van de luidsprekers. Ik heb het JBL pakket in mijn Executive maar ik vond persoonlijk het premium gevoel ver te zoeken.

Probleem met de JBL uitvoering (met versterker onder de stoel) is dat de filtering van de frequenties in deze eindversterker gebeurt. Het vervangen van een luidspreker voor een drieweg exemplaar zal dus nooit een volledig geluidsbeeld opleveren. Een betere kwaliteit luidspreker zal altijd iets meer toevoegen maar houd dit in ieder geval in het achterhoofd.

Opties zouden dus een composet zijn, waarbij je de subwoofer van deze set in de deur plaatst en de gekoppelde midrange/tweeter op het dashboard plaatst. Er wordt ook al veel extra behaald als de midrange tweeter bovenop het dashboard vervangen wordt. Deze maat is echter niet veel voorhanden en met name de inbouwdiepte. Even goed zoeken dus.

Wat bij mij erg veel opleverde is het gebruik van de DAP radio. Die geeft een vollediger geluidsbeeld met een opmerkelijk hoog. De gewone radio is daarentegen 'plat'. Die komt bij mij niet meer op. Dus of spotify via bluetooth of kabel of ik gebruik DAB. Mijn composet komt deze zomer: German Maestro of Focal.

Hoop dat je er iets mee kunt!

Dave

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 22 mei, 2019 21:03

Ik herken het. Uiteindelijk een Lexus gekocht met Mark Levinson installatie. En nu zet ik vaak de radio uit. Een mens is een raar wezen..
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

vr 24 mei, 2019 18:30

DAB+ geeft bij mij een opmerkelijk beter geluid dan FM.

Helder hoog en geen overdreven bas (ook niet bij max volume) ben tevreden met mijn standaard uitvoering in de Auris TS Dynamic.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

RLNB76
Lid
Lid

wo 29 mei, 2019 17:22

Dit is logisch. FM is een analoog geluid en DAB+ een digitaal geluid met een veel bredere band voor het geluid waardoor het beter over komt.

Ik snap alleen niet hoe je tevreden kan zijn met het geluid uit de standaard uitvoering. Dit is echt bagger 1e klas. Ik begrijp niet hoe Toyota dit heeft durven afleveren.

RLNB76
Lid
Lid

wo 29 mei, 2019 17:27

ed1973 schreef:
di 21 mei, 2019 11:38
Hallo,

Ik heb een Prius 3 Executive en stoor me soms weleens aan de kwaliteit van het geluid van de speakers.
Met name de hoge tonen zijn niet echt heel erg mooi en zuiver te noemen.

Weet iemand misschien een goede upgrade om er betere speakers in te zetten en hoe lastig is dit zelf te doen ?
Het eerste merk waaraan ik dacht was JBL, zijn dat goede speakers ?

Hebben mensen misschien links van projectjes waarbij mensen dat zelf hebben gedaan ? Ik ben erg handig met solderen, dus dat moet zeker lukken. Maar, de nieuwe speakers moeten wel passen natuurlijk.

Ik moet me nog verdiepen is wat er eigenlijk mogelijk is.
JBL valt zwaar tegen. Helix heeft welke leuke DSP versterkers welke je er zo tussen kan zetten met speciale instellingen voor de Auris icm de originele speakers (alleen even een bestandje op de versterker installeren). Wil je echt mooi geluid hebben dan zal je een goede DSP versterker moeten installeren (zeer makkelijke, meestal plug en play) en dan goede combo speaker. Ik ben zelf altijd een voorstander van Boston Acoustics alleen zijn die moeilijk te verkrijgen in Nederland.
Ik weet wel dat zodra mijn fabrieksgarantie over is er weer Bostons Acoustics in gaan. Beter is er niet te krijgen. Ik snap nog steeds niet hoe Toyota deze installatie er in heeft durven zetten. Ik heb in nog geen ene andere auto een slechter geluid gehoord. Oh ja, ik lieg. In de Aygo van mijn vrouw. Dat is helemaal schandalig. Daarbij durven ze een tweeter ook nog eens een volwaardige speaker te noemen.

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

do 30 mei, 2019 15:08

RLNB76 schreef:
wo 29 mei, 2019 17:22
Ik snap alleen niet hoe je tevreden kan zijn met het geluid uit de standaard uitvoering. Dit is echt bagger 1e klas. Ik begrijp niet hoe Toyota dit heeft durven afleveren.
Ik had in mijn P2 BE een JBL audio met een Panasonic eindversterker (was standaard op de BE). Ik was er erg tevreden over.
Nu heb ik een Auris TS Dynamic met de standaard audio installatie (er staat nergens JBL op) en ben er zeer tevreden over.
Er zijn 6 speakers voorzien.
Kennelijk verschillen (audio-)voorkeuren toch per persoon.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Plaats reactie
  • Informatie