usb-aansluiting, open maken console

Zaken die te maken hebben met de persoonlijke aankleding van exterieur/interieur, technische aanpassingen of andere vormen van huisvlijt en hobbyisme
Plaats reactie
Wicher_dG
Lid
Lid
Auto: Auris TS Hybride

za 15 jun, 2019 22:35

De usb-aansluiting in mijn Auris uit 2017 geeft wat problemen:
- mijn Lenovo/Moto telefoon wordt bij het aansluiten (of is al aangesloten bij het starten) gereset of valt uit;
- mijn MiVue dashcam raakt met deze aansluiting in de war.
Vervang ik de aansluiting door een adapter in de accessoire/aansteker-plug dan heb ik deze problemen niet.
De TomTom die ik gebruik werkt feilloos met de bestaande usb-aansluiting.

Nu wil ik sowieso meer dan 1 usb-aansluiting in de auto hebben.
Ik zit eraan te denken uit het zicht, weggewerkt in de console, links van de dashboardklep een extra aansluiting te maken. Hoe die er precies uit gaan zien heb ik nog niet duidelijk.
Wat wel duidelijk is: ik heb een 12 V aftakking nodig die met het contact wordt geschakeld. Dan lijkt mij het handigst (?) die van de aanstekeraansluiting te nemen.

Na die inleiding heb ik dan de volgende vragen:

- Herkent iemand het usb-probleem?
- Klopt het dat er een afdekklepje op die aansluiting hoort te zitten?
- Weet iemand hoe ik, zonder iets te vernielen, het deel van de console open maak waar ik bij moet en wat ik beter kan laten?

Alvast bedankt voor je reactie,
Wicher.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

ma 17 jun, 2019 11:01

Ik herken het usb probleem niet, bij werkt alles op de rechtstreekse usb aansluiting 'en via de TomTom aansluitplug.

Er hhert inderdaad een afdekplaatje op je aux/usb aansluiting (scharniert op wanneer in gebruik) is wellicht ooit afgebroken.

Ikzelf heb aan drie usb aansluitingen genoeg maar bij werkt alles.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

scara
Lid
Lid

ma 17 jun, 2019 19:26

Ik denk dat de ingebouwde USB poort niet voldoende stroom kan voorzien voor sommige toestellen. 500 mA is de standaard voor USB 2.0.

Axial63
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

ma 17 jun, 2019 22:48

- De ingebouwde USB-poort is bedoeld om geluidsbestanden via het multimediasysteem te beluisteren.

Je kunt het gebruiken om:
a. een usb stick aan te sluiten en muziekbestanden (oa. mp3, wma, flac) afspelen
b. een i-pod aan te sluiten en muziekbestanden afspelen, tevens kan de i-pod worden opgeladen (ook: i-phone)

De poort is niet ontworpen om zwaar belastte apparaten op te laden (lichte apparaten kan wel, maar het is er niet voor bedoeld).

Beter is het dus om je telefoon / navigatie / dashcam op een extra USB poort aan te sluiten (bv een plug in de aanstekerplug).

- Zoals hierboven al is vermeld: er hoort inderdaad een rubberen kapje over de klep te zitten, maar deze zal inmiddels gesneuveld zijn.

- Het paneel met de schakelaars en de usb aansluiting dat rondom de versnellingspook zit moet eenvoudigweg opgetild worden. Het kost wat kracht maar het zit met plastic pluggen in elkaar...
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Wicher_dG
Lid
Lid
Auto: Auris TS Hybride

di 18 jun, 2019 20:59

Dank voor de reacties. Bij het stroomverbruik van mijn telefoon kan ik me nog iets voorstellen. De dashcam (geen GPS of wifi) zal iets van 100 mA consumeren.

Ik ga binnenkort eens rustig aan het paneel van de console sjorren :)

Groet,
Wicher.

Axial63
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

di 18 jun, 2019 22:28

Nou ja, het gaat ook niet alleen om stroom afname...
De USB poort is onderdeel van het multimediasysteem en dus een externe aansluiting voor geluidsdragers.

Hierbij geeft de fabrikant voorkeur aan het storingsvrij doorgeven van data en eventueel een combinatie van noodzakelijke stroomvoorziening.
Een USB plug in de 12v plug heeft als primaire taak het verzorgen van voldoende spanning naar het aangesloten apparaat.

Je kunt met een brommer wel een cocktail mixen maar handiger is het om er een staafmixer voor te gebruiken.... :mrgreen:
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Auris-Eftie
Lid
Lid
Auto: Auris TS

wo 26 jun, 2019 9:27

Axial63 schreef:
ma 17 jun, 2019 22:48
-- Het paneel met de schakelaars en de usb aansluiting dat rondom de versnellingspook zit moet eenvoudigweg opgetild worden. Het kost wat kracht maar het zit met plastic pluggen in elkaar...
Vraag: is dit echt zo eenvoudig? Ook in een 2014 Auris? Als de 'sierrand' is verwijderd, kan het paneel dan worden opgelicht?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Auris-Eftie
Lid
Lid
Auto: Auris TS

wo 10 jul, 2019 10:33

Is er iemand die kan aangeven hoe die 'zilveren' rand het best kan worden verwijderd?
Ik heb een beginnetje gemaakt (eerste zwarte lipje linksboven op het plaatje verwijderd), maar hij lijkt behoorlijk vast te zitten.
Ben een beetje bang om kracht te zetten....

Plaats reactie

Terug naar “Doe-Het-Zelf-hoekje”

• Informatie