Aanschaf Prius 4 of Prius 4...

Ga ik leasen of kopen? Tweedehands of nieuw? Een Prius 1, 2, 3, Wagon, een Auris Hybrid of Yaris Hybrid? Wat is de levertijd? Wat zijn de ervaringen?
Mivadi
Lid
Lid
Auto: Prius 4 Rood Dyn + Exec excl leer

Aanschaf Prius 4 of Prius 4...

Bericht door Mivadi »

Na jaren van trouwe dienst wil ik nu toch wel eens mijn huidige VW Passat (Highline en compleet met alles erop en eraan) gaan vervangen.
Gelijk een mooie gelegenheid om ook eens naar het verbruik en het milieu te kijken.

Uit de omgeving kreeg ik de tip om eens naar een Auris te kijken en alhoewel ik bij Toyota totaal geen gevoel had, zowel niet voor als tegen, zijn we toch maar eens gaan kijken en zowaar hij beviel me beter dan verwacht. Niet zo groot en luxe als de Passat, maar zeker niet verkeerd.
Wat testritten gedaan en ook dat viel zeker niet tegen dus we zijn wat serieuzer gaan kijken.

Bijna rond en dan merkt mijn vrouw opeens op ”wat is dat voor auto?” onderwijl wijzend naar een rode Prius; ze is helemaal gek van rood...
Ik geef direct toe dat veel van de voordelen over Prius bij mij ook bestonden en ik was dan ook niet echt direct enthousiast, maar om de vrouw niet teleur te stellen toch maar even gaan kijken.

Al dichterbij komend zag hij er toch even anders uit dan ik de Prius kende vanuit mijn vooroordelen en werd toch geintrigeerd.
Hier wat nader in rondgekeken en gereden en ons enthousiasme werd alleen maar groter :D

Inmiddels zijn we zover dat we een serieuze keuze willen gaan maken uit twee Priusen:
1. Zilvergrijze Dynamic uit 2016 met 18.000 km op de teller
2. Rode Dynamic + Exec alleen geen leer ook uit 2016 met 28.000km op de teller

https://imgur.com/gallery/wzhGGk0

versus

https://imgur.com/gallery/exktYIX

Tegenover de Auris die wij in eerste instantie in gedachten hadden

https://imgur.com/gallery/0CVvpHL

Nu vond ik de kilometerstanden toch wel erg laag, maar de auto’s staan bij een goeie Toyota dealer waarbij de grijze gekocht is, onderhouden en weer ingeleverd is bij dezelfde dealer, dus de historie is duidelijk.
De rode heeft ook een lage stand en is uitgebreider qua opties, maar komt uit Belgie en is geimporteerd door de dealer zelf bij Toyota Europa. Ook hier is het onderhoud helemaal te traceren.

Buiten dat de rode een aantal extra zaken heeft als JBL geluid, heeft hij ook parkeersensoren voor en achter terwijl de grijze een camera voor achter en na-bouw sensoren voor.
Vooral mijn vrouw vindt dit toch wel erg belangrijk en eigenlijk ben ik dat ook wel met haar eens want de neus zie je gewoon niet en dan zijn sensoren toch erg handig.

De rode spreekt ons het meeste aan en hier neigen we toch sterk naar, maar hij is wel weer geimporteerd...

Aangezien we echter zeg maar Toyota maagden en dan ook nog eens hybride ook zijn, vroegen we ons af of er wellicht nog tips zijn waar we rekening mee moeten houden?
Is die lage km stand nu wel zo goed? Heeft dit impact? De accu’s zijn nu dus zeg maar 4 jaar oud en weinig gebruikt. Je leest hier ook verschillende dingen over en nogal tegenstrijdig.
Zijn er nog andere zaken die we moeten nagaan?

Tips zijn dus zoals jullie begrijpen zeer welkom!

[*] Edit juiste fotolink
Laatst gewijzigd door Mivadi op 22 feb 2020, 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.
VW Passat Variant Black Business leather tuned (nov 2013 - feb 2020 gemid verbruik 8,7l/100km)
Prius IV Emotional Red Executive (zonder leer) 2016 (28750 km bij aanschaf feb 2020) Afbeelding

Roelof
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius (2020)

Re: Aanschaf Prius 4 of Prius 4...

Bericht door Roelof »

Geinig dat jullie op zoek zijn naar een Prius.

Herkenbaar wat betreft het uiterlijk, heb er na 2 maanden nog steeds wel een beetje moeite mee.
Maar voordelen wegen ruim op tegen de nadelen, geldt ook functioneel.

Als je een Passat gewend bent (ik had een superb), dan heb je nog wel een paar wenmomentjes.
De Passat is zeker stiller, ook één van rond 2012 (gokje).
Duitse engineering is logisch in opbouw en de Japanners denken echt anders, zeker wat betreft navigatie en infotainment.

Ook de Japanners denken dat een touch screen fijn is en alles oplost, alleen niet tijdens het rijden en dan van cd naar radio gaan: kies audio, bron, radio, dab. Hoezo omslachtig, want dat was 1 druk op de fysieke knop radio.
Ik had in de superb dat 2 telefoons gelijktijdig aangesloten konden, kan nu niet, navigatie zoekt bizar als je VW gewend bent en kijkt standaard met het noorden naar boven. Dit is aanpasbaar, maar dan ben je wel een paar menu’s verder. Zo zijn er meer voorbeelden, uiteindelijk doet het wel wat het moet doen.

AutoWeek omschreef het als een systeem wat best wel mag concurreren met een vw van vijf jaar terug, maar dat wordt niet eens bereikt en daar hebben ze gelijk in.
Ofwel dit is niet het sterkste punt, zelfs de JBL (heb ik) is erg mager instelbaar wat geluid betreft.
Vervangen is niet eenvoudig voor aftermarket, dus hier moet ik zeker als leaserijder mee leven.

Maar dan waar je wel voor kiest bij een hybride en bij de Prius: geweldige automaat die echt zuinig is en een geweldig dashboard heeft, uniek uiterlijk, als ook heerlijk rij genot met de veiligheidsvoorzieningen, vooral de adaptive cruise control ga je waarderen (heerlijk) als ook de dode hoek detectie. Binnen de lijnen blijven doet ie bijna niet (is denk ik in de Corolla beter, los van dat je er niet op moet vertrouwen).

Dus ik snap dat jullie er serieus naar kijken.

Wat betreft de verschillen lijkt het om de camera voor en achter te gaan. Ik heb de meest uitgebreide en dat is erg fijn, rondom beeld en sensoren, maar heb jarenlang alleen op sensoren gereden. Omdat ik nu (snel) beeld heb, weet ik niet meer hoe snel de sensoren reageren, iets wat in de superb juist tegenviel, die had vaak een seconde of tien nodig na starten van de motor voordat die gereed waren en dat was irritant. Als ze snel genoeg reageren, kan je prima op geluid parkeren. Maar dit kan je natuurlijk zelf ook testen (mens als proef paal is vaak slim als die weg kan stappen, paaltjes kunnen dat niet). Als je van stevige bas houdt, vol geluid, is de JBL een optie, heb hem uiteindelijk wel kunnen temmen en vind het nu lekker geluid.

Ik lijk misschien erg kritisch, kom alleen ook van een vw, of die familie en dan is het echt wel wennen, ik blijf mij wel positief verbazen over wat ie wel goed kan, rijden en wil zeker niet meer terug!

Ps eerste plaatje is geen Prius!

guido66
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door guido66 »

Er word hier redelijk wat geklaagd over de navigatie, maar als de rode spraakherkenning heeft is dat een grote plus, werkt naar mijn mening erg goed voor het instellen van de navigatie. Na de spraakopdracht moet het systeem wel even nadenken, maar het gaat veel sneller dan intikken.

Hetzelfde geldt voor de HUD, ik zou niet meer zonder willen, ik weet niet of dit op de importauto zit?

De P4 is een auto waar je helemaal mee vergroeit, of je kunt er niet aan wennen. Na 100k kan ik met zekerheid zeggen dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
auto 1: Prius 4 executive
auto 2: Fiat 500e eSport
hobbyauto: GTM Libra V6
fiets: R&M Nevo NuVinci / Cobi.bike

Roelof
Lid
Lid

Bericht door Roelof »

Navigatie instellen op stem gaat inderdaad iets beter, zeker een nuttige optie.

Ik zie er trouwens veel meer staan in dezelfde prijsrange en km stand (tot €25K en tot 60.000km, vanaf 2016, zat bij Bovag te kijken) , die mogelijk completer zijn (wel een puzzel met al die opties). Ik denk dat die km niet heel veel uitmaken, dingen kunnen lang rondrijden zonder veel onderhoudskosten, is wat ik hier in dit forum vaak teruglees en wat mij ook logisch klinkt door het motorconcept (relatief weinig weerstand in de motor en versnellingsbak is er eigenlijk niet, bijzonder concept).

Als ik niet zou leasen, zou ik hem zelf ook van na 2016 overwegen (eis voor vouwwagen trekken maakt ouder niet mogelijk).

niek
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door niek »

Helemaal eens guido66. DeP4 is een zeer ruime comfortabele en exclusieve auto. Ik weet niet of een Prius die gedurende 4 jaar gemiddeld zo'n 300 kilometer per maand heeft gereden goed en volledig is ingereden. Ik heb mijn 2016 P4 met bijna 90.000 km gekocht en ervaar hem als nieuw, zowel uiterlijk als rijtechnisch. In de betrokken keuze zou ik niet gauw gaan voor een import auto.
Ik weet er zijn nu niet veel P4 occasions bij de dealers. Veel daarvan zijn vanuit het buitenland geïmporteerd. Ze zijn en komen in Nederland domweg niet voldoende voorhanden. Maar om op je RDW registratie voor altijd geïmporteerd hebben staan vind ik geen prettig idee. Je wilt hem ooit toch weer verkopen of inruilen. En by-the-way zilvergrijs is wel een heel mooie kleur. Verveelt nooit. Weet ik uit eigen ervaring...
Mivadi, succes met je keuze!
Prius 2 silver grey 2006 (-2010)
Prius 3 astral black 2010 (-2010)
Prius 2 ash grey 2007 (2010-2016)
Prius 3 silver grey solar 2012 (2016- 2019)
Prius 4 pearl white 2016 (2019 - heden)

Josje
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

Bericht door Josje »

Een rode Prius 4.. Je hebt in elk geval wel iets unieks, qua looks. Maar ook technisch ga je een stuk vooruit met een Toyota. Hetzelfde heb ik ook meegemaakt. Vroeger lang een Passat 3bg tdi (2002) gehad, heerlijke sterke auto, maar veel kleine dingetjes en altijd dweilen op de weg. Elke maand gemiddeld wel 80 euro aan kleine reparaties: vrijlooppoeli dynamo, rubbertje hier, rubbertje daar, lekkage deuren zus en nog wat ellende zo. Het ging maar door. Daarna een Renault Laguna 180 pk 2 liter diesel, dat reed nog fenomenaler en veel stiller dan de Passat. Bij 160 km/h van de 5e naar de 6e versnelling en weer in je stoel gedrukt worden is wel kicken. Tot ik minder ging rijden en € 150 per maand wegenbelasting me te duur werd en verwachte reparaties aan allerlei dingen die er bij een hybride niet eens opzitten: 4 verstuivers, hogedruk-inspuitpomp, intercooler, turbo, koppeling en 2-massa vliegwiel, startmotor en dynamo.

Mijn monteur en ik moeten ons bij de tweejaarlijkse APK weer opnieuw aan elkaar voorstellen...

JerVa
Actief Lid
Actief Lid
Auto: prius plug-in

Bericht door JerVa »

Voorheen vond ik de Prius 4 maar een lelijke verschijning.
Tegenwoordig zoek ik er regelmatig naar op div verkoopsites :mrgreen:
Een PiP4 zou toch best een leuke opvolger kunnen zijn voor mijn huidige Prius, maar ik heb nog steeds geen reden om deze weg te doen.

Bij de Prius 4 zit de schoonheid toch echt in de techniek.
En je rijd toch niet in een 13 in een dozijn auto.

Je zou hem nog iets sportiever kunnen maken.
Afbeelding

Of je zou hem nog kunnen verpesten :shock:
Afbeelding

Mivadi
Lid
Lid

Bericht door Mivadi »

Ok de kogel is door de kerk: het wordt de rode! :D

Nu zie je de 4 al bijna niet rondrijden, althans niet waar wij wonen en dan is de rooie toch wel de meest unieke en onderscheidende 8)
Hij wordt nu helemaal nagekeken, krijgt de 30.000km beurt, een van de velgen wordt nog overgespoten en hij krijgt een uitgebreide poets/polijst beurt zodat hij er straks mooi bijstaat als we hem 5 maart gaan ophalen bij de dealer en dan eens even goed uitproberen.

We zijn erg benieuwd hoe hij ons gaat bevallen want even wennen zal het toch wel worden vermoeden we, maar de ruimte zoals we die hadden in de Passat is niet meer nodig want we zijn de kinderwagens inmiddels ontgroeid en dan is de ruimte in de Prius meer dan genoeg voor een weekendje weg, terwijl voor de echte vakanties toch al de dakkoffer werd afgestoft.

Mijn grootste bedenking is misschien toch wel hoe het geluid tijdens het rijden in de auto zal zijn.
De Passat is erg stil terwijl mij opviel dat alhoewel de motor best ok is, maar vanaf een 100-110 km er in de Prius toch wel duidelijk rijwind is. Even aangezien hoe mij dat bevalt, maar aan de andere kant gaat de snelheid nu toch terug naar 100 km dus tja in hoeverre we dan dan nog last van hebben... daarbij lees ik her en der dat wat extra rubberstrips rondom de deuren etc een hoop oplost, dus dat hebben we nog als alternatief mocht ik het toch teveel vinden.

Straks de BlackVue dr650s-2ch inbouwen, waarbij vooral de achtercamera nog wel een uitdaging gaat worden vermoed ik zo...
Als ik eraan denk zal ik foto's nemen van alle stappen tijdens het inbouwen want ik heb een echt duidelijk stappen plan met foto's nog niet echt kunnen vinden helaas.
Qua alarm ben ik nog in dubio want dit is toch weer een 650 euro dus wellicht wacht ik hier nog even mee.

Ik zal wat foto's en onze eerste ervaring later hier nog eens neerzetten, maar eerst maar eens even wennen aan de auto en de manual van 700+ pagina's doorworstelen :shock:
VW Passat Variant Black Business leather tuned (nov 2013 - feb 2020 gemid verbruik 8,7l/100km)
Prius IV Emotional Red Executive (zonder leer) 2016 (28750 km bij aanschaf feb 2020) Afbeelding

niek
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door niek »

Gefeliciteerd!
Dat wordt jarenlang exclusief genieten geblazen.
Veel plezier en veilige kilometers ermee!
Prius 2 silver grey 2006 (-2010)
Prius 3 astral black 2010 (-2010)
Prius 2 ash grey 2007 (2010-2016)
Prius 3 silver grey solar 2012 (2016- 2019)
Prius 4 pearl white 2016 (2019 - heden)

JerVa
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door JerVa »

Zit er geen camera op dan?
Ik heb het wel, en werkt super.

Roelof
Lid
Lid

Bericht door Roelof »

Gave keuze, ik had rood ook zelf gewild, donkergrijs (ook mooi) was een compromis...
Ik geniet nu al bijna 2 maanden en ben nog niet verveeld geraakt, dus gaat je vast goed bevallen!

Ruis op hogere snelheid klopt, komt zowel van de banden als de wind, al moet je denk ik ook meenemen dat je de motor veel minder hoort. Als het goed is, kom je op een lager totaal geluid uit, maar de Passat was vast net zo stil als mijn vorige Superb en ik heb zeker gemerkt dat je meer hoort van banden en wind.

Maar ook: na een dag proefrijden weer terug in de oude auto en toen viel mij het brommen van de diesel enorm op, dat hoor je straks niet meer (mogelijk met benzine dezelfde ervaring door het lagere toerental van de prius bij de meeste snelheden.

Die rubbers ben ik wel nieuwsgierig naar, waar heb je die gezien?

wlmpie
Lid
Lid
Auto: Corolla TS 2.0 Style

Bericht door wlmpie »

JerVa schreef:
27 feb 2020, 12:45
Zit er geen camera op dan?
Ik heb het wel, en werkt super.
Volgens mij zit er geen dashcam op, zeker geen dashcam met parkeerfunctie.
Ik zou op mijn nieuwe corolla graag een dashcam met parkeerfunctie willen hebben omdat mijn vorige auto 3x is aangereden zonder dat de dader zich meldde. Alleen de laatste keer was er een getuige en heeft de politie mij via het kenteken met de dader in contact gebracht (die had natuurlijk "niets gemerkt").

Raar is eigenlijk dat op nieuwe toyota's zowel voor als achter al camera's zitten voor safety sense en achteruitrijcamera, dus eigenlijk zou een dashcam functie een kwestie van een simpele software update kunnen zijn, maar om de een of andere vage reden is dat niet zo.

Ik zie vooral op tegen het inbouwen van een dashcam vanwege kabeltjes die achter een airbag langs moeten en het risico dat de DAB+ verstoord raakt. Verder lees ik dat dashcams in Duitsland en Oostenrijk verboden zijn.

Maar ik houd mij zeer aanbevolen voor een uitgebreid film en/of foto verslag van de inbouw van een dashcam in jouw prius4, voor mijn Corolla heb ik er op youtube nog geen enkele gevonden. Ja ééntje waar de kabel lekker voor de airbag in de A-stijl langs werd geleid door een "professional".
Ik ben vooral benieuwd hoe je de trim van a-stijl en dashboard etc. losmaakt zonder schade te veroorzaken. In al die youtube filmpjes is dat spul al gedemonteerd zodra ze beginnen met filmen, dus weet je nog niets.

JerVa
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door JerVa »

Ok, een dashcam heb ik ook niet. Ik dacht een achteruitrij camera.

Mivadi
Lid
Lid

Bericht door Mivadi »

Een achteruitrij camera zit er wel op, maar ik heb het hier inderdaad over een dashcam die achteraf ingebouwd wordt.
Ik heb deze na een tweetal aanrijdingen 'zonder' dader aangeschaft en heeft mij al 1x een parkeerschade gescheeld en een keer een flinke schade onderaan de auto toen ik op de snelweg een groot stuk metaal niet meer kon ontwijken. Door de beelden kon ik dit 100% claimen bij het Waarborgfonds, dus de camera's hebben zichzelf al dik terug verdiend. :)

Ik heb in mijn huidige auto een BlackVue dr650s-2ch zitten die ik wil gaan overzetten.
De front camera ben ik niet zo bang voor want dat moet te doen zijn, zelfs met de airbags. Uiteraard even goed uitzoeken hoe deze deployen en dan er netjes achterlangs gaan.

De achtercamera gaat meer een uitdaging vormen... normaal zou ik deze bovenlangs de hemel doen, maar volgens mij zitten hier de curtain airbags, dus zouden ze ook hierachter moeten komen en dat lijkt me wel serieus werk worden. Vermoedelijk ga ik via de A stijl naar beneden en dan via de rubbers onderlangs naar de achterkant en dan weer omhoog. Even zien hoe de kabel dan bij de achtercamera gaat uitkomen want voor de plaatsing van de camera zijn er twee opties:
1. 'normaal' boven midden op het raam
2. op het raampje onder de spoiler, als jullie begrijpen wat ik bedoel

De eerste optie is het gemakkelijkst, maar de tweede lijkt wel een mooi eb goed beeld te geven terwijl hij ook gelijk uit het zicht is (bij een vriend een keer de ramen ingeslagen om de camera te stelen). Ik ben dit ergens op Priuschat tegen gekomen, maar kan het niet zo snel meer terugvinden :x

Dan nog de route van de kabel en ook hier zijn er dan grofweg twee opties:
1.via de hemel en de kabeldoorvoeren naar de achterklep
2. in de hemel verwerken en via een klein gaatje daarin naar de camera

Optie 1 is veel werk, maar zal in ieder geval voor de plaatsing van de camera op het onderste raampje nodig zijn.
Opties 2 geeft weliswaar een klein gaatje in de hemel, maar dat zou bijna niet te zien moeten zijn plus het is een heel stuk minder werk...

Op Priuschat zijn meerdere video's/afbeeldingen te vinden van hoe de A-stijl losgemaakt moet worden dus dat zou geen problemen moeten geven.

Voor de landen waar je niet met een dashcam mag rijden is de oplossing simpel en snel: camera afkoppelen en in je dashboard kastje leggen :wink: Nooit geen problemen mee gehad op die manier.

Zolang je maar een goede camera en bekabeling gebruikt zou dit niet moeten kunnen storen op de DAB+ dus daar ben ik niet bang voor.

Al met al ben ik niet heel erg bang voor het inbouwen van de camera, waar ik vooral over erg over twijfel is hoe diefstal gevoelig de Prius nu is en dan niet alleen de gehele auto, maar eerder nog de onderdelen. :?: Hier kan ik eigenlijk niets over vinden dus als jullie hier gedachten over hebben dan hoor ik dit uiteraard graag. Dit zal toch uiteindelijk bepalen of ik nu wel of niet een Defa alarm laat inbouwen.

JerVa
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door JerVa »

Zijn er landen waar je geen dashcam mag hebben? Nooit geweten. :?

Plaats reactie