Auris TS (2013)

Ga ik leasen of kopen? Tweedehands of nieuw? Een Prius 1, 2, 3, Wagon, een Auris Hybrid of Yaris Hybrid? Wat is de levertijd? Wat zijn de ervaringen?
CeHaEr
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: C-HR Hybrid

Re: Auris TS (2013)

Bericht door CeHaEr »

Kan wel met normale wielmoeren maar ben zelf geen fan van zoveel gaten in het hart.. voor mijn gevoel toch zwakker.

Ventielen met TPMS kunnen prima in een auto zonder.
Een TPMS ventiel is vaak van aluminium dus wel wat breekbaarder dan gewone, rubberen ventielen.
Zeker met een bandenpomp die zo´n stok eraan heeft is dat altijd even oppassen.
2017 C-HR Hybrid Bitone Plus --- Genuine JDM styled and a lot of sh*t from China
2019 Corolla Hybrid TS 2.0 Business Sport Intro --- 180HP Girlpower!

strawbale
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Lease Plus (2013)

Bericht door strawbale »

Merci!

strawbale
Lid/donateur
Lid/donateur

Bericht door strawbale »

Update: Auto ga ik volgende week in Nederland ophalen.

Vandaag het CoC (Certificate of Conformity / Certifikaat van Overeenstemming) ontvangen dat ik nodig heb voor de invoer hier. Wat blijkt: origineel zouden er 225/45R17 velgen & banden op moeten zitten, maar in Nederland nieuw verkocht met 205/55R16, die er nog steeds onder zitten. Ook in de deur staan (alleen) 225/45R17 blijkt uit een opgestuurde foto.
Lokale APK (hier in Frankrijk), lokale garage, én (redelijk) lokale toyota-dealer zijn eensgezind: in Frankrijk mag je alleen met de 'originele' 225/45R17. Anders geen APK en niet verzekerd als je voor de APK 17" zou 'lenen' en daarna weer op R16 gaat rijden.
Dus moet ik alsnog over op R17: oncomfortabeler (op de slinger en hobbelwegen hier) en onzuiniger...

De Toyota-dealer in NL, waar die vandaan komt, kijkt morgen of hij nog 17" heeft liggen, maar de meegeleverde winterset van 16" velgen en banden zijn dus ook onbruikbaar.

strawbale
Lid/donateur
Lid/donateur

Bericht door strawbale »

PS: weet iemand de juiste naafdiameter (60.1 ?) en ET voor de originele 17" velgen? Hier https://www.online-velgen.nl/zoeken/toy ... 8/17-inch/ bijvoorbeeld, staat ET ≈ 45

strawbale
Lid/donateur
Lid/donateur

Bericht door strawbale »

zoals ik in mijn laatste paar posts in dit topic viewtopic.php?f=63&t=12977&start=30
heb beschreven, moet ik onverhoops naar 17" velgen+banden (om hier in Frankrijk door de import-APK te komen en er legaal en verzekerd mee te kunnen rijden).

Ik wil echter 100% zeker zijn dat ik nu wél de goeie velgen en banden koop. Hier https://www.steekmaat.nl/auto/Toyota/Au ... -%20).html lees ik ET=45.
Op marktplaats vond ik https://www.marktplaats.nl/a/auto-onder ... b9c5b7a618 . Ze komen van een Auris hybride 2012, maar met (volgens verkoper) ET=50, volgens haar/hem origineel. Is dat (ET 50 ipv 45) OK of een mogelijk probleem?

! Bericht van: Axial63
reactie verplaatst en samengevoegd.
Het heeft geen zin dezelfde vraag in verschillende draadjes te hebben staan.

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

De originele offset maat is ET 45

Het resultaat van een velg met ET 50 (mits de rest van de afmetingen gelijk zijn!!) is dat de band 5 mm naar binnen komt, dus naar de veerpoot toe. Bij de veerpoot (en de remcilinder) ontstaat dus iets minder ruimte. Bij de meeste auto's is dit geen probleem, maar ik zou dat voor dat ik de velgen betaalde zeker eerst even controleren (dus even een wiel eraf, andere velg monteren voor controle).
Opties staat het wiel dus ook een klein beetje meer naar binnen, naar achteren in het spatbord.

Je kunt een en ander zelf narekening in deze tool:
https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1 ... 0mm&sr=0mm
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

strawbale
Lid/donateur
Lid/donateur

Bericht door strawbale »

Bedankt!

Heb je 6.5 voor velgbreedte genomen omdat dat standaard/origineel is voor de Auris TS 2013 ?

strawbale
Lid/donateur
Lid/donateur

Bericht door strawbale »

@Axial63:

Als ik "Auris 2013" invul, krijg ik dit:

Daar zie ik geen 6.5J x 17 ET45 bijstaan, zoals in jouw link. Wel een 7J x 17 ET50 (zoals in de advertentie)?
Bijlagen
Screenshot 2020-06-25 at 18.06.05.png

strawbale
Lid/donateur
Lid/donateur

Bericht door strawbale »

@Axial63:

Op de CoC/CoV die ik al heb (en voor de import hier nodig heb) staat ook: 7Jx17 ?

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

Dan verander je dat toch bovenaan de pagina?

Sommige afmetingen had je opgegeven, andere heb ik geschat.
Je kunt dus met deze tool zelf invoeren wat je zou moeten hebben en wat je zou kunnen hebben, en de tool laat je het verschil zien.

Hier met de velgbreedte van 7": https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1 ... 0mm&sr=0mm
6,5 of 7 is de breedte van de velg, hoe breder de band, hoe breder je de velg moet hebben.
Maar een iets smallere velg voorkomt veel beschadigingen van de velg door stoepranden etc, omdat de band dan ietsje breder is dan de velg.
Dus 7Jx17 = is een 17 inch (=432mm) velg (diameter) en een velgvoet (breedte) van 7 inch (=178mm).

En hier eentje met een heel overdreven offset van ET 70: https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1 ... 0mm&sr=0mm
Als je net onder het midden van de rechter afbeelding kijkt, zie je dat de stippellijn achter de remschijf ligt en dat de velg de remcilinder raakt.
(gewoon als voorbeeld, hoe het zeker NIET moet).
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

strawbale
Lid/donateur
Lid/donateur

Bericht door strawbale »

OK, nu snap ik dat je bepaalde aannames hebt gemaakt.

En, indirect, dat de 7J ET50 dus (waarschijnlijk) de juiste/originele velgbreedte en ET-waarde zijn voor de 17" velg.

Ik wil zo dicht mogelijhk bij 'origineel' blijven om de strengere Franse APK door te komen.

Plaats reactie