Remschijven en remblokken voor en achter vervangen

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
RobTP09
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Avensis '12 Dyn Bus

zo 06 sep, 2015 11:07

Ik heb afgelopen week de stoute schoenen aangetrokken en de blokken en schijven van mijn P3 vervangen.
Vroeger deed ik dit ook altijd zelf - VW's, Nissans en Toyota's - dus ben er niet onbekend mee. Spullen gehaald en aan de slag. Op zich niks nieuws onder de zon. Enige tegenslag die ik ondervond was van de bouten van de klauw, die zaten zó achterlijk vast dat er een stuk pijp van een meter over de sleutel moest om hem los te trekken. De luchtsleutel kreeg hem niet zelfstandig los..... :shock:
Overigens kon ik gebruik maken van een 4-koloms hefbrug dus ik was binnen en lekker op werkhoogte, erg fijn.
Alles uit elkaar, goed schoon, alles gecontroleerd op gangbaarheid, waar nodig een lik vet, en alles weer in elkaar, al met al anderhalf uur werk.
Remt als een nieuwe, oude schijven waren echt wel op, blij dat ik er aan begonnen ben.....en ongeveer 250 euro in mijn zak heb gehouden. Daar wordt 'ie dan maandag van gekeurd en krijgt 'ie een kleine beurt, bij de dealer :mrgreen:
Voorheen Prius III 2009, Executive Business Solar, Pearl White, momenteel Avensis 1.8 combi Dynamic Business

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

zo 06 sep, 2015 11:14

Kleine beurt had je ook wel zelf kunnen doen :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 06 sep, 2015 11:52

Arjan schreef:Kleine beurt had je ook wel zelf kunnen doen
En speciale oliefiltersleutel is daarbij handig. Ik betaalde er in 2011 € 11,82 voor bij de automaterialenzaak.
Vergeet ook een nieuw klingerit pakkingringetje niet, ter afdichting van de aftapplug.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

RobTP09
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Avensis '12 Dyn Bus

zo 06 sep, 2015 14:11

Arjan schreef:Kleine beurt had je ook wel zelf kunnen doen :wink:
Ja, achteraf gezien inderdaad. Ik wist op voorhand niet dat ik een brug ter beschikking zou hebben, anders had ik dat wel gedaan. Volgende keer... :)
Voorheen Prius III 2009, Executive Business Solar, Pearl White, momenteel Avensis 1.8 combi Dynamic Business

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

zo 06 sep, 2015 14:26

Ja inderdaad met een brug is het allemaal even wat handiger.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

TWMW
Actief Lid
Actief Lid

zo 06 sep, 2015 19:42

Gisteren zonder brug de beide remleidingen van voor tot achter van de Yaris vervangen.
Alleen heb ik de alternatieve methode gebruikt, kettingtakel aan de trekhaak en van achteren zo ver omhoog dat hij met de neus op de grond lag, bokjes eronder voor de veiligheid, en met een karretje op de gevlinderde vloer, een klusje wat best meeviel.
Omdat de tank ook los moest, was deze bewust bijna leeg.
Soms kun je met creatieve middelen ook voldoende bereiken.
Opzij kantelen met een kantelbrug leek me geen goed plan, maar dat werkte wel met de oldtimer toen de vloeistoffen er uit waren.
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 16 sep, 2016 11:25

Bij mijn Prius P3 heb ik ook zelf de remschijven en blokken achter vervangen bij 200.000km. Niet omdat ze te dun waren geworden, maar omdat ik de roest niet meer verwijderd kreeg van de schijven. Te veel roest op de schijven is apk afkeur..dat wilde ik voor zijn.

Blokken en schijven heb ik op mister auto besteld. Enige gereedschap wat ik miste was een blokje om de remzuiger mee terug te draaien. Kostte nog geen 10 Euro op aliexpress. Meteen ook de toyota oliefiltersleutel uit china laten komen. Kopervet had ik nog staan. Met hulp van youtube tutorials kostte het me ongeveer 30 minuten per kant.

Als je technisch een beetje handig bent, is het goed te doen.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 16 sep, 2016 21:23

Hein Carpenter schreef: Als je technisch een beetje handig bent, is het goed te doen.
Dat zei de orthopeed ook nadat hij bij mijn vrouw een prothese in haar lijf had geplaatst.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

za 17 sep, 2016 8:57

Fijne orthopeed heb jij Willem! :D
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

za 17 sep, 2016 19:06

:D :D :D :D
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Onderhoud”

• Informatie