Prius 3 - Klepspeling controleren

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
Morgoth
Actief Lid
Actief Lid

do 15 mei, 2014 23:10

Ik controleer de klepspeling van de Peug eens per twee jaar bij de oliewissel wel. Zijn ook hydraulisch. Ik stel niets maar kijk alleen of er niets geks aan de hand is.
De Peugeot krijgt maar eens per twee jaar verse olie en filters. Voor de rest geen enkel onderhoud. Enkel als er iets stuk gaat wordt dat gerepareerd. Kosten in de laatste vier jaar: €36 voor een nieuwe uilaatdemper en €43 voor nieuwe remschijven. Verder nog een tientje voor een richtingaanwijzerhendel van de sloop. Helaas zit er u een scheur in de ruit. Das een dure.
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

Turboboost
Actief Lid
Actief Lid

zo 19 jun, 2016 21:31

Radar schreef:Bestaan er nog (recente) auto's waarbij de klepspeling gecontroleerd moet worden dan??
Bij mijn motorfiets moet het nog steeds, maar die heeft dan ook desmodromische klepbediening.
Ford Ka , Fiesta zijn enkele jaren teruggekeerd naar mechanische klepstoters ipv hydraulische , zogezegd omdat na lange periode v stilstand hydraulische klepstoters zich weer moeten vullen met olie en dat ondertussen de uitstootwaarden minder goed zijn dan bij vast afgestelde correcte klepspeling - lees goedkopere construciie EN extra bron v inkomsten voor de garage die zo wat extra werkuren kunnen aanrekenen ....

ns4
Actief Lid
Actief Lid
Auto: C-HR Bi-Tone+

zo 19 jun, 2016 22:33

Radar schreef:Bij mijn motorfiets moet het nog steeds, maar die heeft dan ook desmodromische klepbediening.
En een heerlijk geluid 8)
(ik weet 't, beetje late reactie, maar ik zag de post nu pas en kon 't niet nalaten...)
2017-06 C-HR Bi-Tone+ Hydro Blue TRD (not too) Extreme 1:20
2014-06 Auris TS Hybrid Dynamic 1:21
2010-08 Seat Ibiza ST Ecomotive 1:23,5
2002-06 Citroen Xantia Break HDi 1:17
Stad/Provinciaal/Snelweg - 1/99/0%

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 16 sep, 2016 11:13

Prius 3 heeft hydraulische klepstoters, waardoor het meten van klepspeling niet meer in het onderhoudsschema zit. Een technisch nadeel van hydraulische klepstoters is dat hoge toerentallen met deze constructie lastig zijn. Onder andere daarom zijn de meeste hoogtoerige motoren voorzien van klepstelplaatjes in plaats van hydraulische klepstoters. Bij de Prius is het geen probleem met een maximum toerental van maar 5200tpm.

De 90.000km beurt van de P3 is duurder, vanwege het vervangen van de bougies. De bougies zelf zijn nogal duur en het is aardig wat werk (https://youtu.be/mwUnPkQ94OE).
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Onderhoud”

• Informatie