Eurol Evolence 0W20

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
Plaats reactie
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

di 08 nov, 2016 19:07

Ik ga binnenkort de olie verversen van mijn Prius. Heeft er iemand ervaring met Eurol Evolence 0W20 in een Prius?

http://www.oliehandel.nl/eurol/eurol-ev ... oCwanw_wcB
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Martin
Lid
Lid

di 08 nov, 2016 19:21

Welke olie heeft er tot nu toe in gezeten? Ook een 0W20? Als dat een 5W30 is geweest is het dan wel raadzaam om nu nog te gaan veranderen?
Toyota Prius III Executive 2009
Suzuki SJ413 1987

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

di 08 nov, 2016 19:58

Tot op heden heeft er 5w30 volsynthetisch in gezeten...zonder klachten. Ik zou graag naar 0w20 over willen stappen nu het winter wordt en de temperatuur daalt.

erko
Lid
Lid

di 08 nov, 2016 21:13

Met die eurol olie heb ik 9000 km gereden en verbruik was hetzelfde als met de originele toyota 0w20.
Er zit nog wel verschil in viscositeit die 0w20 olieen, ik heb daar een open office ods bestand van maar die kan ik niet toevoegen.
Zelf gebruik ik nu fuchs evo gt 1 0w20, die heeft een lagere visositeit dan die van Eurol.
P3 Dynamic 2009 Afbeelding

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

di 08 nov, 2016 22:39

Dank je wel Erko.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 09 nov, 2016 14:03

@ Hein: Toyota schrijft voor dat de motorolie van jouw Prius moet voldoen aan de volgende eisen: API SN- ILSAC GF-5.
Ik heb in jouw link gezien bij de specificaties dat EVOLENCE 0W-20 voldoet aan die eisen.
Prima prijs; ik betaal bij de dealer, bij de jaarlijkse beurt van mijn Yaris, voor API-SN IlSAC GF-5 0W-20. het drievoudige per liter.

@Erko: de olie die jij gebruikt Fuchs GT1-0W-20 voldoet niet aan de API SN-GF-5 specificaties, mogelijk is het zelfs geen volle synthetische olie.
De Fuchs Titan SYN SN 0W-20 API-SN GF-5 voldoet wel aan die specificatie.

http://www.fuchslubricants.com/titan-syn-sn-sae-0w-20

EDIT: één van de specifieke eisen van de API-SN-IlSAC GF-5 specificatie is de zogenaamde "seal compatibility test" .
De seal compatibilty test omvat het volgende: in verbrandingsmotoren bevinden zich een groot aantal afdichtingen, (oil-seals oliekeringen) deze zijn gemaakt van uiteenlopende materialen, Rubber, Teflon, Viton, enz.
Tijdens de ontwikkeling van smeeroliën wordt, soms op verzoek van de autofabrikant, bepaalde testen uitgevoerd op materialen die door de autofabrikant gebruikt worden bij de productie van seals en afdichtingen voor hun motoren, die seal compatibility testen worden ook uitgevoerd bij alle oliën die voldoen aan de API-SN-ILSAC GF-5

Mensen en ook garages die het niet zo nauw nemen met de olie keuze, en zich niet storen aan de adviezen van de autofabrikant, kunnen mogelijk op een bepaald tijdstip voor een onaangename verassing komen te staan.
Let niet op het merk van de olie die je koopt, maar wel op de juiste specificatie.

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 09 nov, 2016 16:16

Bedankt voor de heldere informatie, hier kan ik wat mee. Fijn forum!

erko
Lid
Lid

wo 09 nov, 2016 18:48

Hoi Gamgra, ik was inderdaad het woordje titan vergeten, wat een namen ze wel niet aan de olie geven...
Hier is een ods bestand van het Duitse prius forum met een overzicht van een aantal olien.

http://www.priusfreunde.de/portal/image ... rsicht.zip
P3 Dynamic 2009 Afbeelding

jvisser
Lid
Lid

do 10 nov, 2016 6:36

Ik gebruik de Evolence 5w30 variant al tijden in me prius 2
Het is een goed geprijsde olie die voldoet aan de nieuwste eisen die voor jou prius 3 gelden.
Er hoord 0w20 is de prius 3 te zitten.
Voor de prius 2 is de 0w20 eigenlijk niet geschikt.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

do 10 nov, 2016 11:31

@jvisser: jij zegt of stelt dat 0W-20 eigenlijk niet geschikt is voor de Prius 2, maar je zegt dat zomaar terloops zonder die stelling toe te lichten of te motiveren.
Volgens de P2 handboek uit 2008 en ook op de olie-vuldop wordt vermeld om 5W-30 API SL "energy-conserving" motor olie te gebruiken.

De API-SL specificatie stemt uit 2001, deze specificatie werd in 2004 vernieuwd/verbeterd door API-SM, deze specificatie werd in 2010 weer vervangen door API-SN.
Het mooie met motorolie is dat de laatste /nieuwste specificatie z.g.n "BACKWARDS COMPATIBLE" is, wat zoveel als wil zeggen, dat de laatste specificatie geschikt is om gebruikt te worden in motoren van een eerder bouwjaar met een eerdere API olie specificatie.

De verschillen tussen de onderlinge specificaties zijn gering, om een paar voorbeelden te geven, de laatste API- SN specificatie bevat additieven ter voorkoming van motorschade door de toevoeging van Ethanol aan motor brandstof.
Ook werd ten behoeve van het milieu de Zinc/Phosphorus additieven sterk verminderd.
Tevens is de laatste motorolie "oil-seal compatible", dit vermindert de kans op lekkende oliekeringen.
Deze verbeteringen hebben totaal geen negatieve invloed op de smering kwaliteit van de olie.

De recente oliën met de laatste specificaties worden afgeraden, (vanwege de verminderde Zinc/Phosphorus toevoeging) om gebruikt te worden in sommige oudere motoren van vóór 1995
Maar daar kan ik later nog wel eens op terugkomen

jvisser
Lid
Lid

vr 11 nov, 2016 21:39

Ik snap je verhaal, ben zelf monteur geweest. Echter word het altijd afgeraden als een motor langere tijd op een "dikke" olie heeft gelopen er een dunne in te doen. De prius 2 KAN wel op 0w20 lopen maar dit is niet officieel toegekent. Zie handleiding. Eigenlijk is het heel simpel stop in je motor wat er in je handleiding staat...

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Onderhoud”

• Informatie