Ombouw sealant repair kit naar normale bandenpomp

Alles wat te maken heeft met het interieur, exterieur, de uitrusting en accessoires.
Gebruikersavatar
uglymuddah

Ombouw sealant repair kit naar normale bandenpomp

Bericht door uglymuddah »

Aangezien ik gisteren een 2e hands thuiskomer van een Avensis heb gekocht voor een prikkie, was de repair kit die achterin de P3 lag overbodig geworden. Bij mij rees al snel de vraag of ik de houder met latex niet kon uitbouwen om zo een prima bandenpomp over te houden. Het pakketje is vrij eenvoudig uiteen te schroeven. Afbeelding Beide helften van de houder kun je apart openschroeven.
Na openen is het een kwestie van de kunststof houder met de latex ertussen uit halen en het stuk slang wat op het ventiel van de band komt rechtstreeks op de pomp aan te sluiten. Daarvoor moet ook de pompkant open en de pomp er even uit om de slang te wisselenAfbeelding Vervolgens het zaakje weer op de juiste manier in de houder plaatsen. Afbeelding
Schroeven er weer terug in en viola. Afbeelding
Om te testen maar ineens de thuiskomer op druk gebracht. (60 psi) Afbeelding
Het reservewiel met een ietwat langere moer en een stukje hardhout vastgezet. AfbeeldingDe gereedschapshouder met bandenpomp, krik etc. met de zaag weer passend gemaaktAfbeelding zodat het opbergvak en de deksels weer netjes passen. Afbeelding
Ik heb nu een thuiskomer en een bandenpomp bij me, dat is wel zo handig. :mrgreen:

Gebruikersavatar
erweebee

Re: Ombouw sealant repair kit naar normale bandenpomp

Bericht door erweebee »

Gaaf ! !
8)

Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2188
Lid geworden op: 17 mar 2006, 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris TS Dynamic

Re: Ombouw sealant repair kit naar normale bandenpomp

Bericht door frafie55 »

Ug,
Ook mijn complimenten.
Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Gebruikersavatar
spammerhamster
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:34

Re: Ombouw sealant repair kit naar normale bandenpomp

Bericht door spammerhamster »

Wel leuk idee om iets wat overbodig is weer te herbruiken.

(maarre, je had het ook op marktplaats kunnen gooien voor 100 euro of zo. En dan voor 12 euro een bandenpompje ophalen bij halfords)
Afbeelding Prius 2009
Afbeelding Yaris 2013
Afbeelding Prius+ 2012

Gebruikersavatar
uglymuddah

Re: Ombouw sealant repair kit naar normale bandenpomp

Bericht door uglymuddah »

Ach spammer weet je wat het is, dit is gewoon lollig en niet moeilijk om te doen. Voor hetzelfde geld word je die pastapomp niet kwijt, en het spul is na 4 jaar verlopen.... :shock:

Gebruikersavatar
ellesse

Re: Ombouw sealant repair kit naar normale bandenpomp

Bericht door ellesse »

Wat een ontzettend slim idee! En erg netjes uitgevoerd... 8)

Bedankt ook voor de heldere uitleg en de foto's!

Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2188
Lid geworden op: 17 mar 2006, 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris TS Dynamic

Re: Ombouw sealant repair kit naar normale bandenpomp

Bericht door frafie55 »

spammerhamster schreef:Wel leuk idee om iets wat overbodig is weer te herbruiken.

(maarre, je had het ook op marktplaats kunnen gooien voor 100 euro of zo. En dan voor 12 euro een bandenpompje ophalen bij halfords)
Maarre...
Bij inruil kan ik de fles er weer inzetten en het reservewiel meenemen naar de volgende Prius...

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Gebruikersavatar
kekke-auto
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: 17 sep 2010, 01:10

Re: Ombouw sealant repair kit naar normale bandenpomp

Bericht door kekke-auto »

Heb je bij dat thuiskomertje ook de bijbehorende wielmoeren gekregen? Ik las elders dat de gewone wielmoeren niet passen.

Gebruikersavatar
uglymuddah

Re: Ombouw sealant repair kit naar normale bandenpomp

Bericht door uglymuddah »

Bij de foto van de eerste post zichtbare thuiskomer pasten de bij de 17" lm velgen geleverde moeren wel. De et waarde en de omtrek van de thuiskomer waren echter niet juist. Deze heb ik achtergelaten bij de bandenspecialist en daar een LM Dezent velg gekocht die wel de juiste maten voldeed. Hier waren 5 nieuwe moeren bij inbegrepen omdat op de originele moeren daar weer niet op passen. Nadeel is dat je dan weer een andere dopmaat nodig hebt en die dan erbij in de auto moet leggen. Ach ja, no problem toch?

Onderstaand is de foto van de thuiskomer met de juiste maten die nu achterin ligt. Kijk maar eens bij de aanbiedingen op John's site. Daar kun je bij Profyl tire center voor €170,- onderstaande combo kopen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ron54
Lid
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 mar 2011, 16:34
Locatie: Almere
Auto: prius 3 2015 aubergine

Re: Ombouw sealant repair kit naar normale bandenpomp

Bericht door ron54 »

uglymuddah schreef:Bij de foto van de eerste post zichtbare thuiskomer pasten de bij de 17" lm velgen geleverde moeren wel. De et waarde en de omtrek van de thuiskomer waren echter niet juist. Deze heb ik achtergelaten bij de bandenspecialist en daar een LM Dezent velg gekocht die wel de juiste maten voldeed. Hier waren 5 nieuwe moeren bij inbegrepen omdat op de originele moeren daar weer niet op passen. Nadeel is dat je dan weer een andere dopmaat nodig hebt en die dan erbij in de auto moet leggen. Ach ja, no problem toch?

Onderstaand is de foto van de thuiskomer met de juiste maten die nu achterin ligt. Kijk maar eens bij de aanbiedingen op John's site. Daar kun je bij Profyl tire center voor €170,- onderstaande combo kopen.
Afbeelding
Als ik het goed begrijp had de avensis thuiskomer niet de juiste ET waarde/omtrek . hoe belangrijk is dit eigenlijk voor een reserveband?

Ron 54

Gebruikersavatar
Jan Willy

Re: Ombouw sealant repair kit naar normale bandenpomp

Bericht door Jan Willy »

Een tijdje terug heb ik (voor een prikkie) een ongebuikte spacesaver van een Avensis op de kop getikt (cfm. de band die hier eerder is getoond). Inderdaad wijken de omtrek en de ET-waarde af van de 17 inch velgen. Omdat de spacesaver niet voor lange afstanden is bedoeld en een snelheidbeperking van 80 km. p/u kent, lijkt mij dat -als leek- niet een wezenlijk probleem. Toch zou ik graag willen dat een deskundige daar eens zijn licht over doet schijnen. Overigens lijkt mij dat de in sommige landen standaard bij de Prius geleverde 16 inch spacesaver (T135/80D16 101M) ook nogal afwijkt van de 17 inch velgen.

Gebruikersavatar
uglymuddah

Re: Ombouw sealant repair kit naar normale bandenpomp

Bericht door uglymuddah »

Dag Jan, het verschil zit in het te grote verschil in omtrek en hoogte van de spacesaver. De 17" van de Avensis had daarbij ook nog eens een te kleine ET waarde waardoor het lager hoger belast wordt dan door de 15"standaard of 17 standaard velg/band set die op de P3 liggen. Het grote verschil in omtrek kan je electronische systemen in de war schoppen als je een spacesaver vóór erop legt die zo'n afwijking heeft tov van de standaard velg die er voor dan samen opligt. De verkeerde spacesaver is 2 cm lager en in omtrek 6 cm kleiner. De auto zal de neiging krijgen om vanzelf de bocht om te gaan bij rechtuit sturen. Het Abs ziet verschil in snelheid en zal wellicht niet juist reageren in noodsituaties, VSC etc idem. Als je de spacesaver achter plaatst en een achterband naar voor zal het wellicht iets beter gaan met de electronische beveiligingen maar ook daar zal de lagering het harder voor zijn kiezen krijgen dan nodig is en voorgeschreven is.

Je hebt nodig een steek 5x100 : 135/80/16 spacesaver of een volwaardig alternatief 155/80/15 die ik nu achterin heb liggen. Et waarde tussen 45 en 50. Een volwaardige velg kan ook maar dan krijg je je onderste bakje niet meer dicht.

De Avensis 125/70/17 wijkt teveel af. E.e.a kun je hier narekenen.
http://www.gbshop.nl/content/informatie ... kening.htm

succes

Gebruikersavatar
Jan Willy

Re: Ombouw sealant repair kit naar normale bandenpomp

Bericht door Jan Willy »

Hartelijk dank voor je uitvoerige toelichting. De 155/80/15 oplossing lijkt mij inderdaad het beste.

Gebruikersavatar
Jan Willy

Re: Ombouw sealant repair kit naar normale bandenpomp

Bericht door Jan Willy »

Afgaande op de eerder getoonde foto van het Dezent reservewiel gaat het om het type L. Volgens de site www.profiletyrecenter.nl is er van deze velg een uitvoering met een et-waarde van 48. Tot mijn verbazing meldt ProfileTyrecenter Heuver in Groningen dat alleen de versie met et-waarde 38 leverbaar is (zou fout op de site staan). De afwijkende naafdiameter (57,1 i.p.v. 54,1) zou simpel met een pasring kunnen worden 'gecorrigeerd'. Dit lijkt mij ook geen probleem. Wel kan Ik mij moeilijk voorstellen dat eerder door Profile geleverde reservewielen met Dezent L velgen een et-waarde van 38 hebben.

Gebruikersavatar
Johnboy

Re: Ombouw sealant repair kit naar normale bandenpomp

Bericht door Johnboy »

De 15 inch velg van de nieuwe Toyota verso 'S past onder de Prius III. Als je deze velg voorziet van een band met de maat 185/65R 15 heb je een volwaardig vervangend wiel. Kosten rond de €150. Plastic bak past erop maar sluit net niet helemaal. Afdekplaat corrigeert dit weer iets zodat het mij lukt om de ronde afsluitdoppen aan te draaien waardoor het geheel toch redelijk goed sluit. De bandenmaat 155/80 past niet op deze velg omdat de velg te breed is voor de smalle oldtimer band.

Gesloten