Head Up Display uitgevallen

Navigatie / Bluetooth / GSM / etc. - Uw vragen, antwoorden en tips m.b.t. al die electronische systemen die een Prius 3 rijk is.
Plaats reactie
nicksam
Lid
Lid

za 27 jan, 2018 16:45

Sinds een paar maanden werkt het HUD van mijn Prius 3 ineens niet meer. Bij de recente grote beurt plus Apk-keuring na vier jaar bij de Toyota-dealer heb ik dat gemeld en gevraagd of dat probleem opgelost kon worden, onder garantie. Bij het ophalen van de auto werd mij gezegd dat de monteur geprobeerd had het te fixen, maar dat dit niet gelukt was. De volgende stap was dat het dashboard eruit gehaald moest worden en dat is een langdurige en dus dure operatie. Daaraan wilden ze niet beginnen.
Heeft er iemand ervaring met dit probleem of heeft iemand een idee hoe dit gemaakt kan worden? Het niet meer werken van het HUD is geen ramp maar ik zou het toch graag weer hebben.

Gertjan

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

za 27 jan, 2018 17:00

Waarom zou het garantie zijn?
Zekering? Anders wordt het toch dashboard eruit, heel vervelend. Want wat is er dan stuk, lamp of de unit?
PIP aug 2012 executive arctic blue

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

za 27 jan, 2018 17:59

De garage heeft kennelijk een eerste poging gedaan om een en ander onder garantie te maken. Kennelijk vinden ze dat het onder garantie valt.

Daar kunnen ze dan niet meer onderuit als het toch een beetje meer werk is dan ze eerst dachten. Garantie is garantie, en de risico’s liggen bij hun.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Selection Passion
Lid
Lid
Auto: Toyota Yaris Hybrid

za 27 jan, 2018 18:33

wimj schreef:
Garantie is garantie, en de risico’s liggen bij hun.
... bij hen dus. :silent: (sorry...) :wink:
Yaris Hybrid Selection Passion 2017 (Poolse benaming voor de Red Bi-Tone).
Afbeelding

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

za 27 jan, 2018 19:16

Oeps, je hebt gelijk.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 3 Exec. Pearl White

za 27 jan, 2018 20:22

Selection Passion schreef:
za 27 jan, 2018 18:33
wimj schreef:
Garantie is garantie, en de risico’s liggen bij hun.
... bij hen dus. :silent: (sorry...) :wink:
Maar het is en blijft hun risico.
(...en misschien hoort er na garantie geen komma...)
Maar laten we elkaar niet 'vangen' op deze punten, anders beloofd (nieuwe spelling) dat weer honderden reacties.

Frans
Prius 2 - Robijnrood.
Uiterst tevreden over de Prii. Afbeelding

Axial63
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius 3 HSD DB

za 27 jan, 2018 20:49

HUD (Handleiding Prius pag. 150 t/m 156).

de basis:
Bediening van de HUD is met apart knoppenbalkje links van de audio-set.
knop 1: HUD
knop 2: Navi (indien aanwezig)
knop 3: hoogte verstelling
knop 4: helderheid

Vraag 1: Brand het (groene)lampje naast de bovenste knop: HUD ? Zo ja, dan is er stroom en is de HUD ingeschakeld
Opmerking: Door op de knop HUD te drukken veranderd steeds de weergave: Snelheid => Snelheid + Hybride info => UIT => Snelheid enz...
Vraag 2: Heb je de hoogte verstelling geprobeerd? Is te hoog (of te laag) en je ziet helemaal geen melding door de ruit meer.
Vraag 3: Heb je de helderheid geprobeerd te verstellen?

Tot slot: Het is ook mogelijk dat de weergave is uitgeschakeld totdat je een bepaalde snelheid rijdt....
Stap 1: Houd de toets HUD ingedrukt terwijl de auto stilstaat en het head up display alleen de snelheidsmeter weergeeft.
(noot: Als je die niet zit, dan eerst een paar keer op HUD drukken tot lampje uitgaat, de volgende keer drukken is alleen de snelheidsweergave)
De snelheidsmeter begint te knipperen.
Stap 2: Stel de gewenste op de snelheidsmeter weer te geven snelheid in door op 'down' of '^' van de toets voor de positieregeling van het display te drukken. De snelheid veranderd met 1 km/u telkens als de knop wordt ingedrukt of met 10 km/u als de knop ingedrukt wordt gehouden.
Stap 3: Houd de toets HUD ingedrukt om de instelling te voltooien.

Laatste TIP:
De instellingen van de HUD display worden gereset als de 12v accu wordt losgekoppeld.

Ik ben benieuwd of dit helpt.... Ik lees het graag. Suc6 !!
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

zo 28 jan, 2018 13:43

Garantie / risico? de auto van Nicksam is 4 jaar oud!
PIP aug 2012 executive arctic blue

Axial63
Lid
Lid

zo 28 jan, 2018 13:51

Dus? Mijn aangedragen hulp kan ie toch zelf ook proberen? Dat hoeft toch niet door een monteur gedaan te worden?
Deze handelingen staan ook gewoon in het instructieboekje dus zijn geheel uit te voeren door en de verantwoordelijkheid van de gebruiker...

Pas als niets werkt heb je een goed verhaal richting de dealer en kun je eventueel eisen dat een disfunctioneren wordt hersteld onder garantie / coulance o.i.d.

nicksam
Lid
Lid

di 30 jan, 2018 22:10

Dank voor de reacties op mijn vraag. Ik heb (nogmaals) de schakelaars van het HUD op alle mogelijke manieren ingedrukt. Het groene lampje gaat wel branden, als teken dat het HUD is ingeschakeld, maar er verschijnt niets op de voorruit.
Ik aarzel om de 12 volt accu los te koppelen omdat ik lees dat allerlei instellingen dan opnieuw moeten worden gedaan. Bovendien begrijp ik uit dit advies dat als de 12 volt accu tijdelijk wordt losgekoppeld de instellingen van de HUD worden gereset, niet de functie van de HUD zelf.
Ik zou eerst de betreffende zekering willen controleren maar realiseer me nu dat als de zekering doorgebrand is ook het groene lampje niet zou branden.
Ik ben er dus nog niet uit.

Gertjan

Axial63
Lid
Lid

wo 31 jan, 2018 1:42

Klopt, bij het loskoppelen van de accu worden de instellingen van een aantal zaken gereset; De functionaliteit veranderd niet tenzij iets is uitgeschakeld dat af fabriek ingeschakeld zou moeten zijn.

Overigens valt het enorm mee welke instellingen gereset worden: het gaat om (inderdaad) de HUD, de datum en tijd, de brandstofprijs (indien ingevoerd), de dagtellers en het huidige gemiddelde verbruik. Dus dat zou in mijn ogen geen belemmering hoeven vormen.

En je hebt gelijk: als de groene lamp bij HUD brand dan is de zekering 'OKE'.

Lastig is dat je van buitenaf niet de lamp van de HUD kunt zien. Ook al zie je de HUD geprojecteerd op de ruit, van buiten zie je niets. Geen lamp geen lichtspoor.

Ik vrees dus dat als een reset dmv de accu losnemen en weer aansluiten niet helpt dat dan echt het dashboard gelicht moet worden om het misfunctioneren te controleren/herstellen. Ikzelf kan weinig (niets) vergelijkbaars vinden op internet over een vergelijkbare storing, misschien dat andere forumleden dit wel lukt?

nicksam
Lid
Lid

zo 04 feb, 2018 16:34

Nogmaals bedankt voor het meedenken over een oplossing. Na jouw verhaal denk ik er toch over om de 12-volt accu een keer los te koppelen. Nader bericht volgt.

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 3 dynamic

zo 04 feb, 2018 19:41

We hebben in het verleden een probleem gehad met het MFD (multi functie display) van de Prius 2. Een bedrijf in Zaltbommel kon het display uitbouwen en de printplaat repareren voor een schappelijke prijs. Als je er niet uitkomt met de HUD zou je misschien het probleem bij dit bedrijf kunnen voorleggen. Misschien willen ze er wel naar kijken en kunnen ze repareren.

Forumlink: viewtopic.php?f=28&t=5907
Bedrijf: https://www.mobiletechcenter.nl/toyota- ... prius-mfd/

Een andere mogelijkheid is een vervangende HUD van de sloop. Maar ja als het hele dashboard er uit moet, dan wordt het ingewikkeld.
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >120.000 km

nicksam
Lid
Lid

ma 12 feb, 2018 13:05

Ik heb inmiddels de min-pool van de 12 volt accu een paar minuten losgenomen. Inderdaad zijn daarna een paar instellingen vervallen, maar het HUD doet het nog steeds niet. De andere aangedragen mogelijke oplossing bij dat bedrijf in Zaltbommel zal waarschijnlijk wel inhouden dat het dashboard moet worden uitgebouwd en daar heb ik geen zin in. Bovendien zal dat veel geld gaan kosten en dat heb ik niet over voor een niet werkende HUD.
Dus, ik weet het niet meer.

quattrootje
Actief Lid
Actief Lid

ma 12 feb, 2018 13:43

Dan zou ik eerst bij dat bedrijf in Zaltbommel eens informeren. Horen hoe hun ervaring is. Nu doe je aannames.
Als dat toch (te) duur gaat worden moet je voor jezelf de afweging maken, heb je het er voor over om het weer werkend te krijgen?

Ik vind een HUD een heerlijke optie maar zou ik er, zeg, 1000,- voor over hebben als ie stuk zou zijn? Geen idee, is best veel geld. En dat is dus puur persoonlijk.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Helpdesk”

• Informatie