90 procent snelweg

Alles over het rijden met de Prius 3. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Classic
Lid
Lid

zo 27 dec, 2015 1:03

Binnenkort wil ik mijn grote zware diesel verruilen voor een lichtere diesel of misschien ook wel voor een Prius 3. Ik rijd 90 procent snelweg, zo'n 1100 per week, op een traject met weinig files. Ik ben geen echte scheurneus, maar houd wel van vlot invoegen en rijd ook gewoon de maximumsnelheid; op mijn traject bijna overal 120 km/h, hier en daar zelfs 130. Vraag is of het dan wel slim is om een Prius aan te schaffen. Wie gebruikt zijn Prius 3 op een vergelijkbare manier en welk verbruik haal je daarmee? Ik hoop op 1 op 19, of is dat te optimistisch?
De bedoeling is om de auto zo'n 3 tot 4 jaar te houden, m.a.w. ik ga er 150.000 tot 200.000 km mee rijden. Dat is toch geen probleem voor een Prius die al zo'n 150 k op de teller heeft staan?

mloes002
Actief Lid
Actief Lid

zo 27 dec, 2015 9:32

Ik rij een Prius 2 en met doorrijden kom ik op een gemiddeld verbruik van 1:19/1:20 in de zomer erboven en in de winter op z'n slechts 1:18 bij veel regen wind en hard doorrijden. Prius 3 is zuiniger dan een 2 dus naar mijn mening moet dit haalbaar zijn. Alleen al voor t gemak van de cvt zou ik niet anders meer willen...

Heb trouwens als test weleens een tank als vrachtwagen gereden en haalde toen 1:23,5 dus het scheelt wel om langzamer te rijden...

Als je meer wil weten, kan het interessant zijn je iets meer in de techniek te verdiepen. Dan kom je erachter dat niet alleen bij lagere snelheid de hybride techniek z'n werk doet...
Using Tapatalk

Prius24
Lid
Lid

zo 27 dec, 2015 9:35

Een prius kan makkelijk 350 k aan. Op snelweg kan hij z'n electro aandrijving slechts beperkt kwijt (wel bij file of langzaamrijdend niet bij > 80/u constant). Verbruik op snelweg met 100-105 km/u is nog zuinig 1:19-1:20 daarboven niet meer. 135 is ong. 1:17 / 160 is ong 1:14. Al met al zou de Prius dan nog "goedkoop" uitkomen vermoed ik. Zeker omdat er qua reparaties geen/weinig gekkigheid naar voren komt.

Succes met de afweging verder.

Grt!
Prius 3 Executive met 17" Iguan velgen - Abyss grey

Eerder: Yaris Verso D4-D / Avensis Verso 2.0 Vvt-i A/T Sol / Avensis sedan 2.0i / Corolla G6 / Starlet 1.3 xli / Corolla 1.3 HB

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

zo 27 dec, 2015 11:20

Het is mij in de vraagstelling niet duidelijk of er ook gedacht is aan de luchtkwaliteit. Daar wint de Prius met vlag en wimpel. Dat geldt zeker voor diesels met meer dan 150k waarvan vaak de roetfilter wordt verwijderd.

Mijn broer rijdt sinds een jaartje een BMW 320 hi executive en maakt vaak hele lange ritten over snelwegen (midden Duitsland, Frankrijk, Italië). Ondanks dat hij veel sneller rijdt dan ik, haalt ie dan ongeveer 1 op 26. Hij heeft géén trekhaak, maar zou dat wel kunnen. Bij de Prius kan dat niet.

Is de vraag louter om financiële redenen gesteld, dan gelden ook andere factoren: de MRB is van een diesel flink hoger, zodat het 'break-even point' een stuk hoger zal zijn nu de Prius knap zuinig is. Dan zal de aanschafprijs en te verwachten afschrijving grote verschillen kunnen geven.

Als ik zie dat de Scenic van mijn vrouw (apr 2000) bijna 400k op z'n bochel heeft, dan durf ik met enige armslag te beweren dat men van een modernere auto niet gauw een 'versleten' motor hoeft te verwachten. Van de Prius 2 taxi's in de USA is bekend dat er vele de 1 miljoen kilometer hebben gehaald.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

zo 27 dec, 2015 12:16

Camille Schyns schreef:... Ondanks dat hij veel sneller rijdt dan ik, haalt ie dan ongeveer 1 op 26....
Camille, heb je dat wel goed?
Je haalt het bier wel goedkoop uit België, dat wil niet zeggen dat je er veel van moet drinken..?! :mrgreen:

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

zo 27 dec, 2015 12:50

Bier wordt bij ons bijna niet gedronken. Ik drink gemiddeld minder dan 1 glas alcoloel per week (mijn 'gemeente-pils' reken ik niet tot de bieren). Benzine halen we in België en die was eergisteren 1,128 per liter. Die 35 cent per liter verschil met de snelweg-tankstations betekent niet dat er onnodig wordt gereden, althans niet met de gewone auto's. Mijn broer moet voor z'n werk bij een grote multinational regelmatig naar vergaderingen van met concernleiding in diverse landen en met dat hij aan die ene keer van school vliegen genoeg van vliegen heeft, doet ie alles met de auto; ook naar Italië. De Duitse autobahn is heel wat anders dan onze 'snelwegen'. Die zijn veel beter gebouwd (o.a. een veel dikkere onderlaag èn veel bredere rijstroken) waardoor snelheden ver boven de 130 km/u véél veiliger te doen zijn als over onze hobbelbaantjes. Met de MGB ben ik wel eens van de Autobahn af gereden omdat het overige verkeer (op wat eenden en zo na) mij met veel te hoge snelheden voorblij knalde. Met 140 vind welletjes.

Op stukken als bijvoorbeeld omgeving München rij je al heel gauw 180 en meer. Ondanks zó hard blazen was die hypermoderne BMW-diesel van mijn broer op de lange afstanden nog zuiniger als ik met de P3 op 90 à 100 km/u. Als fun-car heeft ie een iets oudere BMW Z4 met 6 eters aan tafel die met veel harder scheuren (vooral hard optrekken) als ik in de MG's tóch nog uitkomt op ongeveer hetzelfde verbruik als ik met mijn 2CV4 anno 1972 (circa 1 op 13) die met een beetje serieuze tegenwind niet harder vooruit te branden was dan 80 km/u. Moderne auto's zijn dus écht zuiniger geworden.

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

zo 27 dec, 2015 13:07

Camille Schyns schreef:Op stukken als bijvoorbeeld omgeving München rij je al heel gauw 180 en meer. Ondanks zó hard blazen was die hypermoderne BMW-diesel van mijn broer op de lange afstanden nog zuiniger als ik met de P3 op 90 à 100 km/u.
Camille,
Ik was in de stellige overtuiging dat je je vergiste met 1 op 26, vandaar mijn reactie.
De Diesel-ontwikkeling staat ook niet stil, blijkt me nu.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

di 29 dec, 2015 9:32

Het heeft vooral te maken met de lange afstanden, de motor is dan door en door gewarmd en gaat steeds zuiniger lopen.
Dit gaat ook voor de Prius (PIP) op. Bij lange ritten naar en van Duitsland en bij DROOG weer en WEINIG wind haalt de PIP ook 1 : 22 bij gemiddeld 130 / 140 km en dan houden we vrijwel alle elektra als buffer.
Die BMW Z4 met zes kabouters rijd op korte stukken ook niet zuinig
PIP aug 2012 executive arctic blue

Prof. Prlwytzkofsky
Actief Lid
Actief Lid

di 29 dec, 2015 9:50

Ik vind mijn Prius 2 perfect voor Randstad- en regioverkeer. Juist op langere afstanden op de snelweg vind ik 'm niet zo lekker rijden en bij hogere snelheden (120+ op de teller) ook niet zo zuinig.
De P3 heb ik niet gereden, wel een Auris 1 Hybrid met dezelfde 1.8 liter benzinemotor. Die is wat sneller en heeft een betere wegligging dan de P2, waardoor die bij hogere snelheden wat rustiger rijdt en beter snelwegproof is, maar toch... Bij 90% snelweg en de Autobahn en 1100 kilometer per week zou ik lekker voor een diesel gaan. Gewoon, omdat het fijner rijdt.
Professor Prlwytzkofsky

-Kia Opirus V6 3.5 aut. 2005
-Toyota RAV4 Special Edition aut. 2005
-Saab 9-3 Cabrio aut. 1999
-Fiat 500C Savali aut. 2012

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

di 29 dec, 2015 11:32

@Nessio -> leuk gezegd: 6 kabouters! Voor mijn broer is de Z4 een funcar en als er toch weinig mee wordt gereden maakt het benzineverbruik niet uit. Onze MG's hebben in ieder geval meer dorst, maar wat maakt dat uit bij nog geen 1.000 km in 1 jaar? Zo'n 25 jaar geleden reed ik er zeer veel meer mee, maar in die jaren verbruikte mijn doordeweekse auto nagenoeg net zoveel. Dát is met de komst van de P3 - die minder dan de helft 'drinkt' dramatisch anders geworden. Plots zijn het zuipschuiten geworden, maar met vakantie boeit dat niet. De keren dat ik met mijn broer in de Z4 heb gereden waren allemaal korte stukjes en als ik de BC mag geloven, dan was ie in ieder geval zuiniger dan ik verwacht had. Eh, met een warme motor trekt mijn broer door tot aan 'het rood'. Zeker in tunneltjes en soms tussen huizen geeft dat een heerlijk geluid. Net een 12-pitter.

Het enige minder aangename van de P3 op de snelweg is dat ie een nerveuzer stuurgedrag heeft dan mijn vorige auto's, wat voor een deel ligt aan die platte 17" banden. Voor de rest vind ik het 'lekker lui rijden'. Als ik aanhoudend erg veel snelweg zou moeten rijden, dan zou mijn voorkeur uitgaan naar een ouwe Roll's of Bentley waarvan de extra lange wielbasis en groot gewicht zorgen voor heel aangenaam zoeven. Of een Amerikaan: die zijn speciaal daarvoor gebouwd.

Morgoth
Actief Lid
Actief Lid

di 29 dec, 2015 19:54

Ik reed met mijn Prius ook stevig en 90% snelweg. Lifetime gemiddelde over 140.000km was 5,6l/100km. En dit is echt door de leasemaatschappij aan het einde van de leaseperiode zo doorgegeven. Echte waarde dus. Iedereen die gaat zeggen dat je met normaal rijgedrag op de snelweg ook 1 op 25 rijden kunt liegt dat ie barst.

Ga wel even een goede proefrit maken met de Prius. Ik weet niet wat voor een diesel je nu hebt maar de Prius 3 is nou niet bepaald een stille rustige auto op de snelweg. Constante snelheden gaan wel maar acceleratie gaat rumoerig met hele hoge toeren. Ik heb er nooit aan kunnen wennen.
Voordeel is wel; kapot gaat ie niet. Waarschijnlijk zelfs nooit. Hoewel je nou niet bepaald het gevoel van degelijkheid hebt in een P3 is ie dat wel.
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

wo 30 dec, 2015 11:49

Stevig rijden past niet meer in 'het nieuwe rijden'. Met 120/130 rijden is de kans op 1 op 25 te rijden illusoir.
Dat is wél haalbaar 's zomers op droge wegen als er weinig wind staat met rustig rijden en een top van 90/100.
Ik ben vaker van bij ons uit naar Dormagen (100-110 op de teller) gereden met 3,6L op de (te optimistische) boordcomputer. Tel daar ongeveer 10% bij op en je schommelt rond die 1 op 25.

De Prius moet je rijden zoals ie door de ontwerpers bedoeld is. Ga je flink gas geven, dan stijgt het verbruik ook flink.

Wat is degelijk? De P3 is nog lang niet oud genoeg om daar serieuze uitspraken over te doen. De VW Polo maakt bij het dichtslaan van de deur een klank alsof het een tank is, maar bij de Prius doet dat alleen de achterklep. Dat betekent echter niet dat de een degelijker dan de ander zou zijn. Hoe zoiets klinkt is afhankelijk van een aantal factoren, die sommige fabrikanten bewust optimaal willen laten zijn en anderen geven meer aandacht aan 'zo licht mogelijk' en gebruiken dan bv aluminium en lichte kunststoffen. De klank zegt verder niks over de veiligheid bij zijdelingse aanrijdingen.

Trap je de Prius helemaal op z'n staart, dan gaat ie in hoge toeren 'joelen'. Priokkie vergeleek dat terecht met een motorboot die ook bij vol gas maximaal toeren gaat draaien. Stil is dan anders.

Olaf
Actief Lid
Actief Lid

wo 30 dec, 2015 14:49

Kijk voor de (verbruiks) ervaringen bij veel langere afstanden maar even op mijn Autoweek review.
Priusrijder vanaf 2006 (dus met 25% bijtelling)
Prius 3 Executive 2009
JBL premium sound
Dezent F velgen 17
Goodyear Eagle
Winterverbruiksaanduiding 5,5
Zomer: 5,0
Review: http://www.autoweek.nl/autoreview/38433 ... -executive

erweebee

ma 04 jan, 2016 15:53

Men zegt, dat de Prius 3 zuiniger is dan de Prius 2, die ik heb. Of hij ook langer meegaat, weet ik niet, maar waarschijnlijk toch wel even lang. Dus als je van mijn gegevens hieronder uitgaat - ik rijd vrij veel snelweg - zou een Prius 3 voor jou een goede keuze zijn. Vooral gezien zijn stikoxide waarden, waar zelfs de meeste andere benzineauto's niet aan kunnen tippen, laat staan de diesel - zoals nu net door dat VW schandaal groot in het nieuws was. Ik vind mijn Prius nog steeds lekker ontspannen rijden. En dat de motor (alleen) bij felle accelleratie zo gaat loeien, is inderdaad even wennen, maar dat gaat vlug, omdat je weet, dat de computer er wel voor zorgt, dat er daarbij niks stukgaat. Er is inderdaad ook nog niks stukgegaan, zelfs de 12 Volt accu is nog de originele. :D

Classic
Lid
Lid

di 05 jan, 2016 20:38

@Morgoth ik rijd nu een getunede Volvo V70 D5 met zo'n 200 pk en 400 Nm die heel makkelijk heel hard rijdt. Al vanaf lage toerentallen is er volop power beschikbaar. Ik ben dus ontzettend verwend, ook qua stoelen. Hoe bevallen die van de Prius als je veel rijdt?
Als het even kan, wil ik de Volvo houden. Hij is relatief zuinig (1 op 14 à 15), maar kost een vermogen aan wegenbelasting en ook onderhoud is niet goedkoop. Nu ik door omstandigheden meer moet rijden en minder ga verdienen, ben ik dus op zoek naar een goedkoper alternatief. Omdat ik het liefst weer een automaat wil en de auto betrouwbaar en niet te duur in onderhoud moet zijn, komt de Prius in beeld. Kleine diesels zijn immers nauwelijks met automaat leverbaar. Dus, en dat is hier misschien vloeken in de kerk, ik overweeg de Prius puur uit berekening, niet uit overtuiging...

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Rijden & Verbruik”

• Informatie