P3 - Tankbeurt van gem 32 liter tot vol

Alles over het rijden met de Prius 3. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Gesloten
Stukje Nostalgie

di 01 dec, 2015 19:40

Hallo allen,

Sinds september rijden wij een P3 Executive Solar naar alle tevredenheid. Sindsdien is er zo'n 4000km mee gereden met een gemiddelde van 5.2 l/100 km, wat ons betreft in orde in vergelijk met het gebruik. Praktijk is dat, ondanks een knipperend laatste tankblok, er maar 32 liter tot vol kan worden getankt. Actieradius gaat vervolgens naar zo'n 600km toe. Na wat rondsnuffelen op het forum blijkt dat Toyota de verbruik/ actieradius cijfers wat pessimistisch schets maar dit lijkt me wat overdreven :). Iemand enig idee wat te doen?

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

wo 02 dec, 2015 1:15

Ik heb wel eens van iemand met een MGC gehoord dat zijn tank een stukje geïmplodeerd was doordat de ontluchting geblokkeerd was. In plaats van 54L ging er nog maar de helft in. Het droog rijden kan gevaarlijk worden, maar op die manier weet je wel zeker hoeveel er wérkelijk in de tank past. Met tanken heb ik het vaker meegemaakt dat de range 0 was en het laatste blokje knipperde. Toch gingen er toen maar 38 à 39 L in. Mijn verbruik is overigens een stuk lager; volgetankt geeft ie een range van 930 à 985 km aan. Bij de 1e tankbeurt was dat 850 km dus kennelijk 'leert' ie op een of andere manier bij wat de rijstijl is.

Ik zie niet of je die auto nieuw hebt gekocht of tweedehands. Is ie nieuw gekocht, dan terug naar de dealer. Een grote actieradius is in mijn ogen erg belangrijk om meerdere redenen.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

breinonline
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort

wo 02 dec, 2015 6:23

Bij mij gaat het blokje knipperen als ik er (tot de afslag van het tankpistool) 34 liter in krijg. Het knipperende blokje stopt bij zo'n 36 liter. 32 lijkt mij daarom wat weinig, maar Camille krijgt er blijkbaar nog meer in (of is dat na de afslag nog even wat tanken?).

Als je het verbruik reset dan zou de computer jouw rijstijl moeten aanleren en kan je wat meer vertrouwen op de computer. Maar dan nog is het geheel erg pessimistisch ingesteld en kan je, door de reserve in de tank aan te spreken nog zeker 100km door na de melding van 0 actieradius.
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Andriod head unit en achteruitrijcamera

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

wo 02 dec, 2015 15:40

@ Breinonline -> ziedaar wat ik dik 40 jaar geleden als pompbediende heb geleerd: na de afslag kan er bij veel auto's nog heel veel bij eer de tank (met vul-pijp) helemaal vol is. Als de benzine er met grote snelheid in wordt gejaagd ontstaat er een dun schuim en het vulpistool reageert daarop door af te slaan. Dat kan best al gebeuren nadat er pas 5 liter is bijgevuld.

Meestal gaat er bij mij maar tussen de 37 en 39 liter bij. Ik tank dan toch al omdat ik het op de heupen krijg van waarschuwende piepjes en knipperende blokjes.

Na het tanken gaat de A-trip steevast op 0. Ik weet wat ongeveer het foutpercentage van de verbruiksmeter is en zo kan ik een vrij nauwkeurige inschatting maken hoe ver ik nog met de voorraad verder zou kunnen. Dat lukt alleen als ie ook écht goed is volgetankt.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Auris TS

wo 02 dec, 2015 15:48

Is al veel geschreven over de manier waarop je meer liters kunt tanken. Zie b.v. viewtopic.php?t=263
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

breinonline
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort

wo 02 dec, 2015 20:14

Camille Schyns schreef:@ Breinonline -> ziedaar wat ik dik 40 jaar geleden als pompbediende heb geleerd: na de afslag kan er bij veel auto's nog heel veel bij eer de tank (met vul-pijp) helemaal vol is. Als de benzine er met grote snelheid in wordt gejaagd ontstaat er een dun schuim en het vulpistool reageert daarop door af te slaan. Dat kan best al gebeuren nadat er pas 5 liter is bijgevuld. [...]
Na het tanken gaat de A-trip steevast op 0. Ik weet wat ongeveer het foutpercentage van de verbruiksmeter is en zo kan ik een vrij nauwkeurige inschatting maken hoe ver ik nog met de voorraad verder zou kunnen. Dat lukt alleen als ie ook écht goed is volgetankt.
Ik tank juist tot de afslag omdat ik dan zeker weet dat hij zo vol zit als de keer daarvoor. Als je dan nog eens tankt, dan lijkt me dat onbetrouwbaarder dan mijn systeem. Of je moet altijd nog x liter er bovenop doen. Hoewel ik zo de 1000km op een tank niet ga halen, werkt het prima. Ik houd het ook in excel bij en weet dus per tankbeurt exact de afwijking van de boordcomputer.
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Andriod head unit en achteruitrijcamera

Stukje Nostalgie

zo 06 dec, 2015 22:28

Inderdaad, besef me nu ook dat de tankindicator nooit helemaal vol aangeeft. De volgende pompronde maar eens spelen met de manier van vullen. Dank voor de tips!

Gesloten

Terug naar “Prius 3 - Rijden & Verbruik”

• Informatie