Hoe ver ga je om zo zuinig mogelijk te rijden - mening, tips en adviezen gevraagd

Alles over het rijden met de Prius 3. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
ed1973
Lid
Lid
Auto: Prius 3 model 2010

ma 22 jun, 2015 17:16

Ik heb een Prius 3 en heb een aantal situaties die ik met jullie wil delen.
Dit zijn situaties die me kunnen beperken om heel zuinig te rijden en ik vraag me af hoe jullie daarmee omgaan.

1) Stel je zit op een 50km/uur 2 baans-weg, waar inhalen niet mogelijk is. Rijden jullie dan exact 50 op de teller, ook al vindt diegene achter jullie dat jullie te langzaam rijden ?
Ik weet overigens dat 50km/uur op digitale teller ook in het echt minder is dan 50km/uur. Misschien 45 of 46 km/uur.
Laten jullie jezelf dan een klein beetje opjagen en versnel je dan richting 55-56 km/uur op de teller om de irritatie bij je achterligger te verminderen ? Of blijf je stug gewoon 50 op de teller rijden ?

2) Stel je rijdt op een 100km/uur snelweg met meerdere inhaalbanen. Neigen jullie dan wel eens tot de snelheid op de teller laten afzakken tot 85km/uur om toch zo zuinig mogelijk te rijden ?
Of hebben jullie zoiets van, je mag 100, dus ik rijd 100 ? Verder heb ik even uitgezocht wat de minimale snelheid mag zijn en dat schijnt 60km/uur te zijn op de snelweg, bizar langzaam eigenlijk.
Of heb je juist zoiets van, ik rijd zo langzaam als ik wil en wanneer mensen echt beginnen met toeteren of lichtflitsen geven, dan geef ik wel gas bij ?
Kan me ook voorstellen dat het onprettig is, om ingehaald te worden door vrachtwagens op de snelweg.

Ik rijd persoonlijk het meest relaxt, met geen verkeer om me heen. Alleen is dat in Almere waar ik woon niet of nauwelijks mogelijk. Of ik moet s'nachts rond 3 uur gaan rijden, wat niet echt praktisch is, wanneer ik mensen wil gaan bezoeken.

Wanneer ik heel zuinig probeer te rijden, probeer ik mezelf ook voor te nemen of in te denken, dat ik geen remmen heb en dan toch zonder te remmen op mijn bestemming probeer aan te komen.
Helaas niet altijd mogelijk.
Ook probeer ik met filerijden, mijn snelheid zodanig constant te houden, dat ik geen gas bij hoef te geven en niet hoef te remmen. Heb ook wel het gevoel dat dat de doorstroming bevorderd, maar ik kan het mis hebben.

Ik kan me zeer goed voorstellen, dat je drang om heel zuinig te rijden, kan leiden tot irritaties bij medeweggebruikers.
Vraag me dan af, hoe gaan jullie om met die irritatie wanneer jullie dat merken ?
Of hebben jullie zoiets van, het gaat om het milieu, om mijn portemonnee. Ik trek me daar niets van aan.
Prius 3 Executive

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

ma 22 jun, 2015 19:35

ed1973 schreef:1) Stel je zit op een 50km/uur 2 baans-weg, waar inhalen niet mogelijk is. Rijden jullie dan exact 50 op de teller, ook al vindt diegene achter jullie dat jullie te langzaam rijden ?
Ik weet overigens dat 50km/uur op digitale teller ook in het echt minder is dan 50km/uur. Misschien 45 of 46 km/uur.
Laten jullie jezelf dan een klein beetje opjagen en versnel je dan richting 55-56 km/uur op de teller om de irritatie bij je achterligger te verminderen ? Of blijf je stug gewoon 50 op de teller rijden ?
Max. snelheid binnen de bebouwde kom is 50 Kmu. En dat zijn 50 echte kilometers en niet 50 op de teller. Teller heeft tot circa 10% afwijking dus het rijden binnen de bebouwde kom met 45 Kmu kan een behoorlijke irritatie opleveren. met alle gevolgen.
2) Stel je rijdt op een 100km/uur snelweg met meerdere inhaalbanen. Neigen jullie dan wel eens tot de snelheid op de teller laten afzakken tot 85km/uur om toch zo zuinig mogelijk te rijden ?
Mijn mening maar waarom moeten anderen zich moeten aanpassen aan jouw wens? Vrijwel iedereen zal op zo'n weg minstens 100/120/130 rijden en je daaraan (binnen redelijkheid) conformeren is de meest veilige oplossing. Veiligheid van't algemeen is belangrijker dan de zuinigheid van 1 individu.
Verder heb ik even uitgezocht wat de minimale snelheid mag zijn en dat schijnt 60km/uur te zijn op de snelweg, bizar langzaam eigenlijk.
Ik dacht zelfs dat de min. snelheid was afgeschaft maar dat is dus geen vrijbrief om zo langzaam als je wilt te rijden want je mag het overige verkeer ook niet nodeloos hinderen. Ik kan je verzekeren dat als jij zo langzaam gaat rijden je aangehouden wordt en een "vaderlijk" gesprek staat te wachten. Weliswaar vrijwel zeker zonder bon maar jouw rit is uiterst onzinnig geworden.
Ik rijd persoonlijk het meest relaxt, met geen verkeer om me heen.
Ik denk dat iedereen dat zal vinden. Maar dat is (en niet alleen in Almere) utopisch. Overigens is Almere na 02:00 een uiterst stille zeg maar dooie stad. (wat het overigens volgens sommigen 24/24 is)
Ik kan me zeer goed voorstellen, dat je drang om heel zuinig te rijden, kan leiden tot irritaties bij medeweggebruikers.
Waarom zou je onnodige irritatie willens en wetens willen forceren? In dit geval: de vraag stellen is hem beantwoorden.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 22 jun, 2015 19:50

Waarom roept het zoveel irritatie op als je iets minder rijdt dan de toegestane
snelheid?
Als je je zit te ergeren als iemand 45 ipv 50 rijdt, ben je toch wel een beetje
opgefokt.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

ma 22 jun, 2015 20:00

Er staat "kan"!
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.

ed1973
Lid
Lid

ma 22 jun, 2015 20:29

Mmmm, heftige reactie. Ik merk hier toch wel enige irritatie.

Ik denk dat er nu weinig mensen meer over blijven, die eerlijk durven te reageren over hoe ver ze gaan om zo zuinig mogelijk te rijden.

In Almere heb je een rondweg waar je maximaal 50 km/uur mag rijden, de meeste rijden daar echter 70 km/uur.
Wanneer ik dan laten we zeggen 53 km/uur op de teller rijdt, veroorzaak ik bij niemand irritatie. En wanneer er mensen achter me rijden, rijd ik meestal wel iets harder.
De irritatie merk ik vooral door het bumperkleven, ze doen dan net alsof ze je niet hebben gezien, en trappen dan op het laatste moment op de rem en blijven dan zeer dicht achter je.

In een 30 km/uur zone is dat nog erger. Kunnen de meeste mensen harder rijden dan 30, dan doen de meeste dat. Rijd je dan 35 km/uur op de teller, dan vinden ze dat zeer traag.

Op de snelweg vind ik het geen probleem om 85 km/uur op de teller te rijden, aangezien mensen me gewoon kunnen inhalen.
Wel voorkom ik dat vrachtwagens mij gaan inhalen en geef dan gas bij.

Maar wat is erger, 85 km/uur rijden waar je 100 mag, of 115 km/uur ? Langzamer rijden lijkt mij aanzienlijk veiliger dan te hard rijden toch ?
Prius 3 Executive

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 22 jun, 2015 20:45

TonVH schreef:Er staat "kan"!
En in mijn reactie staat "als" :wink:

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 22 jun, 2015 21:02

Ik ben niet bang hoor.
Ik probeer zuinig en veilig te rijden. Dat betekent dat ik meestal op
de rechter baan rijd. Rijdt er niemand voor me dan betekent dat, afhankelijk
van de geldende max. een snelheid van 100-110. Inhalen op de tweebaans weg doe ik niet.
Mag je 80 en zit je achter een tractor? Geen probleem. Een paar minuten geduld
en je gaat allebei een andere kant op. Maar ook hier zullen mensen vinden dat ik juist
onveilig rijd omdat ik mensen dwing tot het inhalen van mij en de 20 meter
voor me rijdende tractor (bumperkleven doe ik niet).

Behalve de zaken die jij noemt let ik tegenwordig ook op het gebruik van
de airco. Niet meer altijd aan zoals vroeger, maar alleen als het warm
wordt oid.

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

ma 22 jun, 2015 21:08

Ik probeer altijd zo soepel mogelijk met het verkeer mee te gaan. Het heeft geen zin zo langzaam mogelijk te rijden: de Prius rijdt het zuinigst bij een snelheid vlak boven de 90 km/u. Op de snelweg houd ik rechts een snelheid aan van 115 km/u, bij inhalen gas er op om geen obstakel te worden. Ik ben een poosje informeel lid van de 'club van 90' geweest. Enthousiastelingen die hypermilen tot een sport maken. http://www.clubvan90.org/ Maar ach, autorijden gaat dan wel héél erg langzaam... 8)

Het allerzuinigst rij je door een speciale techniek toe te passen: pulse and glide. Maar dan ben je écht een hinderlijke weggebruiker. :mrgreen:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 22 jun, 2015 21:22

Overigens,

Op langere trajecten heb ik de invloed van de airco op het brandstofverbruik proberen te bepalen.
Ik zag: nada. Airco aan of airco uit, het verbruik bleef op de CC absoluut constant.

Het is een eenvoudige test. Kan iedereen nadoen:
- Op een rustige zomerse dag, als je een flink eind in één richting gaat afleggen
- Kies een lang stuk snelweg
- Zet de wagen op de CC op een snelheid dat je langere tijd constante snelheid kunt aanhouden
- Rij vaste tijdsintervallen met airco aan en met airco uit. Zeg vijf minuten aan, vijf minuten uit.
- Observeer de verbruiksgrafiek

Mijn observatie: geen verschil in verbruik. Hoe kan dat? Ik heb een voorlopige theorie:

De airco krijgt zijn energie uit de HV accu. Deze HV accu wordt op haar beurt weer op een optimaal laadniveau gehouden met wat feitelijk overtollige energie is. Mijn idee is dat als de airco aan is, de Prius meer overtollige energie kan terugwinnen, en daarmee compenseert voor het verbruik van de airco.

Maar misschien heeft iemand anders een betere verklaring? Ik ben benieuwd!
Laatst gewijzigd door Frank2b op ma 22 jun, 2015 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

ma 22 jun, 2015 21:24

Ik vind Almere een mooi voorbeeld want ik durf te stellen daar enige ervaring te hebben.

En mijn ervaring is dat je (....dreven en Hoge/Tussen Ring uitgezonderd) eigenlijk nergens kunt inhalen. Genoemde uitzondering zijn de enige 2x2 baanswegen en de rest is allemaal enkelbaans. Op die enkelbaans wegen moet je stevige (zeg rustig gevaarlijke) capriolen uithalen wil je inhalen want je hebt vrijwel nergens de mogelijkheid om met zicht in te halen. Met zicht want je komt of bij nagenoeg elk kruispunt een rotonde tegen of je zicht is ernstig beperkt door de "bruggetjes" die een welhaast golvend wegprofiel veroorzaken.

In het 30 KmU gebied soortgelijk daar is elke 50 meter een stevige (soms zelfs gevaarlijke drempel (de meest creatieve vormen kom je tegen). Dus hoge snelheid betekent of heel veel en constant fors remmen en weer optrekken of veel geld voor schokbrekers (en passagiers die er tegen kunnen). Overigens hebben onderzoeken uitgewezen dat het de bewoners zijn die hard rijden en dus niet zozeer de bezoekers.

De Evenaar zou als uitzondering gezien kunnen worden. Daar is 50 de norm maar door de drempels denken velen dat 30 de max is.

Overigens is Almere een typisch voorbeeld van een stad waar zuinig rijden de nek wordt omgedraaid. Niet alleen door de rotondes en meer maar vooral door het feit dat als je van A naar B wilt je gedwongen wordt dit te doen via doorgaande of verkeerswegen. Van de ene wijk de andere inrijden is vrijwel overal onmogelijk. Zoetermeer is ook zo'n voorbeeld hoewel je daar als insider snel de sluipwegen leert kennen en de nodige kilometers kunt besparen.

Ik rij redelijk zuinig maar gewoon met de stroom mee. Dus rond de max. snelheid en afhankelijk van omliggend verkeer. Bij enkele ritten haal ik vaak de 1:20, soms 1:25 en met een gemiddelde van 1:19,7 ben ik dik tevreden temeer daar dat erg zuinig is vergeleken met andere auto's uit dezelfde klasse. Airo staat 24/24 en 7/7 aan en verder ook geen speciale maatregelen behoudens de Eco-stand en iets te hard opgepompte banden.
Laatst gewijzigd door TonVH op ma 22 jun, 2015 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 22 jun, 2015 21:25

Heel herkenbaar!
Laatst gewijzigd door Frank2b op ma 22 jun, 2015 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

ed1973
Lid
Lid

ma 22 jun, 2015 21:26

Ik dacht altijd dat die 90 km/uur gold voor auto's die enkel een bezine of dieselmotor hadden en dat dat voor een hybride toch niet geheel opgaat.

Kijk, als je 2x zo snel rijdt, heb je 8x zoveel vermogen nodig. Maar omdat je de afstand in de helft vd tijd aflegt, 4x zoveel energie of brandstof.
Simpele rekensom geeft dan aan (110/100)^2 = 21%. Ofwel wanneer je 110 rijdt ipv van 100, verbruik je 21% meer brandstof.

Ik zal wanneer ik op een goed stuk weg zit zonder veel verkeer om me heen, kijken wat mijn verbruikscijfers zijn bij een bepaalde snelheid.

Dus, hoe langzamer, hoe zuiniger.
Prius 3 Executive

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 22 jun, 2015 21:35

De Prius is gewoon een benzineauto,

met een elektrisch voorraadvat voor overtollige energie. :mrgreen:

ed1973
Lid
Lid

ma 22 jun, 2015 21:41

Klopt inderdaad, bij een constante snelheid, maakt het niet uit of het hybride is of niet.

Maar ik dacht dat die 90km/uur altijd gerelateerd was aan de vijfde versnelling en een optimaal toerental en koppel waarbij de efficiency van de motor het grootst is.
Prius is een automaat, maarrr.... ik laat me graag overtuigen. Maar ben ook eigenwijs lol.

Toch verschillende snelheden instellen op de CC en dan kijken naar het verbruik. Het blijft een feit, dat wanneer je langzamer rijdt, je minder luchtweerstand hebt, en dus ook minder energie kwijt zou moeten zijn.

Ik zit er trouwens aan te denken om een filmpje te maken van een zuinigheidsrit, met de weg en het dashboard scherp in beeld. Mooier zou dan ook een video maken van de weggebruikers achter me, en dat beeld verkleind monteren in de eigenlijk video. Moet toch te doen zijn ?
Prius 3 Executive

Prof. Prlwytzkofsky
Actief Lid
Actief Lid

ma 22 jun, 2015 22:16

De Prius zet aan tot rustig (en zuinig) rijden en dat doe ik dan ook. Maar wel met de stroom mee en ik probeer ergernis bij andere weggebruikers te voorkomen. Daarbij neem ik mezelf en mijn bloeddruk als maatstaf.

Waaraan kan ik me eens lekker ergeren? Naast snelwegaso's (Rijden tegenwoordig vooral Audi :evil: ) zijn dat ook de snelwegautisten, mensen die onbekommerd volstrekt hun eigen ding aan het doen zijn, zonder oog te hebben voor het overige verkeer en de hinder die zij daar veroorzaken. Denk daarbij aan mensen die in de verkeerde rijstrook blijven plakken; het groene stoplicht vergeten en dan nog bij oranje wegspurten zodat jij weer voor rood kan wachten; met 60 km/u invoegen; 60 rijden op een niet-inhalen-80 km-weg; steeds in snelheid afzakken en wakker worden en gas geven als je ze wilt inhalen (Puls & Glide?)

Priusrijders die alles uit hun litertje willen halen en daarbij doorslaan, zouden heel goed tot de laatste categorie kunnen behoren.*

Word ik nu ontvriend en van het forum verbannen? :mrgreen:
Professor Prlwytzkofsky

-Kia Opirus V6 3.5 aut. 2005
-Toyota RAV4 Special Edition aut. 2005
-Saab 9-3 Cabrio aut. 1999
-Fiat 500C Savali aut. 2012

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Rijden & Verbruik”

• Informatie