verbruik prius 3 in eco-stand

Alles over het rijden met de Prius 3. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

ma 20 apr, 2015 14:49

Dan werkt het bij de PIP anders. Bij starten staat ie altijd in de EV stand en kun je eventueel ECO er bij zetten.
Maar als het interieur warmte vraagt, gaat de motor aan (in het display laat ie dan niet zien dat de motor draait, dus geen verbruik per km). Hij rijd dan elektrisch en motor warmt op alleen vanwege het interieur (op korte afstanden heb je daar niets aan ) Kun je dus bij de PIP alleen sturen door het hele verwarmingssyteem met OFF uit te schakelen en dan maar hopen dat de boel niet beslaat.
PIP aug 2012 executive arctic blue

accuphase405

ma 20 apr, 2015 21:47

Bedankt Joop,

Ik heb in eco-modus geprobeerd 'morgens in EV-modus weg te rijden toen de batterij nog 4 streepjes had maar de boordcomputer zei Low stroom of zoiets hij verrekte het om electrisch weg te rijden.
Dus ik begrijp er niets meer van. Ventilatie op off.

Jaap

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

ma 20 apr, 2015 21:48

Was toch de spanning van de HV-accu te laag.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

ma 20 apr, 2015 21:55

"EV Mode currently not available" waarschijnlijk. Nee, dan werkt het ook niet.

Ik heb het deze middag even geprobeerd, maar 34 km/h is echt heel langzaam, dus na een paar honderd meter ging ik toch weer te hard. Maar het is bij voldoende acculading dus echt geen probleem om in EV-mode weg te rijden.
Bij de niet-PIP.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

ma 20 apr, 2015 22:05

Maar 49/50km/h in EV is toch mogelijk?

Afbeelding

uglymuddah
Actief Lid
Actief Lid

ma 20 apr, 2015 22:26

Omdat jullie het allemaal even kwijt zijn ff opnieuw de opwarmstages van de P3: :ugeek:

Aanzetten, auto wil na een 5 tal seconden beginnen met opwarmen tot 40 gr celsius. Druk je snel genoeg ev knop dan kun je de accu tot 2 streepjes platrijden. Tot een max van 34km/h.

Als je de auto laat opwarmen tot 40 gr dan kun je zonder op de ev knop te drukken t/m 49 km/h electrisch optrekken. Boven 50 slaat de motor aan. Boven die 40 gr kun je versnellen tot je gewenste snelheid, laat je het gas los en laat je de motor uitvallen door onder de helft van de powerbar te gaan zitten met je gaspedaal dan kun je t/m 73 km/h op electrisch die snelheid vasthouden. Mits je batterij niet onder de 3 streepjes gaat.

Verder dan 2 km op ev mode red je niet, is ook jammer van je energie die je opmaakt. Om een kleine verplaatsing te doen snap ik het wel, maar verder niet gebruiken.

Filerijden gaat met/zonder ev knop ook niet verder dan 2 km overigens.

Overigens maakt het niks uit of je nou in pwr/eco of normal mode probeert om je accu leeg te rijden...

8)
Quid Agis, Medici?

PIII Aspiration, Pearl White, TNS510, parkeersensoren, OBDKey Bluetooth, Dezent 155/80/15 reserve, omgebouwde bandenreparatie kitt
Nieuwe banden vanaf 56.178 km: Sava Intensa UHP 215/45 R17 91Y XL MFS

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

di 21 apr, 2015 0:48

Duidelijk, dan werkt het bij de PIP (bij stroom in EV deel accu) anders.
Bij start gaat nml standaard EV aan. Als het koud is en er wordt warmte gevraagd dan start motor, dit kun je geforceerd uitzetten door knop OFF.
Als EV op is dan heeft PIP nog het HV deel, alleen dan werkt EV knop niet meer (die werkt alleen met genoeg stroom in EV deel) Mogelijk kun je m dan nog wel elektrisch een stukje verplaatsen (als ventilator OFF staat), anders start motor meteen en gaat hij zelfs bij stilstand en draaiende motor de HV/EV accu bijladen.
PIP aug 2012 executive arctic blue

Cacofant
Lid
Lid

di 21 apr, 2015 7:04

uglymuddah schreef:Omdat jullie het allemaal even kwijt zijn ff opnieuw de opwarmstages van de P3: :ugeek:

Verder dan 2 km op ev mode red je niet, is ook jammer van je energie die je opmaakt. Om een kleine verplaatsing te doen snap ik het wel, maar verder niet gebruiken.

8)
Dit begrijp ik toch niet helemaal, waarom is het jammer van de energie die je op maakt? Dat wil je juist toch? Je wilt toch minder benzine verbruiken neem ik aan?
Prius Plug-in Dynamic maart 2013. Pearl White.

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

di 21 apr, 2015 9:53

Het goedkoopst rij je op benzine.
Als je remt gaat normaliter de energie 'als warmte' de lucht in.
In de Prius wordt die rem-energie omgezet in accu-energie.
Het overzetten van de ene naar een andere energievorm, gaat gepaard met grote verliezen.
...Het kost je 10 cent benzine om 5 cent elektra te krijgen...

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

di 21 apr, 2015 9:56

Conclusie:
Voor zuinig rijden alleen elektrisch proberen te rijden als je weet dat je die stroom snel terugkrijgt door te remmen / uitrijden en niet doordat er benzine wordt 'verbrandt' om die gebruikte stroom op te wekken. :wink:
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

di 21 apr, 2015 21:28

garpsworld schreef:Conclusie:
Voor zuinig rijden alleen elektrisch proberen te rijden als je weet dat je die stroom snel terugkrijgt door te remmen / uitrijden en niet doordat er benzine wordt 'verbrandt' om die gebruikte stroom op te wekken. :wink:
Is dat zo..??
Je kunt immers pas remmen als je snelheid hebt gemaakt.
Snelheid maken = accelereren = accu gebruiken.
'Het beetje' energie die je terugkrijgt met remmen is slechts een fractie van de energie die je nodig had om te accelereren, toch?

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 22 apr, 2015 14:14

Mag ik het over een andere boeg gooien, de ontwerpers van onze hybride hadden meer nobele ideeën dan wij vermoeden, zij redeneerde meer in termen als milieu en verminderen van luchtvervuiling in dorpen, steden en garages.
Vandaar dat eigen "willetje" van mijn Yaris hybride bij het binnenrijden van ons dorp en in 50 en 30km zones, dan wordt een deel van het opgespaarde HV accu vermogen geruisloos en zonder uitlaatgassen opgebruikt.
Hoe fijn is het niet om 's morgens de auto in EV mode uit de garage te kunnen rijden, dan is EV mode toch een zegen, die het mogelijk maakt om zonder uitlaatdampen te kunnen wegrijden.

Voor de rest laat ik het allemaal over aan de onzichtbare wezens onder de motorkap, die naar het schijnt over meer brainpower beschikken dan ik, ondanks dat is mijn gemiddeld verbruik 4.5 l/100 km, (wel zonder extra stikstof in de banden) :D

accuphase405

wo 22 apr, 2015 19:58

Het is me gelukt, vanmorgen kon de auto nadat ik eerst op de power-knop niet de pwr-knop had gedrukt en dan snel op ev-knop electrisch rijden een blokje om op het parkeerpleintje bij mij voor de deur.
Heb ik veel van jullie allemaal geleerd bedankt.

Groetjes, Jaap

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

wo 22 apr, 2015 19:59

Leuk he dat elektrisch rijden :wink: ik doe niet anders :D

Afbeelding

white
Lid/donateur
Lid/donateur

do 23 apr, 2015 18:32

En ik maar denken dat ik een speciale uitvoering heb :?
Toyota Prius 2012 plug-in
Kleur grijs
----------------------------------------
En voor de zonnige dagen
Opel Astra G cabrio 2.0 Turbo

Gesloten

Terug naar “Prius 3 - Rijden & Verbruik”

• Informatie