Bandenspanning

Alles over het rijden met de Prius 3. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Mish

za 03 jan, 2015 18:03

Beste,
Ik ben bezig geweest met mijn bandenspanning. Volgens de meetapparatuur bij de benzinepomp gaat in de achterbanden 2,5 bar en voor 2,6 bar. Heb dit zelf verhoogt met 0,2 bar naar 2,7 respectievelijk 2,8 bar.

Afgelopen week een voetpomp gekocht, deze lijkt toch wel iets af te wijken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

za 03 jan, 2015 18:16

Tja dan zul je echt alle meters moeten gaan ijken om goed tot elkaar te komen, lastig...
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

priust

za 03 jan, 2015 19:25

Hecht je waarde aan een accurate bandenspanning dan is betrouwbaar gereedschap nodig. Alles wat niet geijkt is wijkt per definitie in meer of mindere mate af. Ik heb zelf een goedkoop klein compressortje en een geijkte bandenpomp. Bij Conrad heb je ze voor 60euro: https://www.conrad.nl/nl/aerotec-profes ... 95532.html
Ik controleer regelmatig en doe zelf de zomer-winter bandenwissel. Aangezien de meters bij de benzinepomp ook niet altijd de beste zijn en je er vaak voor moet betalen dacht ik dat het niet zo'n slechte investering was, verdient zichzelf terug. Ooit.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

za 03 jan, 2015 19:30

@Mish:
hieronder een bandenspanning-meter test, uitgevoerd door de consumentenbond, wees slim en koop een digitale, die zijn meestal nauwkeurig, zie de resultaten uit de test hieronder en tevens de prijzen.
succes.
http://www.consumentenbond.nl/test/auto ... ingsmeter/

Mish

zo 04 jan, 2015 10:48

Okido, dank je wel!

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

zo 04 jan, 2015 11:10

De uitkomst van de test kun je alleen lezen als je geen abonnement op de Consumentengids hebt. Welke waren de beste? Dat een instrument digitaal is betekent nog lang niet dat het ook een nauwkeurige weergave van de werkelijkheid presenteert. De snelheidsmeter van de P3 geeft een 10% teveel aan; de verbruiksmeter (met 1 plaats achter de komma) is ook veel te rooskleurig.

Het kan echter zijn dat de afwijking altijd hetzelfde is; ken je die, dan is ie daardoor wellicht voldoende betrouwbaar. Mijn Tefal weegschaal met 1 plek achter de komma wijkt t.o.v. een geijkte aardappelweegschaal steeds 2 kilo af en zo kan ik me er genoeg mee helpen.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

zo 04 jan, 2015 11:18

@ Camille. Ik ben lid en kan ze wel zien. Heb de lijst gekopieerd. Zie: Helaas staan de Foto's er niet bij.

Geteste elektronische bandenspanningsmeters

1. Carpoint Tyre Pressure Gauge
Carpoint Tyre Pressure Gauge
Prijs:
€17
Te koop bij:
Halfords

2. Travel&Co (niet programmeerbaar)
Travel & CoPrijs:
€8 voor ANWB-leden, €10 voor niet-leden
Te koop bij:
ANWB

3. Travel&Co Deluxe (programmeerbaar)
Travel & Co DeluxePrijs:
€15 voor ANWB-leden, €19 voor niet-leden
Te koop bij:
ANWB

4. Carpoint Digital Tyre Gauge Solar
Carpoint Digital Tyre Gauge SolarPrijs:
€19
Te koop bij:
Halfords

5. Cosmic Tyre Pressure Gauge
Cosmic Tyre Pressure GaugePrijs:
€13
Te koop bij:
Gamma, Karwei

6. Michelin bandenspanningsmeter 9506
Michelin bandenspanningsmeter 9506Prijs:
€25,50
Te koop bij:
Cyber-seller.nl

7.Goodyear Digitale Luchtdrukmeter
Goodyear Digitale LuchtdrukmeterPrijs:
€15
Te koop bij:
Conrad.nl

8. SKS Airchecker
SKS AircheckerPrijs:
€20
Te koop bij:
Futurumshop.nl

9. Mannesmann Digitale bandenspanningsmeter
Mannesmann Digitale bandenspanningsmeter
Prijs:
€10
Te koop bij:
Autogereedschap.com

10. Ring Digital Tyre Gauge
Ring Digitial Tyre Gauge
Prijs:
€15
Te koop bij:
Kampeer-gigant.nl

11. Pelican Power Plus Solar Tyre Gauge
Pelican Power Plus Solar Tyre GaugePrijs:
€15
Te koop bij:
Bespaarbazaar.nl

12. Schwalbe AirMax Pro
Schwalbe AirMax ProPrijs:
€18
Te koop bij:
Futurumshop.nl

Naar boven
Testresultaten bandenspanningsmeters
Het is aan te bevelen om elke maand de spanning van de banden van de auto te controleren. Rijden met een te lage bandenspanning zorgt voor minder grip op de weg, meer slijtage en een hoger brandstofverbruik. De resultaten van de bandenspanningsmeter-test laten zien dat:
de elektronische bandenspanningsmeters nauwkeurig meten;
niet alle bandenspanningsmeters even gebruiksvriendelijk zijn;
sommige meters minder makkelijk op het ventiel zijn te plaatsen.
Direct de testresultaten zien? Log in of maak gratis kennis om de testoordelen en plus- en minpunten per elektronische bandenspanningsmeter te bekijken.
Naar boven
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

zo 04 jan, 2015 11:51

Tja, Wim, maar welke waren nou de beste? Ik ga niet inloggen om een abonnement te nemen.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 04 jan, 2015 11:56

Beste allemaal,
Ik hoop dat 'gelukgehad' het mij niet kwalijk neemt als ik er eentje uit de test licht. Deze is volgens de test - zoals ik het interpreteer - goed en goedkoop.

"" 7. Travel & Co (niet programmeerbaar)
Prijs: €8 voor ANWB-leden, €10 voor niet-leden Travel & Co
Te koop bij: ANWB
Oordeel: Goed
Pluspunten: Nauwkeurige tot zeer nauwkeurige metingen. Meter is redelijk goed op ventiel te plaatsen.
Minpunten: Alleen summiere informatie op verpakking. De instructie vermeldt niet dat je de spanning moet meten vóór de rit, met koude banden.
Bijzonderheden: Niet zwaar, ligt lekker in de hand. Technisch gelijk aan Cosmic en Carpoint Tyre Pressure Gauge, maar ander display. ""

Ik onderschrijf dat het de moeite waard lijkt om de bandenspanning te monitoren. Wel heb ik mijn vraagtekens bij de stelling, dat de meter echt nauwkeurig zou moeten zijn. Op het moment dat je een stukje gereden hebt, de buitentemperatuur op een dag soms vijftien graden verschilt, of wat gewicht meeneemt, beïnvloed dat de druk. Persoonlijk wil ik bij voorkeur de banden op de voor- en achteras op een gelijke druk hebben en of dat een tiende Bar meer of minder is boeit mij niet zo erg.
Groet
Willem
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 04 jan, 2015 12:17

Camille Schyns schreef:Tja, Wim, maar welke waren nou de beste? Ik ga niet inloggen om een abonnement te nemen.
Volgens de nummering nr 1 is de beste en nr 12 de minste. Zo werkt de consumentenbond altijd. Maar ja de Halfords is inmiddels bijna weg (failliet).

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 04 jan, 2015 12:23

priust schreef:Hecht je waarde aan een accurate bandenspanning dan is betrouwbaar gereedschap nodig. Alles wat niet geijkt is wijkt per definitie in meer of mindere mate af.
Dag priust en anderen,
Zou het kunnen dat je hier een vrije interpretatie geeft van het begrip 'ijken' ? Vaak zijn er aan dit begrip volgens mij enkele voorwaarden verbonden. Voorbeelden daarvan kunnen voor zover als ik weet daarvan zijn:

- Een ijking betekent niet dat er geen afwijking is, maar slechts dat deze afwijking binnen een gedefinieerde bandbreedte blijft.
- De nauwkeurigheid wordt vastgesteld bij gedefinieerde meetwaarden, bijvoorbeeld als een afwijkingspercentage van de maximale meteruitslag. Ook worden de temperatuurgrenzen soms vastgesteld.
- Vaak dient een geijkte meter tijdens de meting in een voorgeschreven stand afgelezen te worden, bijvoorbeeld horizontaal of verticaal.
- Een ijking is een momentopname en een ijking heeft een bepaalde, dus beperkte geldigheidsduur
- Op een geijkte meter dient bij mijn weten een ijksticker of zegel aangebracht te zijn met daarop een datum en het ijkinstituut.
- Bij een geijkte meter hoort een ijkcertificaat.
- Een geijkte meter heeft een unieke indentiteit.

Groet
Willem

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 04 jan, 2015 12:24

willemke schreef:Beste allemaal,
Ik hoop dat 'gelukgehad' het mij niet kwalijk neemt als ik er eentje uit de test licht. Deze is volgens de test - zoals ik het interpreteer - goed en goedkoop.

"" 7. Travel & Co (niet programmeerbaar)
Prijs: €8 voor ANWB-leden, €10 voor niet-leden Travel & Co
Te koop bij: ANWB
Oordeel: Goed
Pluspunten: Nauwkeurige tot zeer nauwkeurige metingen. Meter is redelijk goed op ventiel te plaatsen.
Minpunten: Alleen summiere informatie op verpakking. De instructie vermeldt niet dat je de spanning moet meten vóór de rit, met koude banden.
Bijzonderheden: Niet zwaar, ligt lekker in de hand. Technisch gelijk aan Cosmic en Carpoint Tyre Pressure Gauge, maar ander display. ""

Ik onderschrijf dat het de moeite waard lijkt om de bandenspanning te monitoren. Wel heb ik mijn vraagtekens bij de stelling, dat de meter echt nauwkeurig zou moeten zijn. Op het moment dat je een stukje gereden hebt, de buitentemperatuur op een dag soms vijftien graden verschilt, of wat gewicht meeneemt, beïnvloed dat de druk. Persoonlijk wil ik bij voorkeur de banden op de voor- en achteras op een gelijke druk hebben en of dat een tiende Bar meer of minder is boeit mij niet zo erg.
Groet
Willem
Willem, mag ik vragen hoe je aan bovenstaande info komt ? Als ik als lid inlog, zie ik alleen het lijstje en nergens jouw info...?

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 04 jan, 2015 12:29

Als ik inlog als lid op de site van de Consumentenbond 'gelukgehad' , zie ik de gegevens zoals ik deze in mijn posting kopieëerde.

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 04 jan, 2015 12:46

Vreemd hoor dat zie ik niet, krijg alleen het lijstje....???

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 04 jan, 2015 13:17

gelukgehad schreef:Vreemd hoor dat zie ik niet, krijg alleen het lijstje....???
Op onderstaande link vond ik de info ' gelukgehad ' en ik zal je een print screen mailen.
http://www.consumentenbond.nl/test/auto ... ingsmeter/
Laatst gewijzigd door willemke op zo 04 jan, 2015 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten

Terug naar “Prius 3 - Rijden & Verbruik”

• Informatie