mijn eerste tankbeurt , geinig en lachen

Alles over het rijden met de Prius 3. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
oudedaf
Lid
Lid

vr 20 dec, 2013 20:17

Ik heb de tank volgegooid nadat ik de auto heb gekocht prius 3 uit 2009 met 87.000 op de teller mijn totaal gereden afstand is net 700 km tankmeter staat op het laatste streepje en het verbruik staat op 4.6 = 1 : 21.7 , wat mij opviel is dat ik het gaspedaal bij constante snelheid , zelfs met 70km/u op liet komen en heel zachtjes intrapte , daarbij ging hij in zijn geheel in de EV modus zonder de motor te gebruiken, geinig zo,n hybride , eens kijken of ik er nog meer uit kan halen zonder aan comfort te verliezen zoals verwarming en ruitverwarming voor en achter.
Wel een paar keer de power knop gebruikt ivm korte invoegstroken , wat een power en niet verwacht helemaal toppie

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

vr 20 dec, 2013 20:19

Goed bezig! :)
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Tom

za 21 dec, 2013 1:22

powerknop heb je niet echt nodig voor korte invoegstroken, vol gas = vol gas, d.w.z. evenveel vermogen ongeacht de modus waar de auto in staat..

Olaf
Actief Lid
Actief Lid

za 21 dec, 2013 10:40

Tom schreef:powerknop heb je niet echt nodig voor korte invoegstroken, vol gas = vol gas, d.w.z. evenveel vermogen ongeacht de modus waar de auto in staat..
Effect van de Power mode is al vaker bediscussieerd. Ik gebruik hem vaak in situaties zoals Oudedag beschrijft.

Veel plezier met je Prius. Voor velen herkenbaar plezier.
Priusrijder vanaf 2006 (dus met 25% bijtelling)
Prius 3 Executive 2009
JBL premium sound
Dezent F velgen 17
Goodyear Eagle
Winterverbruiksaanduiding 5,5
Zomer: 5,0
Review: http://www.autoweek.nl/autoreview/38433 ... -executive

Great White

zo 22 dec, 2013 10:14

oudedaf schreef:Ik heb de tank volgegooid nadat ik de auto heb gekocht prius 3 uit 2009 met 87.000 op de teller mijn totaal gereden afstand is net 700 km tankmeter staat op het laatste streepje en het verbruik staat op 4.6 = 1 : 21.7 , we
je moet wel rekening houden met dat de boord computer een iets gunstiger verbruik aangeeft dan wat je aan de pomp daadwerkelijk betaald.
houd rekening met 4,9 in plaats van 4,6 nog altijd beter dan 1 op 20.

Tom

zo 22 dec, 2013 19:36

Olaf schreef: Effect van de Power mode is al vaker bediscussieerd.
:? Gaat het toch ook niet over? Enige wat ik zeg is dat de "wat een power" niet aan die knop ligt, daarmee schrijf ik het nut ervan niet af.. Ik trap alleen volgas in plaats van op een knop te drukken.

Toen ik de auto net had stond er ergens dat er in de powermodus beide motoren vol vermogen leverden.. Dan ga je ervan uit dat het in de andere twee modes niet zo is.

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

ma 23 dec, 2013 16:21

Tom schreef:
... Toen ik de auto net had stond er ergens dat er in de powermodus beide motoren vol vermogen leverden.. Dan ga je ervan uit dat het in de andere twee modes niet zo is.
Powermode = minder diep gaspedaal indrukken om hetzelfde aantal paardenkrachten naar de wielen aan te sturen. In feite is dat het uitschakelen van de elektronische verfijning aan het gaspedaal; meer niet.

@ Oudedaf -> Zoals Great White aangeeft is het verbruiksgetal niet heilig. Doorgaans becijferde ik het op ongeveer 5% dat ie te optimistisch is. Ik heb echter ook wel eens 2% en 9% in mijn spreadsheet gezien (altijd tot de rand gevuld).

Zien wat eruit te halen valt is van meet af aan mijn 'sport' geweest. Tips vindt je zet in ons forum. Veel plezier met de P3!!
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Tom

ma 23 dec, 2013 18:19

Tom schreef:powerknop heb je niet echt nodig voor korte invoegstroken, vol gas = vol gas, d.w.z. evenveel vermogen ongeacht de modus waar de auto in staat..
Camille Schyns schreef:
Tom schreef:
... Toen ik de auto net had stond er ergens dat er in de powermodus beide motoren vol vermogen leverden.. Dan ga je ervan uit dat het in de andere twee modes niet zo is.
Powermode = minder diep gaspedaal indrukken om hetzelfde aantal paardenkrachten naar de wielen aan te sturen. In feite is dat het uitschakelen van de elektronische verfijning aan het gaspedaal; meer niet.

En dat is dus weer precies wat ik zei.. Het ging me er om dat het een nieuwe auto voor "oudedaf" is en dat ik mij uit ervaring voor kan stellen dat je denkt dat zo'n knop met POWER ook betekend dat het meer vermogen levert. Ik vond het afkappen door "Olaf" dan ook niet echt nodig... Er staan wel meer dingen dubbel op het forum / internet...
Het was ook geen discussiepunt maar gewoon informatie....

oudedaf
Lid
Lid

wo 25 dec, 2013 20:59

Volgens mijn toyota was het 1: 21.7, bij de pomp na aftanken was het 1 op 19.7 groot verschil misschien banden Kalibreren, zoiets had ik gezien in mijn menu op het display maar nog niet echt in verdiept, overigens rij ik wel met 17 inch velgen

Olaf
Actief Lid
Actief Lid

do 26 dec, 2013 12:03

Verschil tussen meter en pomp is inderdaad groot. Ik reken het gewoon in mijn hoofd mee, net als die rare snelheidsmeter. Maar het blijft wel wat knagen.

Het verbruik is sterk afhankelijk van het weer( hoe kouder en hoe natter en hoe meer wind) des te hoger het verbruik. Scheelt zo 4.0 l/100km.
Dus je kunt pas een goed beeld krijgen van je verbruik wanneer je alle weersomstandigheden hebt gehad.

Ik vind 1 op 19.7 aan de pomp gemeten met dit weer overigens prima. Haal ik nooit tenzij ik alleen op 80km wegen rij en veel laat uitrollen (wat ik standaard doe).
Priusrijder vanaf 2006 (dus met 25% bijtelling)
Prius 3 Executive 2009
JBL premium sound
Dezent F velgen 17
Goodyear Eagle
Winterverbruiksaanduiding 5,5
Zomer: 5,0
Review: http://www.autoweek.nl/autoreview/38433 ... -executive

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

za 28 dec, 2013 0:03

oudedaf schreef:Volgens mijn toyota was het 1: 21.7, bij de pomp na aftanken was het 1 op 19.7 groot verschil misschien banden Kalibreren, zoiets had ik gezien in mijn menu op het display maar nog niet echt in verdiept, overigens rij ik wel met 17 inch velgen
Het maakt volgens mij geen verschil of je met 15 of 17" wielen rijdt. In het systeemmenu heb ik ook 'kalibreren' gezien, maar daar niks mee gedaan omdat het sloeg op een afwijkende bandenmaat (of zoiets). Mettertijd ben ik gaan accepteren dat de verbruiksmeter ongeveer 5% rooskleuriger is dan de realiteit (maar kan ook wel eens 2% of 9% zijn). Ik zie de weergave als een nogal grove indicatie van het verbruik.

Van mijn broer weet ik dat het kalibreren van een BMW-verbruiksmeter wèl mogelijk is. Jammer dat dit niet voor ons is weggelegd, maar daarvoor rijden we wel een stuk zuiniger en hebben we minder diep in de buidel getast bij de aanschaf.

Mocht je toch een weg vinden om de weergave nauwkeuriger te krijgen, verneem ik dat graag.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

za 28 dec, 2013 10:51

1.) Er zit een behoorlijk verschil in 'weergave boordcomputer' en werkelijk verbruik aan de pomp.
Zou het kunnen zijn dat de boordcomputer het verbruik slechts relateert aan 'het draaien van de wielen, voortbeweging'?
Ik zou dat niet onlogisch vinden.
Stel:
- Iemand laat 's morgens zijn auto lekker warm draaien, ruiten ontdooien enz. (wel verbruik, geen afstand)
- iemand staat regelmatig in een file, voor stoplichten, stoppen voor verkeer van rechts. (wel verbruik, geen afstand)

De benzine is verbruikt, maar bent geen meter verder gekomen...
* Ik weet natuurlijk ook dat Priusrijders hun auto nooit warm laten draaien om te ontdooien.., maar er zullen legio mogelijkheden te bedenken zijn dat er wel verbruik is, waarbij geen afstand is afgelegd.

2.) Ook ik kan maximaal 37 ltr. tanken als de meter op nul staat. Zou er in het grote handboek vergeten te melden zijn dat de Prius dan nog 8 ltr. in de reservetank heeft?
Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Tom

zo 29 dec, 2013 0:48

De tankinhoud is toch bekend? Hoeveel je reserve hebt kom je dan vanzelf achter. (zoals je zelf al hebt berekend)

Het is niet voor niets reserve.. En misschien ben je een keer ergens waar het dichtstbijzijnde tankstation verder weg is dan je gewend bent.. Ga je in ieder geval niet zweten of je het nog wel redt! (Zeg ik omdat ik al drie (3!!) keer op de vluchtstrook van de afrit heb gestaan zonder benzine de afgelopen drie jaar. Weliswaar andere auto, maar mede daardoor kan ik een vroege waarschuwing wel waarderen.)

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

zo 29 dec, 2013 9:06

Vergeet ook niet dat het grootste deel van NL vrij dik bezaaid is met tankstations. In het buitenland zijn de afstanden beduidend groter en is een wat ruimere reserve erg prettig.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

oudedaf
Lid
Lid

vr 10 jan, 2014 19:42

Tweede keer getankt nu 1 op 18.5 nu wel van Kampen naar Tiel VV 130 km op de teller gereden en daar 120 waar het moest, ook nog stadsverkeer erbij hmmm tegenvaller??
Nu rij ik in de stad als die warm is tot 50 gaspedaal los en iets intrappen en de waardes schieten weer omhoog , had hiervoor een C5 19 HDI die heb ik eenmaal op 1 op 18.5 kunnen krijgen naar Frankrijk , zal mij benieuwen wat deze doet op lange afstand met continu, alleen het vervelende is dat als je op de Cruise control rijdt met radar aan voor de afstand dat het scherm elke keer weer terug springt naar radar

Gesloten

Terug naar “Prius 3 - Rijden & Verbruik”

• Informatie