Afdekken van de gril

Alles over het rijden met de Prius 3. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
timovd
Lid
Lid

vr 12 dec, 2014 15:43

gamgra schreef:Na een uitgebreide test over meer dan 100km met ook twee doorgangen door de 6km lange Westerschelde tunnel, met plaatselijk 5% helling blijkt dat het gedeeltelijk afdekken van de Yaris grill bij de huidige temperaturen <8°C, weinig of geen invloed heeft op het temperatuurverloop van de brandstofmotor, de transmissie en de inverter/converter temperatuur.
Koelwatertemperatuur max. 89°C, Inverter temperatuur max. 29°C, Motor generator MG1 max. 79°C.
Maximum gereden snelheid;110km/hr.
Op de bijgevoegde foto is te zien dat de onderste 5 openingen in de grill volledig afgedicht zijn, slechts één opening boven de nummerplaat blijft open.

Aangezien er in mijn omgeving geen zwarte pijpisolatie verkrijgbaar was en ik toch wilde testen, heb ik voor de grijze moeten kiezen.

Afbeelding
Hier ook geen zwarte buisisolatie verkrijgbaar. Heeft iemand een goed adres?
プリウス II Tech
Wie ben ik?
Toyota Mini VCI-kabel te koop. Stuur mij een PM om uw Toyota uit te kunnen lezen.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

vr 12 dec, 2014 15:55

Als ik Google, is er online wel zwarte buisisolatie te verkrijgen.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 12 dec, 2014 16:39

@Arjan: bedankt voor de informatie, maar inmiddels ben ik overgestapt naar een andere methode, die bevalt mij prima.
is overigens heel attent van je.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 21 jan, 2015 10:30

Mijn Yaris aangepaste grillblock ziet er nu zo uit, het bestaat uit isolatiemateriaal van 15 mm dikte, elk van de blokjes kan gemakkelijk verwijderd worden bij te het te warm worden van het motor-koelwater, inverter-koelwater, of transmissie-olie.
Zoals nu op de foto zichtbaar, ideaal voor korte ritjes naar de supermarkt en bakker.
Op de autoweg na 70km gaat de transmissie temperatuur aanmerkelijk stijgen, to rond de 90°C
Na verwijdering van de complete tweede richel aan de onderzijde, draait alles zoals het hoort.
De temperatuur van het inverter koelwater komt zelden boven 30°C
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

wo 21 jan, 2015 12:58

Netjes! :)

Afbeelding

Morgoth
Actief Lid
Actief Lid

wo 21 jan, 2015 21:44

Zeker. Maar begrijp ik goed dat je afhankelijk van de komende rit er blokjes bijzet of uithaalt? Pfff
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

virus.elektro
Lid
Lid

wo 21 jan, 2015 21:48

Dat worden verstelbare lamellen dan.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

do 22 jan, 2015 10:40

@Morgoth: ja, de koude luchttoevoer kan tijdens de rit aangepast worden, indien jij dat pfff vindt, het zij zo...
Indien er een automatische luchtregeling bestond voor de Yaris, dan was ik de eerste klant, beperken van de koude lucht toevoer bij lage omgevingstemperaturen werkt echt..

Wat is namelijk het geval: meestal wordt de auto gebruikt voor kleinere afstanden hier in de buurt zelden verder dan 80 km, dan werkt deze vorm van koeling super, snellere opwarming en met constante ideale temperaturen.
Één keer per maand gaan wij op familiebezoek, wij rijden dan van Zeeuws-Vlaanderen naar Limburg, via autosnelwegen, heen en terug ruim 450km.
Bij temperaturen zoals nu werkt alles perfect, koelwater stijg niet boven de 88 graden en de transmissie blijft binnen de 80°C advies temperatuur, het Inverter koelwater wordt altijd voldoende gekoeld door de ruime bodemopening.
Het komt echter wel eens voor dat wij 's morgens vroeg vertrekken bij lage temperaturen zoals nu en dat de temperatuur bij de terugreis aanmerkelijk hoger ligt, dan kan indien nodig de luchttoevoer aangepast worden.
Het is wel belangrijk om over minstens één scangauge te beschikken waar men, wat de temperaturen betreft een oogje in het zeil kan houden.
Vanaf het voorjaar wordt de boel ook aangepast, om in de zomer geheel verwijderd te worden.

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 3 dynamic

do 22 jan, 2015 11:55

virus.elektro schreef:Dat worden verstelbare lamellen dan.
Je bedoelt deze?
@ Gamgra. Er is een systeem voor de P3, zoals combolombo in een ander topic al aangaf, https://www.youtube.com/watch?v=IbLfXA5z9Yo, maar ook voor de Yaris: https://www.youtube.com/watch?v=NM1WJlNm9G8, dit vind ik moeilijk te zien.
Je zou eens een mailtje kunnen sturen in het Engels voor nadere info misschien? http://www.rescatandoenergia.es/Contacto.htm
Misschien levert dat wat op.
Het systeem lijkt mij wel interessant, maar ik denk dat het niet goedkoop is. Ik ben benieuwd of er een temperatuur sensor aan gekoppeld is.
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >140.000 km

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

do 22 jan, 2015 12:03

@gamra het moet zinvol zijn. 9 jaar geleden zat al in mijn 1e BMW X5 (4 lamellen die bij start dicht staan en elektrisch worden geopend, alleen de grote elektrische ventilator was niet afgedekt). Zie eerder foto's
In mijn nieuwe BMW is de boel compleet dicht, met grote lamellen die temperatuur gestuurd worden geopend.
Motor is supersnel op temperatuur.
Ik zal tzt foto's plaatsen, ook van de motorruimte als dat zinvol is.
Voor toyota een gemiste kans ook voor de PIP
PIP aug 2012 executive arctic blue

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 3 dynamic

do 22 jan, 2015 12:15

nessio schreef:Voor toyota een gemiste kans ook voor de PIP
Ben ik met je eens. Ford heeft ze ook, oa. op de Focus en VAG op de Blue Motion modellen
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >140.000 km

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

do 22 jan, 2015 12:27

ajm: eco-flaps hv zijn sensor gestuurd, hierbij de link naar de installatievideo's
http://www.rescatandoenergia.es/Instalacion.htm
PIP aug 2012 executive arctic blue

Olaf
Actief Lid
Actief Lid

do 22 jan, 2015 12:42

Onze Taunus 12M (TS :wink: ) uit 1965 had een zomer en winterstand. In de winter stond de aanzuigpijp op het luchtfilter naar voren gericht. In de winter draaide je hem naar achter. Systeem he?
Priusrijder vanaf 2006 (dus met 25% bijtelling)
Prius 3 Executive 2009
JBL premium sound
Dezent F velgen 17
Goodyear Eagle
Winterverbruiksaanduiding 5,5
Zomer: 5,0
Review: http://www.autoweek.nl/autoreview/38433 ... -executive

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 22 jan, 2015 13:23

Bij mijn Datsun ook.

Afbeelding

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

do 22 jan, 2015 14:20

Olaf schreef:Onze Taunus 12M (TS :wink: ) uit 1965 had een zomer en winterstand.
In de winter stond de aanzuigpijp op het luchtfilter naar voren gericht. In de winter draaide je hem naar achter. Systeem he?
Deze zomer - of winterstand had volgens mij een andere functie. Als in de winter de klep niet op zomerstand stond, kon je met een beetje pech langs de kant van de weg komen staan met een bevroren carburator. Dit probleem deed zich vooral voor als de luchtsnelheid hoog was, in casu vaak op de snelweg. Met de klep in de winterstand, werd de verbrandingslucht langs het warme uitlaatspruitstuk geleid en kon je - wat het eventueel bevriezen betreft - vrolijk je reis vervolgen. Dit uitlaatspruitstuk is na een minuutje draaien van de motor reeds warm.
De technische vooruitgang zorgde ervoor dat deze kleppen later automatisch werden bediend, zodat je het omzetten ook niet meer kon vergeten.
Er waren ook merken waarbij de carburateur middels het koelwater op temperatuur werd gehouden, met hetzelfde doel. Een voorbeeld is de Peugeot 404 zoals Maarten er volgens mij eentje heeft.
De grille block zoals in dit item bedoeld, heeft volgens mij als doel om de complete motor sneller en beter op bedrijfstemperatuur te houden. Helaas zit deze optie niet op onze hybrides en blijft het voor ons knutselen met wat risico als je niet oplet.
Laatst gewijzigd door willemke op do 22 jan, 2015 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Rijden & Verbruik”

• Informatie