Afdekken van de gril

Alles over het rijden met de Prius 3. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Plaats reactie
uglymuddah
Actief Lid
Actief Lid

di 15 dec, 2009 14:54

Op het Priuschat forum wordt er gesproken over het afdekken van de boven en ondergrill. Hierdoor behoudt de motor van de P3 zijn warmte langer, wordt sneller warm, verbruikt hij minder etc. En men doet dit ook reeds in de zomer zoals jullie aan in onderstaand tabelletje kunnen zien

Ik heb een poging gedaan om e.e.a. te vertalen wat daar staat:

Op de ZVW30 (P3 motor) is de HV inverter/motor coolant radiator aan de bovenzijde geplaatst.
Schrijver dezes (ene Ken) denkt dan ook dat de bovenste grill van de P3 motor ZVW30 voor betere koeling van de inverter koelvloeistof open moet blijven in hete zomeromstandigheden.

Het volgende voorstel is zijn persoonlijke aanbeveling voor de Prius 3

Afbeelding

Voor de Prius 2
Afbeelding
Eén opmerking: niet direct tegen de radiator aan spullen plaatsten om inkomende lucht te blokken.
Er is plaats nodig waar de lucht circuleert voor de radiator na het afblokken van de gril om een betere werking te garanderen van de radiator.

Hier een link naar de post: Grill blocking P3

Zijn er al mensen met een P3 die vanuit eerdere ervaring met de P2 hiermee gestoeid hebben? Ik denk dat je zonder iets kapot te maken namelijk vooral in de winter hierdoor betere verbruikscijfers kunt halen.

Edit: Snapshot van het lijstje gemaakt en geplaatst
Laatst gewijzigd door uglymuddah op vr 08 jan, 2010 7:51, 4 keer totaal gewijzigd.
Quid Agis, Medici?

PIII Aspiration, Pearl White, TNS510, parkeersensoren, OBDKey Bluetooth, Dezent 155/80/15 reserve, omgebouwde bandenreparatie kitt
Nieuwe banden vanaf 56.178 km: Sava Intensa UHP 215/45 R17 91Y XL MFS

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Hjalmar

di 15 dec, 2009 16:13

Als ik de auto heb ga ik geen moeite doen zodat mijn auto 'wat extra' zuiniger is. Ik weet dat hij wat minder zuinig is in de winter en dat neem ik voor lief. :D

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

di 15 dec, 2009 16:47

uglymuddah schreef:Op het Priuschat forum wordt er gesproken over het afdekken van de boven en ondergrill. Hierdoor behoudt de motor van de P3 zijn warmte langer, wordt sneller warm, verbruikt hij minder etc. En men doet dit ook reeds in de zomer zoals jullie aan in onderstaand tabelletje kunnen zien

Ik heb een poging gedaan om e.e.a. te vertalen wat daar staat:

Op de ZVW30 (P3 motor) is de HV inverter/motor coolant radiator aan de bovenzijde geplaatst.
Schrijver dezes (ene Ken) denkt dan ook dat de bovenste grill van de P3 motor ZVW30 voor betere koeling van de inverter koelvloeistof open moet blijven in hete zomeromstandigheden.

Het volgende voorstel is zijn persoonlijke aanbeveling
T in Celsius onderste grill dichtmaken in % bovenste grill dichtmaken %
onder +5 100 50
tussen 5 en 18 75 50
tussen 18 en 30 75 0
boven 30 50 0

Eén opmerking: niet direct tegen de radiator aan spullen plaatsten om inkomende lucht te blokken.
Er is plaats nodig waar de lucht circuleert voor de radiator na het afblokken van de gril om een betere werking te garanderen van de radiator.

Hier een link naar de post: Grill blocking P3

Zijn er al mensen met een P3 die vanuit eerdere ervaring met de P2 hiermee gestoeid hebben? Ik denk dat je zonder iets kapot te maken namelijk vooral in de winter hierdoor betere verbruikscijfers kunt halen.

edit: Ik zie dat het lijstje er niet lekker uitkomt. Is overigens wel duidelijk in de post op Priuschat.
Er zullen in de Prius toch allerlei thermostaten zitten die de motor en batterij op een optimale temperatuur brengen/houden.
Deze 'techniek' brengt mij 50 jaar terug in de tijd.
Toen kwam er uit het dashboard een ketting waarmee je een hoes (voor de radiator) kon optrekken of laten zakken.
Ik kan me niet voorstellen dat.......

Groeten - Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

uglymuddah
Actief Lid
Actief Lid

di 15 dec, 2009 17:41

Ik kan me voorstellen dat de beide grills zo ontworpen zijn dat er een hoeveelheid luchtstroom naar binnen kan om zeker te zijn dat je 's zomers bij temperaturen van 30ºC en hoger nog steeds voldoende uitwisseling hebt tussen de lucht en de radiator. Bij lagere temperaturen is die capaciteit te groot. 's Winters al helemaal. Dat er sensoren zijn die bij gegeven instellingen hun werk doen doet daar verder niks aan af.

Het idee erachter is dat je motor sneller warm is door minder (te) koude lucht door je grill, dus hoeft de motor minder snel en minder lang aan te staan om de kabine warm te houden. Dus je verbruik zal minder worden.

De post waar ik naar refereer legt tevens het verschil voor de P2-P3 uit omdat de HV inverter op een andere plaats zit in de P3 en daarom voor een iets ander blokkeerpatroon gekozen wordt. De grill wordt daar in een aantal andere posts met foto's erbij met buisisolatie van buitenaf dichtgemaakt om dit te bewerkstelligen.
Quid Agis, Medici?

PIII Aspiration, Pearl White, TNS510, parkeersensoren, OBDKey Bluetooth, Dezent 155/80/15 reserve, omgebouwde bandenreparatie kitt

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

di 15 dec, 2009 18:20

Het afdekken van de grill heeft het meeste effect op de luchtstroom die aan de buitenzijde langs het motorblok stroomt.
De thermostaat in het koelsysteem zorgt er bij lage buitentemperaturen al voor, dat er bijna geen koelvloeistof meer door de radiator stroomt.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Juggie (Dual Power)
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: PIP

di 15 dec, 2009 21:53

Je zou verwachten dat als het "de moeite" is Toyota hier wel iets op had bedacht. (zoals het uitlaatgas recycle systeem
b.v. geen rijwind doorlaten zolang de motor zijn werktemperatuur niet heeft bereikt.
Aangezien dit niet het geval is zal dit niet "de moeite" zijn, sterker nog ik denk dat het zelfs gevaarlijk kan zijn. Alles onder de motorkap wordt getest op onder andere (brand) veiligheid etc.. daar kun je beter (als je niet weet wat je doet) vandaan blijven.

Juggie (zit gewoon met mijn jas aan in de auto en zet de thermostaat een paar graadjes lager)

Reeds 150.000 km Prius km's erop zitten met een gemiddelde van 1l op 20km
Afbeelding Prius Plug In 2013
Afbeelding Prius EE 2011
Afbeelding Prius TE 2008
Afbeelding Prius SE 2005

Olaf
Actief Lid
Actief Lid

wo 16 dec, 2009 11:26

Leuk dit. Doet me denken aan de jaren 50 en 60 waarin je Fiatjes en andere toen populaire autootjes in de winter zag rijden met zo'n jasje voor de grille, Ik geloof dat er ook luxere varianten waren waarin je die hoesjes ook weer gedeeltelijk open kon flappen. Mijn vader experimenteerde met een plaatje hardboard tussen de grille en de radiator van zijn Taunus 12M TS ( :!: ). Weet niet meer of het hielp.

Overigens heb ik geen blind geloof in de Toyota engineers. Ook niet van andere merken. Er is best wel wat te optimaliseren. Sommige dingen worden gewoon achterwege gelaten omdat het te duur wordt om in het productieproces op te nemen. Of gewoon niet aan gedacht. Veel verbeteringen die nu in de Prius III zijn doorgevoerd hadden 4 jaar geleden ook in de Prius II toegepast kunnen zijn. Dat heet vooruitgang.

uglymuddah
Actief Lid
Actief Lid

wo 16 dec, 2009 12:22

Ik ga het straks uitproberen conform de aanwijzingen van degene die ik boven in de post heb genoemd. Niet om die laatste druppel benzine persé, heb er gewoon lol in om het uit te proberen. Blijkens de topics op het andere forum heeft men er goede ervaringen mee, lijkt mij dat dit ook voor ons van toepassing kan zijn. Heb thuis nog wat buisisolatie liggen.

Ik merkte vanmorgen dat de ICE vanmorgen veel langer bleef lopen om alles warm te krijgen. Feit is dus dat er meer kou door de grillen (grills?) naar binnen komt. Ik houd jullie op de hoogte.
Quid Agis, Medici?

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

bandiet

wo 16 dec, 2009 13:11

Ik begrijp niet helemaal wat er nu afgedekt moet worden, maar ben wel geinteresseerd. Als iemand het geprobeerd heeft, kan er dan een fototje gemaakt worden? Thanks!!

Gr. Diederik

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

wo 16 dec, 2009 16:31

Zonder de mogelijkheid om de motortemperatuur c.q. inverter/converter temperatuur via de CAN bus uit te lezen, zou ik dit soort experimenten niet uitvoeren. Je weet absoluut niet wat je doet, want je hebt geen enkele referentie.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

celina379379
Actief Lid
Actief Lid

wo 16 dec, 2009 16:52

Als je (heel) vroeger een auto kocht kreeg je het radiatormatje (soms nog met extra oprolbare "luikjes" voor halfkoud weer) erbij geleverd met het advies hoe en wanneer te gaan gebruiken.
Dat was het geval in de tijd dat er nog geen thermostaat tussen motorblok en radiator zat en ook bij luchtgekoelde motoren zoals o.a. in de Citroen 2CV, de VW kever, Variant en de VW bus enz.
De verdere auto-ontwikkeling gaf de auto's daarna de bovengenoemde thermostaat die ervoor zorgde dat in de opwarmfase alle koelvloeisof door het blok blijft circuleren en niet naar de radiator toegaat.
Hierdoor werd/wordt het blok sneller warm en ging de verwarming dus ook sneller werken.
Tijdens het rijden opent en sluit de thermostaat om meer of juist minder koelvloeistof naar de (afkoel)radiator te geleiden al naar gelang de temperatuur van het motorblok en buitentemperatuur dit vereisen.
E.e.a. om de temperatuur van het motorblok zo constant/optimaal mogelijk voor z'n werkzaamheden te houden.
Tot zover een stukje basistechniek.
Na de introductie van deze thermostaat werd nagenoeg niet meer over radiatormatjes e.d. gesprokenen en auto's met luchtkoeling komen in de consumentensector nagenoeg niet meer voor.
Moeten we dan nu met onze hypermoderne Prius (met thermostaten) en nog veel meer techniek waar de meeste autofabrikanten (nog) van watertanden weer terug naar de radiatormatjes-tijd van voor de 60'er jaren van de vorige eeuw?
Ik persoonlijk dacht en denk van niet :!:

Mar.
Laatst gewijzigd door celina379379 op wo 16 dec, 2009 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
PII SE Jade Green - 2005 tot april 2010.
PIII Comfort Abyss Grey vanaf april 2010.

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

wo 16 dec, 2009 16:55

Ik ben het helemaal met John en Mar eens en verbaas mij al een dag over dit topic, waarom zou je zulke linke experimenten uitvoeren om een paar euro centen benzine uit te sparen ?
In de moderne Prius gebeurd altijd (bijna) alles vol-automatisch en bij alles wat je handmatig gaat veranderen heb je alleen een gróte kans om dit proces te verstoren.
Met alle gevolgen van dien en ... géén garantie dán natuurlijk !
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

priusmobiel

wo 16 dec, 2009 18:43

Ja hoor, net als de meningen van bovenstaande forum-leden: ouderwets, onnodig, wellicht zelfs slecht voor het werken van de motor en toebehoren.
Onze Prius is compleet zoals afgeleverd en daar doen we het mee.

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

wo 16 dec, 2009 21:41

Olaf schreef: Overigens heb ik geen blind geloof in de Toyota engineers.........
Olaf,
Je weet wellicht dat de rem slechts een stangetje is die langs een blokje electronica gaat?
Ik hoop niet dat je met deze wetenschap met gekromde tenen in je Prius stapt.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

ellesse

do 17 dec, 2009 0:35

gelukgehad schreef:...<snip>... ,waarom zou je zulke linke experimenten uitvoeren om een paar euro centen benzine uit te sparen ?
...<snap>...
Heel simpel: voor de fun *en* het milieu! Mensen die zich druk maken over het milieu zijn jarenlang weggezet als wereldvreemde "geitenwollensokkentypes". Gelukkig lijkt het tij enigszins te keren, zie bijvoorbeeld http://ecomodder.com/.
Ik juich dit soort initiatieven alleen maar toe!

Wat betreft het afdekken van (delen van) de openingen aan de voorkant: mits je de koelvloeistoftemperatuur in de gaten houdt zoals John aangeeft (en dat kan eenvoudig met ScanGauge en soortgelijke meters), kun je blijkbaar fikse brandstofbesparingen realiseren. Ik zie op PriusChat cijfers als 3.75 liter / 100 km voorbij komen...
Overigens zijn deze openingen zodanig ontworpen dat alles zowel bij 40 graden Celsius als bij -20 graden Celsius binnen de gestelde parameters blijft werken. Het (gedeeltelijk) afdekken van deze openingen 's winters is dus lang zo'n gek idee niet!
Je zou eerder verwachten dat met de standaard aanwezige buitentemperatuurmeter en de toch al aanwezige ICE temperatuurgegevens een variabel luchtinlaatsysteem al lang z'n intrede had gedaan, maar er worden in de auto-industrie wel vaker 'vreemde' afwegingen gemaakt...

En in sommige opzichten heeft de 'hypermoderne' Prius toch zo links en rechts soms meer hopeloos ouderwetse details: ik noem bij voorbeeld de verklikker voor de koplampen? Dat is echt niet meer van deze tijd! Met een vergelijkbaar schakelaartje kunnen die dingen vanzelf uit bij een power-off...

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Rijden & Verbruik”

• Informatie