Brandlucht bij hoge toeren

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maurice
Lid
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jul 2017, 11:42
Locatie: Amsterdam
Auto: Prius 3 01-2013

Brandlucht bij hoge toeren

Bericht door Maurice »

Het was niet de eerste keer dat ik in juli naar de Dordogne ben gereden, maar dit jaar viel mij op dat als ik een beetje de vaart erin wilde houden op de snelweg voor en na Limoges, dat er een lichte brandlucht ontstond.
Ok, je mag 110 of 130 km/u en de cruisecontrol doet z'n werk, maar bij langdurige stijgingspercentages van pakweg 5 of 6% moest ik toch wel even dimmen, qua snelheid.
Wat zou hier de oorzaak van de brandlucht geweest kunnen zijn? En zou het schadelijk zijn? Ik heb daarna niets vreemds meer opgemerkt.

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 953
Lid geworden op: 24 okt 2016, 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Re: Brandlucht bij hoge toeren

Bericht door Axial63 »

Wellicht heb je gereden in warme omstandigheden en over een flinke afstand?
Ik heb wel gehoord dat gebruikers stof hadden in het aanzuigrooster van de ventilator van de HV accu (naast of onder de achterbank, rechts).
Door de warmte zou dat een schroeilucht hebben gegeven...
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
Maurice
Lid
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jul 2017, 11:42
Locatie: Amsterdam
Auto: Prius 3 01-2013

Hoe lang gaat de olie in de versnellingsbak mee?

Bericht door Maurice »

Er zit in elk geval geen vuil of stof bij het ventilatierooster.

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 953
Lid geworden op: 24 okt 2016, 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Re: Brandlucht bij hoge toeren

Bericht door Axial63 »

Dan zou ik mij verder geen zorgen maken over die brandlucht...

Voor het zelfde geld was het een bermbrandje of had een auto voor je een probleem...

(of heb je het aanwezige vliegvlees in je radiateur iets warmer gemaakt dan normaal?)

Je hebt het erna niet meer geroken, laten we hopen dat dit zo blijft.
(Toyota heeft geen licht ontvlambare reputatie)
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
vulk
Lid
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 25 nov 2018, 15:44
Locatie: Moorsele
Auto: Volvo 850 T-5R & Auris HSD

Re: Brandlucht bij hoge toeren

Bericht door vulk »

Om even terug te gaan naar de initiële vraag van de topicstarter.

Mij lijkt het enorm sterk dat de brandlucht zou veroorzaakt worden door de hete olie van de "tandwielkast". Als deze te warm zou worden door de hogte belasting EN je ruikt het al in de auto (wat me nog veel sterker lijkt), dan moeten zoveel andere hybriderijders dit ook voor hebben.

Ik zou het euvel toch elders zoeken.

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1149
Lid geworden op: 11 sep 2016, 07:46

Re: Brandlucht bij hoge toeren

Bericht door Hein Carpenter »

Waar?
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
vulk
Lid
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 25 nov 2018, 15:44
Locatie: Moorsele
Auto: Volvo 850 T-5R & Auris HSD

Re: Brandlucht bij hoge toeren

Bericht door vulk »

Zonder de auto gezien te hebben of zonder het zelf te ervaren is het gissen natuurlijk.

Maar als je er eens goed over nadenkt. De auto heeft het euvel nooit tenzij bij: lange ritten waarbij de ICE continu hard moet werken, mogelijks nog met warme buiten temperaturen. In andere situaties komt het niet voor.

Dus wordt er iets warmer dan wat het in normale omstandigheden wordt. Motor en "bak" zijn dus aannemelijk. Maar olie moet al extreem warm worden eer het een brandlucht wil veroorzaken. Laat staan dat je die brandlucht al zou ruiken in de auto zelf (dan moet de damp ook al uit de bak kunnen).

Ik zou mijn geld inzetten op vervuiling die aanwezig is op en rond het motorblok. (oude olie/vuilresten, ...) die misschien bij de hogere temperaturen terug iets vloeibaarder worden en die dan (bij het omhoog rijden met nog wat extra thermische belasting) misschien op het uitlaatspruitstuk of iets dergelijks terecht komen.

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1149
Lid geworden op: 11 sep 2016, 07:46

Re: Brandlucht bij hoge toeren

Bericht door Hein Carpenter »

Hmm, je zet me aan het denken. Klein olielekje op de uitlaat wellicht?

Naschrift: je schreef het al, excuus.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2016, 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

Re: Brandlucht bij hoge toeren

Bericht door quattrootje »

Ik had dit laatst ook met m'n P3 PIP (135k gelopen, 5,5 jaar oud).
Onderweg naar de vakantiebestemming, lekker cruisen door Duitsland. Op een vrij leeg stuk waar geen snelheidsbeperking gold even het gaspedaal gevloerd.
185 ofzo op de teller, 5 minuten aangehouden.
Een brandlucht wil ik het nog niet noemen maar het was een duidelijke warme olie lucht die we in de auto roken.
Ik weet het aan oude aangekoekte zooi in (of op/aan) de motor die nu lekker schoongebrand werd. Ik herkende het wel van mijn oudere auto's.
Ik had het alleen toen en maak me er ook zeker geen zorgen om.
En wellicht ook wel logisch, de ICE heeft bij normaal gebruik een luizeleventje dus als ie dan een keer full power mag, ja dan brandt ie lekker schoon.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Plaats reactie