[Ecvt] Hoe lang gaat versnellingsbakolie mee?

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, Service-updates en tips bij doe het zelf onderhoudswerkzaamheden, etc.
Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2841
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President

ma 12 aug, 2019 20:11

Gelet op het gegeven dat Toyota juist wél adviseert de motorolie en differentieelolie regelmatig te vervangen, en we dat dan ook gewoon doen verwacht ik, snap ik die vergelijking dus niet ... :?:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

ma 12 aug, 2019 20:12

@Hein Carpenter

Vergelijkbare cases lijkt mij moeilijk.

De planetenwielkoppeling en de reductieset hebben een relatief soepele loop.
Er zijn geen schakelmomenten en er zijn ook geen stuurkanalen waardoor lage visco minder urgent is.
De slijtage van de verschillende componenten binnen de bak is relatief laag.
De diverse oude P1, P2 en P3 transaxles die gedemonteerd zijn hebben dat wel aangetoond.
Er is ook nooit aangetoond, dat de oliekwaliteit zo slecht was, dat deze eerder vervangen had moeten worden. Natuurlijk zal er wel een moment komen dat een analyse van een olie monster afkeur aan zal geven. Ik denk dat de 500K kilometerstand dan hoogstwaarschijnlijk wel gepasseerd zal zijn.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1148
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

ma 12 aug, 2019 20:26

Ik bestrijd ook niet dat de olie relatief weinig belast wordt. Maar ook lage belasting is belasting, zeker na veel kilometers. Te dunne olie kan wel degelijk een nadelige invloed hebben op de levensduur van de lagers. Ik wilde dat risico niet nemen.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

ma 12 aug, 2019 21:12

De transmissieolie in de transaxle ruimte van een Toyota Hybride heeft een lage viscositeit.
Bij veroudering van deze olie zal de viscositeit iets toenemen, dus voor te dunne olie hoef je niet bang te zijn. In automatische bakken zoals DSG bakken wordt de olie juist sneller gewisseld, omdat bij een kleine verhoging van de viscositeit de olie al moeilijker door de stuurkanaaltjes gaat. Gelukkig hebben wij daar geen last van, want er zijn geen stuurkanaaltjes.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1148
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

wo 14 aug, 2019 17:10

Gebruik zal de viscositeit eerder doen afnemen.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

wo 14 aug, 2019 17:37

Dat is nieuw voor mij.
Ik heb in mijn 36 jarige loopbaan al heel wat turbine en transmissieolie uit turbines, centrifugaalcompressoren en tandwielkasten vervangen en nimmer was de olie dunner geworden. Residu en verandering van chemische samenstelling verhoogt de viscositeit, de olie wordt dikker.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2156
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris TS Dynamic

wo 14 aug, 2019 18:11

Als olie een 'autoleven' meegaat, dan kun je je afvragen of een autoleven 300.000 km., 800.000 km. of 6 of 18 jaar is.
Om preventief een aantal zaken te vervangen, daar zal een auto niet slechter van worden.
De noodzaak (wenselijkheid) echter om dat bij auto's van recente data te doen..., tsja 'zeg het maar'.
Het preventief vervangen van bv. de krukaslagers en portiersloten zouden dan ook een optie kunnen zijn.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

wo 14 aug, 2019 18:40

Een autoleven is vooraf niet te bepalen, daarom dient de transmissieolie uiteindelijk ook vanaf een aantal bedrijfsjaren of aantal kilometers gecontroleerd of preventief vervangen te worden.
Ik zou er persoonlijk geen moeite mee hebben als dat pas na 500.000 km zou gebeuren.

Transmissie en/of tandwielbak oliën gaan heel lang mee, dat is een bekend gegeven.
Zolang er overigens maar geen additionele eisen aan de olie gesteld worden, zoals de schakel/stuur functie in automatische versnellingsbakken. Daar zal een kleine stijging van de viscositeit al snel merkbaar slechter schakelen van deze bakken tot gevolg kunnen hebben. Bij de planetenwielkoppeling en reductieset in de Toyota hybrides speelt dit geen enkele rol. Daar spelen alleen de smerende capaciteit van de olie, de zuurgraad en het vochtgehalte een rol.

Een simpel praktijk voorbeeld uit mijn loopbaan is de turbine/tandwielbak olie in een Sulzer 7 traps centrifugaal compressor van 8,5 MW. De olie in deze compressor en tandwielbak is in de afgelopen 50 jaar om de 10 jaar of om de 35.000 draaiuren vervangen. Elk jaar te beginnen vanaf 5 bedrijfsjaren na olievervanging werd een oliemonster van deze compressor geanalyseerd om te bepalen of vervanging noodzakelijk was. Dit is nooit eerder dan na 35.000 uur noodzakelijk geweest.

Wanneer je de levensduur van deze olie zou omrekenen naar de olie in je auto, dan zou dat ong. een verversing om de +/- 2 miljoen kilometer zijn.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1148
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

wo 14 aug, 2019 19:40

Ik heb in mijn 41 jarige leven al tig keer versnellingbakolie vervangen en ik kan je zeggen dat ie er telkens dunner uit kwam :)
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
Josje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: di 18 apr, 2017 16:25
Locatie: thuis
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

wo 14 aug, 2019 19:56

Als je duurzaam bezig wilt zijn hoort daar ook onderhoud van de auto bij, die daardoor lang kan meegaan. Het is mijn doel mijn auto 20 jaar oud te laten worden, in mijn bezit, zonder revisies. Een kleine 4 liter olie, bij de dealer vandaan kost weinig. Ik heb de olie een vorig jaar zelf vervangen al met al kost het minder dan een volle tank benzine. Of dealers wel of geen advies geven de olie te verversen interesseert me niet, want zij zien alleen de nieuwere auto's en komen dus in principe weinig slijtage tegen. In het buitenland wordt overigens wel geadviseerd de olie te verversen, in tegenstelling tot Nederland dus. Mijn Toyota dealer wilde me trouwens graag de olie leveren, en zei mij dat hoewel het niet wordt geadviseerd in Nederland zij bij hogere km-standen hun klanten adviseren bij een grote beurt de bak 'mee te pakken'. Levenslang is zo'n term die suggereert dat hen onzin is te verversen. Je moet ook snappen dat Toyota de leasetarieven zo laag mogelijk wil houden, en dat bereikt men o.a. door bepaalde onderhoudswerkzaamheden niet uit te voeren. Jan L. de particulier die na de leaseperiode zo'n auto koopt is als ie pech heeft de Sjaak. Deze praktijken zullen kopers van gebruikte VW's en Audi's niet onbekend voorkomen. Bij Toyota is de technische kwaliteit stukken beter, wat niet betekent dat verversen van olie onnodig is.

Ik heb gezien, toen ik de olie aftapte, hoe smerig en donkerkleurig de vloeistof was. Het stonk ook. Nu zullen kleur en geur wel niet maatgevend zijn voor wel/niet verversen, maar gezien de lage kosten zou ik het zo weer doen. Een reparatie van het systeem zou enkele duizenden euro's kosten (plus de nodige ongemakken als 's nachts in de regen op een sleepwagen wachten) en als je dat kan voorkomen door af en toe (zeg elke 150.000 km) voor enkele tientjes de olie te verversen kun je dat alleen maar verstandig noemen.

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

wo 14 aug, 2019 20:12

Hein Carpenter schreef:
wo 14 aug, 2019 19:40
Ik heb in mijn 41 jarige leven al tig keer versnellingbakolie vervangen en ik kan je zeggen dat ie er telkens dunner uit kwam :)
Zomaar een artikel, https://www.100procentonderhouden.nl/ol ... llingsbak/

Waarom een oliewissel?
De versnellingsbak is voorzien van een speciale olie die zorg draagt dat de vele draaiende onderdelen door allerlei kleine kanalen steeds gemeerd worden. De olie voorkomt dat bewegende metalen onderdelen tegen elkaar komen en altijd gescheiden worden door een dunne oliefilm. Daardoor wordt onnodige slijtage voorkomen en gaat de zaak langer mee. Maar in de versnellingsbak gebeurt er nog meer. De olie zelf zorgt immers ook voor de overbrenging. De olie wordt door kleine kanalen en ventielen geleid, zodat er op tijd en juist geschakeld wordt. Naarmate de olie ouder wordt, neemt de vloeibaarheid af en wordt de olie dikker. De olie kan moeilijker door de kanalen en ventielen stromen, waardoor uw transmissie wat hakerig en minder soepel schakelt. Wanneer dan de olie ook wat vervuilt en de filter dichtslibt, is de soepelheid weg. Bepaalde types versnellingsbakken zijn hier extra gevoelig voor, en oliewissel is dan niet alleen nodig voor het comfort, maar ook voor de levensduur. De multitronic versnellingsbak van Audi en de DSG versnellingsbak van Volkswagen zijn hier voorbeelden van. Als deze versnellingsbak in jouw auto zit, wees dan extra alert om op tijd onderhoud te laten geven, en check of de versnellingsbak ook meegenomen is bij de onderhoudsbeurt. Wordt dit overgeslagen, dan is de kans immers groot dat de bak kapot gaat en dan is helaas een dure reparatie nodig. Ook voor andere versnellingsbakken geldt dat onderhoud de levensduur verlengt en onnodige dure reparaties voorkomt.

Note: Het iets dikker worden van de olie speelt een minder belangrijke rol in de bak van de Toyota hybrides, omdat daar geen stuurkanalen aanwezig zijn. Alleen een handje vol tandwieltjes en een paar lagers
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

wo 14 aug, 2019 20:35

Josje schreef:
wo 14 aug, 2019 19:56
Je moet ook snappen dat Toyota de leasetarieven zo laag mogelijk wil houden, en dat bereikt men o.a. door bepaalde onderhoudswerkzaamheden niet uit te voeren. Jan L. de particulier die na de leaseperiode zo'n auto koopt is als ie pech heeft de Sjaak. Deze praktijken zullen kopers van gebruikte VW's en Audi's niet onbekend voorkomen. Bij Toyota is de technische kwaliteit stukken beter, wat niet betekent dat verversen van olie onnodig is.
Wanneer Toyota wil besparen op leaseprijzen, dan hadden zij eerder kunnen beslissen om de motorolie wissel van 15K naar b.v. 30K kilometers te zetten, maar dat doen zij ook niet. Terwijl de belasting van de ICE vele malen minder is dan in niet hybride aangedreven automobielen. Ik krijg soms bijna tranen in mijn ogen als ik iedere 15K kilometer de bijna nog nieuwe olie in de afvalbak zie lopen.
Een reparatie van het systeem zou enkele duizenden euro's kosten (plus de nodige ongemakken als 's nachts in de regen op een sleepwagen wachten) en als je dat kan voorkomen door af en toe (zeg elke 150.000 km) voor enkele tientjes de olie te verversen kun je dat alleen maar verstandig noemen.
Gevoelsmatig prima!, maar bewezen onnodig en slecht voor het milieu.
Het aantal versnellingsbakken die er bij Toyota defect zijn geraakt is op één hand te tellen.
Ook met kilometerstanden van ver boven de 500K kilometers.
Overigens versnellingsbak is een groot woord, wanneer je ziet wat er uiteindelijk maar in ronddraait.
 
prius IV Transaxle.jpg
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

wo 14 aug, 2019 20:46

Hein Carpenter schreef:
ma 12 aug, 2019 19:45
De redenatie dat Toyota dealers het niet adviseren en dat het daarom dus niet hoeft, daar ben ik het niet mee eens en dat probeer ik te onderbouwen aan de hand van in mijn ogen vergelijkbare cases.
Het zijn niet de dealers, maar de fabrikant die dat voorschrijft en die heeft niets te maken met eerder aangevoerde redenen, maar alleen met de betrouwbaarheid van hun product.
Zij gooien echt hun naam niet ten grabbel door geen oliewissel voor te schrijven.
Als zij op save zouden willen spelen, dan hadden zij ons wel een oliewissel om bijvoorbeeld de 150K kilometers in onze maag gesplitst.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1148
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

do 15 aug, 2019 18:57

Deze link gaat over automaatbakken en daarin vindt slip plaats. Het gevolg is dat olie vervuilt en inderdaad dikker wordt. Bij een HSD vindt er geen slip plaats. Mijn olie kwam er als water zo dun uit Bij de Prius. Een Prius rijder aan de andere kant van de plas heeft de viscositeit van zijn oude hsd laten meten en vergeleken met nieuwe olie. En de oude olie was dunner.

In diverse Amerikaanse steden zitten gepecialiseerde Toyota Hybride garages, met veel high milage Taxi klanten. Ook daar wordt de HSD olie preventief vervangen.

Milieubelasting van die paar liter transmissieolie op een autoleven is verwaarloosbaar natuurlijk. Bovendien loopt de olie het milieu niet in, maar wordt netjes verwerkt bij partijen als Renewi. Een nieuwe bak produceren kost ook geld. En in de praktijk belandt de Prius met een kapotte HSD waarschijnlijk op de sloop. Ook niet zo milieuvriendelijk.

Maar goed, we gaan het niet eens worden. Iedereen mag van mij zelf kiezen of de olie er in blijft of vervangen wordt.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
Turboboost
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 952
Lid geworden op: za 25 dec, 2010 21:03

di 27 aug, 2019 23:30

Levenslange olie is er volgens sommigen ook gekomen om aantrekkelijk te zijn als merk voor de leasingbedrijven .

Als je als automerk levenslang zegt , gaat leasingklant op de 4j dat hij leasewagen heeft nooit versnellingsbakolie moeten laten vervangen ,dus minder kosten en tijdverlies voor leasingklant en leasingbedrijf .

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers