Volle belading.

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Hybrihans
Lid
Lid
Auto: Prius 3 Business '12

zo 30 jun, 2019 13:52

Geacht forum, mijn eerste vraag. Hopelijk niet meteen een domme :oops: Met de vakantie in het vooruitzicht bedacht ik me dat wij niet met ons volwassen vieren, met dak koffer, bagage en twee fietsen op de trekhaak probleemloos weg kunnen rijden naar de Friese eilanden.

Vier volwassenen goed voor 320 kg, fietsen met drager 50 kg, dak dragers, dak koffer en bagage 75 kg en dan de bagage in de kofferbak nog. Wel erg op de grens.

De oplossing ligt in de auto van zoonlief dan maar erbij mee te nemen. Of minder meenemen. En fietsen ter plaatsen huren. Maar dan nog. Hij blijft zwaar, zo niet te zwaar beladen.

Ik heb best veel gelezen op het forum over Prius 3 en ook over zijn beperkte laadvermogen maar geen berichten over niet met een gezin te kunnen reizen.
Maar zijn er geen forumleden die met volgepakte Prii op vakantie gaan?
Vast wel.
Waar lopen die dan tegenaan qua vering en vermogen van de aandrijving?
Ben benieuwd naar de reacties.
Hans.

mvsutrecht
Lid
Lid

zo 30 jun, 2019 15:05

Vergeet de 30kg benzine en andere vloeistoffen niet
Prius 3 uit 2012

Josje
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

zo 30 jun, 2019 20:16

Ik zou me geen zorgen maken. Je zult merken dat de auto meer dan normaal moeite heeft met accelereren, vanwege het extra gewicht.

Ik ben zelf met mijn Auris de hoogste bergen over gereden met volle bepakking, dakkoffer en 3 fietsen op de drager op de trekhaak.

Geen enkel probleem, en jij komt amper heuvels tegen.

Geen zorgen, gewoon accepteren dat je meer gas moet geven en wat meer benzine zult verstoken.

Hybrihans
Lid
Lid

zo 30 jun, 2019 20:43

Josje schreef:
zo 30 jun, 2019 20:16
Ik zou me geen zorgen maken. Je zult merken dat de auto meer dan normaal moeite heeft met accelereren, vanwege het extra gewicht.

Ik ben zelf met mijn Auris de hoogste bergen over gereden met volle bepakking, dakkoffer en 3 fietsen op de drager op de trekhaak.

Geen enkel probleem, en jij komt amper heuvels tegen.

Geen zorgen, gewoon accepteren dat je meer gas moet geven en wat meer benzine zult verstoken.
Een Auris mag wel 70 kg meer meenemen. Voor het verbruik ben ik niet zo bang. Die zal een stuk hoger zijn.
Heuvels zal ik niet tegen komen maar hobbels en drempels kunnen het einde van de veerweg wel aangeven zogezegd.

Hybrihans
Lid
Lid

zo 30 jun, 2019 20:44

mvsutrecht schreef:
zo 30 jun, 2019 15:05
Vergeet de 30kg benzine en andere vloeistoffen niet
Inderdaad, die moet je ook nog meerekenen.

rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

ma 01 jul, 2019 9:37

Staat in je gebruikersboekje vast wel het maximaal toegestane wagen gewicht vermeld,............zolang je daar niet overheen gaat zie ik het probleem niet zo.
Dus je mag 360kg laden, en dan hoef je jezelf niet mee te rekenen, alleen passagiers en bagage.(Je zit te hoog.... :wink: )
Controleer je max. dakbelasting......

Leeggewicht (RDW):
Op de kentekencard staat een andere gewichtsaanduiding dan op het papieren kentekenbewijs. Er wordt op de kentekencard gesproken over 'massa rijklaar' en niet meer over 'ledig gewicht'. Dit is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder.

Massa rijklaar 1445 kg
Massa ledig voertuig 1345 kg
Technische max. massa voertuig 1805 kg
Toegestane max. massa voertuig 1805 kg
Laatst gewijzigd door rolf op ma 01 jul, 2019 9:48, 3 keer totaal gewijzigd.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 01 jul, 2019 9:42

Bandenspanning volgens het boekje bij volle belading is wel belangrijk. Fietsen achterop zijn een relatieve zware belasting voor de achtervering ten opzichte van fietsen op het dak.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Hybrihans
Lid
Lid

ma 01 jul, 2019 17:12

Hein Carpenter schreef:
ma 01 jul, 2019 9:42
Bandenspanning volgens het boekje bij volle belading is wel belangrijk. Fietsen achterop zijn een relatieve zware belasting voor de achtervering ten opzichte van fietsen op het dak.
Dat is een goeie tip.

Hybrihans
Lid
Lid

ma 01 jul, 2019 17:16

rolf schreef:
ma 01 jul, 2019 9:37
Staat in je gebruikersboekje vast wel het maximaal toegestane wagen gewicht vermeld,............zolang je daar niet overheen gaat zie ik het probleem niet zo.
Dus je mag 360kg laden, en dan hoef je jezelf niet mee te rekenen, alleen passagiers en bagage.(Je zit te hoog.... :wink: )
Controleer je max. dakbelasting......

Leeggewicht (RDW):
Op de kentekencard staat een andere gewichtsaanduiding dan op het papieren kentekenbewijs. Er wordt op de kentekencard gesproken over 'massa rijklaar' en niet meer over 'ledig gewicht'. Dit is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder.

Massa rijklaar 1445 kg
Massa ledig voertuig 1345 kg
Technische max. massa voertuig 1805 kg
Toegestane max. massa voertuig 1805 kg
Bestuurder niet meegeteld. Ha, scheelt weer 90 kg :)
Maar dan is het nog een grensgeval.
Bij de volgende vakantie gaat zoonlief misschien z'n eigen weg. Dan is het probleem over. Overigens, volledig off topic, wel super dat ze nog meegaan met 16 en 20 jaar :D

rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

ma 01 jul, 2019 18:08

Grensgeval?
Volgens mij ga je nu al zowat over de grens en heb je de kofferbak bagage nog niet meegerekend.
Of zie ik dat verkeerd?

Je zit met je opgegeven gewichten minus je zelf al op 355kg............, dus je kunt no 5kg in je kofferbak gooien. :mrgreen:
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Hybrihans
Lid
Lid

ma 01 jul, 2019 21:23

Daarom gaat auto 2 ook mee. Het is mij te link, ik neem geen risico.

ronald
Actief Lid
Actief Lid

vr 12 jul, 2019 14:04

Nog nooit naar gekeken.

Regelmatig met 4 volwassenen, vol bepakt met dakkoffer richting de Oostenrijkse alpen.

Ging altijd goed.

Josje
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

vr 12 jul, 2019 15:30

Elke auto heeft op het kentekenbewijs bepaalde gewichten staan. Die moet je in beginsel respecteren. Maar realiseer je wel dat er een ruime veiligheidsmarge is. Vroeger gingen ze met een Renault 4 met 4 personen en bepakt en bezakt op pad.

Dan kan die Prius, die bestaat uit een veel sterkere carrosserie, wel wat hebben hoor. Zeker de aandrijving wel.

Als ik heel eerlijk ben vind ik dit topic een beetje spijkers op laag water zoeken.

Sjaak H
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 12 jul, 2019 16:23

Ik heb bij mijn Prius hulpveren laten monteren aan de achterzijde, voornamelijk omdat met 4 personen in de auto de onderkant nog wel eens over een verkeersdrempel schuurde. Hier heb ik sindsdien geen last meer van gehad.
Prius BE 2006
Prius Executive solar roof 2009
Prius Business Dynamics solar roof 2012
Prius Executive plug-in 2012

Hybrihans
Lid
Lid

za 13 jul, 2019 10:26

Sjaak H schreef:
vr 12 jul, 2019 16:23
Ik heb bij mijn Prius hulpveren laten monteren aan de achterzijde, voornamelijk omdat met 4 personen in de auto de onderkant nog wel eens over een verkeersdrempel schuurde. Hier heb ik sindsdien geen last meer van gehad.
Misschien laat ik dat ook doen. Het is wel hetgeen wat ik niet wil dat gebeurt. Op de snelweg zal er niet zoveel aan de hand zijn. Alleen in de bebouwdekom e.d. wil je toch niet diagonaal over de drempels heen moeten rijden. Voor mijn gemoedsrust alleen al.

Plaats reactie
  • Informatie