RECHT-UIT stabiliteit Prius 3 en 4

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
niek
Lid
Lid
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 9:32

za 18 mei, 2019 18:29

Je zou denken dat na 13 jaar Prius rijden en na meer dan 300.000 kilometers alle vragen wel zo zijn beantwoord. Toch kwam bij mij een nieuwe vraag op nadat ik onlangs een proefrit maakte in een Prius 4 uit 2016. Ik had het idee dat ik mijn goeie oude Prius 3 uit 2012 weer eens moest vervangen. Heb ik uiteindelijk -nog- niet gedaan. Toch viel mij een aantal zaken in positieve zin op, zoals die ook beschreven zijn in de rubriek Prius 4.
Maar wat mij nu tot een vraag brengt is het volgende. Tijdens de proefrit viel mij op hoe strak de P4 rechtuit rijdt. In mijn beleving ben ik al 13 jaar constant -in lichte mate- aan het corrigeren op een rechte autoweg. Nou stoort mij dat niet. Of beter: het stoorde mij nooit tot die bewuste proefrit. Uiteraard is het corrigeren bij rechtuit rijden in mijn P4 vrij marginaal en leidt een correctie niet altijd tot een tegencorrectie. Dus zo erg is het niet. Maar ... als je erop gaat letten, valt het op.
Mijn vraag is rijdt een P4 strakker dan een P3. Ervaren P3 rijders hetzelfde als wat ik beschrijf. En huidige P4 rijders ook een verbetering met vroeger.
En zo ja wat kun je eraan doen. Mijn Michelin banden worden 2 x per jaar professioneel uitgebalanceerd, maar dat heeft er wellicht weinig mee te maken. Als leek vroeg ik mij af of een keertje uitlijnen effect kan hebben. Of zijn er andere suggesties. Nogmaals ik klaag niet, anders had ik dat 13 jaar geleden al gedaan, maar toch...
Wie heeft dezelfde ervaring en/of een idee hoe de rechtuit stabiliteit verder te verbeteren is.
Prius 2 silver grey 2006 (-2010)
Prius 3 astral black 2010 (-2010)
Prius 2 ash grey 2007 (2010-2016)
Prius 3 silver grey solar 2012 (2016- heden)

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5353
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

za 18 mei, 2019 19:05

Afstelling Toespoor en Camber, constructie van de voorwielophanging en de stijfheid van het chassis bepalen hoofdzakelijk het rechtuit gedrag van een auto.
Speling op het stuur door versleten stuurstang koppelingen en stuurhuis tandwielen zorgen ook voor meer stuurcorrecties. En dan zijn er ook nog de banden, ongelijkmatige slijtage, onjuiste bandenspanning hebben ook een negatief effect op de stabiliteit.

De eerste P2 waar ik in 2004 mee reed wilde graag door zijn bestuurder op het rechte pad worden gehouden. Die wilde uit zichzelf echt niet rechtdoor. De wieluitlijning was in het kader van de minimale rolweerstand gebaseerd op bijna nul% toespoor en camber. Na de eerste modelupdate had men e.e.a. wel wat ten goede gewijzigd, maar echt stabiel rechtuit wilde mijn tweede P2 nog steeds niet.

De P3 was wat mij betreft al een verademing, die hoefde je nog maar heel weinig tot de orde te roepen. Ook de Auris hybrid (gen1) deed het niet slecht en al met al zal het bij de P4 nog wel wat beter zijn.
Ik heb er nog maar twee keer mee gereden, maar dat beviel mij uitermate goed.
Ook de Toyota C-HR waar ik nu in rij is een heerlijke auto om mee te rijden, stuurt strak en lig goed stabiel op de weg.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
niek
Lid
Lid
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 9:32

zo 19 mei, 2019 11:36

Dank John voor je informatie.
Kan Toespoor en Camber door een professionele uitlijning verbeteren?
Indien zo, moet ik de "uitlijner" dan nog extra advies geven wat te doen?
Prius 2 silver grey 2006 (-2010)
Prius 3 astral black 2010 (-2010)
Prius 2 ash grey 2007 (2010-2016)
Prius 3 silver grey solar 2012 (2016- heden)

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5353
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

zo 19 mei, 2019 12:00

Uitlijning laten controleren kan geen kwaad, maar beter als af fabriek zal het niet worden.
Een goede garage b.v. een Toyota dealer weet wat de specificaties moeten zijn en kan deze controleren en indien nodig op de juiste waarden afstellen. Het is niet zeker of dat voor jou het beoogde resultaat op zal leveren, want de één is er gevoeliger voor dan de ander.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
CeHaEr
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 344
Lid geworden op: za 08 apr, 2017 14:25
Locatie: Randstad
Auto: C-HR Hybrid

zo 19 mei, 2019 15:01

De banden zorgen ook voor rij-stabiliteit. De ene band voelt op de ene auto anders dan een ander merk/type.

Heb weleens Toyo Proxes T1R banden gehad waarmee mij oude Corolla nerveus ging zoeken bij rechtuit rijden.. en ze ´trokken´ ook behoorlijk aan het stuur bij rotondes. Vervelend rijgedrag gewoon. Diezelfde Toyo banden hebben daarna nog jaren op een VW Golf gezeten en dat reed heerlijk.
C-HR Hybrid Bitone Plus --- Genuine JDM styled and a lot of sh*t from China

Gebruikersavatar
Marsoepielamie
Lid
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 3:33
Locatie: Salland
Auto: 2012 Prius 3

ma 20 mei, 2019 19:53

Dat constant corrigeren herken ik wel, maar na uitlijnen en een set nieuwe banden (Dunlop Sport Maxx RT2) ken ik mijn P3 niet terug. Wat een verschil, rechtuit stabiliteit op de snelweg zelfs met 170 op de teller prima, en door de andere banden gaat hij ook een stuk beter door de bochten. Deze banden zijn vast niet de meest zuinige, maar ik vindt een fijne wegligging ook belangrijk, en na een aantal dagen merk ik nog geen verschil wat betreft verbruik. Met andere woorden, ik zou de Prius laten uitlijnen, en eventueel andere banden, dat maakte bij mij het verschil.
"Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln ... ein Auto braucht Liebe!" Zitat: Walter Röhrl

Gebruikersavatar
niek
Lid
Lid
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 9:32

di 21 mei, 2019 9:09

Dank voor je bericht Marsoepielami. Vraagje: waar heb je de uitlijning laten doen.
Bij een Toyota garage of kan een professionele bandengarage hier ook voldoende mee uit te voeten, weten zij de juiste waarden?
Want ik wil het zeker gaan proberen. Ik hoop echter dat het dan niet slechter wordt...
Prius 2 silver grey 2006 (-2010)
Prius 3 astral black 2010 (-2010)
Prius 2 ash grey 2007 (2010-2016)
Prius 3 silver grey solar 2012 (2016- heden)

Gebruikersavatar
Marsoepielamie
Lid
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 3:33
Locatie: Salland
Auto: 2012 Prius 3

di 21 mei, 2019 10:19

 ! Bericht van: Moderator
Quote verwijderd.

Iedereen kan een Toyota uitlijnen met de juiste apparatuur, zelfs een Kwikfit. Een moderne uitlijnbank heeft vrijwel alle gegevens van 95% van alle auto's en door middel van updates worden deze regelmatig bijgewerkt.

Het wordt pas spannend zodra er een afwijking wordt geconstateerd, bijvoorbeeld de auto trekt nog steeds in je stuur, terwijl wel alle waarden volgens de uitlijnbank in het groen staan. Dan worden de mannen van de jongens gescheiden en merk je het verschil tussen een eerder genoemde Kwikfit en een speciaalzaak met kennis en ervaring.

Ik persoonlijk ga al sinds decennia naar het volgende bedrijf om uit te lijnen, Bandencentrum Jan Steverink in Apeldoorn. Maar ik weet niet waar je woont en of de reisafstand te lang is voor je. In ieder geval hebben ze bij Steverink de kennis en ervaring om ook de moeilijke / afwijkende gevallen goed af te stellen. Ik heb samen met hun een sterk afwijkende uitlijning voor mijn hobby auto ontwikkeld welke goed werkt op het circuit en ook nog op de weg bruikbaar is.

Voordeel van een speciaalzaak zoals bovenstaande is dat men met de meest moderne apparatuur werkt, niet alleen voor het uitlijnen, maar ook voor het balanceren, men kan bijvoorbeeld dynamisch balanceren.

(ik weet niet of ik een url mag plaatsen naar een bedrijf, waar ik overigens geen enkele binding mee heb anders dan dat ik een zeer tevreden klant ben)

Meer uitleg hier: https://www.steverinkbanden.nl/speciali ... balanceren

Fred
"Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln ... ein Auto braucht Liebe!" Zitat: Walter Röhrl

Gebruikersavatar
niek
Lid
Lid
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 9:32

di 21 mei, 2019 15:05

Fred, dank voor je informatie. Ik zie dat je dezelfde jaargang Prius hebt, dus jouw ervaring is vergelijkbaar.
Ik begin alvast met mijn banden precies op de juiste spanning te brengen (nu 0,2 hoger afgesteld) en vervolgens een keer langs de bandenspecialist.
Niek.
Prius 2 silver grey 2006 (-2010)
Prius 3 astral black 2010 (-2010)
Prius 2 ash grey 2007 (2010-2016)
Prius 3 silver grey solar 2012 (2016- heden)

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4313
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

wo 22 mei, 2019 17:30

Typisch P3-probleem! De mijne is van jan. 2011 (nieuw gekocht) en al zeker 3 keer via de dealer opnieuw laten uitlijnen. Daarna was telkens wel wát verbeterd, maar écht mooi rechtdoor is er tot nog toe niet bij. Nu valt het probleem wel mee, maar perfect is het gewoon niet.

Ik heb op alle auto's Michelin gereden en accepteerde voor mijn P3 dan ook absoluut geen ander merk. Ik rij niet zoveel en dat zou betekenen dat ik tot in lengte van jaren mij aan 'naadje peume' banden zou moeten ergeren.

Omdat we vlak bij de Duitse grens wonen en regelmatig in Duitsland boodschapjes doen, heb ik ook winterwielen. Óók met (15") Michelin Alpine erop.

In tegenstelling tot de 17" 'zomerwielen' is de koersvastheid op de 'winterwielen' beter. Ergo, de oorzaak van het probleem kan ook liggen in de 17" velgen en/of de daarop horende 45-er platte banden.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Techniek, rijden en verbruik”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast