Beenruimte en navigatie

Alles wat te maken heeft met het interieur, stoelen, bekleding, etc.
leontb
Lid
Lid
Auto: Prius 4 business special

do 27 nov, 2014 0:34

Beste mensen,

vandaag mijn P3 van 2011 opgehaald. Ziet er mooi uit en rijdt voortreffelijk. Ik heb qua interieur 2 vragen:

1. Klopt het dat de P3 achter minder beenruimte heeft dan de P2? In mijn P2 konden ook lange mensen achterin gemakkelijk zitten. Ik heb het (1.92cm) vandaag in de P3 zelf uitgeprobeerd en dat voelde veel krapper aan. Het zou ook aan de stand van de voorstoel of de rugleuning kunnen liggen. (?)
2. Deze auto is uitgerust met navigatie. Die is minder nauwkeurig dan mijn losse Tomtom. Op internet lees ik dat een update schandalig duur is. Is de oplossing: navigatie uitschakelen en toch maar de Tomtom gebruiken?

Waarom zoveel mensen het ontwerp van de P3 afkeuren is me een raadsel maar over smaak ...

Leon
P4 white business special edition - eerder P2 - P3 dynamic business solar - P3 plugin

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

do 27 nov, 2014 10:28

Léon, in tegenstelling tot jou heb ik over het ontwerp juist heel veel positieve opmerkingen gekregen; ook van mensen ver weg die ik helemaal niet kende. Het is geen Lamborghini, maar als je naar de daklijn van de aventador kijkt dan hebben ze toch stiekem naar de Prius geloenst. Zelf twijfelde ik ook nog na de dag dat ik 'm kocht, maar toen ik 'm eenmaal geleverd had gekregen, kreeg mijn Leni gelijk en die blijft nu al bijna 4 jaar zeggen dat het een hartstikke mooie auto is.
Wat ik van meet af aan "te wauw" vond was dat schuin naar boven geplaatste deel van de middenconsole, dat pietepeuterige kleine pookje en ook voor de rest mag het dashboard er wel zijn. In mijn ogen zeer veel mooier dan dat van de P2 en legio andere auto's.

Ik zie dat je een P3 dynamic hebt en daarbij hoort (net als bij mij) de HDD-navi die nar ik aanneem ook niet is bijgewerkt. Voor de oldtimers (waarmee we altijd met vakantie gaan) heb ik een TomTom XL Live IQ routes met abonnement voor zowel de kaarten als de Live-services. Ik kan beslist niet zeggen dat de Prius minder nauwkeurig zou zijn; het is gewoon een ander systeem dat anders werkt met andere features waarvan ik er vele in beide systemen nooit gebruik (zoals POI's).

Beenruimte verschilt van auto tot auto, maar ik ben een 20 cm kleiner dan jij en heb achterin nooit problemen gehad. Als het echt bittere noodzaak is om meer beenruimte te creëren, zou ik de achterzitting er eens uit halen en eens rustig een creatief idee uitbroeden.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

leontb
Lid
Lid
Auto: Prius 4 business special

do 27 nov, 2014 22:16

Hoi Camille,

dank je wel. Ik vind hem ook hartstikke mooi vormgegeven, zowel binnen als buiten. Degenen die hem nu van dichtbij hebben gezien zijn het met me eens. Misschien geeft parelmoer ook nog een andere indruk dan de meer gebruikelijke kleuren.

Qua navi viel me op dat het systeem aangaf 'ga linksaf en dan de snelweg op' terwijl de vervolgweg altijd een 50 km weg is geweest. Ik zal het nog eens wat meer uitproberen. Beenruimte achter is verder geen probleem, daar zit bijna nooit iemand, het viel me alleen op.

In het weekend ga ik me maar eens wat verder verdiepen in alle knoppen!
P4 white business special edition - eerder P2 - P3 dynamic business solar - P3 plugin

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

do 27 nov, 2014 23:16

De prius in parelmoer, een plaatje!
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

ma 08 dec, 2014 16:36

Tja Ton, daarom is de mijne ook paarlemoer wit. Die kleur is de laatste jaren ook erg in, maar mode en daarmee onze smaak wil wel eens plots veranderen.

@ Léon
navi -> de dynamic heeft de mogelijkheid om de navigatiepijlen via de HUD op de voorruit te toveren. Dat heb ik standaard zo ingesteld, maar dan met het stemgeluid helemaal uit (zo lang ik niet in een onbekende stad moet zoeken naar een concreet adres).

niek
Lid
Lid

ma 08 dec, 2014 18:29

Ik rijd ruim 30.000 privé kilometers per jaar en ik kan mij europa (en de US met de oude TomTom go 930) zonder TomTom niet voorstellen. Omdat ik de nieuwe kaarten aanschaf wat duur vond heb ik vorige maand een nieuwe aangeschaft. Ik was verbaasd. Ze zijn weer zoveel beter geworden (groter scherm, weer met het ideale TMC verkeersinfo systeem) en flink goedkoper (129 euro) en life time nieuwe kaarten. Gratis!
Daar kan de navigatie van de Prius m.i. niet tegenop.
Prius 2 silver grey 2006 (-2010)
Prius 3 astral black 2010 (-2010)
Prius 2 ash grey 2007 (2010-2016)
Prius 3 silver grey solar 2012 (2016- heden)

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 08 dec, 2014 18:43

Naast de genoemde (goedkopere) voordelen zit er aan een losse tomtom een nadeel, namelijk dat ie los is. Haal je hem zelf niet uit de auto dan doet een ander het met enorme (dure) gevolgen. Maar goed, ieder zijn keus ;-)

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

ma 08 dec, 2014 18:52

Mee eens! Een ander nadeel van de TomTom is dat de kaart bij fel zonlicht vaak niet te zien is. Die van de Prius blijft dan uitstekend zichtbaar. Verder schijnen de nieuwere kastjes van TomTom graag kapot te gaan; uiteraard nét na de garantieperiode.

niek
Lid
Lid

di 09 dec, 2014 9:18

Camille, de mate van problemen na de garantieperiode zijn mij niet bekend. Ik heb die ervaring niet (steekproef n=1) Een losse navigatie is natuurlijk meer kwetsbaar, dan een ingebouwde. Wat betreft de leesbaarheid bij zonlicht was ik inderdaad erg verrast. De nieuwe techniek maakt de helderheid van het scherm ook onder die omstandigheden uitstekend. Dat had ik bij de vorige editie niet.
Ton, ja het blijft een risico van diefstal met schade van het verlies van het toestel (129 euro) maar schadeherstel van de inbraak die vaak een veelvoud is, dat is waar. Voordeel van het losse systeem is daarbij dus wel dat ik hem in beide wagens kan gebruiken en daar staat dan het in sommige gevallen Tom van de voorruit verwijderen als nadeel tegenover.

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

di 09 dec, 2014 10:03

Inderdaad Niek, dat 'gedoe' om de Tom mee te nemen, aan te sluiten etc is niets voor mij. Instappen, gordel aan, rem intrappen, in de D zetten en rijden maar ;-)

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

di 09 dec, 2014 13:12

Niek, wat het snel kapot gaan betreft baseer ik die stelling op wat ik van de buurjongen heb gehoord èn de eigen ervaring. September 2009 kocht ik 2 TomTom XL Live IQ (4,5"/ 112mm scherm) voor Leni en mij. Die van Leni ging 2 jaar later slecht contact maken op de usb-stekker en was in 2012 'dead as a dodo'.

Als de helderheid van het scherm nu duidelijk stukken beter is en in volle zon een goed leesbaar scherm heeft zoals de Prius, dan wil ik de aanschaf van een nieuwe opnieuw overwegen. Wij gebruiken die eigenlijk alleen in de MG's die we alleen met zonnig weer rijden. De TD heeft een kastje in het dashboard en ik heb van alles geprobeerd om de TomTom diep daarin een helder beeld in de schaduw te geven. Te vaak werd dat niks en dan heb je ook weinig eraan.

In 2013 zaten we in de NW-punt van Bretagne en liet het systeem het plots helemaal afweten. 'Leuk' als je bijna 1.000km van huis bent. Conform de aanbevelingen van de helpdesk hebben we harde resets gegeven èn de accu helemaal leeg laten lopen. Was niet meer aan de prat te krijgen. Dat lukte pas nadat we 'm thuis op de PC hadden aansloten (als ik me goed herinner heb ik toen een backup teruggezet).

Een nog groter scherm heeft weer als nadeel dat je 'm niet zo gemakkelijk in een jaszak kunt stoppen èn dat verbruikt meer stroom. Live-services als file-waarschuwingen werken niet als de accu nog maar pakweg 80 tot 75% lading heeft.

Toyota is met de HDD-navi aanschaf èn de updates véél duurder, maar het heeft wel voordelen!

Hans ik
Lid/donateur
Lid/donateur

di 09 dec, 2014 22:19

Bij aanschaf in 2012 van mijn occasion P3, het eerste wat we testen, was , of mijn zoon achterin voldoende been ruimte had. Meer dan in onze ingeruilde Nissan Primera, ook de voor-bijrijder plaats heeft een diepere inham voor je voeten.
Dus dat was echt O.K.
Heb 'n gekocht zonder navigatie systeem, daar ik een Tom Tom 1005 in bezit heb, met live traffic. (ideaal bij file's)
Prius ten opzichte van oude Nissan, is een veel prettigere auto, zeker op de lange ritten.
En met files, heerlijk de CVT.(wil nooit meer een schakelbak!)
Mis alleen de achteruit rij camera.

Hans ik
Lid/donateur
Lid/donateur

di 09 dec, 2014 22:34

Camille:
Live-services als file-waarschuwingen werken niet als de accu nog maar pakweg 80 tot 75% lading heeft.

Je sluit je Tom Tom toch aan op de sigaren aanstekerplug??
Dan maakt het niet uit wat er in de interne accu zit!

Bij mij werkt het als een speer,helaas elk jaar kosten voor abonnement.

niek
Lid
Lid

wo 10 dec, 2014 9:40

Ja, Hans, die abonnementskosten heb je dus niet met de TMC verkeersinformatie. Een keer een kabeltje van 39 euro kopen (als die al niet ingebouwd in de navigatie zit) en je bent klaar. Verkeersinformatie via de radio is in mijn ervaring net zo aktueel en volledig als met live services. Maar ik kan het mishebben. Ik reis veel in Duitsland en dan doet de TMC prima z'n werk. Gratis kaart updates en gratis verkeersinformate dat is toch mooi meegenomen.

cycloop

wo 10 dec, 2014 12:08

Ik heb het sd kaartje uit de Toyota navigatie vervangen voor een sd kaartje met mp3 muziek en gebruikte mijn smartphone als Tomtom navigatie met gratis kaart updates en een verkeersabonnement.
Echter..... mijn nieuwe Galaxy Note 4 ondersteunt de Tomtom app niet daardoor denk ik erover een Tomtom 6000 aan te schaffen, ook gratis kaart updates en....... gratis lifetime file informatie!

Verschil in ruimte achterin qua P2 of P3 weet ik niet, ik heb een P3 en zit altijd voorin. Staat het iemand achterin niet aan pakt hij de bus maar.

Gesloten

Terug naar “Prius 3 - Interieur”

• Informatie