Dakdragers met solar roof pack

Alles wat te maken heeft met het interieur, exterieur, de uitrusting en accessoires.
Plaats reactie
steven12345
Lid
Lid
Auto: Prius 2011 met solar roof pack

Dakdragers met solar roof pack

Bericht door steven12345 »

Ik ben sinds kort eigenaar van een Prius uit 2011 met solar roof pack. Tot nu toe erg tevreden met de aankoop. Maar ik wil aanstaande zomer met twee mountainbikes richting Frankrijk. Nu heb ik naar verschillende dingen gekeken en kwam ik toch telkens uit bij dakdragers (dit omdat het trekhaaksysteem enorm duur is).

Maar nu las ik dat het gebruik van dakdragers met een solar roof pack niet mag/kan. Net een plaatselijke dealer gesproken die hetzelfde zegt. Echter leert een kleine speurtocht op het internet me dat er wel degelijk mogelijkheden zijn (tal te vinden op priuschat.com, bijvoorbeeld: https://priuschat.com/threads/roof-rack ... yi.199133/)

Nu is mijn vraag: waarom kan/mag het niet? Als het dak dan niet open kan, vind ik dat niet zo'n probleem. Het zou uiteraard wel een probleem zijn als er structurele schade aan de Prius plaatvindt.

Iemand hier meer kennis over? Of tips?

RobTP09
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Lexus IS300h Business Line Pro

Re: Dakdragers met solar roof pack

Bericht door RobTP09 »

Ik ben diverse malen met Solar Prius mét Thule dakkoffer naar Italië gereden. Enige wat mij betreft is inderdaad het feit dat het dak niet open kan, verder nooit problemen gehad. Let wel heel goed op dat je de juiste en goede dakdragers aanschaft van bijvoorbeeld Thule, én dat je secuur de montage handleiding volgt.

Er zullen tegenstanders en voorstanders zijn. Ik ben "ervaringsdeskundig" voor wat dat voorstelt, en nooit problemen gehad.
Voorheen P3 '09, Executive Business Solar, Pearl White, nu Lexus IS 300h Business Line Pro, Mercury Grey '13

steven12345
Lid
Lid

RobTP09 schreef:
29 jun 2020, 13:46
Ik ben diverse malen met Solar Prius mét Thule dakkoffer naar Italië gereden. Enige wat mij betreft is inderdaad het feit dat het dak niet open kan, verder nooit problemen gehad. Let wel heel goed op dat je de juiste en goede dakdragers aanschaft van bijvoorbeeld Thule, én dat je secuur de montage handleiding volgt.

Er zullen tegenstanders en voorstanders zijn. Ik ben "ervaringsdeskundig" voor wat dat voorstelt, en nooit problemen gehad.
Bedankt voor je snelle antwoord! Ik heb de 'standaard' dakdragers gekocht. Dat wil zeggen, de dakdragers die Toyota zelf produceert. Ben benieuwd of er nog tegenstanders zijn. Ik kan me voorstellen dat het dak qua structurele belasting minder kan hebben, door het raam wat allicht minder kracht kan hebben dan een normaal dak. Aan de andere kant: de dakdragers leunen uiteraard niet op het middengedeelte van het dak.

RobTP09
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door RobTP09 »

Ik heb wel eens iets horen vallen m.b.t. verzekering als er iets gebeurt, maar als je heel goed oplet dat je alles vastzet zoals het hoort, goed meten, dan zit het echt als een huis.

Oh, en ik ben niet de enige die met Solar en dragers/koffer reed, zat anderen gezien, ook vorige zomer in Scandinavië, en in Zuid Europa.....
Voorheen P3 '09, Executive Business Solar, Pearl White, nu Lexus IS 300h Business Line Pro, Mercury Grey '13

Hybrihans
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 3 Business '12

Bericht door Hybrihans »

Ook ik heb een solar Prius met dakdragers en geen probleem met de montage. Wel heb ik een systeem van thule die niet op het glas rust. Het gaat om kit set 1566 met stangen set 769 en daarbij het rapid systeem 750. Pak em beet 180 euro. Wel goed afstellen maar daar is al meer over geschreven.

RobTP09
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door RobTP09 »

Ik had het precies zo :wink:

steven12345
Lid
Lid

Hybrihans schreef:
30 jun 2020, 17:48
Ook ik heb een solar Prius met dakdragers en geen probleem met de montage. Wel heb ik een systeem van thule die niet op het glas rust. Het gaat om kit set 1566 met stangen set 769 en daarbij het rapid systeem 750. Pak em beet 180 euro. Wel goed afstellen maar daar is al meer over geschreven.
Top, goede info! Ik heb nu de standaard dakdragers van Toyota, maar ook die rusten niet op het glas, enkel op de 'zijkant' (gewoon boven de portieren).

Ik denk dat dat dus ook goed zal zijn.

Hybrihans
Lid/donateur
Lid/donateur

Bericht door Hybrihans »

Wel bijzonder dat de originele toch ook passen zonder dat die op het glas drukken. Ik had op aangeven van de verkoper/magazijn man in eerste instantie ook gekocht maar pasten toch niet. Mocht ze ruilen en hield nog geld over😃
Het zullen dan toch wel andere geweest zijn. Het lijkt erop dat er meerdere versies van zijn.

steven12345
Lid
Lid

! Bericht van: Axial63
Quote verwijderd.
Onnodig om volledige bericht te quoten direct onder het zelfde bericht waarop wordt gereageerd.
Deel quoten kan soms wel nuttig zijn.
Gebruik aub niet de knop " bovenin het bericht, maar de link: 'Plaats reactie' links onder het bericht.

Allicht juich ik te vroeg. Ik heb ze gekocht, maar nog geen tijd gehad om te monteren. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het op het glas drukt, want de dragers steunen enkel net boven de portieren. Maar misschien dat ze niet breed genoeg zijn, dat kan ik me nog voorstellen.

Als ze niet passen, zal ik dat hier nog even laten weten voor eventuele toekomstige nieuwsgierigen.

steven12345
Lid
Lid

Je hebt gelijk. Ze passen ook bij mij niet...

Die kunnen weer terug op marktplaats ;)

steven12345
Lid
Lid

Hybrihans schreef:
30 jun 2020, 17:48
Ik zit even te zoeken naar dat afstellen. Ik kan daar niets over vinden op dit forum. Heb jij daar dan nog specifieke tips (of links) voor?

menjo
Actief Lid
Actief Lid
Auto: lexus rx450

Bericht door menjo »

steven12345
Lid
Lid

De bovenstaande linkt doet het niet. Ik heb nu ook de 1566 kit, met rapid system 750 en de 769 bars gekocht. Dit is in één geheel te doen via sportiek.nl, ietwat onoverzichtelijke website, maar ze hebben dus wel vrij veel spullen.

Hybrihans
Lid/donateur
Lid/donateur

Bericht door Hybrihans »

@steven12345,
Bij mij doet de link het wel. Het is de montage beschrijving van Thule en als je die volgt dan komt het goed. Het is uiteraard van belang dat de juiste rubberen voet op het goede plekje rust zonder dat het scheef op het dak drukt. Nadat ik alles op z'n plek had zitten heb ik met een dikke eddink een stip gezet net boven de deurrubbers waar de klem de dakdrager vast trekt. Dat scheelt bij de volgende keer meten.
Behalve als je een zwarte auto hebt. Dan moet je een andere kleur eddink nemen 🤣.

RobTP09
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door RobTP09 »

Uiteindelijk is het meest belangrijke dat je ervoor zorgt dat de voorgeschreven afstanden vanaf de voorruit zowel links en rechts kloppen en de afstand tussen de voorste en de achterste drager. Klopt dat niet dan gaat de boel onder belasting uiteraard wringen en zichzelf los werken.
Maar daarin is Prius met Solar niet uniek, dat zal bij iedere auto gebeuren.

Plaats reactie