Bagageruimte vergroten door bagagebox, fietsdrager en dakkoffer

Alles wat te maken heeft met het interieur, exterieur, de uitrusting en accessoires.
Plaats reactie
John1979
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius

di 04 jun, 2019 12:28

Hallo!

Wij zijn in het bezit van een Prius 3 uit 2013 met een solar roof. Deze zomer gaan we kamperen en wat extra bagageruimte zou fijn zijn. De Prius heeft al een trekhaak waarop de volgende stickers zijn geplakt:
- Thule kogelstang (verticale druk 60kg)
- Brink trekhaak (verticale druk 0kg)

Op het forum las ik e.e.a. over fietsendrager en bagagebox van Thule maar ben benieuwd of er meer recente genruikers ervaringen zijn en welke typen er gebruikt worden.

Daarnaast zouden we ook een dakkoffer willen overwegen maar vanwege de solar roof panelen lijkt dit niet zo’n goed idee. Zijn hier nog meer ervaringen mee?

Bij voorkeur zouden we een klein bagagekarretje achter de auto hangen maar dit is helaas niet mogelijk.

Dank voor de reacties!

Met vriendelijke groet,
John

RobTP09
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Avensis '12 Dyn Bus

di 04 jun, 2019 15:24

Dag John,
Wij zijn 2 jaar achter elkaar met een P3 solar met een dakkoffer erop naar Italië gereden. Geen centje pijn als je er heel goed op let dat alles gemonteerd zit zoals het hoort, dus conform voorschrift van Thule v.w.b. de afstanden van de klemmen van de dragers t.o.v. de voorruit en de achterste drager t.o.v. de voorste drager, alsook de afstanden van de steunen op de balk. Als dat allemaal correct is kan er niks mis gaan.
Enige nadeel van een solar met dakkoffer is dat je dakraam niet open kan, meer niet. En voordeel is dat je veel mee kunt nemen, eventueel zelfs je schoonmoeder.... :mrgreen:
Voorheen Prius III 2009, Executive Business Solar, Pearl White, momenteel Avensis 1.8 combi Dynamic Business

erko
Lid
Lid

wo 05 jun, 2019 10:58

De maximale daklast voor solar dak is 0 kg. Juridisch gezien mag er dus niets op het dak en krijg je gezeur met de verzekering mocht er iets gebeuren.
P3 Dynamic 2009 Afbeelding

John1979
Lid
Lid

wo 05 jun, 2019 13:43

Beste Rob en Erko,

Bedankt voor jullie reacties - ze geven precies mijn dilemma weer :)

Thule raadt deze onderdelen aan: Rapid system 754 met kit 1566. Heb je hier ervaring mee Rob?

En hebben jullie toevallig ook ervaring met trekhaken?

Wederom bedankt!

Met vriendelijke groet,
John

RobTP09
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Avensis '12 Dyn Bus

wo 05 jun, 2019 17:07

Dat is precies de kit die ik gebruikte John, bij de dealer heb ik me indertijd laten vertellen dat het absoluut geen kwaad kan om dragers met een koffer te monteren. Uiteraard heeft Erko formeel gelijk en daar zal ik niet tegenin gaan..... :wink:

Trekhaak, niet op de Prius, verder wel op iedere auto die ik tot nu toe gehad heb i.v.m. caravan, boot, fietsdrager, en zo nu en dan een aanhangertje voor het grofvuil....en dat is meteen de reden dat ik momenteel geen hybride meer rij. Volgende wordt een RAV4 hybride, wordt voor gespaard, zit in het vat en verzuurd niet :mrgreen:
Voorheen Prius III 2009, Executive Business Solar, Pearl White, momenteel Avensis 1.8 combi Dynamic Business

John1979
Lid
Lid

za 29 jun, 2019 15:07

Ha Rob,

Sorry voor mijn late reactie - en bedankt voor jouw reactie!

We zijn eruit en zijn voor een fietsendrager gegaan van Thule waar 3 fietsen op kunnen. Zolang we de prius hebben kunnen er twee gewone fietsen of drie racefietsen achterop dus dat is prima voor nu!

Volgende auto wordt wellicht een met hogere kogeldruk zodat we ook wat zwaardere fietsen mee kunnen nemen.

We proberen het deze zomer nog even zonder dakkoffer en als we echt ruimte tekort komen dan schaffen we deze ook nog aan.

Groeten,
John

Plaats reactie
  • Informatie