De 1000 km club

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Plaats reactie
Toyo
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

do 25 okt, 2018 16:37

johnths2 schreef:
do 25 okt, 2018 16:07
In de US reed men op de Highway vlak achter een vrachtwagen en daar kwamen geweldige verbruikscijfers uit (niet eerlijk natuurlijk).
Op dit moment is de gemiddelde Hybride rijder een stuk minder fanatiek.
Dat komt waarschijnlijk omdat in het begin mensen echt voor het milieu / lage verbruik er in reden. Waarschijnlijk mensen die ook voor hun hybride al aan het hypermilen waren.
Tenminste dat doe ik met mijn huidige auto en heb ik met mijn vorige twee auto's (diesels) ook gedaan. Als ik 10% zuiniger rijd is dat het equivalent van 4000 km aan brandstof. Dus dat scheelt wel.
42
89.900 hybride kilometers afgelegd @ 4.49 l/100km.
Auris TS (2014): 2017 - heden

AliDijk
Lid
Lid
Auto: Pruis 2de gen 2003 Busines

za 25 mei, 2019 8:35

Het trammelant kan bestaan uit serieuze schade aan je accu. Normaal gesproken wordt de HV accu van de P2 niet verder ontladen dan 40%. Door deze grens aan te houden behoudt de accu zijn maximum capaciteit zo lang mogelijk in stand. Als je de pech hebt dat deze bescherming niet goed werkt kan je de HV accu dus verder ontladen dan 40% en daarmee ernstige schade oplopen.

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

za 25 mei, 2019 9:33

Zuinig rijden heeft toch niet zo veel te maken met de ondergrens van de laadcapaciteit?
Ook bij zuinig rijden kan/zal de accu voor 80% opgeladen zijn, toch?

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

za 25 mei, 2019 9:49

AliDijk schreef:
Het trammelant kan bestaan uit serieuze schade aan je accu. Normaal gesproken wordt de HV accu van de P2 niet verder ontladen dan 40%. Door deze grens aan te houden behoudt de accu zijn maximum capaciteit zo lang mogelijk in stand. Als je de pech hebt dat deze bescherming niet goed werkt kan je de HV accu dus verder ontladen dan 40% en daarmee ernstige schade oplopen.
Het is niet zo zeer een beveiliging, maar eerder een regeling.
Het computersysteem van de Toyota hybride regelt het laden en ontladen van de accu op een manier, dat de energie zo efficiënt mogelijk wordt gebruikt. Aan de ene kant wordt zoveel mogelijk het overschot aan energie opgeslagen en aan de andere kant wordt de aandrijving zo efficiënt mogelijk vanuit deze energiebuffer ondersteund. Het computersysteem is geprogrammeerd om het laadniveau zoveel mogelijk binnen de grenzen van 40 tot 80% te houden. Dit is zuiver gedaan om de levensduur te maximaliseren. Het gaat hier wel om een continu werkgebied en een enkele overschrijding zal daar weinig nadelig effect op hebben of je zou de accu volledig moeten ontladen, dan wel.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

ma 27 mei, 2019 7:16

AliDijk schreef:
Wat heeft dat met zuinig rijden te maken? Ik heb regelmatig tanks van meer dan 1.000 km maar daarmee ontlaad ik mijn HV accu niet tot 40% of minder.
Sterker nog: het is nog niet eens zuinig om geforceerd de HV accu leeg te rijden want dat moet ook allemaal weer opgeladen worden en dat kost ook benzine.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

AliDijk
Lid
Lid
Auto: Pruis 2de gen 2003 Busines

ma 27 mei, 2019 8:41

Dan werkt bij jou dus de bescherming van de ondergrens van 40% acculading goed. En zo hoort het ook bij Toyota. :) Ik heb gelezen dat de 1000 km vooral bij P2 kritisch is. Ik weet niet of het terecht is, maar zag dat het werd afgeraden om de tank zo leeg te rijden. Je loopt het risico dat je op benzine damp gaat rijden ipv vloeibare benzine. Ik zie dat jij een P3 rijdt. Die is natuurlijk zo'n 10% zuiniger en kom je makkelijker aan de 1000 km.

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

ma 27 mei, 2019 9:22

Wat er waarschijnlijk bedoeld wordt:
Als je op de laatste druppels aan het rijden bent, en je hebt op dat moment de HV accu al ontladen tot 40% van de capaciteit en de motor valt stil omdat er geen benzine is, dan zal het systeem noodgedwongen overschakelen op EV modus en dus de accu verder dan gewenst leeg trekken...
Direct stilvallen is natuurlijk ook levensgevaarlijk.
Maar dit gebruik onder de 40% van de capaciteit kan op den duur funest zijn voor de HV accu.

Advies: doe geen domme dingen en gebruik je verstand.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Plaats reactie
  • Informatie