Knoppen stuurwiel / Geluid stromend water

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Plaats reactie
Carnut
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius 2004

Knoppen stuurwiel / Geluid stromend water

Bericht door Carnut »

Goeienavond samen,

Gedurende de bijna 2 jaar na de aanschaf heb ik met mijn Prius II van 2004 zo'n 25.000 km afgelegd, de teller staat nu op 229.000. Ik heb 'm destijds gekocht als vervanger van een Daihatsu Cuore die niet meer door de APK kwam. Het moest een auto zijn die goedkoop in aanschaf en gebruik is, en tot nu toe is dat prima uitgekomen. De onderhoudskosten waren laag, het verbruik is gemiddeld ongeveer 1:20 (niet boven de 100 op de snelweg), en betrouwbaar is-ie tot nu toe ook. Het oude beestje bevalt zodoende prima, en hoewel ik het als geboren autoliefhebber niet had verwacht heb ik er eigenlijk ook veel plezier in.

Volgende week is het tijd voor een kleine beurt, en bij wijze van voorbereiding heb ik toch een paar vragen. Ten eerste is mij opgevallen dat het lampje in het dashboardkastje altijd brandt als je met verlichting aan rijdt, ook als de klep van het kastje dicht is. Hoort dit zo? In elk geval zie ik geen schakelaar die bij het sluiten van de klep wordt ingedrukt.

Verder hoor ik na een koude start het geluid van stromend water in of vlak achter het dashboard, met name in een bocht. Als ik even onderweg ben hoor ik het niet meer. Omdat het voor mijn gevoel alleen of voornamelijk s'-winters te horen is dacht ik aan de kachel, maar op het forum vond ik iets over een verstopt luchtrooster onder de voorruit. Als dat het is zou je het geluid toch moeten blijven horen, ook als alles op bedrijfstemperatuur is. Wie weet of kan beredeneren waardoor het geluid wordt veroorzaakt, en of het kwaad kan?

Lekkages heb ik niet kunnen vinden, en de kachel werkt prima.

Tenslotte is het rechter knoppencluster op het stuurwiel - voor de achterruitverwarming, voorruitontwaseming en recirculatiestand (standaardversie dus, met 3 knoppen) - er mee uitgescheden. Eerst werkten de knoppen soms wel, soms niet en waren er vreemde verschijnselen - bij het indrukken van de knop voor de achterruitverwarming ging bijvoorbeeld het beeldscherm naar de stand met het verbruiksoverzicht van het laatste half uur - en inmiddels doen de knoppen niets meer. Heeft iemand dezelfde ervaring gehad, en is er een indicatie te geven van de kosten?

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).

Met vriendelijke groet,
Frans

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Outlander PHEV Instyle+

Re: Knoppen stuurwiel / Geluid stromend water

Bericht door JohanvdH »

Hallo Frans,

Het geluid van stromend water achter het dashboard wordt veroorzaakt door regenwater wat achter/onder de parafaan blijft staan. Oorzaak lijkt inderdaad in de afwatering te zitten, dus een keer de boel loshalen en nagaan of er geen afvoergaatjes verstopt zitten.

Met het licht in het handschoenenkastje en de knoppen op het stuurwiel heb ik nooit iets gehad (maar dat licht ook nooit goed bekeken). Zit de schakelaar niet in de vergrendeling die de klep dichthoudt?

Groet,
Johan
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Vorige auto:
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Afbeelding

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Bericht door Frank2b »

Of het lichtje idd blijft branden in het dashboardkastje kan ik me niet meer herinneren.

Voor wat betreft de knoppen in het stuurwiel: ik heb met mijn PII hetzelfde euvel gehad. Het wordt veroorzaakt door een draadbreuk in de kabelhaspel in het stuurwiel. Wel laten repareren: hier zit ook de airbag op aangesloten en je wil graag dat die het doet als je m nodig hebt.

Vervanging van deze haspel kost pakbeet €250 of daaromtrent. Kun je meteen even naar het dashboardlampje laten kijken.

Succes!
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Carnut
Lid
Lid

Bericht door Carnut »

Hallo Johan en Frank,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Na demontage van de ruitenwissers en het plastic paneel onder de voorruit werd inderdaad een rijke variatie aan sedimenten zichtbaar :o Het afvoergaatje links was niet meer te zien, aan de rechterzijde was de opening nog niet helemaal verstopt. Dat zou verklaren dat het geklots als je gaat rijden (na een paar bochten) niet meer hoorbaar is.

Na wat gepulk, en met gebruik van een fles water en een rol keukenpapier is het gootje onder de voorruit weer schoon. Wel jammer dat ik de pinnetjes waarmee het plastic paneel aan de uiteinden vastzit heb vernaggeld :?

Ik heb nog eens goed gekeken naar de verlichting van het dashboardkastje; volgens mij kan het niet uit zolang de verlichting brandt. Zo te zien is het een LEDje dat slechts een flauw schijnsel geeft. Verbruikt weinig stroom en een schakelaar kost ook maar weer geld.

Fijne dagen verder.

Mvg,
Frans

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Outlander PHEV Instyle+

Bericht door JohanvdH »

Die pinnetjes heb ik vervangen door boutjes met een paar ringetjes.
Daarmee kon ik het plastic deel op de juiste plaats vastzetten zodat de ruitenwisserarm er niet tegenaan schuurde.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Vorige auto:
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Afbeelding

Carnut
Lid
Lid

Bericht door Carnut »

Vrijdag is een kleine beurt uitgevoerd, het kapotte pinnetje is vervangen door een nieuwe.

Een nieuw stuurlint - vanwege de niet werkende knoppen rechts in het stuur - kost inderdaad ongeveer het door Frank aangegeven bedrag. Volgens de dealer is het functioneren van de airbag van dit stuurlint niet afhankelijk, vooralsnog laat ik het daarom maar zo.

Off topic, betreffende forum: weet iemand hoe je een privébericht dat in de outbox blijft hangen kunt versturen? Ik zie daar geen knop voor.

CeHaEr
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: C-HR Hybrid

Bericht door CeHaEr »

Zolang de ontvanger het bericht niet gelezen heeft, blijft ie in je Outbox staan. :wink:
2017 C-HR Hybrid Bitone Plus --- Genuine JDM styled and a lot of sh*t from China
2019 Corolla Hybrid TS 2.0 Business Sport Intro --- 180HP Girlpower!

Carnut
Lid
Lid

Bericht door Carnut »

Echt waar? Dat is ongebruikelijk ...

CeHaEr
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: C-HR Hybrid

Bericht door CeHaEr »

Soort forumlogica.. :wink:
2017 C-HR Hybrid Bitone Plus --- Genuine JDM styled and a lot of sh*t from China
2019 Corolla Hybrid TS 2.0 Business Sport Intro --- 180HP Girlpower!

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

klinkt misschien onlogisch maar is wel te verklaren.

het werkt namelijk net even anders als bij e-mail.

E-mail wordt direct (outbox) verzonden aan de mailbox van de ontvanger (inbox)
Op het moment dat het jouw mailbox heeft verlaten gaat het van de outbox naar de map send items (verzonden).

Een bericht versturen op het forum werkt anders:
Jij stuurt een bericht aan lid 'X'.
Vervolgens krijgt 'X' een melding via de e-mail dat er een nieuw bericht voor hem/haar klaar staat in de betreffende inbox van dit forum.
Dit is ook te zien in de rechter bovenhoek naast je gebruikersnaam, daar staat een geopende enveloppe (Prive berichten service)…

Als dat e-mailbericht in de SPAM map van de e-mail van 'X' terecht komt, dan wordt het niet gelezen.....
Zolang als 'X' jouw bericht niet heeft gelezen kun jij het nog bewerken (aanpassen of verwijderen)
Soms zie je ook dat 'X' na een week alsnog een berichtje via het forum krijgt dat er een bericht op hem/haar wacht (heeft niet onze voorkeur).
Als jouw bericht door de ontvanger is geopend, dan verschuift het bij jouw naar de map 'verzonden berichten' zodat jij weet dat je bericht is aangekomen.

Er zijn ook gebruikers die het berichten sturen allang hebben opgegeven en allerlei kletspraat via het forum met elkaar delen. :nose: :mrgreen:

nu graag weer: ontopic
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Carnut
Lid
Lid

Bericht door Carnut »

Hallo Alex,

Bedankt voor je uitleg, het is mij nu duidelijk.

Ik hoop dat Arjan mijn bericht binnenkort leest 8) en ga weer ontopic

Met vriendelijke groet,
Frans

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

Bedoel je Arjan van Mourik?
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Burnerchief
Lid
Lid

Bericht door Burnerchief »

Kabeltje verbind ook de airbag zit in het stuur heb bij die van mij reeds vervangen bij mij deed de cruise het niet meer is een half uurtje werk staat wel op youtube hoe en wat.
En koop je rechtstreeks uit china

https://www.ebay.com/itm/Spiral-Cable-C ... Sw2RdeFXrn

👍
Uit Leeuwarden, op het moment ambulant zodat ik management ondersteun ,soms wat auto's keur,wat probeer te leermeesteren en stekdingen doe.

Plaats reactie