Foutcode C1259 & C1310

Hier kunt u vragen stellen en antwoorden vinden betreffende de hybride aandrijving.
Inclusief de elektrische componenten, zoals de accu's.
Plaats reactie
_matt_
Lid
Lid

Foutcode C1259 & C1310

Bericht door _matt_ »

Na de auto (te) lang (6 weken) hebben laten stilstaan in een hete augustus hier (zuid Italie) is tijdens de eerste rit een aantal problemen opgetreden. Het begon met de bekende riedel; Rode driehoek met uitroepteken, en wat gele lampjes zoals ESP en een cruise control die niet meer aan wilde.
Ook maakte de ICE meer toeren dan normaal. Ik heb de auto laten uitlezen (en resetten) dit gaf de volgende riedel aan codes:
P3000; C1249; C1259; C1310.
Hierna werd de situatie slechter (hogere toeren ICE, geen vermogen meer, max 40 KM/H)
Ik heb daarop de HV accu vervangen voor een gereviseerd exemplaar en de 12V accu vervangen.

(Dit alles na online zo veel mogelijk informatie te vergaren om te trouble shooten).
Nu als ik de auto start draait de pomp voor de koelvloeistof wel maar gaat de ICE niet aan.
Er is een piep en Problem komt in beeld. Samen met de rode driehoek en het rode auto symbool op het kleine scherm gebeurt er verder niks. In het onderwaterscherm zijn de 12V accu waardes goed maar ik kan de auto niet meer verplaatsen...

Wie -o-wie heeft een suggestie wat ik nu kan proberen?

Voor de duidelijkheid ik zit in Italie, Hybride auto's zijn hier in het zuiden nog science fiction... (ja, echt).
P2, 2006, 190000Km
Prius II met volgens de boordcomputer 4.8/100

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Re: Foutcode C1259 & C1310

Bericht door Axial63 »

Pffff…

Ingewikkelde kwestie, je hebt al een heleboel gedaan...

Zomaar even een vraag: Als je het systeem activeert, wat wordt dan weergegeven als gekozen versnelling?

Met andere woorden: Staat de auto wel in 'P' bij het starten?
Als de versnellingskeuze in 'N' staat kan de ICE niet starten...

Als de versnellingskeuze wel in 'P' staat dan denk ik dat de gereviseerde accu nagekeken moet worden....
(terug sturen?)
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

_matt_
Lid
Lid

Bericht door _matt_ »

Bedankt voor je reactie, ik realiseer mij dat op afstand dit niet een gemakkelijke is.
De auto staat in P, dus ik ga nog even verder speuren.
De HV accu komt uit Schijndel en ik vertrouw erop dat deze goed is. (terug sturen is niet zo eenvoudig :-)
Ik blijf open staan voor suggesties!

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

Mogelijk een defecte HV ECU.
Het lijkt erop dat het controle circuit niet goed werkt.
Wanneer je op dit moment de foutcodes uitleest geeft hij dan dezelfde codes als eerst of andere?

Ik zag trouwens in jouw eerder post, dat ook er ook een code C1249 - Brake Light Switch Circuit Malfunction aanwezig was, is daar ook naar gekeken?
Want het hybride systeem start ook niet door, wanneer de rem niet geactiveerd is.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

_matt_
Lid
Lid

Bericht door _matt_ »

Ik heb op dit moment niet de beschikking tot een ODB om de foutcodes uit te lezen, ik krijg mijn eigen deze maand nog binnen.
Ik ga in het werkplaats handboek eens inlezen op het remsysteem om te controleren of dat allemaal goed is, bedankt voor deze insteek!
Mocht ik de oplossing vinden laat ik dat uiteraard weten.

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

Bericht door Axial63 »

P3000 TOYOTA Possible Causes:
- HV control system
- Fuel shortage
- HV battery assembly

C1249 TOYOTA Possible Causes:
- Faulty Stop Light Switch
- Stop Light Switch harness is open or shorted
- Stop Light Switch circuit poor electrical connection
- Faulty ABS and Traction Actuator

Eenvoudigste controle is gewoon te kijken of de remlichten branden voor je de auto gaat starten.
Als je een LED in de Startknop hebt dan moet deze Groen kleuren voor je op de knop drukt.
Als de LED oranje kleurt nadat je gestart hebt dan staat het contact op ACC accessoirestand (radio en een paar kleine gebruikers kunnen bedient worden).
De remlichtschakelaar is een bekend mogelijke euvel. Een enkele keer gaan deze stuk.

C1259 TOYOTA Possible Causes
- Hybrid Control System
- Faulty Hybrid Control ECU

C1310 TOYOTA Possible Causes:
Hybrid Control System
Faulty Hybrid Control ECU

Overigens, oude codes blijven aanwezig totdat het systeem weer een keer normaal is opgestart.
Dus pas als het probleem is opgelost wordt de status weer 'normaal'.

P.S. houd ons op de hoogte en laat ons vooral weten als en hoe de storing is verholpen.
Daar kan een ander volgende keer profijt van hebben....

Greenwheels21
Lid
Lid
Auto: prius

Bericht door Greenwheels21 »

Beste Matt,

Nu heb ik een prius III en u een prius II, maar we hebben dezelfde codes. Hopelijk zijn er toch overeenkomsten.

Heeft u het probleem kunnen oplossen? Ik heb dezelfde storingscodes, de C1259 en P1310. De melding is "check hybrid system" en de auto wil alleen van P in N.

Na op een steile helling in de N stand de auto achteruit te hebben laten rollen ging de prius 3 (niet plug in) in storing.
De tank had nog 2 blokjes.

De exacte omschrijving is dat het een storing is in de communicatie tussen de anti slip ecu en de power management ecu. Beiden zitten achter het dashboardkastje van de bijrijder.

Nu hoor ik van toyota dat deze ecu's zelden defect gaan, er is er zelfs niet één vervangen door alle toyota garages in NL. Tweedehands zijn ze voor ca. € 100,- te koop bij Deijne.nl , maar dan moeten ze nog geprogrammeerd worden met het vin nummer van je auto en dat is niet zomaar te doen met een eenvoudige scanner en ben je weer afhankelijk van de behulpzaamheid van een professioneel bedrijf.

Nogmaals, het is vermoedelijk niet de ecu, maar iets anders.

Ik ben heel benieuwd. Dit weekend laat ik de auto uitlezen met een snap-on scanner in de hoop dat er dan nog een subcode uitkomt die meer kan vertellen.

Alle zekeringen en Relais zijn goed, ook heb ik nergens loszittende draden of contacten of bijvoorbeeld vocht kunnen ontdekken. Het had de laatste tijd flink geregend en de auto stond op een helling, wellicht dat dit ongelukkigerwijs water ergens in kan laten lopen.

Met vriendelijke groet,

Greenwheels

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

Bericht door Axial63 »

Eerste reacties: (ik ben geen Toyotamonteur!)

Allereerst: hoe oud is de 12v accu? En zitten de accukabels goed vast?
MEET ALTIJD EERST DE SPANNING in de 12v Accu! WEES niet EIGENWIJS!
Als de accu niet voldoende spanning levert dan treden de meest vreemde storingen op!
bij twijfel: leen een accu uit een andere auto en sluit deze aan op de eigen accu (- op -, + op +)
Zijn de storingen dan verholpen? Dan is het credo: bij twijfel: vervangen!

Wat is de kleur van de LED in de startknop als je gaat starten? deze moet GROEN zijn
Als de LED oranje blijft, vraag iemand om achter de auto te kijken als je op de rem drukt: als het remlicht UIT blijft dan is de remlicht schakelaar verdacht. (remlichten werken normaal ook met het contact op uit)
Als REMLICHT AAN dan moet de LED in de startknop groen branden als de sleutels in de auto aanwezig zijn (bv op de bijrijdersstoel).
Als de batterij van de sleutel leeg is, houd dan het rempedaal stevig ingedrukt en houd de achterkant van de sleutel (met Toyotalogo) 5 seconden tegen de startknop aangedrukt en de LED zal GROEN branden.
Zolang de bak in N staat kan het systeem niet READY worden (gestart worden), en kan de foutmelding niet verdwijnen!

De 'tank' had nog twee blokjes...
Welke tank? Brandstoftank of hybrideaccu statusmeter?
En waarom vind je dit relevant dat je dit vermeld?

Storing is ontstaan na het laten terugrollen op een stevige helling...
Hier zo sprake kunnen zijn dat sensoren iets ongewoons opgemerkt hebben en dat hebben vastgelegd in een foutcode.
advies:
- neem een van de accupoolklemmen los en laat deze ca. 30 minuten los liggen voor ze weer worden aangesloten op de 12v accu
Mogelijk wis je hiermee het foutgeheugen van de diverse systemen
(je raakt ook de gegevens van Trip A/B en nog wat kleine zaken kwijt, maar niets hoeft opnieuw geprogrammeerd te worden)
Let op dat het systeem pas weer fout vrij is als het eens normaal is opgestart en weer is uit gezet.

Laatste tijd flink geregend, auto stond op een helling...
Onder de motorkap zit links (als je voor de autostaat kijkend in de motorruimte rechts) een groot vierhoekig zwart plastic deksel.
Dit deksel dekt de zekeringen en relais af die aldaar zijn gemonteerd.
Deksel moet ook worden verwijderd bij bijvoorbeeld een lege accu, de connector voor de starthulp zit ook onder dit deksel.
Vraag: Zat het deksel goed vast, hebben de afdichtingen gewerkt? Is de inhoud van de zekeringenkast droog gebleven?

Auto gaat alleen in N of in P...
Dat lukt in mijn Prius 3 alleen als ik het hybride systeem niet start, maar zonder het rempedaal in te drukken 2x op de startknop druk.
Het contact komt dan in ON maar het hybridesysteem wordt niet gestart. Dan moet eerst de versnelling in P gezet worden (P knop indrukken), het rempedaal stevig indrukken en dan wordt de LED in de startknop groen en kan ik het hybridesysteem starten.
Als de bak NIET in P gaat, dan is het parkeerremmotor relais (= relais P CON) de verdachtte (kost ca. € 100)

We zijn benieuwd wat je aantreft...

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

Bericht door Axial63 »

AANVULLING: Storingsmanual Prius 3 (bron:internet):
C1259/58: HV Regeneratieve systeemstoring DTC
C1310/51: Storing in HV-systeem

BESCHRIJVING
  • De skid controle ECU communiceert met de power management control ECU en regelt de remkracht volgens de regeneratieve kracht van de motor.
  • De skid controle ECU stuurt Enhanced-VSC signalen naar de power management control ECU en voert bedrijfssignalen in van de power management control ECU.
  • De controle ECU gebruikt CAN-communicatie voor communicatie met de energiebeheer-controle-ECU.
    Als een communicatiestoring wordt onthouden, verbiedt de skid control ECU Enhanced-VSC-werking en een deel van elektronisch gestuurde remsysteembesturing door fail-safe functie.
  • Als de signalen van de power management controle ECU weer normaal worden, gaat het waarschuwingslampje uit en de DTC's C1259/58 en C1310/51 worden gewist.
DTC-code INF-code DTC-detectieconditie Probleemgebied
C1259/58-Het signaal voor regeneratiestoringen wordt ingevoerd voor ten minste 0,036 seconden wanneer de IG2-klemspanning 9,5 V of meer is gedurende ten minste 2 seconden en communicatie met stroombeheercontrole-ECU is geldig. ECU voor energiebeheercontrole (Hybride voertuigcontrole-ECU)
C1310/51-Het interne storingssignaal wordt gedurende ten minste 0,072 seconden ingevoerd wanneer de spanning op de IG2-klem 10,5 V of meer is gedurende ten minste 2 seconden en communicatie met de voeding ECU voor beheercontrole is geldig. ECU voor energiebeheercontrole (Hybride voertuigcontrole-ECU)

TIP: Deze DTC wordt uitgevoerd door de skidcontrole-ECU wanneer de energiebeheercontrole ECU een storingssignaal stuurt naar de skid control ECU.

Greenwheels21
Lid
Lid

Beste Alex,

Geweldig bedankt voor je reactie! Excuus dat ik wat laat reageer.

Eerste reacties: (ik ben geen Toyotamonteur!)

Ik ook niet, wel zeer geïnteresseerd

Allereerst: hoe oud is de 12v accu? En zitten de accukabels goed vast?

De accu is 10 jaar oud, origineel dus, maar meet na opladen aan geschikte lader (geen snellader dus) met goede multimeter 12,9 Volt (onbelast)

Kabels zaten/zitten zeker goed vast. heb trouwens het slotboutje andersom in de minpool aansluiting gezet zodat je er met een klein dopsleuteltje makkelijk bij kan en niet met een steeksleuteltje hoeft te rommelen.

Ik zal de spanning nog meten als hij belast wordt bij het op contact zetten van de auto, wellicht dat hij dan erg terugvalt en te weinig kan leveren. Ik zal nog doorgeven hoeveel hij terugvalt in spanning bij opstarten electronica.

MEET ALTIJD EERST DE SPANNING in de 12v Accu! WEES niet EIGENWIJS!
Als de accu niet voldoende spanning levert dan treden de meest vreemde storingen op!
bij twijfel: leen een accu uit een andere auto en sluit deze aan op de eigen accu (- op -, + op +)
Zijn de storingen dan verholpen? Dan is het credo: bij twijfel: vervangen!

Ik heb een tweede accu die zal ik dan direct parallel aansluiten op de accu en niet via de starthulpoptie voor.

Is er dan niet een mogelijkheid dat je dan teveel amperage levert aan de electronica? Alhoewel dat met een booster of starthulp via voorkant natuurlijk ook eventjes gebeurt en dat mag gewoon wel zoals in de handleiding beschreven. Verschil is wel dat je de - dan via de massa aansluit en niet direct op de minpool van de 12 V accu. Maakt dat uit voor piekspanningen?

Wat is de kleur van de LED in de startknop als je gaat starten? deze moet GROEN zijn

Is groen bij indrukken rempedaal, oranje bij niet indrukken rempedaal.

Als de LED oranje blijft, vraag iemand om achter de auto te kijken als je op de rem drukt: als het remlicht UIT blijft dan is de remlicht schakelaar verdacht. (remlichten werken normaal ook met het contact op uit)
Als REMLICHT AAN dan moet de LED in de startknop groen branden als de sleutels in de auto aanwezig zijn (bv op de bijrijdersstoel).
Als de batterij van de sleutel leeg is, houd dan het rempedaal stevig ingedrukt en houd de achterkant van de sleutel (met Toyotalogo) 5 seconden tegen de startknop aangedrukt en de LED zal GROEN branden.

Een defecte remlichtschakelaar geeft toch een andere code. C1249 als ik het wel heb? en ik heb alleen de C1259 en C1310.

Zolang de bak in N staat kan het systeem niet READY worden (gestart worden), en kan de foutmelding niet verdwijnen!

Dus moet hij in P staan, waar hij standaard ook in staat bij het aanzetten toch?

De 'tank' had nog twee blokjes...
Welke tank? Brandstoftank of hybrideaccu statusmeter?
En waarom vind je dit relevant dat je dit vermeld?

Van de benzinetank, dit omdat de benzinetanksensor mogelijk onterecht een signaal kan geven van te weinig brandstof na wat klotsen op een helling. Het lijkt me vergezocht, maar toch niet uitsluiten als mogelijke oorzaak van storing.

Storing is ontstaan na het laten terugrollen op een stevige helling...
Hier zo sprake kunnen zijn dat sensoren iets ongewoons opgemerkt hebben en dat hebben vastgelegd in een foutcode.
advies:
- neem een van de accupoolklemmen los en laat deze ca. 30 minuten los liggen voor ze weer worden aangesloten op de 12v accu
Mogelijk wis je hiermee het foutgeheugen van de diverse systemen
(je raakt ook de gegevens van Trip A/B en nog wat kleine zaken kwijt, maar niets hoeft opnieuw geprogrammeerd te worden)
Let op dat het systeem pas weer fout vrij is als het eens normaal is opgestart en weer is uit gezet.

Dit heb ik al meerdere keren gedaan, accu is zelfs een nachtje eruit geweest om aan de snellader bij te laden.

Laatste tijd flink geregend, auto stond op een helling...
Onder de motorkap zit links (als je voor de autostaat kijkend in de motorruimte rechts) een groot vierhoekig zwart plastic deksel.
Dit deksel dekt de zekeringen en relais af die aldaar zijn gemonteerd.
Deksel moet ook worden verwijderd bij bijvoorbeeld een lege accu, de connector voor de starthulp zit ook onder dit deksel.
Vraag: Zat het deksel goed vast, hebben de afdichtingen gewerkt? Is de inhoud van de zekeringenkast droog gebleven?

Was helemaal droog. Heb alle zekeringen (ook die onder het stuur binnen de auto) en relais gecontroleerd op continuïteit. Alle relais (zelfs die van het hybride accupakket) heb ik ook gecontroleerd op weerstand en continuïteit bij het maken van contact. Dit heb ik gedaan met een 12 Volt adapter en een multimeter.

Met de servicestekker verwijderd en dikke rubberen handschoenen heb ik de electronica naast het accupakket verwijderd om bij de batterij voltage sensor te kunnen verwijderen en bekijken, waarvan ik onnozel genoeg dacht dat het daar eerst aan lag. Ik dacht dat de Hybride voertuigcontrole-ECU naast het accupakket zat. Nee dus, die zit veel makkelijker te bereiken achter het handschoenenkastje, nu hoor ik van toyota dat deze nog nooit zijn stuk gegaan en vervangen bij een dealer in Nederland.

Achter het handschoenenkastje (wat ouderwetse benaming) is het de meest linkse zwarte module met 4 stekkers. Wat trouwens ook weer geweldig onhandig is, is dat je die er niet uit kan klikken zonder speciaal pinnetje. Vervolgens past hij niet langs het "kozijn" van het handschoenenkastje. Dus moet je het hele rekje met alle modules toch nog loshalen (en dus ook alle kabels van alle modules losmaken) om de hybride controle ecu te kunnen verwijderen. Draadbreuken moet je voorkomen door niet aan de kabel te trekken maar echt alleen aan de stekkertjes. Ook met het opzijduwen van de kabels een beetje behoedzaam zijn lijkt me verstandig. Het zijn dunne draadjes.

Auto gaat alleen in N of in P...
Dat lukt in mijn Prius 3 alleen als ik het hybride systeem niet start, maar zonder het rempedaal in te drukken 2x op de startknop druk.
Het contact komt dan in ON maar het hybridesysteem wordt niet gestart. Dan moet eerst de versnelling in P gezet worden (P knop indrukken), het rempedaal stevig indrukken en dan wordt de LED in de startknop groen en kan ik het hybridesysteem starten.
Als de bak NIET in P gaat, dan is het parkeerremmotor relais (= relais P CON) de verdachtte (kost ca. € 100)

De parkeerremmotor werkt prima, de auto blokkeert en deblokkeert en heb hem gelukkig een stukje kunnen laten slepen)
Het PCON relais is ook goed, mooi soepel plokgeluidje van de parkeerremmotor als ie in of uit zijn vergrendeling gaat

We zijn benieuwd wat je aantreft...

Ik heb foto's gemaakt van de binnenkant van de battery voltage sensor, alsook van de power control ecu. Bij interesse wil ik deze wel plaatsen.

Ik heb geen bolle condensatoren of doorgebrande zaken op het circuit gezien. Meestal is een storing ook niet te zien, maar ze waren heel makkelijk open te maken en kon niet laten toch even te kijken om een oorzaak te vinden. Opletten met statische electriciteit die de electronica kan beschadigen, net zoals bij geheugenmodules van en computer, draag katoenen kleding en aard jezelf met een polsband aan de aarde van bijvoorbeeld je randgeaarde stopcontact

Vanavond wordt de auto nog uitgelezen met een betere scanner, ben heel benieuwd, ik hou je op de hoogte!

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

Bericht door Axial63 »

Hoi ,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, dat zien we ook wel eens anders.. :shock:

V De remlichtschakelaar is dus oke
V relais P CON is oke

- Wacht nog op bevestiging accuspanning na enkele uren
- wacht nog op bevestiging accuspanning na inschakelen contact
* wat betreft het parallel aansluiten: dit wordt ook gewoon beschreven in de handleiding dus is een officieel advies van Toyota. Voorwaarde is natuurlijk dat de accu enigszins gelijke waarden heeft dus 12v en niet een vrachtwagen accu van 300Ah :ugeek:
* gebruik van een massapunt ipv de - pool van de accu is een voorzorgsmaatregel. Slechte accu's die net van de lader komen zijn vaak warm en door het opladen (en opwarmen) kan accuzuur verdampen (beter bekend als knalgas). Door een - aansluiting (grond, massa, aarde) te gebruiken die niet in de buurt is van de accu voorkom je dat vonken het knalgas kan doen exploderen (de min pool dien als laatste aan te sluiten).

verder:
- de aandrijving moet in 'P' staan, controleer dit voor je op START drukt (rempedaal NIET indrukken, 2x op start drukken = gereed voor starten, controleer 'P' stand, druk rempedaal in, LED wordt groen, druk op START voor activeren hybride systeem: READY)
- brandstof niveau inderdaad belangrijk, maar hier dus waarschijnlijk niet relevant
- accu is dus al langere tijd 'los' geweest (aub NIET met een SNELlader opladen!!)

Nu maar hopen dat er vanavond bij de nieuwe meting (en de status van de accu) nieuwe waarden opduikelen waarmee we verder kunnen speuren...
Een conditietest van de 12v accu (bv bij Kwik-Fit = meestal gratis) blijft aanbevolen

Greenwheels21
Lid
Lid

Beste Alex,

Vermoedelijk is het toch alleen de 12V accu, eerst maar even met de accu naar kwikfit voor een test. Ik weet wel dat ze daar geen prius accu hebben.

Weten jullie waar kun je voor een redelijke prijs een goede accu kopen? De originele is € 200,- bij de dealer, vindt ik wel erg prijzig voor zo'n kleine accu.Ik hoor van een kenner dat je wel echt hetzelfde type moet plaatsen van een japans merk. Die zijn van veel betere kwaliteit. Natuurlijk moeten de afmetingen hetzelfde zijn anders komt de auto niet door de apk omdat de accu niet deugdelijk kan worden vastgezet.

Zojuist met een fraaie snap-on scanner de boel uitgelezen, deze kan ook de modules testen. Alle modules in de auto zijn in orde.

En ook: De remlichtschakelaar is daar live op te zien en inderdaad reageert deze op het pedaal dus is deze niet defect.

De accuspanning van de startaccu meet 12,8 Volt bij het afkoppelen van de lader, maar in de auto zit hij bij de eerste meting van de scanner al meteen onder de 12 Volt, nlk. op 11,8. Dit is op de scanner af te lezen. Ik hoop dat de storingen worden veroorzaakt door een te lage accuspanning.

De C1310 heeft een wat gedetailleerdere melding gekregen, namelijk: Fout in HV-systeem/ACTV, remactuator, magneetklep en ook: actieve booster magneetklep.

De C1259 Hoogspanningssysteem regeneratie fout en EV-regelsysteem, regeneratieve storing.

De P3004 Voedingskabel storing (wordt hiermee de 12V accu of de hybride accu bedoeld?

Hopelijk komt deze door het aan en afkoppelen van de hulpaccu of het aankoppelen van de service stekker van het hybride accupakket.

De hybride accucellen worden in koppels van 2 gemeten. Dus 14 paren. Er zijn dus 14 voltages te zien. Allemaal tussen de 15,79 en 15,84 Volt. Dat is al een geruststelling met het vermoeden dat de hybride-accu goed is ook al worden ze niet per cel gemeten.

De grote vraag is dus of de C1310 en de C1259 en P3004 spookmeldingen zijn door een te lage spanning van de hulpaccu (zoals de 12V accu ook wordt genoemd) Hopelijk wel, want dan is het probleem morgen opgelost met een nieuwe accu. Ik laat het weten!

Met vriendelijke groet,

Tinus

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

Bericht door Axial63 »

Hallo Tinus,
bedankt voor het verslag... Hopelijk hebben andere leden in de toekomst hier ook profijt van.

Wat betreft de 12v accu:
  • het valt me op dat je dus geen accu parallel hebt aangesloten. Dan had je waarschijnlijk het probleem direct kunnen 'kortsluiten'. (sorry, woordgrapje) :ugeek:
  • welke accu je moet hebben ter vervanging? Volgens Toyota is een AGM accu de beste keus, maar die is inderdaad prijzig. Diverse Toyota Hybride rijders zijn in het verleden op alternatieven zoektocht gegaan en kochten (bij Brezan) een Yellow Top accu. Die blijken toch niet allemaal even betrouwbaar in levensduur. Anderen hebben zich 'gestort' op een Varta B33 Blue Dynamic. Verkrijgbaar rond de € 100 bij diverse distributeurs. Al deze alternatieven hebben een aansluiting voor het accugas ontluchtingsslangetje.
    Ik heb begin 2018 (niet wetende van AGM en afvoerslangetjes) toen ik op een morgen bij mijn auto kwam en deze niet meer reageerde gewoon de accu uitgebouwd, op de bagagedrager gelegd, naar de lokale accuboer gereden en daar een 'gewone' loodaccu gekocht. Natuurlijk met meer Ah (45 ipv 35) en onderhoudsvrij (dus gassen kunnen niet ontsnappen). Deze accu heeft het in mijn auto (Prius 3 van 2012) tot nu toe perfect gedaan (en ik rijd momenteel heel weinig, soms staat de auto 6 weken stil), alleen ligt het slangetje dus werkeloos naast de accu.
    Mijn relaas: viewtopic.php?p=154960#p154960
Welke accu jij moet kopen?
Die afweging mag je zelf maken. :D

Wat betreft de foutmeldingen:
de 12v accu is net als bij een andere auto DE leverancier van de stroom van bijna alle componenten.
Als de basisspanning onderuit zakt dan bemerken de componenten dat en melden: geen stroom.
Als de componenten niet opstarten kan ook de HV accu niet geactiveerd worden, en die levert de stroom voor het voortbewegen van de auto, maar ook voor de inverter (acculader) die de 12v accu op spanning moet houden.
Dus als de kring is verbroken, kom je niet van zijn plaats.
Het achteruit laten rollen van de helling had er dus hoogst waarschijnlijk niets mee te maken....

RobTP09
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Lexus IS300h Business Line Pro

Bericht door RobTP09 »

Even om te illustreren waat voor vreemde storingen er in een auto gegenereerd worden als je accu kaduuk is; ik stond dinsdag met een lege accu (Avensis dus geeneens hybride) voor de deur, auto wilde niet meer starten, al wat hij deed was ratelen, tikken en reutelen, maar starten ho maar.
Jumpstarter erop, starten-lopen. Appeltje eitje zou je denken, maar toen begon het circus in het dashboard; maar liefst 5! storingen werden er gemeld. Ignition failure, parking brake, VSC-system, en nog 2 andere die ik vergeten ben. Oranje waarschuwingsdriehoekje was aan, alsook het symbooltje van het motormanagement, de rem-waarschuwingslapmp was aan, en de storingen liepen in tekst door het display. Ik heb de ANWB laten komen want ik wilde de andere morgen de Avensis gaan inruilen voor een Lexus hybride (over timing gesproken :shock: )
De monteur heeft alles gereset en legde uit dat één storinkje heel veel andere storingen genereert in de computer van de auto. Vandaar al die spookstoringen. En dat van een lage accuspanning..... :mrgreen:
Voorheen P3 '09, Executive Business Solar, Pearl White, nu Lexus IS 300h Business Line Pro, Mercury Grey '13

Greenwheels21
Lid
Lid

Beste geïnteresseerden,

De storingen zijn verholpen en de auto rijdt weer goed en heeft geen enkele foutmelding meer.

Zo zie je maar dat inderdaad door een eenvoudig te vervangen accu, je op een dwaalspoor kan raken.

De accu heb ik laten testen bij een garage in de buurt en inderdaad niet goed meer. Zij hadden daar geen passende accu op voorraad, dus

heb ik zo'n nette AGM accu besteld en laten bezorgen. Gisteren geplaatst en probleem verholpen.

Het is een goede les, volgende keer eerst de 12V accu laten testen.

Dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,

Tinus

Plaats reactie