ScanGauge afwijkende VLT waarde

De technische aspecten van het Prius 2 concept, de aandrijving, verbrandingsmotor, elektromotoren, computersysteem, etc.
Plaats reactie

Wat is bij jou het verschil tussen VLT en de Prius waarde in het Display/Service menu?

Prius 2: 0 (of hoger)
1
100%
Prius 2: -0.1
0
Geen stemmen
Prius 2: -0.2
0
Geen stemmen
Prius 2: -0.3
0
Geen stemmen
Prius 2: groter dan -0.3
0
Geen stemmen
Prius 3: 0 (of hoger)
0
Geen stemmen
Prius 3: -0.1
0
Geen stemmen
Prius 3: -0.2
0
Geen stemmen
Prius 3: -0.3
0
Geen stemmen
Prius 3: groter dan -0.3
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1
cdgmol
Lid
Lid

wo 23 dec, 2015 16:58

Vanwege problemen resp. klachten over de 12V accu, ben ik erachter gekomen dat de VLT waarde op mijn ScanGauge II 0,3 volt te laag is.
Zie viewtopic.php?f=5&t=9440&start=15

Ik heb dit ook voorgelegd aan de producent Linear Logic, maar heb daar geen bevredigende reactie op gekregen. Hoewel het geen ernstig probleem is, ben ik natuurlijk nog steeds erg nieuwsgierig of die afwijking van de VLT waarde soms ook bij anderen voorkomt.
Daarom het verzoek aan bezitters van een SG II (en een Prius) om te stemmen op bovenstaande vraag.

N.B. Bij mij is dat dus 'Prius 2: -0.3' (maar ik stem zelf niet).
Chris

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 23 dec, 2015 17:53

Ik heb een Auris, dus al ik mee doe is het illegaal.
Maar welk service menu bedoel je, en hoe kom ik daar?

Ik ben trouwens ook benieuwd of de dealer een waarde heeft gemeten, en
zo ja: welke,
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

cdgmol
Lid
Lid

wo 23 dec, 2015 19:00

wimj schreef:Ik heb een Auris, dus al ik mee doe is het illegaal.
Liever geen "illegale" bijdragen omdat het voertuigsysteem van invloed zou kunnen zijn op het verschil tussen de SG en de Prius waarde.
wimj schreef:Maar welk service menu bedoel je, en hoe kom ik daar?
Dat is te vinden op 'http://www.john2211.nl/laadniveau.htm', maar geldt waarschijnlijk alleen voor een Prius 2 (zie bovenste regel).
wimj schreef:Ik ben trouwens ook benieuwd of de dealer een waarde heeft gemeten, en zo ja: welke,
Het is geen belangrijk "defect" waarvoor ik naar een dealer zou gaan.
Chris

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 23 dec, 2015 20:31

Als mijn eventuele bijdrage de zaak verstoort bespaar ik mezelf de moeite om te kijken
hoe een en ander werkt in mijn Auris.

Volgens mij gaat het meer om de weergave in het Service menu versus Scangauge weergave, en
zou het type hybride minder uit moeten maken. Maar ja, jij stelt de vraag.

cdgmol
Lid
Lid

wo 23 dec, 2015 23:33

wimj schreef:Volgens mij gaat het meer om de weergave in het Service menu versus Scangauge weergave, en
zou het type hybride minder uit moeten maken.
Het gaat mij inderdaad om het verschil tussen beide waarden en dan vooral om te weten te komen of dat bij andere Prius (2) auto's soms ook het geval is. Of het type auto daarbij een rol zou kunnen spelen, is een vraag die pas achteraf te beantwoorden is (bij voldoende "deelname"). Ik heb daar bij het opstellen van de keuzes i.i.g. geen rekening mee gehouden en dat zou voor mij ook veel lastiger zijn geweest.

Mijn suggestie is dat andere SG II bezitters ook gaan kijken naar die beide voltages (voor zover zij tenminste de systeemwaarde kunnen uitlezen). En alleen als iemand bij een ander model ook een verschil ziet, zou er een soortgelijk topic gestart kunnen worden.
N.B. Dat hoeft m.i. niet beperkt te worden tot hybride auto's, maar dan hoort het per definitie niet thuis in dit forum.
Chris

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

do 24 dec, 2015 10:46

Nee, ik ga verder niets onderzoeken. Ik probeerde alleen te helpen met jouw probleem
op te lossen. Maar om daarvoor nu mijn Auris te gaan inruilen voor een Prius......

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

do 24 dec, 2015 11:21

@cdgmol: gezien de geringe interesse in deelname aan jouw onderzoek, stel ik het volgende voor: vind iemand in je omgeving met een scangauge en verzoek deze of jij mag langskomen voor een vergelijkend onderzoek.
Indien jij de komende tijd in Zeeuws-Vlaanderen vertoeft, wil ik je graag van je chagrijn afhelpen. :wink:

cdgmol
Lid
Lid

ma 28 dec, 2015 19:55

gamgra schreef:Indien jij de komende tijd in Zeeuws-Vlaanderen vertoeft, wil ik je graag van je chagrijn afhelpen.
Het is gelukkig nog steeds geen chagrijn, maar vooral nieuwsgierigheid. Zoals ik echter al eerder heb vermeld, wil ik er niet erg veel moeite en tijd insteken en zeker niet als die afwijking vermoedelijk niet te corrigeren is.

Hoewel het m.i. voor een Prius 2 bezitter niet veel moeite is om het antwoord op mijn vraag vast te stellen, had ik achteraf bezien beter kunnen vragen wat de ScanGauge VLT waarde in stand AAN is. Dat is namelijk nog veel minder moeite en dat zou voor mij toch al een indicatie zijn of die 13.7 vermoedelijk een afwijking van mijn exemplaar is. En pas als dat het geval lijkt te zijn, ga ik misschien proberen te achterhalen of dat misschien zou kunnen afhangen van de een of andere instelling.

P.S. Ik weet echter niet of die vraag soms nog te wijzigen is.
Chris

cdgmol
Lid
Lid

wo 06 jan, 2016 0:12

Ter informatie nog een kleine aanvulling.
De firmware versie van mijn ScanGaugeII is 3.17 en de recentste versie is 4.22. Ik weet natuurlijk niet of dit soms de oorzaak van de VLT afwijking is, maar opwaarderen is blijkbaar niet zelf te doen.
Voor informatie zie http://www.scangauge.com/support/upgrade-your-scangauge en
http://www.scangauge.de/index.php?optio ... t&Itemid=8
Chris

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 06 jan, 2016 11:17

Inderdaad, voor nieuwe firmware moet je de scangauge opsturen naar de US, Duitsland, of Griekenland.
Dat Duitse deal ziet er goed uit.

In het verleden heb ik gekozen voor Griekenland, https://www.telematica.gr/ dat was toen de goedkoopste optie, met perfecte service.
Ik was toen all-in €25.00 kwijt.

The US lijkt goedkoper, je riskeert wel douane kosten bij het terugzenden van de scangauge naar Nederland.

weekenderraf
Lid
Lid
Auto: Prius 2

do 07 feb, 2019 11:29

Voor welke PID (parameter) staat VLT? Spanning van de 12V acc?
Groet.
Raf

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Techniek”

• Informatie